Mitä oli 80-l appelsiiniriisissä? Mitä muita halpoja 80-l ruokia/ jälkkäreitä muistat?
Oliko köksän kirjassa silloin appelsiiniriisin ohje...
Mitä siihen ainaiseen kiinankaalisalaattiin laitettiin?
Kommentit (55)
Appelsiinilotta.
.
Kulho vuorataan appelsiiniviipaleilla ja sitten kulhoon kaadetaan kerma-liivate-appelsiinisotkua. Annetaan hyhmelöityä ja kumotaan tarjolle appelsiinipuoli ulospäin - on kuin kakku konsanaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen muistelin jostain syystä appelsiiniriisi jälkiruokaa, mitä tehtiin köksän tunnilla 80-luvulla (miten pahaa se oli). En tiedä mistä tuli mieleen, mutta aikamoinen sattuma, että satut sitä juuri nyt kysymään :)
Olikohan se vähän kuin appelsiinikiisseliä ja siinä riisiä, en muista.
Minä tein appelsiiniriisiä köksässä jo 60-luvulla ja teen vieläkinnjoskus, nam😋
Porkkanaraastetta ja puolukoita. Lantturaastetta ja rusinoita.
Vierailija kirjoitti:
Mun muistaakseni keitettiin tavallista riisipuuroa maitoon. Se jäähdytettiin ja lisättiin appelsiininpaloja,oisko laitettu vaniljasokeria. Ei muuten yhtään hullumpaa. Kyllä köksän tunnilla tehtiin.
Mulla köksän vihkossa ohje: keitettyä puuroriisiä, kermavaahtoa ja appelsiinilohkoja, sokeria ja vaniliasokeria.
60-luvulla tyttökoulun köksässä.
Vohvelit,köyhät ritarit,hedelmäsalaatti,sulkaakiisseli,vaniljakiisseli,pirtelö jäätelöstä ja maidosta,vispipuuro
makaroonivelli,aah. Eli maitoon keitettyä makaroonia (mikä hiton pasta) ja mausteeksi suola. Ja maitopottu eli -no, sama mutta potuilla. Pidin varsinkin makaronivellistä kovasti lapsena ja nuorisona.
Vierailija kirjoitti:
Porkkanaraastetta ja puolukoita. Lantturaastetta ja rusinoita.
siis koulu.
Lappapuuro mutta omenoista. Oli kakarana superherkku!
Omenariisipuuro
Uuniomenat ja itsetehty vaniljakastike
Kauraomenapaistos.
Marjasalaatti( jäisten pakastemarjojen päälle kaadettiin kuumaa sokerivettä).
Makaronivellistä jälkiruokana en ole kuullut.
Leipäressu on tarkoittanut ilmeisesti erilaisia leiväntähteistä tehtyjä ruokia eri paikoissa. Meillä se oli maidossa keitettyjä kovia ruisleivän paloja, mausteena suolaa ja voita. Oli iltapalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen muistelin jostain syystä appelsiiniriisi jälkiruokaa, mitä tehtiin köksän tunnilla 80-luvulla (miten pahaa se oli). En tiedä mistä tuli mieleen, mutta aikamoinen sattuma, että satut sitä juuri nyt kysymään :)
Olikohan se vähän kuin appelsiinikiisseliä ja siinä riisiä, en muista.Minä tein appelsiiniriisiä köksässä jo 60-luvulla ja teen vieläkinnjoskus, nam😋
Mina laksin Suomesta 60-luvulla ja muistan lapsena/nuorena syoneeni appelsiiniriisia.
Kylla siina oli kermavaahtoa, oli niin kuohkeata.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli kermavaahtoa, ei ollut vaahtoutuvaa vaniljakastiketta silloin.
Ja ihanaa oli myös Viktorian kiisseli, muistaako kukaan? Nam!
Vierailija kirjoitti:
Knankaali ananas, kurkku.
Kiinankaali tuli 80- luvulla, se oli sen ajan salaatti. Kiinankaalia+ ananaspalat tai kiinankaali+ kurpitsapikkelsi.
70- luvulla syötiin lanttu- tai porkkanaraastetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli kermavaahtoa, ei ollut vaahtoutuvaa vaniljakastiketta silloin.
Ja ihanaa oli myös Viktorian kiisseli, muistaako kukaan? Nam!
Mansikkarahka, pannukakku, köyhät ritarit, purkkihedelmät, keksi, pulla, mokkapalat, kinuski- tai suklaapalat, viineri, jäätelö, piparit maitoon. Broileri kaupan tiskiltä.
En muista tällaista ruokaa vaikka minäkin olen 80-luvun peruskoululainen, yläasteella 80-luvun lopulla kotitaloutta. Joko me ei tätä tehty koskaan, tai olen täydellisesti unohtanut sen.
Vierailija kirjoitti:
En muista tällaista ruokaa vaikka minäkin olen 80-luvun peruskoululainen, yläasteella 80-luvun lopulla kotitaloutta. Joko me ei tätä tehty koskaan, tai olen täydellisesti unohtanut sen.
Jossain vaiheessa yläasteen aikana tosin kotitalousluokat olivat ison remontin takia poissa käytöstä, olisiko jäänyt siksi väliin.
Appelsiiniriisiä tehtiin jo muistaakseni 70-luvulla ja hyvää oli. Joskus harvoin äitsykkä teki meille köyhiä ritareita ja nepä vasta olikin herkkua ;c) Siitä on varmaan 30 vuotta ainakin kun kumpaakaan olen viimeksi syönyt. Täytyykin laittaa talven jälkkärilistalle :D
Vierailija kirjoitti:
Ikinä nähnykään mokomaa, vaikka kävin yläasteen kasarilla. Onko se joku maalaisten ruoka?
Riisipuuroa, vaniljasokeria 1-1,5 TL ja purkki vispattua kermaa sekä appelsiininlohkoja, joiden päällä ei ole sitä kalvoa. Ensin kuoritaan ja sitten leikataan palasiksi ja kalvot pois. Lopuksi se maitoon keitetty riisipuuro sekoitetaan kermavaahdon, vaniljasokerin ja appelsiininpalojen kanssa. Annetaan maun tasaantua muutaman tunnin ja tarjoillaan. Hyvää on!
Joo, hillosta miehenikin on puhunut. Mutta ehkä näistä on erilaisia versioita eri perheissä, eri paikkakunnilla jne :)