Te joilla asuu kotona työssä käyvä aikuinen lapsi, maksaako jotain asumisestaan ja muusta?
Itsellä nyt tämä tilanne, ja vähän ketuttaa kun poika esim. syö jääkaapin tyhjäksi. Miten ottaa asia maksusta puheeksi? :)
Kommentit (70)
Laskettiin yhdessä, mitä hänen asumisensa ja syömisensä suunnilleen maksaa ja laittaa vähintään sen summan kuukausittain asp-tilille. Meillä on mahdollisuus kustantaa hänen asumisensa ja kotona syömiset, ja oppii silti hallitsemaan rahankäyttöään.
Ei olla pyydetty mitään vaikka töissä käy. Ostaa itse mieleisiään ruokia joita syödään myös me muut toisinaan. Jääkaapissa kaikki on kaikkien. Ihan hyvin toiminut näin ja saa säästettyä rahaa sitten omaa kotia varten. Kaikki on nykyään ihan älyttömän kallista.
Aikuinen lapsi myös kuskailee silloin tällöin alaikäisiä sisaruksiaan, mikä korvaa hyvin asumista. Ja hänet voi jättää vaikka mökkiviikonlopun ajaksi kotiin vahtimaan etteivät nuoremmat saa mitään typerää päähänsä.
2
Vierailija kirjoitti:
Minun poika tekee osa-aikatyötä opiskeluiden ohella. Tienaa kuussa tonnin verran. En veloita mitään, koska laittaa puolet rahastoihin. Jos olisi vain töissä, niin veloittaisin ruoasta ehkä 300 e kk.
Kokopäivätyössä ja veloitan "ylläpidosta" n. 300-400. Ei erikseen erotella mikä on ruokaan tai vuokraan. Joskus on joutunut jonkun isomman laskun kanssa auttamaan.
Toinen taas on osa-aikatyössä ja saa toistaiseksi vaan n. 550€/kk. Häneltä pyydän 100€ ruokarahaa.
Ei hirveän hyvä palkka itselläni, muuten en pyytäisi mitään osa-aikaisesta työstä.
Sovittiin että maksaa 250e/kk ja ostaa kerran kuussa kauppakassin ruokaa. Maksaa myös bensat jos tarvitsee autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun poika tekee osa-aikatyötä opiskeluiden ohella. Tienaa kuussa tonnin verran. En veloita mitään, koska laittaa puolet rahastoihin. Jos olisi vain töissä, niin veloittaisin ruoasta ehkä 300 e kk.
Kokopäivätyössä ja veloitan "ylläpidosta" n. 300-400. Ei erikseen erotella mikä on ruokaan tai vuokraan. Joskus on joutunut jonkun isomman laskun kanssa auttamaan.
Toinen taas on osa-aikatyössä ja saa toistaiseksi vaan n. 550€/kk. Häneltä pyydän 100€ ruokarahaa.
Ei hirveän hyvä palkka itselläni, muuten en pyytäisi mitään osa-aikaisesta työstä.
Ai niin sitten poikaystävä asuu täällä ja ostaa tietenkin myös ruokaa, mutta luullakseni ostan itse kuitenkin yli puolet. Kummallakin omat asunnot, joista maksamme itse.
Minä muistaakseni maksoin äidille 300€/kk silloin, kun asuin kotona ja olin kokopäivätöissä. Ihan reilua mielestäni osallistua kuluihin silloin, kun ollaan aikuisia ja käydään töissä, mutta asutaan vielä kotona. Toki tuota ei kauaa kestänyt, kun muutin sitten omilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hirveän hyvä palkka itselläni, muuten en pyytäisi mitään osa-aikaisesta työstä.Ai niin sitten poikaystävä asuu täällä ja ostaa tietenkin myös ruokaa, mutta luullakseni ostan itse kuitenkin yli puolet. Kummallakin omat asunnot, joista maksamme itse.
Jotain taloon liittyviä hankintoja myös maksaa, mutta summat ei päätähuimaavia.
Meillä on diili että jos 50% palkasta menee säästöön asuntoa ja sen hankintoja varten,niin mä maksan elämisen.
Opiskelee nyt ja käy töissä opintojen ohessa.
18-vuotias joka opiskelee ja tekee satunnaisesti töitä, makselee välillä jotain kuten bensoja ja omia vaatteitaan. Välillä käy omilla rahoillaan syömässä pizzaa, kebabbia tms. niin siitä tulee säästöä ruokakuluihin. Sellaisia en maksa koska kotona on aina ruokaa.
Ihan mielelläni maksan lapsen kuluja ja annan hänen säästää omia rahojaan. Kuitenkin opiskelee ja tekee töitä ja näkee, ettei mikään tule helpolla. Minä hänet olen tähän maailmaan paiskannut, enkä katso että vastuuni loppuu siihen kun lapsi on täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hirveän hyvä palkka itselläni, muuten en pyytäisi mitään osa-aikaisesta työstä.Ai niin sitten poikaystävä asuu täällä ja ostaa tietenkin myös ruokaa, mutta luullakseni ostan itse kuitenkin yli puolet. Kummallakin omat asunnot, joista maksamme itse.
Jotain taloon liittyviä hankintoja myös maksaa, mutta summat ei päätähuimaavia ja ei maksa vesi tai sähkölaskuja, vaikka tuosta vedestä vähän nurisin, mut minkäs teet kun on pa niin usein.
Hänellä kuitenkin isompi palkka ja omat asumiskuluni korkeammat kun hänellä.
Mielestäni, jos lapsi käy kotona työssä, niin ei pitäisi veloittaa mitään.
Hei ap ja perit hänen palkasta puolet asumiskustannuksiin tai hän saa mennä omilleen asumaan.
Minultakin perittiin heti puolet palkasta jos asuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias joka opiskelee ja tekee satunnaisesti töitä, makselee välillä jotain kuten bensoja ja omia vaatteitaan. Välillä käy omilla rahoillaan syömässä pizzaa, kebabbia tms. niin siitä tulee säästöä ruokakuluihin. Sellaisia en maksa koska kotona on aina ruokaa.
Ihan mielelläni maksan lapsen kuluja ja annan hänen säästää omia rahojaan. Kuitenkin opiskelee ja tekee töitä ja näkee, ettei mikään tule helpolla. Minä hänet olen tähän maailmaan paiskannut, enkä katso että vastuuni loppuu siihen kun lapsi on täysi-ikäinen.
Ihan oikein paitsi jos aikuisen lapsen lisäksi vielä muita elätettäviä niin saattaa olla vain että ei rahat riitä aikuisen lapsen elättämiseen.
Jotkut eläkeläisetkin avustaa aikuisia lapsiaan jos vain pystyvät. Todella ihanaa että kaikki eivät ole sitä mieltä että ihan periaatteesta eivät auta aikuisia lapsia.
Emma K. kirjoitti:
Sehän on väärää kasvatusta sillä työssä käyvä ei enää ole loinen vaan maksaa asumisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon kokoaikatyössä oleva tienaa?
Emma K. kirjoitti:
Onneksi muut vastaajat tajusivat pointin. Mukahauskaa.
Minun äiti vei mun opiskelu rahatki kun asuin kotona täysi ikäisenä . muistan ajatelleeni että mihä elvettiä , en oikein osaa edes sanoa pitäisikö vai ei ....
Olen itse 38-vuotias työtön ja joudun asumaan vanhan ja sairaan vanhempani kanssa. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki. En maksa vanhemmalleni mitään, mutta jouduinkin käytännössä toimimaan jonkinlaisena omaishoitajana ja henkilökohtaisena assistenttina. Itsellänikin on paljon ongelmia ja ostan omat ruokani itse tuolla työmarkkinatuella sekä maksan kännykkälaskuni. Muita laskuja itselläni ei sitten olekaan. Suurin osa rahoistani menee ruokaan.