Mikä ratkaisuksi, kun olen unenpuutteen takia työkyvytön, ja lapsi herättää joka yö monta kertaa
Pitkäaikainen unenpuute on tehnyt minusta työkyvyttömän. En siis kärsi unettomuudesta, vaan lapsen yöheräily aiheuttaa unenpuutteeni. Herää joka yö monta kertaa, tehnyt niin aina, alusta saakka. On nyt kolme. Lääkärit ei löydä lapsesta vikaa eli terve on, mutta todella herkkäuninen ja jostain selittämättömästä syystä vähäuninen. Kaikkialla vain sanotaan, että minun on vain kestettävä ja jaksettava ja toivottavasti pian helpottaa. En pysty työhöni, koska olen niin pihalla unenpuutteen takia ja työ on vaativaa. Lääkärit ei voi oikein minua auttaa, koska minulla ei ole mitään sairautta eli vaikka unettomuutta, jota voisi hoitaa. Mitään tukiverkkoja meillä ei ole, eli ei ole mitään paikkaa, jonne laittaa lapsi nukkumaan öitään muualle.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt lapsen kanssa uniohjaajalla? Ensi- ja turvakotien liitolta ainakin löytyy. Jos isä ei osallistu eikä muutakaan tukiverkkoa ole, mitä jos ottaisit yhteyttä kunnan sosiaalipalveluihin? Jos saisitte sitä kautta esim tukiperheen.
Tukiperheen saamisesta kommentoin sen verran, että niitä on todella vaikea saada ja voi olla vuosien jonotusaika.
Sitä suuremmalla syyllä sitä kannattaa hakea mahdollisimman nopeasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen myös lapsen vieressä samassa sängyssä nukkumista josta voi olla apua. Onko sinulla ketään sukulaista tai ystävää jolle lapsi voisi mennä yökylään edes välistä jotta saisit nukuttua kunnolla?
Lapsi ei ole koskaan nukkunut vieressä kunnolla, nukkuu paremmin omassa sängyssä eikä edes halua nukkua minun sängyssä vieressäni. Oli jo vauvana tuollainen, että vieressä nukkui vielä huonommin. On minulla muutama ystävä ja sukulainen tietenkin, mutta ei yhtään, joka ottaisi lasta yöksi tai tulisi tänne yöksi hoitamaan lasta. Saan heiltä itselleni ns. henkistä tukea eli tsemppaamista ja huolien kuuntelua, mutta en lastenhoitoapua. Ap
Hoitaisivatko he lasta palkkaa vastaan? Tai sitten MLL:lta hoitaja yöksi ja sinulle hotellihuone.
Vaatii aika paljon rahaa tuollainen. Hoitaja yöksi on satasen, hotelliyö toisen satasen (paitsi että hotellien hinnat on nousseet äsken paljon ja maksaa jo yli satasen). Ap:n tilanne kuulostaa siltä, että tarvisi aika monta hotelliyötä, jotta aivosumu katoaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen myös lapsen vieressä samassa sängyssä nukkumista josta voi olla apua. Onko sinulla ketään sukulaista tai ystävää jolle lapsi voisi mennä yökylään edes välistä jotta saisit nukuttua kunnolla?
Lapsi ei ole koskaan nukkunut vieressä kunnolla, nukkuu paremmin omassa sängyssä eikä edes halua nukkua minun sängyssä vieressäni. Oli jo vauvana tuollainen, että vieressä nukkui vielä huonommin. On minulla muutama ystävä ja sukulainen tietenkin, mutta ei yhtään, joka ottaisi lasta yöksi tai tulisi tänne yöksi hoitamaan lasta. Saan heiltä itselleni ns. henkistä tukea eli tsemppaamista ja huolien kuuntelua, mutta en lastenhoitoapua. Ap
Oletko kysynyt suoraan? Mietin lähinnä kun itse voisin tukea kuuntelemalla ystäviäni, mutta ei tulis mieleen ehdottaa että voisin ottaa lapsen yöksi hoitoon. Jos ystävä kysyisi suoraan niin tottakai ottaisin. Otin ystävän esikoisen keskellä yötä hoitoon kun hän lähti synnyttämään vaikka mulla oli omakin vauva ja esikoinen. Ehkä jostain voisi löytyä apua jos kysyisi?
Ps. Tuo muistisairaus-dissaaja voisi vaihtaa vaikka ketjua. Hänellä taitaa käydä aivot vähän hitaalla jos ei ymmärrä että unettomuus aiheuttaa muistamattomuutta.
Kyllä tuohon tilanteeseen löytyy ratkaisuja, vaikka vaikea se varmasti onkin. Yksi keino on ainakin, että hakeudut vielä lääkäriin ja pyydät itsellesi unilääkettä. Josko se saisi nukkumaan paremmin. Tai sitten etsit mahdollisuutta laittaa lapsi unikouluun. Jos on varaa, palkkaisin hoitajan vahtimaan lasta yöajaksi. On myös mahdollista hakea lyhytaikaista sairauslomaa uniongelmiin, vaikka sinulla ei varsinaista unettomuutta olekaan, mutta tilanne on silti hyvin kuormittava. Kunnan sosiaalitoimessa voisi myös olla joku ratkaisu tähän, mahdollisuus saada yksinhuoltajana apua esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaisivatko he lasta palkkaa vastaan? Tai sitten MLL:lta hoitaja yöksi ja sinulle hotellihuone.
Tai voisiko joku tulla teille "yökylään"? Sinä nukut toisessa huoneessa, mielellään vähintään melatoniinin ja korvatulppien avustamana, mutta olet kuitenkin paikalla, jos hoitaja ei pärjää lapsen kanssa.
Kaikkea kannattaa kokeilla! Positiivinen asia on, että lapsi on niin iso, että hänelle voi kertoa, perustella, neuvotella, käskeä ja lahjoa. Jokin keino kyllä löytyy.
Minusta sinun pitäisi yt päästä lepäämään ihan pahin väsymys pois ja sitten edistää lapsen tutkimuksia. Pidä päiväkirjaa siitä miten usein lapsi herää ja muusta mahdollisesta poikkeavasta käytöksestä.
Meillä lapsi herätti myös melko pitkään 1-2 kertaa yössä. Yöheräily loppui kokonaan, kun yhden flunssan aikana otettiin hänet aikuisten sänkyyn nukkumaan. Aiemmin nukkui siis samassa huoneessa mutta omassa sängyssään. Vieressä nukkuessa heräily loppui välittömästi ja pysyvästi.
Lapsi jäi sitten meidän sänkyyn nukkumaan moneksi vuodeksi, koska näin kaikki nukkuivat parhaiten ja koko yön. Aivan sama mitä muut olisi sanoneet tästä, unenpuute romahduttaa mielenterveyden ja unien takaamiseksi kannattaa tehdä melkein mitä vaan.
Paljon tsemppiä ap!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuohon tilanteeseen löytyy ratkaisuja, vaikka vaikea se varmasti onkin. Yksi keino on ainakin, että hakeudut vielä lääkäriin ja pyydät itsellesi unilääkettä. Josko se saisi nukkumaan paremmin. Tai sitten etsit mahdollisuutta laittaa lapsi unikouluun. Jos on varaa, palkkaisin hoitajan vahtimaan lasta yöajaksi. On myös mahdollista hakea lyhytaikaista sairauslomaa uniongelmiin, vaikka sinulla ei varsinaista unettomuutta olekaan, mutta tilanne on silti hyvin kuormittava. Kunnan sosiaalitoimessa voisi myös olla joku ratkaisu tähän, mahdollisuus saada yksinhuoltajana apua esim.
Eihän ap:lla ole unettomuutta, joten miksi unilääke? Se on niille, joilla on nukahtamisvaikeuksia. Ja yksin unilääkepöllyssä vastaamassa pienestä yöheräilevästä lapsesta on vähän arveluttava ajatus.
Utelen myös onko esimerkiksi uniapnean mahdollisuutta tutkittu? Meillä lapsi oli juurikin tuollainen herääjä. Syyksi selvisi erittäin suuret kita- ja nielurisat, jotka aiheuttivat jo lievää uniapneaa. Lapselta leikattiin nämä kun hän oli melkein 3-vuotias ja kaikki uniongelmat jäivät samantien leikkauspöydälle. Ero oli ihan huikea. Toki lapsella oli myös muita oireita näistä risoista johtuen. Esimerkiksi lapsi oli todella nirso ruoan suhteen ja söi vain pieniä määriä, myös tähän tuli valtava muutos kun saatiin risat pois.
Jotkut lapset vain on tuollaisia. Ei siinä oikein unikoulu auta, jos on vähäuninen. Ei ihmistä, lastakaan, voi pakottaa uneen ja olemaan unessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap:lla ole unettomuutta, joten miksi unilääke? Se on niille, joilla on nukahtamisvaikeuksia. Ja yksin unilääkepöllyssä vastaamassa pienestä yöheräilevästä lapsesta on vähän arveluttava ajatus.
Olen aivan varma, että jos ap saisi nukkua yön ilman lapsen aiheuttamia herätyksiä, niin hän nukkuisi kuin tukki. Ei unilääkkeissä ole mitään järkeä ap:n tilanteessa. Eihän hän niiden avulla nukkuisi yhtään paremmin kuin ilman.
Eikö sun pitäisi olla äitiyslomalla? Vai onko lapsi jo yli 3? Sen ikäisen luulisi ymmärtävän järkipuhetta jo sen verran, että voitte keskustella, että miksi yöllä ei ruveta häiritsemään muita nukkujia. Jos kuitenkin herättää, niin kyllä, lapselle saa myös suuttua ja laittaa rajat tiukasti.
Meillä nukuttiin hyvin vähän ensimmäiset 4 vuotta. Olin ihan pihalla nuo vuodet ja lopulta kun lapsi alkoi nukkua niin itse en enää osannutkaan. Vuosi meni vielä siitä että oma nukkumiseni alkoi normalisoitua. Meillä lapsen herätti närästysvaiva. Paljon tsemppiä sinulle. Se helpottaa vielä joku päivä.
Siis meillä yöt oli vain nukkumista varten ihan vastasyntyneestä lähtien. Pimeä makuuhuone ja nopea syöttö ja aamuyöllä kuiva vaippa...vips. Ei mitään höpötyksiä ja halipuseja. Ne hoidettiin päivisin. Tyttö alkoi nukkua täydet yöt 3kk ja poika 7kk. Poika alkoi nukkua täydet yöt kun maitopalvelu loppui ja vesipullon takia ei kannattanut herätä eli ei ollut jano kuitenkaan. Poika ei tarvinnut enää yömaitoa koska söi 7kk jo puurot ja lihaperunasoseet ym. Omaan huoneeseen lapset ovat siirtyneet n. 1,5v-2v. Joskus harvoin näkivät pahaa unta ja tulivat meidän vanhempien vällin nukkumaan. Tytön kannoin takaisin omaan sänkyyn kun oli nukahtanut ja poika meni itse hetken päästä kun tuli kuuma ja oli kuulema ahdasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nukuttiin hyvin vähän ensimmäiset 4 vuotta. Olin ihan pihalla nuo vuodet ja lopulta kun lapsi alkoi nukkua niin itse en enää osannutkaan. Vuosi meni vielä siitä että oma nukkumiseni alkoi normalisoitua. Meillä lapsen herätti närästysvaiva. Paljon tsemppiä sinulle. Se helpottaa vielä joku päivä.
Minunkin lapsella on närästystä, joka jonkun verran haittaa unta. Ollaan käyty kahdella lastentautien erikoislääkärillä, ja molemmat sanoo, että tuon asteinen närästys, jota meidän lapsella on, on normaalia, eikä hoitoa ole. Loppuu joskus kun kasvaa. Saitteko te jonkun hoidon?
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä yöt oli vain nukkumista varten ihan vastasyntyneestä lähtien. Pimeä makuuhuone ja nopea syöttö ja aamuyöllä kuiva vaippa...vips. Ei mitään höpötyksiä ja halipuseja. Ne hoidettiin päivisin. Tyttö alkoi nukkua täydet yöt 3kk ja poika 7kk. Poika alkoi nukkua täydet yöt kun maitopalvelu loppui ja vesipullon takia ei kannattanut herätä eli ei ollut jano kuitenkaan. Poika ei tarvinnut enää yömaitoa koska söi 7kk jo puurot ja lihaperunasoseet ym. Omaan huoneeseen lapset ovat siirtyneet n. 1,5v-2v. Joskus harvoin näkivät pahaa unta ja tulivat meidän vanhempien vällin nukkumaan. Tytön kannoin takaisin omaan sänkyyn kun oli nukahtanut ja poika meni itse hetken päästä kun tuli kuuma ja oli kuulema ahdasta.
Eli sinulla on hyvin nukkuvat lapset. Miten se liittyy AP:n ongelmaan? Vai kehuskelemaanko vain tulit?
Ystäväni oli lapsena samanlainen, nyt jo yli kolmekymppinen. Edelleen ei saa nukuttua nyt aikuisenakaan, valvoo usein yöt, käyttää unilääkkeitä ja adhd-lääkkeitä. Hänen nukkumistaan on tutkittu nyt aikuisenakin. Ei ole työelämässä ja on lääkeriippuvainen nykyään.
Voisin ottaa tuollaisen lapsen muutamaksi yöksi hoitoon kuukaudessa, että vanhempi saisi levätä. Auttamisesta on vaan tehty niin byrokraattista.
Vierailija kirjoitti:
Niin. AP varmaan höpöttelee lapselleen yöt pitkät ja halipusuttelee samoin. Ja AP varmaan muutenkin on järjestänyt heidän yöt niin, että ne ei ole nukkumista varten vaan valoa riittää ja ruokaa, etenkin aamuyön tunteina.
Minä olen aikuinen adhd ja heräilen edelleen öisin, useitakin kertoja yössä. Vähintään kerran nyt joka tapauksessa. Yleensä saan unta helposti heräämisen jälkeen, mutta en aina. Viime ajat olen nukkunut tosi huonosti, herään monta kertaa yössä ja uudelleen nukahtamiseen menee aikaa.
Mun lapsi on samanlainen, tosin jo 11-vuotias, niin vähemmän hän enää herättelee öisin. Viime yönä tosin herätti, kun oli herännyt ja alkanut pelottamaan, niin tuli viereen nukkumaan. Useimmiten hän ei onneksi pelkää, vaan heräämisen jälkeen jatkaa uniaan.
Univaje on ihan kamalaa, kun lapsi oli pienempi niin pahinta oli, jos meillä sattuivat nämä heräämiset lomittain. Ei lapsi siis alkanut mitään höpötellä tai leikkiä tms. mutta jotai ääntä vähän piti, halusi varmistaa että olen vieressä (nukkui siis samassa huoneessa viereisessä sängyssä) tai muuten minä havahduin lapsen valveillaoloon. Mulla onneksi puoliso mahdollisti sen, että esim. lauantaisin sain nukuttua päikkäreitä. Ne auttoivat jonkin verran.
Uniongelmiin kannattaisi kyllä vaatia tutkimuksia, muitakin syitä on kuin fyysisiä.