Onko teillä nyt esim. yksi valaisin vähemmän päällä tai mitä olet tehnyt sähkön säästämiseksi? Nyt juuri, jotain konkreettista pientä.
Meillä ei pala valot keittiössä eikä eteisessä kun ei siellä kukaan oleskele. Huomisen perinne-sunnuntaisaunan sijaan otan vain lämpimän suihkun.
Kommentit (225)
Rupesin tekee ns. kotipolttosta sähköä eli hommasin parit paneelit.
Minulla vain yksi valo päällä. Tein juuri päätöksen, etten enää keitä aamulla kahvia kahden kupin määrää. Huomasin, että unohdan aina juoda sen toisen kupin, ja keitin posottaa turhaan tuntikaupalla päällä pitämässä sitä toista kupillista kuumana. Ihan järjetöntä tuhlaamista. Lisäksi olen nyt opetellut laittamaan pöytätietokoneen pois päältä, siis ihan sillä tavalla, että laitan sähköjodosta kytkimen pois päältä, ettei kone vie sammutettuna edes sitä pientä perusvirtaa. Ja modeemi totta kai yöksi pois päältä.
Joku pieni valo (tunnelmavalo tai työvalo) päällä vain siinä tilassa missä ollaan, ja muu kämppä pimeänä.
Parvekkeen tunnelmavalot pimeänä.
Suihkussa käymisen ajan olen puolittanut ja yritän koko ajan tiivistää lisää (rakastan pitkiä, lämpimiä suihkuja joten tämä on uhraus).
Syödään paljon salaatteja, eli olen vähentänyt uunin ja hellan käyttöä. Jotain keittäessäni keitän ensin veden vedenkeittimessä ja siirrän siitä suoraan liedelle kattilaan, ettei mene lieden suurempaa sähkönkulutusta kiehuttamiseen.
Vähemmän ruutuja, vähemmän latausta (ja sähkönkulutusta muualle).
Ostin juuri lisää kausivaloja, viime vuonna oli liian vähän. Ei täällä pimeässä kannata ainakaan valaistuksesta säästää, ne kun ei juurikaan vie sähköä!
Ulkovalot ei ole päällä. Ei ne kyllä muutenkaan paljon veisi, mutta ne on nyt tarkoituksella pidetty pois. Sisällö palaa valot siellä täällä, lapset sytyttää eivätkä sammuttele.
Kodinkoneet yms. käy ihan kuten ennenkin.
Takassa tuli. Viime talvena lämmitettiin takkaa alle kymmenen kertaa. Maalämmön takia ei tavallisesti viitsi vaivaantua, mutta nyt yritetään lykätä pattereiden päälle laittamista.
Ei meillä muutenkaan pala valot luin tarpeen mukaan. Siitä ei säästöä enää saa. Säädin kylppärin lattialämmityksen vähän pienemmälle ja patterit on pienellä teholla. Ei tässä oikein enää muuta voi tehdä kun on tähänkin asti elänyt aika säästeliäästi.
Syön ruuat pääosin kylmina. Pakastinta en ole ennenkään käyttänyt. Olen myös hieman laihduttanut. Siirran kahvin termariin. Autoilu on vähentynyt n. puoleen. Alensin pyykkien lämpöä .Pyykkien ei tarvitse tulla puhtaita, riittää kun raikastuvat. Tietsikka saattaa olla pahin sähkön viejä. N. 50 W. väitti kulutusmittari.
Talvella en autoile muutenkaan. Matkustelu on jäänyt eikä maksullisia harrastuksia ole. En tilaa lehtiä, Huvitukset ovat pääosin loppuneet. -Asumiskulut ovat varsin tuntuvat. Vaikka on omistus eikä ole velkaa
putkiremppaa huomioimatta, asuminen vie silti n. puolet menoista. Tulot ovat varsin vaisut. Jetsetti on jäänyt aika pieneksi.
Meillä palaa paljon valoja, koska valo muuttuu lämmöksi kuitenkin. Säästää lämmityksessä.
Mulla on päällä vain tv ja pieni lamppu. Meillä on aika uusi talo, kaikki lamput ledejä ja pienikulutukselliset kodinkoneet. Maalämpö. Teinipojalla on tietokone päällä kahden näytön kanssa 12 tuntia joka päivä. Odotan jännityksellä niitä sähkökatkoja: tulee olemaan pojalle outo tilanne.
määräaikainen soppari vielä vuoden verran 6,99€/kWh. En tee mitään.
Valoilla ei isoa säästöä tee, puhutaan muutamista kymmenistä senteistä kuukaudessa.
Noh, palelen nytkin. On päällä paidat ja hupparit, mutta tässä mietin josko pilkkihaalarit vetäisisin taas päälle.
Täälläkin palellaan: päällä merinovillapaita, villasukat, ja fleecehousut. Kaulassa silkkihuivi, koska niska palelee. 🥶
Mies vaihtoi eteisen, vessan ja kellarin valaisimet liiketunnistimillisiin. Uusi pihavalot myös samalla ledeihin liiketunnistimilla. Laittoi uuden pistorasian autonlämmitykseen, johon tulee virtaa vain tietyn ajan aamulla, työaamuihin. (Vieressä sit normaali pistorasia).
Mies suunnittelee kokkaavansa uuniruokia leivinuunissa entistä enemmän.
Tiskikone uusittiin, jotta saadaan yöksi ajastettua. Vanha toiminut jo vuosia köyhien.
Viime talvena vaihtoi pakastimen vähempikulutuksiseen ja nyt tilannut uuden jääkaapin.
Turhat valot pois, puukiukaan lämmittämistä sähkökiukaan sijaan, lämpöjä pienemmälle... Kohta vaihtuu pörssisähkö niin sitten entistä tarkemmin katsotaan milloin pesukoneet pyörii ym
Koska kela maksaa sähkölaskun ja asetti kiintiön kuukausittaisellle sähkönkulutukselle on toinen virtuaalivalutta louhimo tällä hetkellä sähköttä, mutta jo marraskuussa sähkökiintiö nousee, jolloin voi taas louhia lisää virtuaalivaluttaa kelan pikkiin.