Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vanhusten hoitaja, ja en aio elää terveellisesti, koska en halua virua 100-vuotiaaksi laitoksessa

Vierailija
01.10.2022 |

Meidän pisimpään viruneet sänkypotilaat on juuri niitä 90-100 vuotiaita, ketkä eläneet hyvin terveellisesti. Vuoteessa elämä voi kestää jopa 10 vuotta, ilman mitään elämänlaatua. Epäterveellisesti elävät yleensä pääsevät aikaisemmin pois alle 80 vuotiaana. Ei todellakaan kiinnosta elää satavuotiaaksi, ainakaan Suomessa. Vanhuksia käydään vähän kääntämässä, ja suurin osa työajasta menee työkavereiden kanssa vääntämiseen milloin mistäkin turhasta asiasta.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nim. vanhusalan hoitaja kirjoitti:

Ja se rahanmäärä, joka valtiolta menee näihin sängyssä makaaviin vihanneksiin, joita yksikään omainen ei ole tullut katsomaan sitten vuoden 2020 joulun. Kalliit lääkkeet ja napapiikit menevät joka päivä, vaipat tilataan joka kk ja eläke juoksee. Vain sitä varten että Eila 96v joka ei ole viimeiseen kahdeksaan vuoteen puhunut, liikkunut, reagoinut tai syönyt itse, pystyisi pysymään mahd. kauan elossa.

Kuka haluaa Eilan vielä hengissä? Karu kysymys, kyllä,  mutta Eila varmasti iste päässään toivoo pääsevänsä toiselle puolelle joka päivä. Kuka haluaa maata oman kehonsa vankina vuosia? Omaisiakaan ei ole jäljellä kuin lapsen lapset, joita ei voisi muumioitunut mummo vähempää kiinnostaa.

Siitä ei kai ketään voi syyttää, jos joku ei millään kuole. Kaikki elävät oman aikansa.

Vierailija
62/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äitini eli 94 vuotiaaksi. Asui kotona viimeistä 3 viikkoa lukuunottamatta.

Eli terveellisesti.

Suomessa asutaan kotona, koska hoitolaitoksiin ei pääse.

80+ ikäinen äitini ilahduttaa minua harhaisilla puheluillaan, joista ei ota mitään selvää mikä on totta ja mikä ei. Kaatuilee kotona, on välillä psykiatrisella osastolla hoidossa jne. Kieltää hoitajakäynnit kotiin. Soittaa yksipuolisia jopa tunnin kestäviä höpinöitä. Itse päivät töissä ja illat koti/perhehommia hoitaen. Järki lähtee itseltäkin.

Tämä. Itse kestin niin kauan kun ihan käytännön asioista kyse. Mutta sitten alkoi se haukkuminen - tuli lapsuus mieleenja kuinka hirveä se oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se  trendikäs  k-piikkihän on eutanasiaa.

Siitä saa osansa nuorenmatkin.

Pitkävaikutteinen .

Ne maat jotka ei ole antaneet asiakkailleen ovat säästyneet kokonaan hurjalta ylikuolleisuudelta.

Vierailija
64/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloittaja ei tee työtään kunnolla vaan käy vain kääntelemässä hoidokkejaan? Pakostakin ihmettelee näitä hoitajia jotka ylpeilevät saavutuksillaan, miten huonosti tekevät työnsä.

Vierailija
65/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia tehdään lapsia, kun lapset sitten hoitavat ettei tarvitse joutua laitokseen. Olisit ap tehnyt lapsia.

Eivät ne mitään hoida ja pilaa omaa elämäänsä jonkun vanuksen 24/7 hoitajana ja kuuntele sen kitinöitä.  Eikä edes tarviikkaan. Ei ede sun lapset ole velvollisia sua hoitamaan. Toll  o.

Vierailija
66/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se rahanmäärä, joka valtiolta menee näihin sängyssä makaaviin vihanneksiin, joita yksikään omainen ei ole tullut katsomaan sitten vuoden 2020 joulun. Kalliit lääkkeet ja napapiikit menevät joka päivä, vaipat tilataan joka kk ja eläke juoksee. Vain sitä varten että Eila 96v joka ei ole viimeiseen kahdeksaan vuoteen puhunut, liikkunut, reagoinut tai syönyt itse, pystyisi pysymään mahd. kauan elossa.

Kuka haluaa Eilan vielä hengissä? Karu kysymys, kyllä,  mutta Eila varmasti iste päässään toivoo pääsevänsä toiselle puolelle joka päivä. Kuka haluaa maata oman kehonsa vankina vuosia? Omaisiakaan ei ole jäljellä kuin lapsen lapset, joita ei voisi muumioitunut mummo vähempää kiinnostaa.

Ihmettelen tätä tilannetta. Oma 94 v äitini sai päätöksen, että lääkitys lopetetaan pl. kipulaastari. Lääkäri sen teki ihan rutiinipäätöksenä ja hoitaja ilmoitti omaisille. Me emme tiedä, meneekö tässä minkä verran aikaa, ennen kuin luonto korjaa, päiviä vai viikkoja vai miten. Äiti ei enää muistisairauksien takia pysty kommunikoimaan ymmärrettävästi eikä jaksa istuakaan.

Äiti on ehtinyt olla ympärivuorokautisessa hoidossa reilun vuoden, ja ymmärtääkseni 1-2 vuotta on se tavallisin aika hoivakodissa. Kukaan ei halua väkisin pitää hengissä, ei edes me omaiset, vaikka surraankin. Hoitokin on minusta hyvää ja ystävällistä resurssit huomioiden. Ruokaa syötetään jos suostuu syömään.

Vierailija
67/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia tehdään lapsia, kun lapset sitten hoitavat ettei tarvitse joutua laitokseen. Olisit ap tehnyt lapsia.

Eivät hoida. Anopilla oli liuta lapsia, oli kyllä kiva mummo ja kiva myös miniöille. Lapsenlapsia oli parikymmentä. Vain yksi lapsenlapsista ja minun mieheni kävivät säännöllisesti. Loput joskus, mutta mitenkään eivät auttaneet, kävivät vain. Minäkin toki osaltani autoin, mutta mulla oli silloin aika pitkä työmatka.  Osa toki asui aika kaukana, mutta saattoivat mennä ohitustietä ohi muutaman kilometrin päästä, kun oli niin kiire esim. Lappiin laskettelemaan.  Kaikista hassuinta on, että sillä lapsenlapsella, joka auttoi eniten, oli omassakin perheessä murheita. Eikä häntä työnnetty koko kesäksi mummolle, niinkuin miehen toinen sisko teki, että kaikki lapset joka kesä mummolle kuukaudeksi täysihoitoon.  

Vierailija
68/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karua virua sängynpohjalla. Lääkittynä. Miksi ei oteta ylimääräiset lääkket pois , vitamiinit tilalle, ulkoiltaisiin , touhuttaisiin yhdessä, ruuan laittoa, leipomista, lukemista yhdessä, pelaamista yhdessä. Ja vanhojen asioiden muistelua.

Kylmä tosiasia on, että moni on jo niin huonossa kunnossa, että siihen ei mitkään vitamiinit auta. Ei touhuta yhdessä enää yhtään mitään kun toinen ei tajua tästä maailmasta mitään. 

Oikeanlainen hoitaja ymmärtää, että on vain tämä hetki, se hetki tuo iloa vanhukselle vaikka musiikin tai vesivärien tai piirtämisen kautta, huomenna ei enää tarvitse muistaa. Monet lääk keet yksin ja yhdessä tekevät toimintakyvyttömäksi, lamaantuneeksi, korkeintaan ihan muutama lääke pitäisi olla. Ei viittä enempää. Jonkun sivuvaikutus on huimaus tai päänsärky, sitten on määrätty uusi lääke päänsärkyyn tai huimauksen ennenkuin selvitetty että onkin jonkin toisen sivuvaikutus.

Vierailija
69/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä tilannetta. Oma 94 v äitini sai päätöksen, että lääkitys lopetetaan pl. kipulaastari. Lääkäri sen teki ihan rutiinipäätöksenä ja hoitaja ilmoitti omaisille. Me emme tiedä, meneekö tässä minkä verran aikaa, ennen kuin luonto korjaa, päiviä vai viikkoja vai miten. Äiti ei enää muistisairauksien takia pysty kommunikoimaan ymmärrettävästi eikä jaksa istuakaan.

Äiti on ehtinyt olla ympärivuorokautisessa hoidossa reilun vuoden, ja ymmärtääkseni 1-2 vuotta on se tavallisin aika hoivakodissa. Kukaan ei halua väkisin pitää hengissä, ei edes me omaiset, vaikka surraankin. Hoitokin on minusta hyvää ja ystävällistä resurssit huomioiden. Ruokaa syötetään jos suostuu syömään.

Onpa omituista, että häneltä lopetettiin lääkkeet! Suorastaan pelottavaa.

Eikö lääkkeitä saa, vaikka itse/omaiset haluaisivat.

Vierailija
70/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vanhukset, jotka makaa dementoituneena sängyssä ovat juuri niitä, jotka eivät ole itseään hoitaneet. Ovat syöneet yksipuolisesti köyhää ravintoa, eivätkä ole liikkuneet riittävästi, jotta verisuonet olisivat pysyneet joustavina. Sitten vanhana suonet tukkeutuu, tulee diabetesta ja lopulta liikkumiskyky heikkenee ja muistitoiminnot huononee ja lopulta lakkaa.

Jos elää terveellisesti, niin voi kuolla nopeasti vanhuuteen vaikka päivässä kuten englannin kuningatar teki.

Ei pidä paikkaansa sun väite. Eli he, jotka eivät ole hoitaneet itseään makaavat dementoituneina ikäloppuna kuolemaa odottaen?

He, ketkä eivät hoida itseään tai välitä terveydestään he kyllä kuolevat viimeistään seitsenkymppisenä. Olen sen nähnyt tarpeeksi monta kertaa.

Vierailija
71/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhushoitaja täällä allekirjoittaa tämän. Ja mitä tulee vaippoihin ne vaihdetaan aamulla ja illalla vuodepotilaille. Elämänlaadusta ei voi edes puhua.

Vierailija
72/82 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenhoito on karua. Vaippa vaihdetaan 2 kertaa vuorokaudessa, koska enempiin vaippoihin ei anneta rahaa. Vaipat on kalliita. Eli jos alkuillasta paskoo housuun, niin vasta aamulla saa uuden vaipan. Ruoista pihistellään, isokokoinen mies laihtuu kun annokset ovat niin pieniä. Syöttäminen tapahtuu hirveässä kiiressää, lapataan sitä puuroa ja mehua kurkkuun niin, että vanhus meinaa tukehtua siihen. 45 minuutissa pitäisi keretä syöttämään 7 vanhusta. Ei ole aikaa mihinkään viriketoimintaan, tai ottaa vuodepotilasta tuoliin. Lääkkeet pakkosyötetään, vaikka vanhus ei haluaisi niitä. Tai selvästi pahoissa kivuissa oleva mummo saa pelkkää buranaa.

Omaisten toivomuksesta tai vaatimuksesta sitten vielä aloitetaan suonensisäinen nesteytys jos vanhus ei syö eikä juo tai suonensisäinen antibiootti keuhkokuumeeseen/virtsatietulehdukseen. Tehkää ihmiset hoitotahto ajoissa!

Vierailija
73/82 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa omituista, että häneltä lopetettiin lääkkeet! Suorastaan pelottavaa.

Eikö lääkkeitä saa, vaikka itse/omaiset haluaisivat.

Tässä tapauksessa potilas ei osaa ilmaista tahtoaan eikä me omaisetkaan nähdä mieltä, että kun on liikunta-ja kommunikaatiokyky mennyt, niin elämää yritettäisiin pitkittää keinolla millä hyvänsä, kun se elämä on nyt siinä vuoteessa makaamista. Välttämättä äiti ei mielellään edes söisi niitä lääkkeitään, kun ei ehkä ymmärrä, mistä on kyse. Ei kai tuo omituistakaan ole, saattohoitopäätöksiä kai tehdään ihan normaalisti, kun jotkin kriteerit täyttyy. Yhdessä Ylen jutussa juuri näin, että tuo kommunikaatiokyvyttömyys on yksi tärkeä seikka siinä.

Vierailija
74/82 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä. Minäkin olen työskennellyt palvelutaloissa ja nähnyt monia surkeita kohtaloita. Mutta sitä varmemmin haluan pitää huolta itsestäni ja pysyä kunnossa vanhanakin. Koska aina on olemassa se vaihtoehto, että täältä lähteekin saappaat jalassa, asuen itsenäisesti kotona ja tehden asioita, joita haluaa. Näin ainakin kaksi lähipiirin teräsmummoa, jotka asuivat kotona ysikymppisiksi. Toinen nukahti ikiuneen täysin yllättäen kesken päiväunien ja toinen ehti olla sairaalassa vain pari päivää kaaduttuaan kotona. Sitä ennen elivät juuri kuten itse halusivat, hakivat välillä mäkkäriltä purilaiset tai nauttivat iltapäiväviinit ystävien kesken. 

Sen sijaan, jos päästää itsensä hunningolle, voi hyvinkin päätyä hoivalaitokseen seitsemänkymppisenä ja kitua siellä vuosia, ennen kuin pääsee täältä pois. 

Vierailija
75/82 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuli nähtyä erään ihmisen nopea lätö, kun sairaalaan joutui, josta aina lähti itse pois - omat sukulaisensa hänet sinne kärräsi, jolla paljon omaisuutta janodottivat vaan gubben poismenoa, kuten itsekin käsitti - menin2 viikkoa niin oli lääkitty pois. Minulle, joka en suoraaan sukua, hoidin sosiaalisen puolen ja visiteerasin - uskoutui kavalasta suvustaan ja täytyy myöntää, että hautajaiset nopeine perinnönrohmuamisineen oli juuri sitä, mitä kuvitella saattaa. Ahneet pskiaiset..

Vierailija
76/82 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhushoitaja täällä allekirjoittaa tämän. Ja mitä tulee vaippoihin ne vaihdetaan aamulla ja illalla vuodepotilaille. Elämänlaadusta ei voi edes puhua.

Eikö teillä sitten koskaan tehdä saattohoitopäätöksiä tällaisista potilaista? Lääkkeitä laitetaan kuolemaan asti?

Vierailija
77/82 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

K,uningatar elisabeth kuoli vanhuuteen.

Ei se maannut lakkavaipoissa.

Mitä ihmettä mä luin?

Vierailija
78/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vanhukset, jotka makaa dementoituneena sängyssä ovat juuri niitä, jotka eivät ole itseään hoitaneet. Ovat syöneet yksipuolisesti köyhää ravintoa, eivätkä ole liikkuneet riittävästi, jotta verisuonet olisivat pysyneet joustavina. Sitten vanhana suonet tukkeutuu, tulee diabetesta ja lopulta liikkumiskyky heikkenee ja muistitoiminnot huononee ja lopulta lakkaa.

Jos elää terveellisesti, niin voi kuolla nopeasti vanhuuteen vaikka päivässä kuten englannin kuningatar teki.

Ellu veti alkoa joka päivä kuten myös grillattua ruokaa ja oli perso suklaalle. Se että sulla on maailman parhaat lääkärit 24/7 ympärillä tee susta terveyden perikuvaa.

Siinä on iso ero vetääkö joka päivä kännit vai yhden hömpsyn. Suklaa on terveellistä kohtuudella. Grillattua ruokaa tuskin tulee syötyä joka päivä. Eikä hän ikinä ollut liiasti ylipainoinen. Terveellinen eläminen ei tarkoita sitä, että puputtaa vain salaattia ja maratoonaa, vaan elää kohtuudella tasapainoitellen hyvien ja huonojen tapojen kanssa. Maailman parhaatkaan lääkärit ei voi parantaa jos on itsensä pilannut.

Vierailija
79/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs perusteella nykyiset boomerit ovat aikoinaan lapsia tehneet? Eivät ole hoitaneet omia lapsiaan, ei lapsenlapsiaan, eikä vanhempiaan.

Vierailija
80/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne mitään hoida ja pilaa omaa elämäänsä jonkun vanuksen 24/7 hoitajana ja kuuntele sen kitinöitä.  Eikä edes tarviikkaan. Ei ede sun lapset ole velvollisia sua hoitamaan. Toll  o.

Eivätkö? Onko minulle lapsettomalle valehdeltu kaikki nämä vuosikymmenet? Surkuteltu, kuka minut vanhana hoitaa kun ei ole lapsia? Kerrottu miten itsekäs olen kun en tee lapsia?

Yhtään itsekästä ei ole ajatus lasten tekemisestä sillä ajatuksella että he sitten hoitavat. Ei yhtään itsekästä.