Onko teillä nyt esim. yksi valaisin vähemmän päällä tai mitä olet tehnyt sähkön säästämiseksi? Nyt juuri, jotain konkreettista pientä.
Meillä ei pala valot keittiössä eikä eteisessä kun ei siellä kukaan oleskele. Huomisen perinne-sunnuntaisaunan sijaan otan vain lämpimän suihkun.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako valokuitumodeemi sammuttaa aina kun ei käytä tietokonetta? Mulla on se ollut aina päällä ja olen pitkään ihmetellyt miksi sähkölaskuni on niin suuri kun asun kerrostalossa enkä tuhlaa muuten sähköä paljoa. Olisiko se tuo modeemi minkä päällä pitäminen maksaa niin paljon?
Mites käyttövesi, lämpeneekö sähköllä vaiko kaukolämmöllä? Kylmäkoneet, hella A+++ vaiko E?
Kaukolämpö on, jääkaappi-pakastin löytyy ja hella on suht. uusi, mutta sitä en käytä oikeastaan ollenkaan kun syön töissä lämpimän ruoan.
Huoneisto lämpenee lmkaukolämmöllä, mutta onko kylppärissä lämminvesivaraajaa, se toimii sähköllä?
Har bytt allt möjligt i huset så som radiatorer, luftvärmepumpar, boiler, led lampor, kyl frysar och dylikt. Nu byter man bastu spisen mot en lite effektivare och putsar bort kalk från poolens värmare.
Det som är uppräknat ovan har halverat elkonsumtionen med tiden. Det enda som i större utsträckning påverkar elkonsumtionen är ytter temperaturen. Lampor, bastu bad, poolen och annat har någon inverkan men det som är helt avgörande är uppvärmningen av luft och vatten.
En kall vinter går det mycket el och en varm vinter lite. Så enkelt är det.
Ei ole kauhean vaikeaa laskea paljonko esim. valaisimet kuluttavat sähköä, ja siten myös on helppoa laskea hinta.
Lampussa lukee teho, esim 8W LEDeille.
Montako kWh siis menee tunnissa?
Lamppu kuluttaa tunnissa 8Wh (eli 0,008 kWh).
Jos sähkö maksaa 30c/kWh:
30c/kWh * 0.008kWh = 0,24c.
Tästä näemme helposti että pimeässä ei kannata istua.
Lämmitys onkin sitten ihan toinen juttu. 2000W sähköpatteri vie täydellä teholla tunnissa 2kWh eli 60c.
Noissa Oomin kirjeissä on keskimääräisen sähkölämmitteisen ok:t kulutus 22000 kwh/vuosi
Eli joku aika sitten lasku oli:
22000 x 0,079 = 1738€
22000 x 0,159 = 3498€
22000 x 0,469 = 10318€ + siirto ja perusmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vain yksi valo päällä. Tein juuri päätöksen, etten enää keitä aamulla kahvia kahden kupin määrää. Huomasin, että unohdan aina juoda sen toisen kupin, ja keitin posottaa turhaan tuntikaupalla päällä pitämässä sitä toista kupillista kuumana. Ihan järjetöntä tuhlaamista. Lisäksi olen nyt opetellut laittamaan pöytätietokoneen pois päältä, siis ihan sillä tavalla, että laitan sähköjodosta kytkimen pois päältä, ettei kone vie sammutettuna edes sitä pientä perusvirtaa. Ja modeemi totta kai yöksi pois päältä.
Ylimääräiset kahvit termariin.
Ostettiin kaasulämmitin 100 eurolla. Se lämmittämään vartiksi kerrallaan tarvittaessa keskelle olohuonetta ja ilmalämpöpumppu kierrättää lämmön sitten. Huonelämpö säädetty 18 asteeseen. Villasukkaa ja paitaa päälle.
Suihkutellaan siten että hiustenpesun ajaksi suihku kiinni. Suihkussa ollaan max 2 minuuttia.
Käydään saunassa uimahallilla kerran viikossa. Lattialämmitys silleen ettei rakenteet kärsi mutta ei yhtään enempää.
Tehdään vähemmän uuniruokia. Käytetään enemmän airfryeria. Liedellä paistaessa hyödynnän jälkilämmön eli sammutan lieden vähän aiemmin.
Paahtimet vedenkeittimet yms pikkulaitteet aina pois seinästä kun ei käytetä.
Telkkua katsotaan vasta klo 19 eteenpäin. Ruutupaastoilu tekee hyvää muutenkin kuin energiankulutukselle.
Valaisimet on ledejä. Valot pidetään tietysti päällä vain niissä tiloissa missä ollaan.
Telkkari ei ole päällä. Mulla on vuosia ollut paha tapa laittaa telkkari taustalle päälle, vaikka en sitä katsoisikaan. Kai olen tuntenut itseni vähemmän yksinäiseksi kun on jotain ääntä. Nyt olen siitä tavasta luopunut.
Mun sähköl. On n.20e kk en tiedä miten sitä vielä pienentäisin.
Pikakahvia vain, kaikki valot pois paitsi yksi kerrallaan päällä niissä huoneissa joissa oleskellaan, pestään täpötäysiä koneellisia ja hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan ilta/yösähkö, käydään pikasuihkussa viileämmässä vedessä, hana kiinni kun saippuoidaan, huonelämpötila 17 astetta. Nää ollleet kyllä osin käytössä aiemminkin. Nyt vielä tarkemmin.
1) vain yksi lamppu päällä kerrallaan.
2) uunia en käytä, ruuat paistuvat hyvin levylläkin, kannen alla.
3) vain yksi levy kerrallaan kuumenemassa. Tälle levylle siirtelen kattiloita kuumenemaan vuorotellen.
4) telkkari ei ole päällä koskaan.
5) jääkaapin oven olen tiivistänyt itse, koska epäilin, että se fuskaa. Tiivisteet on uusittava silloin tällöin.
6) pyykkiä ja astioita pesen matalammalla lämpötilalla. Kuitenkin käytän välillä myös kuuminta ohjelmaa, ettei koneet hajoa ja likaannu.
Vähän ohis mutta mites tuollaiset ihon tai kallon sisäiset sähkölaitteet. Mitä mieltä noin niinku moraalisesti ja onko luontoystävällistä?
En käytä dildoa kuin joka toinen päivä, joten sitä tarvii ladata harvemmin
Olen vähentänyt saunomista. Muuta merkittävää sähkönkulutusta ei kerrostalokolmiossa olekaan. Lapsi ottaa törkeän pitkiä suihkuja, omiani olen lyhentänyt.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin palellaan: päällä merinovillapaita, villasukat, ja fleecehousut. Kaulassa silkkihuivi, koska niska palelee. 🥶
Eikö enempää kerroksia?
Mulla on lyhythihainen t-paita, pitkähihainen t-paita, polvipituinen puuvillaneulostunika (lyhyet hihat) ja puuvillainen neuletakki. Huivi mulla on aina.
Alaosaa peittää puuvillasekoitepitkikset ja niiden päällä pitkät housut. Puuvillasukat ja villasukat niiden päällä.
Tosi lämmintä on nyt sisällä, 19-20 astetta.
Talvella yleensä 18 astetta, varsinkin jos on hyvin kylmä ulkona. Silloin lisään kerroksia sisälläkin ja villaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnittänyt huomiota, ettei valot pala turhaan. Ostettiin uusi uuni, vanhan rikkoutuneen tilalle. Kiinnitettiin erityistä huomiota uunin sähkön kulutukseen. Aiemmin käytin astianpesukoneessa aina 3h kattilaohjelmaa. Olen siirtynyt 2h astiaohjelmaan. Aikeissa ehdottaa, että saunan juomajääkaapin voisi ottaa pois päältä. Nalkutan saunan käyttöajasta, ettei ole turhaan päällä. Tilattiin varmuuden vuoksi halkoja talven varalle.
Mitkään näistä säästöistä ei vaikuta tällä hetkellä juurikaan meidän sähkölaskun suuruuteen. Sähkö 5c/kwh 7/23 asti. Talossa kaukolämpö ja juuri tuli ilmoitus, että kaukolämmön hinta ei nouse tänä vuonna.
Lähinnä haluan lisätä omaa tietoisuutta omasta sähkön käytöstä ja miettiä mistä sitä voisi vähentää. Ulkona pihavaloja jota toimii aurinkokennoilla. Olen miettinyt, että ehkä niitäkin pitää vähentää. Naapuritalot näyttää olevan pilkkopimeitä ja meillä piha valaistu. Näyttää, että ollaan ihan vastuuttomia.
Tiesitkö, että tiskikoneen ohjelman pituudella ei ole niinkään suoraa yhteyttä sähkön kulutukseen. Vaikka ohjelma olisi pidempään kestävä, se voi olla energiatehokkaampi. Me taas vaihdoimme nimenomaan auto ohleman 1:30-2:20h kestoltaan eco-ohjelmaan joka kestää 3:45h ja on paljon vähemmän energiaa vievä. Nimenomaan nuo lyhyemmät ohjelmat käyttävät enemmän esim. Lämmintä Vettä
Kiitos tästä huomiosta, enpä ollut tullut ajatelleeksi. Meillä on energiankulutusmittari. Voisi testasi ihan mielenkiinnosta eri ohjelmat. Ja järkeväähän se olisi käyttää noita eri ohjelmia käyttötarpeen mukaan.
Toiset on säästäneet sähköä jo vuosia ennen tätä tilannetta joten ei ole mitään enempää tehtävissä. Jos tahot joihin ei pysty vaikuttamaan nostaa maksuja niin että, säästeliäskin sähkön käyttö tulee kalliiksi. Niin silloin niiden pitäisi tulla itse jotenkin vastaan eikä vaatia asiakkailta mitään kun enempää ei ole tehtävissä asiakkaan taholta.
Tvn ja oheislaitteet sammutan jatkoroikasta enkä pelkästä kaukosäätimestä.
Jos valaisimet ovat ledejä, on valojen sammuttelusta tuleva säästö marginaalinen. Ledit ovat erittäin vähän kuluttavia. Mielestäni tässä kannattaisi huomioida turvallisuuttakin, kun ihmiset alkavat pimentämään huoneita ja pihaa ja kompuroivat sitten pimeässä.
Liiallisen töpseleiden seinästä nykimisen kanssa kannattaisi miettiä sitäkin mitä ne liitokset tykkäävät jatkuvasta repimisestä edestakaisin. Laittakaa nyt edes ne töpselit kytkimellisen jatkojohdon päähän ja käyttäkää sitä kytkintä.
Kaikki ladattavat laitteet lataan halvimman sähkön aikaan. Koskee pienimpiäkin laitteita kuten kännykkää (jota käytän aina virransäästötilassa) ja hammasharjaa.
Ikkunat ja ulko-ovi on tiivistetty tänä syksynä. Huonelämpö pidetään luonnollisesti kohtuullisena ja pyrimme säästämään lämmintä vettä.
En tee uuniruokia tällä hetkellä lainkaan.
Käytän pikakahvia ja keitän siihen vedenkeittimellä vettä vain sen verran, kuin kulloinkin tarvitsen. Käytössäni on vedenkeitin, jossa vesi pysyy pitkään kuumana, joten toinen ja kolmaskin kuppi onnistuu helposti.
Arvaisitteko, että minulla on edullinen kiinteähintainen sähkösopimus? Sähkön säästäminen ja kulutuksen siirtäminen pois suurimman kulutuksen hetkiltä on mielestäni kaikkien etu.
-Laitoin leivänpaahtimen ja kahvinkeittimen komeroon, kun kuumenevat laitteet vievät paljon sähköä. Keitän kahvin pannussa induktioliedellä.
-Välttelen uuniruokien tekoa tai teen isoja satseja ruokaa, joita lämmitämme parina päivänä mikrossa.
-Olohuoneen "iltavalo" jonka laitamme hämärän tullen päälle, on sijoitettu uuteen paikkaan, josta valaisee enemmän.
-Lattialämmitys on pois päältä kylppärissä, ei ole ollut kylmä vielä.
-En kaiva kännykkää esiin joka välissä, niin akku kestää ainakin pari päivää. Aika automaattisesti käsi hakeutuu puhelimelle vielä kyllä, mutta pysyn tiukkana. Nyt viikonloppuaamukahvin seurana sitten selaan nettiä.
-Mies ei aja nyt partaa joka päivä, ja sähköhammasharja vaihtui manuaaliseen.
-Kun ei ole kiire, säästää hyvin, ei tarvitse hiustenkuivainta, voi jättää ruuan hautumaan jälkilämpöön.
Jostain syystä tämä säästäminen on ollut tähän mennessä jotenkin hauskaa ja helpottavaa.