Mikä ratkaisuksi, kun olen unenpuutteen takia työkyvytön, ja lapsi herättää joka yö monta kertaa
Pitkäaikainen unenpuute on tehnyt minusta työkyvyttömän. En siis kärsi unettomuudesta, vaan lapsen yöheräily aiheuttaa unenpuutteeni. Herää joka yö monta kertaa, tehnyt niin aina, alusta saakka. On nyt kolme. Lääkärit ei löydä lapsesta vikaa eli terve on, mutta todella herkkäuninen ja jostain selittämättömästä syystä vähäuninen. Kaikkialla vain sanotaan, että minun on vain kestettävä ja jaksettava ja toivottavasti pian helpottaa. En pysty työhöni, koska olen niin pihalla unenpuutteen takia ja työ on vaativaa. Lääkärit ei voi oikein minua auttaa, koska minulla ei ole mitään sairautta eli vaikka unettomuutta, jota voisi hoitaa. Mitään tukiverkkoja meillä ei ole, eli ei ole mitään paikkaa, jonne laittaa lapsi nukkumaan öitään muualle.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä seurustele yöllä lapsen kanssa, vaan kun hän herää, olet hiljaa ja laitat nukkumaan. 3-vuotias myös ymmärtää, kun sanot illalla, että yöllä nukutaan ja ollaan hiljaa.
Nämä keinot on tietenkin olleet käytössä jo alusta saakka, eipä niillä mitään vaikutusta ole. Ap
Oletko kokeillut tiukasti kieltää herättämästä? Esikoiseni on aina ollut sen verran kovapäinen, että lämpeä ehdottaminen harvoin toimii, jos hänen pitää luopua itselleen mukavasta asiasta.
Ei ilkeästi, ei ole tarkoitus pelotella lasta, mutta riittävän selkästi, että hän ymmärtää. Tästä eteenpäin äidin herättäminen ei ole sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi tärkeää tietää, että kuinka paljon lapsi nukkuu? Ihan vaikka kellonajat ja kuinka monta kertaa herää? Tuolla joku kysyi puolisoa, onko sellaista? Onko lapsella isää?
Aika moni nukkuu vain muutaman tunnin yössä, mutta silti on ihan toimintakykyinen. Tuntuukin vähän kummalliselta, jos sinulla on noin paljon oireita. Onko sinua tutkittu lääkärissä? Kuulostaa hieman alkavalta muistisairaudelta, sellaisia voi tulla myös nuorille ihmisille.
No ei ole mitään alkavaa muistisairautta tuollainen.
Kyllä muuten voi olla. Nuorilla muistisairauden ensioireita on usein tiedonkäsittelyn hidastuminen. Sitähän ap:lla nimenomaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä seurustele yöllä lapsen kanssa, vaan kun hän herää, olet hiljaa ja laitat nukkumaan. 3-vuotias myös ymmärtää, kun sanot illalla, että yöllä nukutaan ja ollaan hiljaa.
Nämä keinot on tietenkin olleet käytössä jo alusta saakka, eipä niillä mitään vaikutusta ole. Ap
Oletko kokeillut tiukasti kieltää herättämästä? Esikoiseni on aina ollut sen verran kovapäinen, että lämpeä ehdottaminen harvoin toimii, jos hänen pitää luopua itselleen mukavasta asiasta.
Ei ilkeästi, ei ole tarkoitus pelotella lasta, mutta riittävän selkästi, että hän ymmärtää. Tästä eteenpäin äidin herättäminen ei ole sallittua.
Olen. Ei kielloilla ole mitään vaikutusta (vaikka noin muuten tottelee kyllä kieltoja ihan normaalisti miten nyt tuon ikäiset tottelee, siis päiväaikaisissa asioissa). Olen kokeillut myös tarrapalkintoja siitä, että ei herättäisi minua, mutta se idea kaatui siihen, että ei koskaan saanut yhtään tarraa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi tärkeää tietää, että kuinka paljon lapsi nukkuu? Ihan vaikka kellonajat ja kuinka monta kertaa herää? Tuolla joku kysyi puolisoa, onko sellaista? Onko lapsella isää?
Aika moni nukkuu vain muutaman tunnin yössä, mutta silti on ihan toimintakykyinen. Tuntuukin vähän kummalliselta, jos sinulla on noin paljon oireita. Onko sinua tutkittu lääkärissä? Kuulostaa hieman alkavalta muistisairaudelta, sellaisia voi tulla myös nuorille ihmisille.
Kyllä muuten voi olla. Nuorilla muistisairauden ensioireita on usein tiedonkäsittelyn hidastuminen. Sitähän ap:lla nimenomaan on.
Unen puute selittää tiedonkäsittelyt hidastumisen.
Oletan, että ap:lla on puoliso, kun ei vastaa siihen liittyviin kysymyksiin. Ilmeisesti hän ei tällä hetkellä auta öissä. Jos asia on niin, harkitsisin jopa asumuseroa. Saisitpahan nukuttua välillä, kun lapsi on isällään.
Myös jokin hotelliloma ihan yksin voisi helpottaa pahimpaan, mutta se ei toki kovin pitkäkestoinen ratkaisu ole. Ellei sitten toistuvasti ota hotellilomia.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että ap:lla on puoliso, kun ei vastaa siihen liittyviin kysymyksiin. Ilmeisesti hän ei tällä hetkellä auta öissä. Jos asia on niin, harkitsisin jopa asumuseroa. Saisitpahan nukuttua välillä, kun lapsi on isällään.
Myös jokin hotelliloma ihan yksin voisi helpottaa pahimpaan, mutta se ei toki kovin pitkäkestoinen ratkaisu ole. Ellei sitten toistuvasti ota hotellilomia.
Ei ole puolisoa. Lapsella on isä, joka ei juuri yhtään tapaa lasta, koska ei halua/jaksa/suostu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Ei kielloilla ole mitään vaikutusta (vaikka noin muuten tottelee kyllä kieltoja ihan normaalisti miten nyt tuon ikäiset tottelee, siis päiväaikaisissa asioissa). Olen kokeillut myös tarrapalkintoja siitä, että ei herättäisi minua, mutta se idea kaatui siihen, että ei koskaan saanut yhtään tarraa. Ap
No jos edes vähentäisi herättettelyä vähä kerrallaan ja palkinto jo siitä
Tämän takia esih. ei ole innoissaan kuultuaan raskaudesta..
Sisareni lapsi heräili ja herätti vanhempansa kunnes tuli teiniksi eikä enää nukkunut juuri lainkaan eikä edes mennyt nukkumaan. Hän on nyt 32v ja sairaseläkkeellä omituisuutensa vuoksi. Perheen muut lapset normaaleja.
Nyt sinne höpölöpöneuvolaan lyömään nyrkkiä pöytään
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinne höpölöpöneuvolaan lyömään nyrkkiä pöytään
Ohis mutta mitä se nyrkki hyödyttää? Jos kerran yksityislääkäritkin on jo lapsen tutkinut.
Minä sain vuoden sairasloman kun olin unenpuutteen takia työkyvytön. Nukuin istullaan töissä enkä selvinnyt työtehtävistä. Enkä pystynyt enää ajamaan autoa.
Lapsesta ei löydetty vikaa miksi heräsi huutamaan tunnin välein joka ikinen yö yli 2v.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain vuoden sairasloman kun olin unenpuutteen takia työkyvytön. Nukuin istullaan töissä enkä selvinnyt työtehtävistä. Enkä pystynyt enää ajamaan autoa.
Lapsesta ei löydetty vikaa miksi heräsi huutamaan tunnin välein joka ikinen yö yli 2v.
Millä diagnoosilla sait sairausloman?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nukkuuko vielä päiväunia? Ne pois jos vielä nukkuu.
Kolmevuotiasta voi myös alkaa opettaman siihen, että äitiä ei saa yöllä herättää. Illalla käytte läpi, mitä lapsi voi herätessään tehdä. Ottaa pehmolelun viereen, koskea varovasti äidin kättä tms. En väitä, että tämä auttaisi hetkessä, mutta pikkuhiljaa toivottavasti ainakin.
Pika-apuna sinun pitäisi saada nukkua pari yötä. Jos lähipiiristä ei oikeasti löydy ketään, palkkaa lastenhoitaja. Mieluiten niin, että lapsi on kotona ja sinä jossain muualla. Hotellissa jos muuta paikkaa ei ole.
Toisaalta jotkut alkavat nukkumaan levottomasti, jos eivät saa riittävästi lepoa päivällä. Eli, jos ei nuku päiväunia, niitä voisi jonkun aikaa kokeilla ottaa.
Suosittelen myös lapsen vieressä samassa sängyssä nukkumista josta voi olla apua. Onko sinulla ketään sukulaista tai ystävää jolle lapsi voisi mennä yökylään edes välistä jotta saisit nukuttua kunnolla?
Oletko käynyt lapsen kanssa uniohjaajalla? Ensi- ja turvakotien liitolta ainakin löytyy. Jos isä ei osallistu eikä muutakaan tukiverkkoa ole, mitä jos ottaisit yhteyttä kunnan sosiaalipalveluihin? Jos saisitte sitä kautta esim tukiperheen.
Nukkuuko lapsi eri huoneessa? Jos ei itke niin miksi heräät? Käveleekö lapsi sinun luoksesi?
Neuropsykiatriin ongelmiin voi kuulua unettomuus. Mutta ekana jättäisin päiväunet pois, jos niitä vielä nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen myös lapsen vieressä samassa sängyssä nukkumista josta voi olla apua. Onko sinulla ketään sukulaista tai ystävää jolle lapsi voisi mennä yökylään edes välistä jotta saisit nukuttua kunnolla?
Lapsi ei ole koskaan nukkunut vieressä kunnolla, nukkuu paremmin omassa sängyssä eikä edes halua nukkua minun sängyssä vieressäni. Oli jo vauvana tuollainen, että vieressä nukkui vielä huonommin. On minulla muutama ystävä ja sukulainen tietenkin, mutta ei yhtään, joka ottaisi lasta yöksi tai tulisi tänne yöksi hoitamaan lasta. Saan heiltä itselleni ns. henkistä tukea eli tsemppaamista ja huolien kuuntelua, mutta en lastenhoitoapua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt lapsen kanssa uniohjaajalla? Ensi- ja turvakotien liitolta ainakin löytyy. Jos isä ei osallistu eikä muutakaan tukiverkkoa ole, mitä jos ottaisit yhteyttä kunnan sosiaalipalveluihin? Jos saisitte sitä kautta esim tukiperheen.
Tukiperheen saamisesta kommentoin sen verran, että niitä on todella vaikea saada ja voi olla vuosien jonotusaika.
Mitä ap sun lapselta on tutkittu? Onko oikeasti tehty laaja unipolygrafia eli suljettu pois uniapnea, levottomat jalat ym? Onko lastenneurologi tutkinut tai lastenpsykiatri? Jos on, sitten uskon että tosiaan on selvitetty kaikki mahdollinen. Jos taas ei ole, yritä saada yksityiseltä lähete lastenneurologian tutkimusjaksolle. Rauta- ja ferritiiniarvot? Magnesiumpitoisuus? Kaliumarvo? Onko nämä tutkittu?
Jos nuo yllä mainitut on tutkittu, koskaan ajatellut ns. täydentäviä hoitoja? Vyöhyketerapia on lapsillekin sopivaa, kokonaisvaltaista ja rentouttavaa. Omat huonosti nukkuvat ADHD-lapset hyötyivät tästä todella paljon. Nyt isompina (kouluikäisinä) heillä on lääkitys (ADHD-lääke päivällä ja melatoniini yöksi) ja nukkuvat täysin normaalisti.