Te joilla asuu kotona työssä käyvä aikuinen lapsi, maksaako jotain asumisestaan ja muusta?
Itsellä nyt tämä tilanne, ja vähän ketuttaa kun poika esim. syö jääkaapin tyhjäksi. Miten ottaa asia maksusta puheeksi? :)
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu on kahden vuoden takaa, mutta jatkan tätä, koska aihe on itselle ajankohtainen.
Poika pääsi juuri armeijasta ja on nyt entisessä vakityössään. Tienaa ehkä 1700-1800€ nettona. Mun tulot ovat samaa luokkaa. Asumme siis kahdestaan mun 80-neliöisessä asunnossa.
Tänään juuri mietittiin, miten jakaisimme kuluja. Päädyimme siihen, että hän ostaa itse kaikki omat ruokatarvikkeensa (syö hyvin terveellisesti) ja minä ostan omani (en syö esim. juurikaan lihaa, teen salaatteja ja keittoja). Lisäksi hän maksaisi "vuokraa" 200€, sisältää siis myös veden, sähkön ja hyvän nettiyhteyden.
Mielestäni tuo on varsin kohtuullinen diili. Hänelle jää kyllä myös säästöön laitettavaksi. Haluan, että hän oppii pyörittämään omaa talouttaan ja budjetoimaan. Ennen inttiä en perinyt häneltä säännöllisesti mitään, mutta toi kyllä kaupasta ruokaa omilla rahoillaan.
Olisi mukava kuulla muidenkin
Sinuna minä varmaan sijoittaisin tuon 200 euroa rahastotilille ja antaisin kertyneet varat pojalle, kun muuttaa omilleen. Tuntuisi oudolta ottaa omalta lapseltaan rahaa.
Omat nuoret ovat vielä alaikäisiä, mutta tuntuisi oudolta ottaa heiltä rahaa kotona asumisesta.
Tämä on ehkä perua omasta nuoruudestani. Kotoa poismuuttaessani vanhempani ostivat minulle jopa asunnon. Mitään rahaa en saanut sen jälkeen kun täytin 18, mutta olosuhteet luotiin hyvään elämään.
Ei maksa. Haluan, että säästää mieluummin rahojaan opiskeluvuosia varten.
Vierailija kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Mielestäni, jos lapsi käy kotona työssä, niin ei pitäisi veloittaa mitään.
Sehän on väärää kasvatusta sillä työssä käyvä ei enää ole loinen vaan maksaa asumisestaan.
Niin periaatteessa on vähän vaarallista tottua siihen, että palkkatuloista ei makseta asumiskuluja ollenkaan. Jos kovin pieni palkka ei tietenkään voi ihan niinkuin ei silloinkaan, jos asuisi omassaan. Tai silloin saisi mahdollisesti tukea asumiskuluihin.
Kaikilla ei kiinni kssvatusperiaatteista. Jos vanhemmat pienituloisia tai varsinkin jos työttömiä, eivät voi antaa asua ilmaiseksi, Voi nimittäin tulla tilanne, missä työtön joutuisi maksamaan työssäkäyvän asumiskulut. Työssäkäyvän lapsen tulot vähentää työttömän tukia
Samoin ruokakulut. Harvoin moni pienituloinen tai työtön pystyy tai haluaa maksaa aikuisen peruselinkuluja esim. ruoka tai asumiskuluja olkoon vaikka kuinka rakas aikuinen lapsi.
Eiköhän iso ero ole töissäkäyvissä pientuloisissa nuorissa ja onnettomien epäsosiaalisten äitien kuuteen asti valvovien peliukkojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän iso ero ole töissäkäyvissä pientuloisissa nuorissa ja onnettomien epäsosiaalisten äitien kuuteen asti valvovien peliukkojen välillä.
Tämä! Nuo naiset tekevät hallaa pikkupojan tasolle jääneille mieslapsilleen.
Ei maksa ruoista, asumisista tms enkä haluaisikaan. Omat menonsa, vaatteensa ym maksaa tottakai.
Mitään hienoa ei ole siinä, että ei pyytäisi aikuiselta lapselta mitään asumis- tai ruokakuluihin. Kunhan on kohtulliset ja reilut summat. Asumiskuluihin ehkä siltäosin mitä asunto on esim.isompi kalliimpi kun mitä olisi ilman lapsen asumista ja tietenkin lisäkulut vedestä ja sähköstä.
Työtön vanhempi joutuu pyytämään sen verran asumiskuluja mitä menettää asumistukea lapsen tulojen johdosta. Vai epäitsekäs vanhempi maksaa kokonaan yksin kaiken? Ruokakulut pyytäisin kokonaan, jos olen pienituloinen. Tuskin kukaan tekee bisnestä ja pyytää lisää, jotta lapsi voisi osallistua esim. vanhemman omaan asuntolainaan.
Jos on hyvätuloinen eikä aiheuta lovea kukkaroon pahemmin miksei lapsi voisi asua ilmaiseksi, mutta muuten ei ihailtavaa.
Vanha keskustelu mutta haluan ottaa tähän myös sellaisen näkökulman, että maksamalla jo aikuisten lasten elatusta esim opiskeluaikoina siten että maksaa vuokran hänen puolestaan tai antaa asua kotona ilmaiseksi, voi välttää myös perintöveroja. Lisäksi nuori säästää ja voi ostaa asunnon.
Elatuksen maksaminen on täysin sallittua ja jos vaan on varaa niin ei sitä rahaa kannata sukanvarteen kaikkea säästää vaan jo elinaikana huolehtia lastensa hyvinvoinnista.
Tilanteita on toki monia ja jos on toimeentulotuella elävä ja aikuinen lapsi asuu kotona niin on kohtuullista että kuluja jaetaan.
Kotona työssä, vai kotonta työssä. 2 eri asiaa