voiko yli nelikymppisenä pitkäaikaistyöttömänä löytää enää elämälle suuntaa?
en oikein tiedä edes mikä kiinnostaisi. huomaan, että masentaa ja ahdistaa kuitenkin että olen tässä jamassa eikä minulla ole kunnollista työuraa kuten suurimmalla osalla ikäisistäni. en tiedä yhtään miten tässä voisi edetä, varsinkin kun en tiedä mihin suuntaan. ei ole mitään haavetta, enkä tiedä mitä haluaisin. kunpa löytäisin jonkun oman juttuni, minkä voisin vaikka opiskella ja saada vielä hyvän työn ja uran. en tiedä onko jo myöhäistä.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Tekemisen kautta voi löytää oman juttunsa. Työkokeiluun vaan. Vaikka et pitäisi, sittenpä olet kokeillut.
Työkokeilu = ilmaistyökierre
Työkkärillä ei enää ole palkkatöitä tarjota työttömille, joten työttömät ohjataan työkokeiluun "aktivoitumaan".
Unelma- ammatti- lähihoitaja
Sopii "kaikille"; koulutuskaan ei vaadi ihmeitä ja palkkaus... on todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mieti onko myöhäistä, siitä ei ole hyötyä. Voit onnistua vain jos yrität.
Joskus voi käydä niin että alasta innostuu kun sitä alkaa opiskella. Pahinta on jäädä vuosiksi odottelemaan jos innostuisi jostain.
tää on varmaan totta, mutta vaikeus onkin valita mitä opiskella, ja missä olisi edes todennäköisyyksiä viihtyä ja työllistyä. kaikkea ei ole kuitenkaan tässä iässä mahdollista enää kokeilla. ap
Oletko jutellut te-toimiston ammatinvalintapsykologin kanssa? Ei sieltä hirveästi neuvoja saa mutta voi käydä niin että kun juttelee jonkun kanssa niin omat ajatukset alkavat selkiytyä.
Joo olen, ei
Saada muita kiinni? Et sinä täällä muita varten elä, eikä sinun tehtäväsi ole saada "muita" kiinni. Lakkaa vertaamasta itsestäsi muihin. Elät omaa elämääsi omista lähtökohdistasi ja tilanteestasi käsin. Ajatus että olisit ollut jotenkin samalla lähtöviivalla muiden kanssa ja sitten jäänyt heistä jälkeen, on pelkkä illuusio.
Oletko parissa vuodessa löytänyt suunnan elämälle, vai joko jouduit psykiatriselle osastolle?
Samat mietteet ollut minullakin ja olen vain olla möllöttänyt 4 vuotta.
42-v.
Lähdin hiukan samassa tilanteessa 45-vuotiaana opiskelemaan yleispätevää amk-tutkintoa, jolla voi työllistyä hyvin monenlaisiin tehtäviin. Ei minulla mitään suurta paloa tai selkeää suuntaa ole, mutta opiskelu itsessään vie kuitenkin eteenpäin, enkä ole enää mihinkään kelpaamaton työtön, vaan aktiivinen opiskelija. En ole opiskeluryhmäni ainoa samassa tilanteessa oleva, enkä edes vanhin. Jos se on taloudellisesti mahdollista, suosittelen aloittamaan vaan jostain yleistutkinnosta, jos ihan selvää suuntaa ei itselle tunnu löytyvän.
Hyvä työyhteisökin voisi riittää.Se voi löytyä vaikka kaupasta tms.
Aloitan alusta työnhakua yli nelikymppisenä. Saa nähdä.
Mites kaupan kassalle? Sinne ei tarvitse edes kouluttautua, ja voi kehittyä työssä eteen päin.
Kun pääset tekemiseen kiinni, ties mistä vielä innostut. Joukossa on paljon nuoria, jotka opiskelevat, joten heiltäkisa saat ideoita siihen, mitä kaikkea voikaan opiskella.
Rohkeasti vain, hyppää elämään!
Mee ihan mihin vaan työhön mihin pääset ja kiinnostu siitä. Kiinnostus ei tule ulkopuolelta, se pitää tehdä itse.
Työkkärissähän on koulutuksia tarjolla. Kirjanpitäjää, data-analyytikkoa ties mitä. Sinne vain!
Harva meistä on unelmaduunissa. Itse en ole, eikä työ ole elämäni sisältö. Eipä kyllä muutakaan sisältöä ole, että onneksi on edes työkaverit ja työpäivät.
Itse valmistuin uuteen ammattiin 47-vuotiaana ja ehdin sitä ennen olla pitkäaikaistyöttömänä useamman vuoden.
Eli kyllä muutos on vielä mahdollinen, mutta tavalla tai toisella sinun pitäisi päästä neljän seinän sisältä ulos vaikka sitten vapaaehtoistöihin tai harrastuksiin (en välttämättä mainitsisi näistä työkkärille mitään koska alkaisi kuitenkin turhauttava selvittely siitä onko sinulla oikeutta harrastaa tai tehdä vapaaehtoistöitä.)
Uusi suunta löytyy paljon Todennäköisemmin jos elämässäsi on jotain uutta ja mielenkiintoista.
Lähiökapakan päivävuorolainen olisi sopivan luontainen ura sinulle
On tässä jotain suuntaa löytänyt viiskolme vuotiaana. Tykkään auttaa ihmisiä ICT-ongelmissa nykyään, mutta olipa kivaa olla harjoittelemassa sairaalan tekniikka osastolla lääkintälaite asennuksessa ja ylläpidossa.
Älkää nyt kukaan innostuko maksamaan minulle palkkaa.
Ei tartte palkata. PV. Painukaa v...
Mahtas olla kokemus paljaalla vetää? Kun on aika iso toi juhlakunnossa, niin varmaan olis hyvä..
https://i.media.fi/incoming/xamnmi-4981261_.jpg/alternates/FREE_960/498…