Onko teillä nyt esim. yksi valaisin vähemmän päällä tai mitä olet tehnyt sähkön säästämiseksi? Nyt juuri, jotain konkreettista pientä.
Meillä ei pala valot keittiössä eikä eteisessä kun ei siellä kukaan oleskele. Huomisen perinne-sunnuntaisaunan sijaan otan vain lämpimän suihkun.
Kommentit (225)
Ei olla laitettu pattereita vielä ollenkaan päälle, poltetaan takkaa ja pidetään pumppua päällä. Sammuttelen lasten perästä valoja ahkerammin.
Vierailija kirjoitti:
Mies vaihtoi eteisen, vessan ja kellarin valaisimet liiketunnistimillisiin. Uusi pihavalot myös samalla ledeihin liiketunnistimilla. Laittoi uuden pistorasian autonlämmitykseen, johon tulee virtaa vain tietyn ajan aamulla, työaamuihin. (Vieressä sit normaali pistorasia).
Mies suunnittelee kokkaavansa uuniruokia leivinuunissa entistä enemmän.
Tiskikone uusittiin, jotta saadaan yöksi ajastettua. Vanha toiminut jo vuosia köyhien.
Viime talvena vaihtoi pakastimen vähempikulutuksiseen ja nyt tilannut uuden jääkaapin.
Aika paljon olette investoineet marginaaliseen säästöön. Missä ajassa nuo kaikki vähemmän kuluttavat kodinkoneet maksavat itsensä ja alkavat säästää?
Vierailija kirjoitti:
Minulla vain yksi valo päällä. Tein juuri päätöksen, etten enää keitä aamulla kahvia kahden kupin määrää. Huomasin, että unohdan aina juoda sen toisen kupin, ja keitin posottaa turhaan tuntikaupalla päällä pitämässä sitä toista kupillista kuumana. Ihan järjetöntä tuhlaamista. Lisäksi olen nyt opetellut laittamaan pöytätietokoneen pois päältä, siis ihan sillä tavalla, että laitan sähköjodosta kytkimen pois päältä, ettei kone vie sammutettuna edes sitä pientä perusvirtaa. Ja modeemi totta kai yöksi pois päältä.
Termari keksittiin jo kymmeniä vuosia sitten.
Klassinen ja luotettava Airam termospullo. Punaisten Airam termospullojen valmistus alkoi jo vuonna 1934. Se on klassikko, joka on pitänyt asemansa suomalaisten keskuudessa jo sukupolvien ajan.
Termospullossa on lasinen sisus. Kiehuvan neste pysyy yli 50 asteen lämpöisenä vähintään 24 tuntia. Kantena toimivan juomamukin sisällä on toinen pienempi muki.
Pesin kaikki lakanapyykit yms tuossa syyskuun puolella kun nyt lokakuun alussa sähkön hinta nousi.
Meillä on pienet sähkölaskut kyllä muutenkin mutta yritän ottaa osaa sähkönsäästötalkoisiin. Asumme miehen kanssa kerrostalokaksiossa ja aika vähän säästökohteita tässä löytyy. Ei nytkään polteta turhia valoja, pesukoneet ladataan aina täyteen jne.
Nyt kun mies on kotona, ei pidetä pihavaloja päällä. Toki ei kompensoi sitä että hän haluaa saunoa...
Mun pukeutumishuone on aika viileenä, eli haen vaan kuteet sieltä ja pukeudun makkarissa.
Onneks just vuosi sitten uusittiin lämmityssysteemit ja nyt on uusi ilmalämpöpumppukin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vain yksi valo päällä. Tein juuri päätöksen, etten enää keitä aamulla kahvia kahden kupin määrää. Huomasin, että unohdan aina juoda sen toisen kupin, ja keitin posottaa turhaan tuntikaupalla päällä pitämässä sitä toista kupillista kuumana. Ihan järjetöntä tuhlaamista. Lisäksi olen nyt opetellut laittamaan pöytätietokoneen pois päältä, siis ihan sillä tavalla, että laitan sähköjodosta kytkimen pois päältä, ettei kone vie sammutettuna edes sitä pientä perusvirtaa. Ja modeemi totta kai yöksi pois päältä.
Lähteekö modeemisi sukkelasti aamulla heti pelittämään, kun laitat siihen virran? Mulla oli modeemi joskus aiemmin sellaisen virtanapillisen jatkoroikan päässä, mutta en jaksanut sitä joka aamuista odottelua, että kone pääsee nettiin. Teen siis suurimmaksi osaksi etänä töitä kotona, joten läppäri pitää saada verkkoon heti aamusta.
Ostin 1000W virtalähteen 500W virtalähteen sijasta tietokoneeseen, myös Ryzen 7x sarjaa varten kun siinä 105w käyttö eikö 65w niinkuin ennen.
Sähkönkäyttö kun kaikilla on vaikeaa on badass
Maalämpöpumppu vie noin 99% vuotuisesta sähköstä, joten mitään ei ole tehtävissä.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Syön ruuat pääosin kylmina. Pakastinta en ole ennenkään käyttänyt. Olen myös hieman laihduttanut. Siirran kahvin termariin. Autoilu on vähentynyt n. puoleen. Alensin pyykkien lämpöä .Pyykkien ei tarvitse tulla puhtaita, riittää kun raikastuvat. Tietsikka saattaa olla pahin sähkön viejä. N. 50 W. väitti kulutusmittari.
Talvella en autoile muutenkaan. Matkustelu on jäänyt eikä maksullisia harrastuksia ole. En tilaa lehtiä, Huvitukset ovat pääosin loppuneet. -Asumiskulut ovat varsin tuntuvat. Vaikka on omistus eikä ole velkaa
putkiremppaa huomioimatta, asuminen vie silti n. puolet menoista. Tulot ovat varsin vaisut. Jetsetti on jäänyt aika pieneksi.
Tämä on nyt taas näitä typerimipiä säästöjä, mitä hetkeen oon kuullut. Miksi peset ylipäätään, jos ei tarvi tulla puhdasta?! Laitat haisukalsarit vaan parvekkeelle tuulettumaan, yyh. Pilaat kaikki ihoa vasten olevat vaatteesi tuolla tavalla, kun niihin kertyy talia, ihosoluja, hikea jne. ja lisäksi olet myös ympäristöhaitta, kun lemuat julkisilla paikoilla.
Keittiön tason alla on ledit koko päivän päällä ja kattovaloa käytetaan vain silloin, kun vaikka tiskataan ja tehdään ruokaa. Sammutellaan valoja, jos vaan käydään tilassa. Olohuoneessa esim. on kotona olon ajan koko ajan valot, kun ulkona on vaikka vaan pilvinen sää. Mulla on ongelmia nähdä hämärässä.
Laskin uima-altaan veden lämpötilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö modeemisi sukkelasti aamulla heti pelittämään, kun laitat siihen virran? Mulla oli modeemi joskus aiemmin sellaisen virtanapillisen jatkoroikan päässä, mutta en jaksanut sitä joka aamuista odottelua, että kone pääsee nettiin. Teen siis suurimmaksi osaksi etänä töitä kotona, joten läppäri pitää saada verkkoon heti aamusta.
Maksimi 5 minaa kestää käynnistyminen. Siinä ajassa käy vaikka kusella.
Tämä tekeekin hyvää teille ajettelemattomat tuhlurit. Lisää vain tällaisia kriisejä, jotka saa ajattelemaan asioita omaa napaa pitemmälle.
Itse en tee yhtään mitään sähkönsäästöjä. Asun kerrostaloasunnossa, jossa sähkönkulutus on vuositasolla n. 3000 kwh. Vaikka sähkön hinta vielä nousisikin, niin se jää silti minulla muutamaan sataseen vuodessa. Pyykit on pestävä, suihkussa käytävä, ruoat tehtävä ja lamppujen sammuttelu ei auta mitään. Saunonut en ole tähänkään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtee. Kun winu on saanut työpöydän ladattua, klikkaan vain nettikuvaketta ja alan surffata.
Laitoin elokuun ensimmäisenä päivänä pääkatkaisijasta sähkön poikki, enkä laita päälle muuta kuin tarvittaessa. Elo- ja syyskuun kulutus oli 2,6 kwh. Joulukuun alusta helmikuun loppuun ajattelin tyhjentää vesiputket ja lomailla säästörahoilla jossain muualla.
teen niinkuin suomen hallituksella on tapana
harkitsen huolella mihin toimenpiteisiin ryhdyn
toistaiseksi en ole tehnyt mitään
Vierailija kirjoitti:
Itse en tee yhtään mitään sähkönsäästöjä. Asun kerrostaloasunnossa, jossa sähkönkulutus on vuositasolla n. 3000 kwh. Vaikka sähkön hinta vielä nousisikin, niin se jää silti minulla muutamaan sataseen vuodessa. Pyykit on pestävä, suihkussa käytävä, ruoat tehtävä ja lamppujen sammuttelu ei auta mitään. Saunonut en ole tähänkään asti.
Vai muutamaan sataseen. 🤣
3000 x 0,159 = 477€
3000 x 0,469 = 1407€
Vierailija kirjoitti:
Pesin kaikki lakanapyykit yms tuossa syyskuun puolella kun nyt lokakuun alussa sähkön hinta nousi.
Meillä on pienet sähkölaskut kyllä muutenkin mutta yritän ottaa osaa sähkönsäästötalkoisiin. Asumme miehen kanssa kerrostalokaksiossa ja aika vähän säästökohteita tässä löytyy. Ei nytkään polteta turhia valoja, pesukoneet ladataan aina täyteen jne.
Tulee käsitys, että teillä ei kovin usein vaihdeta ja pestä lakanoita... 🤔 Ajattelitko siis että talven nukutte samoissa, vai että vaihdat, mutta hilloat niitä likaisia pyykkikorissa kunnes sähkö on taas joskus halvempaa... ?? Luulenpa ettei se lakanoiden säännöllinen pesu vararikkoon vie.
Minkä takia pihistellä? Jos pihistelet ja lasku on se 400e maksat itse. Jos et pihistele ja lasku on 1500e, saat tukia ja maksat silti sen omavastuun 400e. Uunia päälle vaan ja sauna lämpenee.