Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä nyt esim. yksi valaisin vähemmän päällä tai mitä olet tehnyt sähkön säästämiseksi? Nyt juuri, jotain konkreettista pientä.

Vierailija
01.10.2022 |

Meillä ei pala valot keittiössä eikä eteisessä kun ei siellä kukaan oleskele. Huomisen perinne-sunnuntaisaunan sijaan otan vain lämpimän suihkun.

Kommentit (225)

Vierailija
41/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni tajuaa, että mikäli sinulla on sähkölämmitteinen talo, niin siinä tapauksessa sinulla on paljon sellaisia kodinkoneita ja valaisimia, joiden käytön vähentämisellä ei ole mitään merkitystä sähkölaskun kannalta?

Tässä tapauksessa ainoastaan sisälämpötilan laskemisella on merkitystä.

Vierailija
42/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnittänyt huomiota, ettei valot pala turhaan. Ostettiin uusi uuni, vanhan rikkoutuneen tilalle. Kiinnitettiin erityistä huomiota uunin sähkön kulutukseen.  Aiemmin käytin astianpesukoneessa aina 3h kattilaohjelmaa. Olen siirtynyt 2h astiaohjelmaan. Aikeissa ehdottaa, että saunan juomajääkaapin voisi ottaa pois päältä. Nalkutan saunan käyttöajasta, ettei ole turhaan päällä. Tilattiin varmuuden vuoksi halkoja talven varalle.

Mitkään näistä säästöistä ei vaikuta tällä hetkellä juurikaan meidän sähkölaskun suuruuteen. Sähkö 5c/kwh 7/23 asti. Talossa kaukolämpö ja juuri tuli ilmoitus, että kaukolämmön hinta ei nouse tänä vuonna. 

Lähinnä haluan lisätä omaa tietoisuutta omasta sähkön käytöstä ja miettiä mistä sitä voisi vähentää. Ulkona pihavaloja jota toimii aurinkokennoilla. Olen miettinyt, että ehkä niitäkin pitää vähentää. Naapuritalot näyttää olevan pilkkopimeitä ja meillä piha valaistu. Näyttää, että ollaan ihan vastuuttomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön toimesta muutama vuosi sitten puhdistettiin ilmanvaihtokanavat ja säädettiin ILTO 22 asteeseen.

Pudotin tuon sähköisen esilämmityksen viime talvena 15 asteeseen ilman, että huomasin mitään eroa.

Sähkönkulutukseni putosi vuorokausitasolla 12 kWh ---> 5 kWh.

Kannattaa tarkistella, jos teillä on samanlainen ILTO. 

Sähköön ehti mennä eräskin sata euroa ylimääräistä noina muutamina vuosina.

Tuo on merkittävin säästökohteeni. Ja kyseessä  kerrostaloasunto ja yksiö 37 neliötä.

Vierailija
44/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinta nousi nyt lokakuun alusta alkaen ja tästä lähtien nukun samoissa lakanoissa kaksi viikkoa kun ennen vaihdoin ja pesin ne kerran viikossa. 

En käytä valoja muuten kun ihan pakosta. Iltaisin käytän taskulamppua esim. vessassa käydessä tai jos tarvitsen valoa nähdäkseni jotain. Ulkoa tulevat katuvalot valaisevat hieman sisätiloja, joten pärjään aika helposti  ilmankin (tai taskulampun kanssa).

Jouluvaloja en aio laittaa ollenkaan tänä vuonna, ei mitään kynttelikköjä, ei joulukuusta valoineen eikä mitään valonauhoja, vain kynttilöitä polttelen.

Uuniruokaa aion tehdä niin kuin ennenkin, siinä en säästä. Uunissa tehtynä ruoka on niin hyvää että se on yksi asia mistä en luovu.

Suihkussa käyn talviaikaan vain pari kertaa viikossa, koska en hikoile yhtään.

Tietokonetta käytän vähemmän, pelaaminen jää kertaan-pariin viikossa entisen jokapäiväisen pelailun sijaan.

Televisiota en edes omista, käytän tablettia videoiden ja TV-ohjelmien katseluun. 

Vierailija
45/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut valo päällä vain huoneessa jossa olen 

Vierailija
46/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt kuluttaa mahdollisimman vähän sähköä jo vuosia. Joten en ole tehnyt mitään muutoksia.

Vierailija
47/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä tämä varmasti vituttaa.

Onneksi olen niin hyvätuloinen että voin jatkaa elämääni niinkuin ennenkin.

Saunon, asun mukavasti lämpimässä asunnossani. Ajan isolla bensaautollani. Kaksi ulkomaanmatkaa varattuna.

Kerrea täällä vain eletään.

Vierailija
48/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan enemmän ruokaa leivinuunissa, niin ei tarvii käyttää sähköuunia. Sammutan aina valot pois kun poistun huoneesta. Saunomista on vähennetty. Muuta en nyt vielä ole keksinyt, kun talossa on maalämpö eikä sähköä ole tuhlattu aiemminkaan.

Vierailija
49/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako valokuitumodeemi sammuttaa aina kun ei käytä tietokonetta? Mulla on se ollut aina päällä ja olen pitkään ihmetellyt miksi sähkölaskuni on niin suuri kun asun kerrostalossa enkä tuhlaa muuten sähköä paljoa. Olisiko se tuo modeemi minkä päällä pitäminen maksaa niin paljon?

Vierailija
50/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoja päällä vain niissä huoneissa missä oleskellaan. Suihkut olen pyrkinyt lyhentämään ja varsinkin niinä iltoina kun en pese hiuksia, riittää lyhyemmät suihkut. Saippuoidessa en tietenkään pidä suihkua päällä ja saippuat huuhtoo vartalolta alle minuutissa.

Vierailija
51/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvi valoa muuten kuin lähityöskentelyyn ja lukemiseen. Kattovalaisimia ei juuri tarvi koskaan.

Koska sähkönkulutus on ollut tähän saakka n 7e/kk en koe tarvetta muuttaa kulutustani. Saunaakin käytän kuten ennenkin.

Vierailija
52/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako valokuitumodeemi sammuttaa aina kun ei käytä tietokonetta? Mulla on se ollut aina päällä ja olen pitkään ihmetellyt miksi sähkölaskuni on niin suuri kun asun kerrostalossa enkä tuhlaa muuten sähköä paljoa. Olisiko se tuo modeemi minkä päällä pitäminen maksaa niin paljon?

Mites käyttövesi, lämpeneekö sähköllä vaiko kaukolämmöllä? Kylmäkoneet, hella A+++ vaiko E?

Vierailija
53/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Modeemeita ei asiantuntijoiden mukaan tule sulkea tämän tästä, se vähentää laitteen käyttöikää ja saattaa myös edesautata sen rikkoutumista. Lisäksi modeemi vie vain hyvin, hyvin vähän sähköä joten tulos olisi plus miinus nolla

Vierailija
54/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni tajuaa, että mikäli sinulla on sähkölämmitteinen talo, niin siinä tapauksessa sinulla on paljon sellaisia kodinkoneita ja valaisimia, joiden käytön vähentämisellä ei ole mitään merkitystä sähkölaskun kannalta?

Tässä tapauksessa ainoastaan sisälämpötilan laskemisella on merkitystä.

Niin eikö nuo pöljät osaa säästää vaikka kahvista tai jogurteista. Niin turhia. Jotkut eivät tykkää käyttää pahemmin valoja asunnossa ellei ole pakko. Siitäkin joku varmaan pistäö vinkun masennus skitso diagnoosin kun ei vain huvikseen räpsi niitä valoja päälle jos muutenkin riittää luonnonvalo.

Vierailija
55/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnittänyt huomiota, ettei valot pala turhaan. Ostettiin uusi uuni, vanhan rikkoutuneen tilalle. Kiinnitettiin erityistä huomiota uunin sähkön kulutukseen.  Aiemmin käytin astianpesukoneessa aina 3h kattilaohjelmaa. Olen siirtynyt 2h astiaohjelmaan. Aikeissa ehdottaa, että saunan juomajääkaapin voisi ottaa pois päältä. Nalkutan saunan käyttöajasta, ettei ole turhaan päällä. Tilattiin varmuuden vuoksi halkoja talven varalle.

Mitkään näistä säästöistä ei vaikuta tällä hetkellä juurikaan meidän sähkölaskun suuruuteen. Sähkö 5c/kwh 7/23 asti. Talossa kaukolämpö ja juuri tuli ilmoitus, että kaukolämmön hinta ei nouse tänä vuonna. 

Lähinnä haluan lisätä omaa tietoisuutta omasta sähkön käytöstä ja miettiä mistä sitä voisi vähentää. Ulkona pihavaloja jota toimii aurinkokennoilla. Olen miettinyt, että ehkä niitäkin pitää vähentää. Naapuritalot näyttää olevan pilkkopimeitä ja meillä piha valaistu. Näyttää, että ollaan ihan vastuuttomia.

Tiesitkö, että tiskikoneen ohjelman pituudella ei ole niinkään suoraa yhteyttä sähkön kulutukseen. Vaikka ohjelma olisi pidempään kestävä, se voi olla energiatehokkaampi. Me taas vaihdoimme nimenomaan auto ohleman 1:30-2:20h kestoltaan eco-ohjelmaan joka kestää 3:45h ja on paljon vähemmän energiaa vievä. Nimenomaan nuo lyhyemmät ohjelmat käyttävät enemmän esim. Lämmintä Vettä

Vierailija
56/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisillä valaisimilla ei ole juuri mitään väliä, esim tyypillinen 10 w lamppu kuluttaa vuodessa n. 40 kWh jos on joka päivä 12 h päällä. Kustannus n. 1 € kuukaudessa. Toinen vielä turhempi säästökohde on puhelimen laturin irrottelu, laturi vie tyhjäkäynnillä vuodessa euron verran.

Vierailija
57/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vain yksi valo päällä. Tein juuri päätöksen, etten enää keitä aamulla kahvia kahden kupin määrää. Huomasin, että unohdan aina juoda sen toisen kupin, ja keitin posottaa turhaan tuntikaupalla päällä pitämässä sitä toista kupillista kuumana. Ihan järjetöntä tuhlaamista. Lisäksi olen nyt opetellut laittamaan pöytätietokoneen pois päältä, siis ihan sillä tavalla, että laitan sähköjodosta kytkimen pois päältä, ettei kone vie sammutettuna edes sitä pientä perusvirtaa. Ja modeemi totta kai yöksi pois päältä.

Hanki termospullo. Voit juoda kahvin silloin kun haluat. Itse kaadan aina heti kahvin termariin ja suljen keittimen. Näin olen tehnyt vuosia. 

Vierailija
58/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites käyttövesi, lämpeneekö sähköllä vaiko kaukolämmöllä? Kylmäkoneet, hella A+++ vaiko E?

Kaukolämpö on, jääkaappi-pakastin löytyy ja hella on suht. uusi, mutta sitä en käytä oikeastaan ollenkaan kun syön töissä lämpimän ruoan. 

Vierailija
59/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Modeemeita ei asiantuntijoiden mukaan tule sulkea tämän tästä, se vähentää laitteen käyttöikää ja saattaa myös edesautata sen rikkoutumista. Lisäksi modeemi vie vain hyvin, hyvin vähän sähköä joten tulos olisi plus miinus nolla

Kiitos tiedosta. :)

Vierailija
60/225 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näillä uusimmilla sähköuuneilla sähkönkäyttöä ajatellen miten suuri ero vanhoihin verrattuna?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi