Onko teillä nyt esim. yksi valaisin vähemmän päällä tai mitä olet tehnyt sähkön säästämiseksi? Nyt juuri, jotain konkreettista pientä.
Meillä ei pala valot keittiössä eikä eteisessä kun ei siellä kukaan oleskele. Huomisen perinne-sunnuntaisaunan sijaan otan vain lämpimän suihkun.
Kommentit (225)
Tv päällä
Tietokone päällä
Valo päällä olkkarissa
5senttiä kwh
Vuosikulutus 2500kwh
Ei lapsia ja ei paljon lentämistä
Minä en tätä maapalloa ole pilannut
Jos kaikki eläis kuin minä eikä omakotilaloissa ei olisi mitään sähköpulaa
Takkaa lämmitin ja nyt köllöttelen viltin alla soffalla sen sijaan, että nostaisin lämmitystä lämpöpöntöstä. Sisällä nyt 24 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Tv päällä
Tietokone päällä
Valo päällä olkkarissa
5senttiä kwh
Vuosikulutus 2500kwh
Ei lapsia ja ei paljon lentämistä
Minä en tätä maapalloa ole pilannut
Jos kaikki eläis kuin minä eikä omakotilaloissa ei olisi mitään sähköpulaa
Ja ihmiskunnan olemassaolo loppuisi tähän sukupolveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa säästää on vähentää suihkussakäyntiä. Tuli yllätyksenä mulle tämä. Perustuuko sitten veden lämmittämiseen vaimihin, sitä en tiedä.
Tuo on toiseksi paras tapa. Tehokkain keino on edelleen sisälämpötilan pudottaminen.
Paitsi että asteen tiputtaminen säästää 5 %. Saadakseen 25 prosentin säästön, milloin vieläkin sähkölasku olisi tolkuton, pitäisi tiputtaa 22 asteesta 17 asteeseen.
Mulla on ollut aina talvisin sisälämpötila 20 asteessa. Vieraat aina valittaneet kylmyyttä. Tänä talvena aion pitää 18,5 asteessa. 7,5% säästö siis omaan kulutukseen. Toki 17,5% säästö siihen suomalaisten yleisimpään 22 asteeseen verrattuna ja 27,5% 24 asteeseen verrattuna.
Jos on lapsia tai vanhuksia niin alle 20 asteen lämpötilaa pidetään terveydelle haitallisena.
Hyvä nukkumislämpötila tuo 18,5. Päivällä voi pitää kunnolla vaatteita ja villasukkia. Omat lapset teinejä eivätkä ole valittaneet. Pieninä lapsina viihtyivät alkkarisillaan siinä kahdessakympissä, vaikka itsellä silloin täysi varustus.
Asunnossani oli alkusyksystä 18 astetta lämmintä, kun patterit eivät olleet vielä päällä. On se hyvä nukkumislämpötila, jos nukkuu lämpimissä vaatteissa ja pipo päässä.
Pyykin kuivuminen tosin on tuossa lämpötilassa erittäin hidasta.
Ei ole kyse vain jokaisen omasta säästämisestä vaan mahdollisten sähkökatkojen estämisestä tai vähentämisestä. Sähkö uhkaa loppua.
Ks.
https://yle.fi/uutiset/3-12647314