Oletko jouluihminen?
Minä olen. Nyt kun lokakuu alkoi ja illat pimenee, kynttilät syttyy ja muuta syysjuttuja tulee tehtyä, niin joulu on jo mielessäni. On niin kiva suunnitella aina jotain pientä uutta. Valoja ulos, mihin kohtaan tänä vuonna, tuleeko jotain uutta joulumusiikkia, miten koristelen kodin tänä vuonna, mitä valmistan joulupöytään, miten ja millä muistan vanhempiani. Jos ei ole lainkaan lapsenmielinen, ei aikuinenkaan joulu onnistu!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään parista viikosta ennen joulua. Paketoinnista, koristelusta, leipomisesta. Varsinaisen joulun viettäisin mieluisten omalka perheellä jossain Karibialla tai esim Roomassa.
Mikä joulu se olisi? Joulu on lunta, poroja, rekiä, revontulia, kynttilöitä pimeydessä, joulupukki jne. Joulun alkuperämaa on Suomi ja joulupukki asuu Korvatunturilla Suomessa.
Rooma on kyllä joulukaupunki. Hyvä vaihtoehto.
Olisin, jos saisin viettää sitä niin kuin unelmoin ja haluaisin. Eli minulla olisi puoliso ja ehkä perhekin. Vastentahtoisesti sinkkuna joulu on todella surullista ja ahdistavaa aikaa ja joka vuosi vaan odotan, että se on taas ohi. Eli sisimmässäni elää kyllä kunnon joulu-hössöttäjä, mutta täss tilanteessa en laita joulua mitenkään itselleni. Ei ensimmäistäkään koristetta tms. Käyn jouluaattona vanhoilla vanhemmillani syömässä ja kotiin tullessani yleensä itkeskelen loppuillan.
Vierailija kirjoitti:
En tippaakaan. Inhottaa koulussa kaikki; ruoka on pahaa, värimaailma ei miellytä, joululaulut on aivan kamalia, koristeet rumia jne.
Ja ennen kuin keittiöpsykologit hyökkää, niin lapsuuteni joulut olivat ihan normaaleja, en vain silloinkaan pitänyt sen vietosta.
Mikä joulun värimaailma ei miellytä? Kulta? Oljenkeltainen? Punainen? Sininen? Vihreä? Vaaleanpunainen? Hopea? Valkoinen? Musta? Vai mikä? Mulla on ollut uusi teema joka joulu, enkä inhoa niistä mitään :)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi joulu on niin tärkeä monelle uskovaiselle, minä tykkään pääsiäisestä enemmän.
Minä en ole uskovainen vaikka joulua vietänkin, pääsiäinen taas on minulle vain mahdollisuus tienata hyvät lisät töissä ja saada lisäksi listalla pari ylimääräistä vapaapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi joulu on niin tärkeä monelle uskovaiselle, minä tykkään pääsiäisestä enemmän.
Minä en ole uskovainen vaikka joulua vietänkin, pääsiäinen taas on minulle vain mahdollisuus tienata hyvät lisät töissä ja saada lisäksi listalla pari ylimääräistä vapaapäivää.
Joulu on alkujaan pakanallinen juhla. Nykyään kaikki voivat rakentaa joulustaan juuri sellaisen kuin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Enpä pahemmin. Lapsena oli kivaa, muttei nykyään jaksa välittää. En laita joulua mitenkään, valmiin jouluruuan söisin jos jostain saisi.
On erittäin helppo valmistaa itselleen jouluruokia. Atria ja Saarioinen huolehtivat yleensä porkkana- ja lanttulaatikoista, 1 kg:n tai 800 g:n kinkku- ja kalkkunarullat riittävät hyvin joulunpyhiksi ja riisipuuroa kannattaa valmistaa Kiehu-maitojuomasta. Suklaata on tarjolla on hyvissä ajoissa ennen joulua ja suosin niitä ruotsalaisia Annasin sydänpiparkakkuja, sillä on ovat sopivan ohuita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on alkujaan pakanallinen juhla. Nykyään kaikki voivat rakentaa joulustaan juuri sellaisen kuin haluavat.
Julkipakanana vietän joulua keskitalven juhlana vuoden pimeimpänä ajankohtana ilman mitään uskonnollisia rasitteita. Siihen liittyvät lähinnä tietyt perinneruuat ja sukulaisten näkeminen silloin kun vanhempani olivat vielä elossa. Nykyisin lähin elossaoleva sukulaiseni on veljeni, jonka kanssa minulla on hyvät välit, mutta ei meillä ole tarvetta järjestää mitään erityistä jouluksi. Lapsena sitä odotti niitä joululahjoja, mutta aikuisena voi ostaa itse jos jotain tarvitsee ja olisi vain hankalaa yrittää keksiä muille aikuisille mitä he muka tarvitsevat lahjoiksi.
Kumma muuten että suomalaiset työmarkkinajärjestöt eivät ole saaneet sovittua miten näppärästi joulun voisi sijoittaa viikonloppuun, niin että jouluaatto olisi perjantaina ja tapaninpäivä sunnuntaina joulukuun lopussa ennen uuttavuotta. Niinhän juhannukselle tehtiin 1950-luvulla, jolloin päätettiin juhannusaaton olevan aina perjantaina eikä juhannuspäivä ole enää automaattisesti 24. kesäkuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluvaloja ei saa laittaa, koska kaikkien täytyy säästää sähköä
Nyt voi vielä hyvin, ehkä silloin jouluna on eri tilanne. Vielä ei tuota kriisiä ole.
Sähkön hinta kannattaa huomioida, riippuu tosin vähän jouluvaloista ja niiden määrästä paljonko ne vievät.
Kannattaa myös miettiä tärkeä asia joulusauna on joillekin ja montako kertaa sen aikaa lämmittää. Kinkkujen paistaminen tulee myös nostamaan sähkön kulutusta kun se tehdään monessa kotitaloudessa samanaikaisesti.
Nyt voi vielä hyvin, ehkä silloin jouluna on eri tilanne. Vielä ei tuota kriisiä ole.
Sähkön hinta kannattaa huomioida, riippuu tosin vähän jouluvaloista ja niiden määrästä paljonko ne vievät.