Olen vanhusten hoitaja, ja en aio elää terveellisesti, koska en halua virua 100-vuotiaaksi laitoksessa
Meidän pisimpään viruneet sänkypotilaat on juuri niitä 90-100 vuotiaita, ketkä eläneet hyvin terveellisesti. Vuoteessa elämä voi kestää jopa 10 vuotta, ilman mitään elämänlaatua. Epäterveellisesti elävät yleensä pääsevät aikaisemmin pois alle 80 vuotiaana. Ei todellakaan kiinnosta elää satavuotiaaksi, ainakaan Suomessa. Vanhuksia käydään vähän kääntämässä, ja suurin osa työajasta menee työkavereiden kanssa vääntämiseen milloin mistäkin turhasta asiasta.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki vanhukset makaa jossain vuodeosastolla. Monet lähtevät täältä saappaat jalassa.
Aivan liian moni makaa. Ja määrä vaan kasvaa. Suuret ikäluokat jne.
Surullista jotta monet näkee vanhuuden pelkästään kurjuutena ja mahdollisimman nopean kuoleman odottamisena.
Kovin on pienet piirit ja vähän elämäntuntemusta, noilla jotka tälleen puhuvat ja mesoavat.
Miksi koskaan ei mainita niistä hyväkuntoisista 75- 85 vuotiaista.? Jotka ajavat edelleen omaa autoa?
Matkaikevat sekä kotimassaa että ulkomailla?
Hoitelevat asiansa itse.
Juuri oltiin ruskalomalla Saaroiselällä. Ja sinne tuli etelä-suomesta bussilastillinen eläkeläisiä, samoin ruskalomalle.
Olipa harmaapäitä, joillakin keppi tukena, jotkut toki jo kumarampaan painuneita. Mutta kaikki olivat hyvällä mielellä, iloisia, juttua heillä riitti.
Seuraavina päivinä nähtiin nämä ihmiset ulkoilemassa maastossa, kukin tavallaan.
Oli niitäkin jotka ottivat hotellista eväät, ja tekivät pitemmön retken tunturiin.
Ja mikä parasta, näitä eläkeläisiä oli täysillä mukana myös karaoke illoissa.
Ei ikä sinänsä tee ihmisestä erilaista. Ikävintä on se, jos on kroonisia sairauksia vanhuksella ja jos niitä tulee lisää.
Se vie taatusti voimat niin henkisesti kuin ruumiillisestikin.
Muistisairaus on ikävistä ikävin sairaus, mutta ei ihminen itse voi valita sairauksiaan.
pahin kidutus ihmiselle on joutua suomihoitajien armoille
Vierailija kirjoitti:
Kun elää epäterveesti, saattaa se aivoveritulppa tulla nuorellakin iällä. Jos sattuu sopivaan kohtaan niin makaat vuosikymmeniä halvaantuneena siellä sairaalasängyssäsi.
Se epäterve elämä kun ei välttämättä pääty kuolemaan, vaan vammautumiseen.
Aika harvinaista kun en tunne ketään jollekka olisi tullut.
Kaikkein kalleimmaksi tulee veronmaksajille liian terveellistä elämää eläneet kun eivät meinaa kuolla ollenkaan ja siellä loppu päässä työllistävät kolmea hoitajaa vuorokaudessa kun niitä pitää sängyssä hoidella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki vanhukset makaa jossain vuodeosastolla. Monet lähtevät täältä saappaat jalassa.
Älä hölötä tollo. Kun et asiasta mitään tiedä.
Kun suuret ikäluokat kuolee pois, niin ikäluokat pienenee.
Silloin pienenee myös laitoksissa hoidettavien määrä.
Mutta niin pienenee myös ne ikäluokat, joiden heitä pitäisi sitten hoitaa.
Jatkuvasti syntyvyys on pienentynyt Suomessa.
Meillä ei yksinkertaosesti riitä tarpeeksi työvoimaa, millekään aloille, tulevina vuosikymmeninä.
Ja 70 vuotiaat ovat harvoin vielä hoitokodeissa. Useimmat heistä elää kotona tai kotihoidossa.
Usea 70 vuotias mies tai nainen toimii vielä omahoitajana kotona, sairaalle puolisolle.
Seuraa aikaasi ja yhteiskunnan kehitystä, äläkä heittele palstalle kommentteja, omasta päästäsi keksittynä.
Ärsyttää, kun ihmiset eivät tiedä edes oman yhteiskuntansa ja kotimaansa perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Surullista jotta monet näkee vanhuuden pelkästään kurjuutena ja mahdollisimman nopean kuoleman odottamisena.
Kovin on pienet piirit ja vähän elämäntuntemusta, noilla jotka tälleen puhuvat ja mesoavat.
Miksi koskaan ei mainita niistä hyväkuntoisista 75- 85 vuotiaista.? Jotka ajavat edelleen omaa autoa?
Matkaikevat sekä kotimassaa että ulkomailla?Hoitelevat asiansa itse.
Juuri oltiin ruskalomalla Saaroiselällä. Ja sinne tuli etelä-suomesta bussilastillinen eläkeläisiä, samoin ruskalomalle.
Olipa harmaapäitä, joillakin keppi tukena, jotkut toki jo kumarampaan painuneita. Mutta kaikki olivat hyvällä mielellä, iloisia, juttua heillä riitti.
Seuraavina päivinä nähtiin nämä ihmiset ulkoilemassa maastossa, kukin tavallaan.
Oli niitäkin jotka ottivat hotellista eväät, ja tekivät pitemmön retken tunturiin.
Ja mikä parasta, näitä eläkeläisiä oli täysillä mukana myös karaoke illoissa.Ei ikä sinänsä tee ihmisestä erilaista. Ikävintä on se, jos on kroonisia sairauksia vanhuksella ja jos niitä tulee lisää.
Se vie taatusti voimat niin henkisesti kuin ruumiillisestikin.Muistisairaus on ikävistä ikävin sairaus, mutta ei ihminen itse voi valita sairauksiaan.
Muisti sairautta voi ennalta ehkäistä syömällä b-12 vitamiinia eikä pitää itseään liian laihana vältellen rasvoja. Laihoilla menee ensin pää sekaisin ja kroppa pelittää liian pitkään ja lihavilla lakkaa ensin se kroppa toimimasta mutta päässä pelittää pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Kun elää epäterveesti, saattaa se aivoveritulppa tulla nuorellakin iällä. Jos sattuu sopivaan kohtaan niin makaat vuosikymmeniä halvaantuneena siellä sairaalasängyssäsi.
Se epäterve elämä kun ei välttämättä pääty kuolemaan, vaan vammautumiseen.
Ja siksipä juuri se eutanasia vaihtoehdoksi esim. hoitotestamenttiin tai jotenkin muuten. Elämä ja hengissä oleninen ovat kaksi ihan eri asiaa.
Mä olen kirjannut hoitotahtooni että ei pidetä väkisellä hengissä eikä elvytetä jos heräis vihanneksena. Lisäksi olen kerännyt tarvittavan määrän rahaa jolla lapseni saavat sitten käydä ostamassa kaikki mahdolliset h uu meet mitä pi ri torilta löytyy ja ensin kokeilen niitä ja lopulta vedän överit parhaimmalla tavaralla. En todellakaan aio jäädä muiden armoille vaan lähden iloisena ja vauhdilla(kirjaimellisesti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikluokat ei tule elämään 100 vuotiaiksi samoissa määrin kuin tämä sodan käynyt ja kokenut ikäpolvi. Ovat jo tässa vaiheessa paljon sairaampia kuin vanhrmpansa saman ikäisinä.
Onneksi minulla on heikko sydän. Voin alkoholisoitua lopussa ja alkaa vetämään tupakkia ihan urakalla. Olen ollut palvelutalossa töissä ja geriatrisella puolella. Jos eutanasiaa ei voi saada niin ei jää kuin itsetuho.
Voihan 100-vuotias olla virkeä. Täälläkin yksi sellainen menee ilman keppiä sitkeästi ylämäkeä ylös kun moni teini puuskuttaa samassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Matkaikevat sekä kotimassaa että ulkomailla?Hoitelevat asiansa itse.
Ja mikä parasta, näitä eläkeläisiä oli täysillä mukana myös karaoke illoissa.Ei ikä sinänsä tee ihmisestä erilaista. Ikävintä on se, jos on kroonisia sairauksia vanhuksella ja jos niitä tulee lisää.
Se vie taatusti voimat niin henkisesti kuin ruumiillisestikin.Muistisairaus on ikävistä ikävin sairaus, mutta ei ihminen itse voi valita sairauksiaan.
Itse en näkisi 75 -vuotiasta vielä edes kovin vanhana, mutta sinä ilmeisesti näet. Sitä paitsi ap puhui nyt 90-100 -vuotiaista. Montako lähemmäs sata vuotiasta sinä siellä retkellä näit? Aivan. Et yhtään. Ne yleensä jo makaakin siellä palvelutaloissa vaipoissaan.
Ja se nyt vaan on se karu fakta, että monien loppu on ja tulee olemaan juuri sellainen, ei ihmisarvoinen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hölötä tollo. Kun et asiasta mitään tiedä.
Kun suuret ikäluokat kuolee pois, niin ikäluokat pienenee.
Silloin pienenee myös laitoksissa hoidettavien määrä.
Mutta niin pienenee myös ne ikäluokat, joiden heitä pitäisi sitten hoitaa.Jatkuvasti syntyvyys on pienentynyt Suomessa.
Meillä ei yksinkertaosesti riitä tarpeeksi työvoimaa, millekään aloille, tulevina vuosikymmeninä.Ja 70 vuotiaat ovat harvoin vielä hoitokodeissa. Useimmat heistä elää kotona tai kotihoidossa.
Usea 70 vuotias mies tai nainen toimii vielä omahoitajana kotona, sairaalle puolisolle.
Seuraa aikaasi ja yhteiskunnan kehitystä, äläkä heittele palstalle kommentteja, omasta päästäsi keksittynä.
Ärsyttää, kun ihmiset eivät tiedä edes oman yhteiskuntansa ja kotimaansa perusasioita.
Itse nyt hölötät tollona. Tuo edellinenhän sanoi, että määrä kasvaa. Ja niin se todellakin tulee tekemään koko ajan, aina siihen asti kunnes suurinosa niistä suurista ikäluokista on jo paremmilla mailla. Siihen menee vielä pari kolme vuosikymmentä. Ei ne suuret ikäluokat ikuisesti ole sen 70 -vuotiata, vanhenevat koko ajan.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minulla on heikko sydän. Voin alkoholisoitua lopussa ja alkaa vetämään tupakkia ihan urakalla. Olen ollut palvelutalossa töissä ja geriatrisella puolella. Jos eutanasiaa ei voi saada niin ei jää kuin itsetuho.
Vähän raadollista mutta ymmärrän täysin.
Tuttu taksimies kertoi vitsinä että aikoo ryypätä itsensä hengiltä kun pääsee eläkkeelle. Ei kyllä naurattanut mutta ymmärsin jotenkin tämänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenhoito on karua. Vaippa vaihdetaan 2 kertaa vuorokaudessa, koska enempiin vaippoihin ei anneta rahaa. Vaipat on kalliita. Eli jos alkuillasta paskoo housuun, niin vasta aamulla saa uuden vaipan. Ruoista pihistellään, isokokoinen mies laihtuu kun annokset ovat niin pieniä. Syöttäminen tapahtuu hirveässä kiiressää, lapataan sitä puuroa ja mehua kurkkuun niin, että vanhus meinaa tukehtua siihen. 45 minuutissa pitäisi keretä syöttämään 7 vanhusta. Ei ole aikaa mihinkään viriketoimintaan, tai ottaa vuodepotilasta tuoliin. Lääkkeet pakkosyötetään, vaikka vanhus ei haluaisi niitä. Tai selvästi pahoissa kivuissa oleva mummo saa pelkkää buranaa.
Höpö höpö. Burana saattaisi auttaa kun kipuihin, mutta sitä harvemmin annetaan. Sen sijaan panadolia 1gx3.
Meillä vaihdetaan vaipat kolmesti, sekä yön aikana tarpeen mukaan.
Ja meillä on kyllä virikkeitä, toki tiedän että monessa paikassa ei niitä ole.
Terkuin geronomi
Mutta miten ja missä iässä on hyvä alkaa rellestää jos tähtää jonnekin max 80? Jos on eläkettä maksanut pitää ne saada käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenhoito on karua. Vaippa vaihdetaan 2 kertaa vuorokaudessa, koska enempiin vaippoihin ei anneta rahaa. Vaipat on kalliita. Eli jos alkuillasta paskoo housuun, niin vasta aamulla saa uuden vaipan. Ruoista pihistellään, isokokoinen mies laihtuu kun annokset ovat niin pieniä. Syöttäminen tapahtuu hirveässä kiiressää, lapataan sitä puuroa ja mehua kurkkuun niin, että vanhus meinaa tukehtua siihen. 45 minuutissa pitäisi keretä syöttämään 7 vanhusta. Ei ole aikaa mihinkään viriketoimintaan, tai ottaa vuodepotilasta tuoliin. Lääkkeet pakkosyötetään, vaikka vanhus ei haluaisi niitä. Tai selvästi pahoissa kivuissa oleva mummo saa pelkkää buranaa.
Älä puhu pjaskaa. Vaippa vaihdetaan todellakin illalla jos sinne peet tulee, ei tietenkään odoteta aamuun! Meillä asukkaille vaihdetaan vaippa kolme kertaa päivässä sekä sitten tietysti jos vatsa toimii tai on pissaa tullut niin paljon, että vaippa alkaa olla täynnä.
Ketään ei todellakaan syötetä niin nopeasti, että meinaa tukehtua ruokaan tai juomaan. Joidenkin kohdalla se, että meinaa tukehtua johtuu siitä, että nielemisrefleksi ei toimi kunnolla, kurkussa on jotakin, ihminen on limainen jne. Siihen ei tarvita kuin yksi lusikallinen tällaisessa tilanteessa. Laihtuminen johtuu siitä, että ruoka ei enää imeydy kunnolla, ei ole ruokahalua. Emme voi pakkosyöttää.
Joidenkin kunto on niin huono jo, että on kivuliasta nostaa tuoliin istumaan. Jos nostetaan tuoliin istumaan, niin siinä ei pidetä liian pitkään, että ei tule kipuja sen istumisen vuoksi. Virikkeitä kyllä on niin talon puolesta kuin ulkopuolelta tulevia virikkeen pitäjiä.
Monella on vahva kipulaastari tai menee suun kautta vahvoja kipulääkkeitä. Kuoleman lähestyessä annetaan esim. morfiinia.
Älä keksi näitä juttuja kun et selvästikään ole itse hoitoalalla ja tiedä mitä se työ oikeasti on.
Suorastaan järjetöntä, että normaalia ikääntymistä (ja kuolemaa) vastaan taistellaan kaikin keinoin, koska elämää pitää varjella. MUTTA KUN yli 80-vuotiaan kuolema on täysin normaali ja luonnollinen asia! Todella moni vanha ihminen toivoo "jo pääsevänsä pois". Kertovat näistä tunteista hoitajille, mutta eivät välttämättä lääkärille tai omaisille.
Lääkärit sivuuttavat ikääntyneiden puheet täysin. Tehkää hoitotahto, jos teillä jotain toiveita hoitonne suhteen on!
On ok toivoa että "tehdään kaikki voitava" ja yhtä ok toivoa, että tiettyjä hoitoja ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itse joutuu palvelutalossa vaipat, lääkkeet jne maksamaan hoitomaksun lisäksi, joten väitteesi vaivoista ei pidä paikkaansa
Siksi, että seitsemänkymppiset lapset ei osaa luopua vanhemmistaan vaan "kaikki pitää tehdä, ettei äiti vaan vielä kuole". Kyllä, täklaisia omaisia on ihan älyttömästi.
100 vuotta on tavoittelemisen arvoinen virstanpylväs kaikkien muiden mielestä, paitsi niiden jotka sitä 100 vuotta lähenee.