Mikä ratkaisuksi, kun olen unenpuutteen takia työkyvytön, ja lapsi herättää joka yö monta kertaa
Pitkäaikainen unenpuute on tehnyt minusta työkyvyttömän. En siis kärsi unettomuudesta, vaan lapsen yöheräily aiheuttaa unenpuutteeni. Herää joka yö monta kertaa, tehnyt niin aina, alusta saakka. On nyt kolme. Lääkärit ei löydä lapsesta vikaa eli terve on, mutta todella herkkäuninen ja jostain selittämättömästä syystä vähäuninen. Kaikkialla vain sanotaan, että minun on vain kestettävä ja jaksettava ja toivottavasti pian helpottaa. En pysty työhöni, koska olen niin pihalla unenpuutteen takia ja työ on vaativaa. Lääkärit ei voi oikein minua auttaa, koska minulla ei ole mitään sairautta eli vaikka unettomuutta, jota voisi hoitaa. Mitään tukiverkkoja meillä ei ole, eli ei ole mitään paikkaa, jonne laittaa lapsi nukkumaan öitään muualle.
Kommentit (85)
Etkö voi nukkua kun lapsi on päiväkodissa? Eihän se yöunia korvaa mutta vähentää vähän väsymystä.
Jos lapsi ei ole päiväkodissa niin äkkiä paikka hakuun. Sallit vain minimipäikkärit ja haet vasta viiden kieppeillä kotiin.
Vähän aikaa näin niin pääset töihin takasin, ja luinkohan oikein, että teet osa-aikaista?
Silloinkin voit nukkua kun lapsi on päiväkodissa.
Ihme, ettei sairaalaunikoulua ole vieläkään teille irronnut. Meille ehdotettiin jonoon menoa jo ennen kuin lapsi oli vuoden koska mainitsin lääkärille, että vähän väsyttää.
Tässä onkin tullut jo monta hyvää kommenttia. Onko tosiaan lapsi perusteellisesti tutkittu oikealla taholla? Ja kyllä, päivähoitopaikka ja tukiperhe hakuun ehdottomasti!
Ensiapuna voisi kysyä hoitaisiko joku tuttu tai MLL:n hoitaja lasta yön yli teillä kotona? Voisit tosiaan itse nukkua joko kotona korvatulppien kanssa tai vaikka mennä sinne kaverille nukkumaan. Tai hotelliin jos on varaa. Tämä ei korjaa mitään mutta antaa hetkeksi voimia.
Jaksamista ap! Avun saaminen tuntuu olevan kiven alla silloin kun on vähän epätyypillisemmästä tilanteesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi nukkua kun lapsi on päiväkodissa? Eihän se yöunia korvaa mutta vähentää vähän väsymystä.
Jos lapsi ei ole päiväkodissa niin äkkiä paikka hakuun. Sallit vain minimipäikkärit ja haet vasta viiden kieppeillä kotiin.
Vähän aikaa näin niin pääset töihin takasin, ja luinkohan oikein, että teet osa-aikaista?
Silloinkin voit nukkua kun lapsi on päiväkodissa.Ihme, ettei sairaalaunikoulua ole vieläkään teille irronnut. Meille ehdotettiin jonoon menoa jo ennen kuin lapsi oli vuoden koska mainitsin lääkärille, että vähän väsyttää.
Sairaalaunikoulun ikäraja on 18 kk. Apn lapsi on 3 v.
Tuo on vaikea, koska jotkut ihmiset vain ei nuku kunnolla. Heräilee paljon ja on vaikea nukahtaa uudelleen. Elimistö vain on jotenkin sellainen. Tai aivot. Sitten kun lapsi on isompi koululainen hän ei enää tarvitse herätessään sillä tavalla vanhemman turvaa, että herättäisi äidin yöllä.
Painopeittoakin kannattaisi ehkä kokeilla. Itseni yllätti sen ns. teho. Olen tosi levoton nukkuja ja heräilin monta kertaa yössä, mutta painopeiton saatuani muutos oli aivan hurja. Saatoin nukkua usean tunnin jopa kylkeä kääntämättä, ikäänkuin samassa asennossa, ja se oli tosi ihanaa niiden risaisten öiden jälkeen. Painopeittoja on myös lapsille siis.
Saisitko jonkun ystävän/ tutun tai naapurin teinin viemään lapsesi vaikka puistoon tai retkelle edes pariksi tunniksi, niin voisit yrittää edes hetken nukkua? Unen puute on kyllä kamalaa, ja joskus aikoinaanhan sitä on käytetty ihan kidutuskeinonakin. Ja siltähän se alkaa tuntumaankin, kun pitkäaikaisesti sitä jatkuu.
Hirveästi tsemppiä ap: lle, toivottavasti joku ratkaisu noin kuormittavaan tilanteeseen löytyy 🙏
Vierailija kirjoitti:
Painopeittoakin kannattaisi ehkä kokeilla. Itseni yllätti sen ns. teho. Olen tosi levoton nukkuja ja heräilin monta kertaa yössä, mutta painopeiton saatuani muutos oli aivan hurja. Saatoin nukkua usean tunnin jopa kylkeä kääntämättä, ikäänkuin samassa asennossa, ja se oli tosi ihanaa niiden risaisten öiden jälkeen. Painopeittoja on myös lapsille siis.
Saisitko jonkun ystävän/ tutun tai naapurin teinin viemään lapsesi vaikka puistoon tai retkelle edes pariksi tunniksi, niin voisit yrittää edes hetken nukkua? Unen puute on kyllä kamalaa, ja joskus aikoinaanhan sitä on käytetty ihan kidutuskeinonakin. Ja siltähän se alkaa tuntumaankin, kun pitkäaikaisesti sitä jatkuu.
Hirveästi tsemppiä ap: lle, toivottavasti joku ratkaisu noin kuormittavaan tilanteeseen löytyy 🙏
Ei lapset saa nukkua painopeitolla vaan sitä saa käyttää vain nukkumaan mennessä, ei enää nukkuessa tai yöllä.
Älä noteeraa kun herää yöllä. Jatka vain unia. Sitten aamulla heräät ja noteeraat lasta. Eiköhän opi mitä yöllä tehdään, kun on kolme yötä huutanut turhaan.
Oletko kokeillut rehellistä lahjontaa? Jos pysyy vuoteessaan, saa jotain pientä, omasta mielestään kivaa. Meillä toimi loistavasti 2,5-vuotiaalle, palkaksi sai kirpparilta edullisesti hankittuja Puuhapete-filmejä. Siis jos ei tosiaan terveydellistä syytä ole, kuten ei meilläkään tuolloin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nukuttiin hyvin vähän ensimmäiset 4 vuotta. Olin ihan pihalla nuo vuodet ja lopulta kun lapsi alkoi nukkua niin itse en enää osannutkaan. Vuosi meni vielä siitä että oma nukkumiseni alkoi normalisoitua. Meillä lapsen herätti närästysvaiva. Paljon tsemppiä sinulle. Se helpottaa vielä joku päivä.
Minunkin lapsella on närästystä, joka jonkun verran haittaa unta. Ollaan käyty kahdella lastentautien erikoislääkärillä, ja molemmat sanoo, että tuon asteinen närästys, jota meidän lapsella on, on normaalia, eikä hoitoa ole. Loppuu joskus kun kasvaa. Saitteko te jonkun hoidon?
Hei! Meillä lapsi käytti pitkän aikaa Gavisconia. Lastenlääkäri määräsi sitä. Ja kyllähän se auttoi pahimpaan oireiluun. Suosittelen!
Olis kiva jos ap hieman kommentoisi asiaa, kun on tullut paljon ehdotuksia
Järkyttävää ajatella, että pieni lapsi vietäisiin sairaalaan/annettaisiin hänelle unilääkettä, jos äiti ei pärjää töissä. Arki on usein rankkaa lapsiperheissä ja arjen selviytymiskeinoja on joskus vaikea löytää. Jollekin voi osa-aikatyö tuoda avun. Minunkin kolmivuotiaani heräili aikanaan ja töissä oli rankkaa Itse rajasin kaiken turhan pois elämästä ja nukuin univajetta pois aina, kun se oli mahdollista.
Luin ehkä vähän laiskasti, mutta epäselväksi jäi mitä lapsi tekee öisin, jos herää, jos ei siis ilmeisesti itke? Voisiko sopia, että menee viereiseen huoneeseen tekemään jotain rauhallista, jos ei siis ole mitenkään hätääntynyt? Joskin nyt on aika jännä ajatus, että kolmevuotias heräisi monta kertaa yössä rauhassa jotain hääräilemään ja on ihan virkeä, eiköhän siinä taustalla jotain ole, jokin sairaus, nepsy-piirre (vaikka sitä valitettavasti liikaakin nykyisin ehdotetaan) tms. Lääkärin mielestä lapsi on terve, jos tällä ei ole sellaista sairautta, jonka hän osaisi diagnosoida, ja tämä asiantuntemuskin vaihtelee täysin erikoistumisen mukaan. Eli jatka ihmeessä avun hakemista, eihän tuo nyt normaalia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen myös lapsen vieressä samassa sängyssä nukkumista josta voi olla apua. Onko sinulla ketään sukulaista tai ystävää jolle lapsi voisi mennä yökylään edes välistä jotta saisit nukuttua kunnolla?
Lapsi ei ole koskaan nukkunut vieressä kunnolla, nukkuu paremmin omassa sängyssä eikä edes halua nukkua minun sängyssä vieressäni. Oli jo vauvana tuollainen, että vieressä nukkui vielä huonommin. On minulla muutama ystävä ja sukulainen tietenkin, mutta ei yhtään, joka ottaisi lasta yöksi tai tulisi tänne yöksi hoitamaan lasta. Saan heiltä itselleni ns. henkistä tukea eli tsemppaamista ja huolien kuuntelua, mutta en lastenhoitoapua. Ap
Hei, jos neuvolasta ei saa apua ja lapsen isä ei auta, tee lastensuojeluilmoitus. Sieltä saat apua, vaikka hoitoapua, jotta saisit nukuttua. Nyt en huomannut katsoa onko lapsi päikyssä? Voisitko nukkua univelkaa pois muutaman tunnin silloin? Itse olen myös ollut hyvä nukkumaan mutta kun sairastuin masennukseen yöunet menivät huonoiksi. Ja kyllä, olen tehnyt itsestäni lastensuojeluilmoituksen masennuksen ja väsymyksen vuoksi. Uskon että olet onnellinen terveestä lapsesta mutta sinun täytyisi saada pian nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Älä seurustele yöllä lapsen kanssa, vaan kun hän herää, olet hiljaa ja laitat nukkumaan. 3-vuotias myös ymmärtää, kun sanot illalla, että yöllä nukutaan ja ollaan hiljaa.
Minä vihasin tätä ohjetta niin paljon yöllä valvovan vauvan ja myöhemmin taaperon äitinä. Ihan niin kuin olisin joku idiootti ja alkaisin jutella tai leikkiä lapsen kanssa, kun tämä herää? Tätä kuitenkin jankkasi niin neuvola kuin mammatuttavatkin aina, kun tuli puheeksi, että lapsi heräilee ja valvoo yöllä.
Ja kyllä, lapsi voi keikkua hereillä jopa 2-3 tuntia, vaikka tähän ei ottaisi mitään muuta kontaktia kuin ottaisi tämän kerta toisensa jälkeen kainaloon makaamaan tämän noustessa sängyllä seisomaan. Vaikeinta oli pysyä itse hereillä. Jos nukahti, niin vauva/taapero putosi aikuisten sängyltä ja myöhemmin pinnasängyn laidan yli.
Meillä oli samanlaista esikoisen kanssa. Jatkuva yöllinen heräily oli kiduttavaa, vaikka minulla oli puolisokin auttamassa. Lapsella todettiin myöhemmin selviä nepsy piirteitä, unihäiriöt ovat tuolloin tyypillisiä.
Nykyisin lapsi on jo teini, mutta nukahtamien on edelleen vaikeaa ja uni levotonta. Elämä helpottui kun lapsesta tuli koululainen ja hän oppi pärjäämään yöllä itsekseen. Itselle jäi kuitenkin tuosta pysyvät uniongelmat eikä uni ole enää palautunut ennalleen...
Rankkaa on, voimia sinulle! Uskalla pyytää ystävältä tai sukulaiselta apua.
Pyydä lapselle sijoitusta. Nukkumaan muualle.
Jos ei muuta apua ole saatavilla, niin lapsi täysiaikaisesti päiväkotiin. Silloin kun et tee töitä, hyödynnät ajan lepoon ja nukkumiseen.
Nukkua ei voi varastoon, mutta kyllä vuosien valvomisesta edes jollain tavalla toipuminen vaatii paljon lepoa. Pikku hiljaa ehkä helpottaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä seurustele yöllä lapsen kanssa, vaan kun hän herää, olet hiljaa ja laitat nukkumaan. 3-vuotias myös ymmärtää, kun sanot illalla, että yöllä nukutaan ja ollaan hiljaa.
Minä vihasin tätä ohjetta niin paljon yöllä valvovan vauvan ja myöhemmin taaperon äitinä. Ihan niin kuin olisin joku idiootti ja alkaisin jutella tai leikkiä lapsen kanssa, kun tämä herää? Tätä kuitenkin jankkasi niin neuvola kuin mammatuttavatkin aina, kun tuli puheeksi, että lapsi heräilee ja valvoo yöllä.
Ja kyllä, lapsi voi keikkua hereillä jopa 2-3 tuntia, vaikka tähän ei ottaisi mitään muuta kontaktia kuin ottaisi tämän kerta toisensa jälkeen kainaloon makaamaan tämän noustessa sängyllä seisomaan. Vaikeinta oli pysyä itse hereillä. Jos nukahti, niin vauva/taapero putosi aikuisten sängyltä ja myöhemmin pinnasängyn laidan yli.
Leikkikehä lattialla olisi ollut tarpeen eli vuoteen sijaan lapsi sinne nukkumaan, siellä voi leikkiä turvassa.
Olen pahoillani ap:n puolesta. Todella raskasta. Olen itse ollut samassa tilanteessa vuosien ajan, lapseni on autistinen. On jo aikuinen, ja valvoo yhä öitä. Asuu palveluasunnossa, eli siellä on yöhoitaja, joka saa palkkaa valvomisesta. Äidit ei saa, eikä äideillä ole mahdollisuutta mennä "kotiin lepäämään" työvuoron jälkeen.
Tiedän mitä on unettomuus, olen erittäin herkkäuninen, enkä nukahda uudestaan, mikäli minut herätetään, mikä pahentaa asiaa, jos lapsi herättää jatkuvasti. Monet uni/ rauhoittavat lääkkeetkäön ei tehoa minuun (eikä lapseen).
Minulla meni pari vuotta, että luontainen unirytmi palautui ja sain univelat pois. Siis kun lapsi oli muuttanut muualle.
Kehoitan ap ottamaan siihen neuvolaan yhteyttä, että lapselle tehdäön kattavat tutkimukset neurologialla, kuten moni muukin täällä ehdotti. Reffuksi/ närästys/ yöllinen epilepsia jne. täytyy sulkea pois. Ääritapauksessa lääkärin kanssa harkiten melatoniinikokeilu.
Hotelliyöt ja lastenhoitoapu ei korjaa ongelmaa, vaan tutkimukset käyntiin ja tukiperhejonoon heti.
Voimia ap:lle.