Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsesi on käynyt yksin lääkärissä tai vastaavalla vastaanotolla?

Vierailija
04.10.2022 |

Meillä ei töissä katsota hyvällä, että lähden kesken työpäivän viemään yläkoululaista lääkäriin ja oikojalle.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yläkoululaisen pitää kyetä jo nuo yksin hoitamaan.

Vierailija
2/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu toivoo, että vanhemmat ovat mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoululaisena. Alakoululaisena kävi jo oikojalla itsenäisesti muuten, mutta kuskata piti välimatkan takia. Siis itse kävi siellä toimenpidehuoneessa.

Lukiolaisena on sitten hoitanut kaiken itsenäisesti, varauksista lähtien (lääkäriajat, fysioterapeutit, testiajat jne).

Vierailija
4/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se koululle kuuluu, onko lapsen vanhempi mukana hammaslääkärissä tms.?

Vierailija
5/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu voi toivoa, ei määrätä.

Vierailija
6/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten koulu voi toivoa, ettävanhempi on mukana lääkärillä tai oikojalla?

Toinen asia on se, että esim. kouluterveydenhoidosta toivotaan, että vanhempi on mukana 8. lk tarkastuksessa tai hammaslääkäri toivoo huoltajaa mukaan käynnille.

Vierailija
7/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten koulu voi toivoa, ettävanhempi on mukana lääkärillä tai oikojalla?

Toinen asia on se, että esim. kouluterveydenhoidosta toivotaan, että vanhempi on mukana 8. lk tarkastuksessa tai hammaslääkäri toivoo huoltajaa mukaan käynnille.

Tässä ensimmäisessä tapauksessa se ei ole koulu joka toivoo, vaan terveydenhoitaja. Se ei kuulu koululle tipan tippaa, kuka on lapsen mukana jossain terveyskäynnillä vai onko kukaan.

Vierailija
8/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt ysillä, ei ole vielä halunnut mennä yksin. Koska mun työ on sellainen että pääsen oikeastaan aina mukaan, niin olen mennyt. Mut laitettiin yksin lääkärille joskus 13- tai 14-vuotiaana, vaikka en olisi vielä halunnut ja sitten kun en ymmärtänyt kaikkea mitä lääkäri selitti oireistani, niin huudettiin. Se ei ollut kivaa ollenkaan. Tästä syystä olen kysynyt lapselta haluaako mennä yksin ja kun ei ole halunnut, niin olen ollut mukana.

Vierailija
9/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä toivo, ei liity mitenkään kouluun.

Ap

Vierailija
10/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia mutta itse kävin yksin lääkärissä ja hammaslääkärissä ala-asteikäisenä jo. Ehkä siitä 10v eteenpäin.

Vierailija
11/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssarilla ja oikojalla käy itsenäisesti. Tyttö on kahdeksanella luokalla.

Vierailija
12/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on paras, että kysyy ainakin yläkouluikäiseltä lapselta haluaako että tulee mukaan, kuten joku tuossa sanoikin. Mulla oli äiti mukana vähän vaihdellen, kun oli jotain pikkujuttuja, niin menin kyllä jo yläasteella lääkärille ihan yksin, mutta esim. 17-vuotiaana lukiolaisena pyysin äitini mukaan lääkärille, kun kyse oli vakavammasta sairaudesta.

Vierailija
13/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä lapsenne/nuorenne on käynyt ensimmäisen kerran yksin parturissa?

Vierailija
14/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asiasta. 11v käy yksin esim. rokotteet hakemassa ja perushammastarkastuksissa kun ne on koululla/koulun vieressä, mutta mihinkään terveyskeskukseen ei uskaltaisi lähteä hoitamaan vähemmän rutiiniasiaa, ja esim. oikomisajoilla haluan olla mukana kun muuten ne ohjeet ei aina ihan kulje tai lapsi ei esim. muista tai uskalla tuoda esiin jotain kotona valittelemaansa pulmaa.

Itse muistan käyneeni 13-vuotiaana päänsärkyjen takia lääkärillä yksin ja lähdin sieltä ihan paniikissa varmana että mulla on aivokasvain, vaikka lääkäri nimenomaan sanoi että kyseessä tuskin on aivokasvain 🤣 Mutta kun en ollut moista etukäteen edes tajunnut pelätä niin siinä vaiheessa tajusin kun lääkäri sellaisen vaihtoehdon katsoi aiheelliseksi ottaa puheeksi. Olisi ollut eduksi jos mukana olisi ollut rauhallinen aikuinen jolle ehkä olisi "aivokasvain" sanan jälkeen jäänyt muistikuva siitä mitä lääkäri tämän oletetun migreenin hoidosta ja lääkityksestä kertoi, minä en muistanut mitään.

Vierailija
15/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä yläasteikäinen lähtisi yksin lääkäriin, kuluisi 15 minuutin vastaanottoon noin 5 tuntia eli kolmella bussilla sairaalaan, siellä pitäisi löytää oikeaan paikkaan (talossa iso remontti, käynti takaovesta, jonne pysäkiltä on melkein 1 km kävelemistä) jne. Siksi kätevämpää, että menen mukaan, selvitään alle 2 tunnilla.

Vierailija
16/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä lapsenne/nuorenne on käynyt ensimmäisen kerran yksin parturissa?

Alakoulukäisenä siten, että on saatettu ja menty asioille siksi aikaa. Yläkoulussa sitten itsenäisesti. Meillä oli vähän etäisyydet rajoittamassa itsenäistä kulkemista.

Vierailija
17/22 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kiinni siitä, onko se lääkäri viereisessä talossa vai 100 km päässä.

Vierailija
18/22 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotias tyttö menee yksin vastaanotolle mutta jos on mieslääkäri tai hieroja, ei mene yksin.

Vierailija
19/22 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotias kykenee käymään jos osaa mennä kouluunkin. 

Vierailija
20/22 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on käyneet n. 4-luokasta alkaen terveydenhoitajan tarkastuksissa ja rokotuksissa itsenäisesti. Hammaslääkärissä ja oikojalla yläkoululaisesta asti. Lukiolaisena itsenäisesti muillakin lääkäreillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan