Viiniin menevä pappi taas paikalla loppuillan
Muistatte varmaan, kirjoitin tänne jokunen viikko takaperin. Tällä kertaa viinit jäi ostamatta mutta muutaman oluen tässä kotosalla jo korkannut. Huomisen jumalanpalveluksen puheen valmistelin jo aamupäivällä.
Kysykää jos on jotain mikä mieltämme askarruttaa, vastailen jokaiselle. Pidetään kuitenkin keskustelu suht asiallisena.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ehtoollisella tarjotaan viiniä eikä vettä?
Eikö tämä ole Jeesuksen opetusten vastaista?
Vesihän muuttuu viiniksi vasta Hengen vaikutuksesta, kun ihminen täyttää Jumalan tahdon ja antaa anteeksi?
Henki on ihmisessä (Ihmisen Pojassa eli sanassa) ei viinissä. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. (Joh. 3:5)
Jeesus sanoi: "Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan. (Joh. 6:35)
Jeesus sanoi naiselle: "Jos tietäisit, minkä lahjan Jumala on antanut, ja ymmärtäisit, kuka sinulta pyytää juotavaa, pyytäisit itse häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä." (Joh. 4:10)
"mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä." (Joh. 4:14)
Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. (Joh. 2:9)
Eikä uutta viiniä lasketa vanhoihin leileihin. Silloinhan nahka halkeaa, viini valuu maahan ja leilit ovat pilalla. Ei, uusi viini lasketaan uusiin leileihin. Silloin molemmat säilyvät. (Matt. 9:17)
Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa. (Matt. 26:29)
he tarjosivat Jeesukselle juotavaksi viiniä, johon oli sekoitettu sappea. Hän maistoi sitä, mutta ei halunnut juoda. (Matt. 27:34)
Jeesus tiesi, että kaikki oli nyt saatettu päätökseen. Jotta kirjoitus kävisi kaikessa toteen, hän sanoi: "Minun on jano." (Joh. 19:28)
Siellä oli astia täynnä hapanviiniä (viinin ja veden seos). Sotilaat kastoivat siihen sienen ja nostivat sen iisoppiruo'on päässä Jeesuksen huulille. (Joh. 19:29)
Jeesus joi viinin ja sanoi: "Se on täytetty." Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä. (Joh. 19:30)
"Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin. Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä." (Joh. 10:17 - 18)
Yksi sotilaista kuitenkin työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti heti verta ja vettä. (Joh. 19:34)
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. (Matt. 26:28)
Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. (Joh. 6:53)
"Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi. Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne." (Matt. 6:14 - 15)
Jumala on viinitarhuri.
Jeesus (Jumalan sana) on viinipuu (elämänpuu).
Opetuslapset ovat viinipuun oksat.
Viinipuun hedelmät (lopputuote) ovat rakkaus ja anteeksiantaminen.
Oksat tarvitsevat raikasta (elävää) vettä tuottaakseen hedelmää.
(Joh. 15:1 - 17)
Ja joka antaa yhdellekin näistä vähäisistä maljallisen raikasta vettä vain siksi, että tämä on opetuslapsi totisesti: hän ei jää palkkaansa vaille. (Matt. 10:42)
Malja on ensin puhdistettava (vedellä ja hengellä), jotta vesi (sana) muuttuisi viiniksi ja viinipuun antia voidaan nauttia Isän valtakunnassa. (Matt. 23:26) ja (Joh. 6:63) sekä (Joh. 3:5)
Viini on lopputuote ja lopputuotteen tarkastaa pitojen valvoja / viinitarhuri. (Joh. 2:9)
Ehtoollisella opetuslapsille tarjottu malja sisälsi (elävää) vettä (sanan), joka muuttuu Hengen vaikutuksesta viiniksi (Rakkaudeksi ja anteeksiannoksi). (Joh. 4:14) ja (Matt. 4:4)
Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. (Matt.7:21) ja (Matt. 12:7)
Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä." (Luuk. 17: 20 - 21)
Miksi kirkko ostaa Jumalan rakkauden ja syntien anteeksiannon Alkosta ja paikallisilta viininviljelijöiltä sekä osan ruotsista? 😊
Eikö ihmisten kuuluisi valmistaa Jumalan sanan avulla viininsä itse, eikä saada sitä valmiina papin tarjoilemana pienestä pikarista? Eihän Jumala anna Henkeään määrämitalla. (Joh. 3:34)
Emme Suomessa voi ilmastollisten olosuhteiden takia valmistaa kovin isoja määriä viiniä. Mutta jotkut seurakunnat ovat kokeilleet eteläisessä Suomessa lähituotettua viiniä toki. Viinihäm ei sinänsä ole hyvä eikä paha, se on vertauskuva ehtoollisella. Sinänsä se voisi olla aivan hyvin vaikka rypälemehua. Mutta kirkko pitää traditioista, ja viini tuntuu arvokkaammalta kuin lähikaupan punaviinimarja euron maksava Juissi mehu.
Pääseekö se rikas mies ehkä kuitenkin myöhemmin paremmalle puolelle.
Onko siis ihmiser tietoisessa tilassa heti kuoltuaan odottamassa tuomiotaan.
Jos joutuu huonolle puolelle, niin joutuuko siellä olemaan ikuisesti. Voiko päästä pois. (Mietin, kun Jeesus kävi saarnaamassa tuonelassa.)
Mikä on mielestäsi suomen kaunein kirkko?
Nimi, rekisteriote ja pitkä ja rauhallinen puhallus.
Mielipide hengellisestä aerobicista?
Entä kristillisestä meditaatiosta?
Mistä tietää, että on saanut anteeksi
Jos joku on psykopaatti, niin se ei usko Jumalaan ja kaikki ei pääse taivaaseen.
Onko oikein, että aivorakenne ratkaisee.
Eikö olisi reilua tuhota kadotukseen menijät eikä jättään kurjaan paikkaan iäti olemaan.
Sulkeeko raamattu pois muut elämät toisilla planeetoilla?
Entä, jos saa aivovamman tai dementian ja ei enää usko?
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos saa aivovamman tai dementian ja ei enää usko?
Jumala tuomitsee oikeudenmukaisesti. Sen mukaan millainen sen ihmisen tila oli ennen vammaa tai dementiaa.
Vierailija kirjoitti:
Sulkeeko raamattu pois muut elämät toisilla planeetoilla?
Ei todellakaan sulje. Enkeleitä ja elämää on monilla planeetoilla. Ei taivas ole vain jokin pieni alue, vaan se on koko maailmankaikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on psykopaatti, niin se ei usko Jumalaan ja kaikki ei pääse taivaaseen.
Onko oikein, että aivorakenne ratkaisee.
Psykopaateista, sosiopaateista jne sanotaan, että niillä olisi mukamas jokin aivovamma eivätkä ne ymmärrä hyvän ja pahan eroa. Se on valhetta. He ovat tutkimusten mukaan lähes kaikki ateisteja. He uskovat ettei Jumalaa ole, ja että heillä on lupa tehdä mitä huvittaa. Kyse on pelkästä ihmisluonnon pahuudesta, ei aivojen häiriöstä.
Kai sitä osaa krapulassakin syyllistää ihmisiä ja paasata helvetistä. Mutta mielenkiintoista, että papin pitää sitten juoda ja puhua päivisin viinan vaaroista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi reilua tuhota kadotukseen menijät eikä jättään kurjaan paikkaan iäti olemaan.
Heidät luultavasti tuhotaankin lopulta. En usko että Jumala haluaa edes pahimpienkaan, esim keisari Nero, Hitler tms kärsivän miljardeja vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä osaa krapulassakin syyllistää ihmisiä ja paasata helvetistä. Mutta mielenkiintoista, että papin pitää sitten juoda ja puhua päivisin viinan vaaroista.
Kumpi on sinusta parempi opettaja? Se joka tietää mistä puhuu vai se, joka luulee tietävänsä mistä puhuu?
En minä ole täällä tuomitakseni ketään, vaan kertoakseni evankeliumia, ja että Jumala rakastaa sitäkin, joka luulee olevansa kelvoton hänelle.
Pappi vaan joi, pappi vaan joi, suntio taksilla lisää toi!
Raamattu puhuu paikasta missä mato ei kuole eikä tuli sammu. Tämä paikka oli Jerusalemin muurien ulkopuolella. Kaatopaikka jossa paloi koko ajan tuli. Vanhan Testamentin aikaan sinne jotkut myös uhrasivat lapsiaan, josta Jumala luonnollisesti vihastui. Jeesus käytti sitä vertauskuvana syntisten ja pahojen ihmisten kohtalosta, eli ne heitetään pois eivätkä pääse Taivaaseen. Toisaalla mainitaan että varsinainen helvetti, se tulinen paikka on vankila niille enkeleille jotka hylkäsivät korkeat asemansa ja tekivät syntiä. Tähän viitataan viimeisen tuomion kohdassa " oikealla puolella olevat menevät ikuiseen elämään ja vasemmalla puolella olevat siihen tuleen, joka on valmistettu Perkeleelle ja sen Enkeleille". Ne lankesivat ennen ihmistä, eikä sitä alunperin tarkoitettu ihmisiä varten, koska Jumala toivoo että kaikki pelastuisivat. Raamatussa on myös kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Se paikka on väliaikainen, koska Lasarus on Aabrahamin helmassa mutteivat he ole vielä taivaassa. Iso juopa, mikä se sitten onkin, erottaa tuon paratiisin siitä paikasta, missä se rikas mies kärsi, mutta se ei ollut hänenkään kohdalla vielä lopullinen paikka, vaan jonkinlainen helvetin esikartano. Näistä pitäisi saarna pitää, mikä ei mahdu tähän nyt.