Missä harrastuksessa on eniten ns "sisäänpäin kääntyneet" piirit?
Otsikko kysyy.
Itse olen huomannut että hevosharrastus on yksi tällainen. Niin ravi- kuin ratsupuolella.
Jos et ole sisäpiirissä eli tunne jotain "tärkeitä" henkilöitä ja ole heidän suosiossa, olet täysi nolla jonka tekemisille ei anneta mitään arvoa ja jotkut melkein suuttuvat jopa siitä että harrastat samaa kuin he.
Piiri pieni pyörii todella. Tottakai aina tapasi myös niitä mukavia ihania ihmisiä, mutta väittäisin että isoin osa oli näitä tärkeilijöitä jotka katsoivat muita alaspäin, vaikka eivät itsekään olleet mitään tavisharrastajaa parempia. Ja näitä ylimielisiä tuomitsevia ihmisiä riitti niin teineissä kuin 60 vuotiaissa.
Harrastin noin 6 vuotta ja lopetin. Ensin ratsupuolella ja sitten ravipuolella. Hienoja eläimiä, mutta ne ihmiset ympärillä pilasi koko harrastuksen. Eivät selkeästi halunneet muita harrastajia heidän "reviirille".
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
On paljonkin harrastuksia, joissa se tietty omasta mielestään tärkeä ydinporukka ei hyväksy ulkopuolisia.
Samoin on ihan paikkakuntia missä ei hyväksytä ulkopuolisia. Vanhempia syrjitään työpaikalla ja lapsia kiusataan koulussa koska ovat muuttaneet muualta. On tapauksia missä kyläläiset oikein tahallaan haluaa ajaa tunkeilijat pois heidän kylästään missä vain tietyillä henkilöillä on heidän mielestään oikeus asua.
Sellaisia taloyhtiöitäkin on.
Jos keksisi semmoisen oman porukan ja siihen keräisi ryhmäläisiä,rentoja sellaisia....aina porukoista tippuu erihenkiset pois ja lopulta muodostuu samanhenkisten porukka...mikä siinä onkaan,et itselläkin kokemusta näistä tiukoista ja melkein vihamielisistä kuppikunnista? Ihan työpaikoillakin on tälläisiä kuppikuntia,tuntui et yhdessäkin paikassa työntekijä tuntui kuin omistavansa työpisteensä ja katseli murhaavasti,jos erehtyi lähellekin :)
Naisten lajit eli heppatouhut, taitoluiostelu ja kaikki muu vastaava.
Monesti naisissa varsinkin huomannut,että otetaan se harrastuskin liian tosissaan ja jos toinen nainen näyttää osaavan paremmin,niin sit ollaan kateellisia. Miks ei vaan voi ottaa rennosti,että ei tätä nyt tarvi suorittaa vaan nauttia vaan ja harrastaa pilke silmäkulmassa,omaksi ilokseen. Ei tarvi olla täydellinen suoritus. Itselle on aina ollu harrastuksissa ihan sama,millaiset vaatteet vieruskaverilla on,ei omatkaan oo ollu ne kaikkein kalleimmat,silti toimivat. Jotkut naiset vaan alkaa heti vertailla ja analysoida kaikkea,oltiinpa missä vaan ja koko toiminta menee hirveäks suorittamiseks ja totiseks. Kilpailuissahan on sit eri meininki,mut harrastus on harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani v-mäisimmät ihmiset harrastaa hevosia ja koiria
Tää on niin totta!!
Vierailija kirjoitti:
Monesti naisissa varsinkin huomannut,että otetaan se harrastuskin liian tosissaan ja jos toinen nainen näyttää osaavan paremmin,niin sit ollaan kateellisia. Miks ei vaan voi ottaa rennosti,että ei tätä nyt tarvi suorittaa vaan nauttia vaan ja harrastaa pilke silmäkulmassa,omaksi ilokseen. Ei tarvi olla täydellinen suoritus. Itselle on aina ollu harrastuksissa ihan sama,millaiset vaatteet vieruskaverilla on,ei omatkaan oo ollu ne kaikkein kalleimmat,silti toimivat. Jotkut naiset vaan alkaa heti vertailla ja analysoida kaikkea,oltiinpa missä vaan ja koko toiminta menee hirveäks suorittamiseks ja totiseks. Kilpailuissahan on sit eri meininki,mut harrastus on harrastus.
Et oo sitten perhokalastusta harrastavia miehiä tavannut...
Varmasti näitä kamalia hevospiirejä on, mutta itseäni ei ole huonosti kohdeltu niissä, vaikka olen ihan perus tuntiratsastaja. Tietysti tallit, joissa olen käynyt, on olleet pieniä tai keskisuuria maalaistalleja pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljonkin harrastuksia, joissa se tietty omasta mielestään tärkeä ydinporukka ei hyväksy ulkopuolisia.
Samoin on ihan paikkakuntia missä ei hyväksytä ulkopuolisia. Vanhempia syrjitään työpaikalla ja lapsia kiusataan koulussa koska ovat muuttaneet muualta. On tapauksia missä kyläläiset oikein tahallaan haluaa ajaa tunkeilijat pois heidän kylästään missä vain tietyillä henkilöillä on heidän mielestään oikeus asua.
Sellaisia taloyhtiöitäkin on.
Tämä. Ja kun tuota ei voi etukäteen tietää - siis kämppää ostaessa. Tuntuu että järkevin asuinpaikka on jokin kaupungin / ison vuokranantajan omistama "anonyymi" vuokrakerrostalo. Noi pikkupikku-onnellisuusparatiisit (à la Laru btw!) kun tuppaa toisinaan olemaan ihan yhtä h*tin ratsutalli-rotukoira-rescuepiski-sisäsiittolaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan lintubongausta harrastavista eläkeläisherroista. Luoja paratkoon sitä keskinäistä kähinää, että kuka saa nyt tällä viikolla seistä minkäkin kiven päällä kiikaroimassa josko se harmaahapsihutkutar näyttäytyis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en oo :D
Lavatanssin harrastajat. Jos menee lavalle niin kukaan ei hae uutta ihmistä tanssimaan. Ilman naistenhakua saa olla seinäruusuna.
Ravi porukat ! Ehdottomasti kaikkein sisään lämpiävin ja sisäpiiri touhua.
Olin mukana erään kaupungin ravi porukoissa ja joskus ravipäivinä töissä raveissa.
Sain tarpeekseni.
En kestänyt sitä "mikä kukin on " meininkiä.
Hyvä jos nyökkäsivät mulle tervehdykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lavatanssin harrastajat. Jos menee lavalle niin kukaan ei hae uutta ihmistä tanssimaan. Ilman naistenhakua saa olla seinäruusuna.
Tähän ongelmaan löysin aikanani ratkaisun näin: pyysin miesten haun aikaan itse miehiä tanssimaan. Sen jälkeen kun olin päässyt parketille, uskalsivat/huomasivat minua hakea aina jotkut miehetkin.
Vierailija kirjoitti:
Oisko joku toinen kallis harrastus kuten taitoluistelu? Onko kokemuksia pääseekö porukkaan helposti?
Pienen tutun porukan piiriin voi olla vaikea päästä. Oli se sitten joku hiihtoseura, sulkkisjoukkio, pikaluistelu, uimajoukko, veneurheilu, sähly, pesis, suunnistus jne.
Vierailija kirjoitti:
Naisten lajit eli heppatouhut, taitoluiostelu ja kaikki muu vastaava.
Eikös taitoluistelussa kaikilla ole samanlaiset asut ja kaikki aloittavat joukkueessa yhdessä uusina. Yhteishenkeä panostetaan paljon. Tietenkin jos vaihtaa joukkuetta kesken kaiken ja vaikka eri kaupunkiin, voi olla hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin tulossa sanomaan samaa, enemmän olen törmännyt tähän eri paikkakunnilla. Vai onko esim. turkulaisuus tai suomalaisuus harrastus?
Hevospiireissä lapsena koin kyllä kurjaa kohtelua. Purjehtijat ovat kivaa porukkaa, vaikka itse veneillään pienellä moottorivenellä ja puhutaan suomea.
Tulin myös mainitsemaan hevosharrastuksen, sitä kuppikunta- ja nenänvarsikulttuuria on siellä tosi paljon.
Täytyy kuitenkin sanoa, ettei se joka paikassa ole ihan NIIN paha kuin täällä on esitetty... Monella tallilla kyllä otetaan aloittelijat ja uudet oikein hyvin vastaan, siis opastetaan ja annetaan apua. Usein se on ihan osa alkeiskurssia, että kaikki A:sta Ö:hön myös kunnostaessa.
Ja ylipäätään, on talleja, joissa kaikille annetaan tilaa harrastaa hyvillä mielin.
Mutta uskon kyllä noita kauhukokemuksia, joissa maksavaa asiakasta kohdellaan kuin halpaa makkaraa. Pilaavat suotta koko lajin maineen.
Mitä tulee siihen sisäpiirin r*nkkurinkiin - yhdestä korvasta sisään, toisesta ulos. Niin tekee hiljainen enemmistö. :)
Tuntemani v-mäisimmät ihmiset harrastaa hevosia ja koiria