No nyt on todella onnistunut omavaraiseläjäperhe, 8 lasta keskellä metsää ja kaikki toimii silti kuin Strömsöössä
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009099759.html
Tunnen itseni megalooseriksi Kallion yksiössä 36-vuotiaana
Kommentit (567)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta näistä kommenteista paljastuu se kuinka kaukana nykyisin monet ihmiset on luonnosta ja kuinka mukavuudenhaluisia ihmiset ovat. Hyvä että kaikki tietävät mistä se maito tulee. AaaItse uskon että lapsilla on paljon parempi elämä maalla kaukana turhista ärsykkeistä, huumeista, kadulla tyhjänpäiväsenä lompsimisesta tai pahanteosta. Kyllähän maalla kepposia osataan tehdä, mutta se mitä nykypäivän lapsista näkyy eivät pärjäisi päivääkään ilman somea tai eivät monet aikuisetkaan. Se passivoittaa ja itse ihailen tuollaista omavaraista maatila elämää.
Jos olisi mahdollista niin eläisin maalla ja haluaisin ison perheen. Mikä ihanampaa kuin se yhteisöllisyys mikä syntyy kun isosqa perheessä tehdään yhdessä asioita. Ja kun lapset kasvavat ja perustavat omat perheet. Välit sisarusten kanssa ja yhteydenpito yhteiset tekemiset ja lapsilla aina yhdessä mukavia asioita.
Kunpa pääsisikin tästä oravanpyörästä pois ja voisi elää noin.
Minusta on erikoista haluta raataa turhan takia, kun vähempikin riittää ja voi tehdä jotain mielekästä.
Mitä se mielekäs tekeminen on? Instan selaaminen?
Melko moni uskoakseni kokee jonkinlaista tyydytystä siitä kun pystyy konkreettisella tasolla toteuttamaan eloonjäämisviettiään.
Jännästi moni kuitenkin lähtee vaelluksille, eräilee etc. "harrastaa" eloonjäämistä mutta sitten kun joku tekee siitä arkisen asian, se ei enää olekaan cool?
No mitä harrastuksia nyt kenelläkin on. Minulla mm. puntti, kamppailulajit, ohjelmointi, lukeminen, kalastus, sohvalla löhöily konsolilla pelaten tai leffoja katsellen, kaverien kanssa ryypiskely, jne.. Ei tietenkään ole minulta pois, jos joku haluaa tehdä koko ajan töitä että saa edes lämpöä ja ruokaa.
Minäkin tykkään harrastaa "eloonjäämistä" mm. telttailemalla ja haluaisin kokeilla sitä talvellakin, mutta en todellakaan haluaisi asua oikeasti teltassa.
Suurin osa ihmisistähän käyttää joka päivä suurimman osan valveillaoloajastaan siihen, että saa lämpöä ja ruokaa. Se, että tämä tapahtuu tienaamalla rahaa sen sijaan että sama aika käytettäisiin suoraan näiden tarpeiden tyyydyttämiseen, ei muuta asiaa mitenkään. Tuollaisessa enemmän tai vähemmän omavaraistaloudessa iso osa töistä tehdään käytännössä kesä-syyskaudella, joten talvisin taas on paljon vapaampaa, toki jos on eläimiä niiden tarpeet pitää tyydyttää vuodenajasta riippumatta. Kuitenkin vapaa-aikaa lienee talviaikaan enemmän kuin peruskaupunkilaisella, jolla menee töihin matkoineen se 8-10 tuntia.
No sittenhän tuo on aika helppoa, jos 37.5h töitä viikossa riittää ja loppu aika on vapaata. Olen ymmärtänyt että maatilan pyörittäminen on yleensä aika rankkaa hommaa ja sitä on tehtävä seitsemänä päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö kuinka paljon työtä vaatii vaikka pelkästään niiden ihanien omien marjojen ja omenoiden poimiminen? Tietysti kun on noin monta lasta voi käyttää lapsityövoimaa...
Muuten hieman kadehdittava elämäntapa mutta se ei salli pienintäkään selkäkipua tai sairaspäivää. Elikot täytyy hoitaa joka päivä ja kasvimaat joka viikko. Entäs jos tuleekin yllättäen terveysongelmia? Sitten jää sato korjaamatta tai talo lämmittämättä tai joku muu joutuu tekemään sen omien töidensä lisäksi.
Meillä on ollut omenoita aina.
Puiden alla on verkkoa, josta on helppo vetää harjalla.
Joka påivä menee omenoiden keräämiseen väh 30 min, siitä kun aloitan siihen, kun olen sisällä.
Kuorin omenat laitteella, otan kodan pois ja raastan omenat. Kaikki laitteet esillä koko satoajan.
Raasteen laitan pieniin pusseihin ja pakkaseen.
Pelkästään omeniin menee 1,5 h vähintään.
Pussin tyhjennän kerralla aamupuuroon.
Maaseudulla aika moni elää tuolla lailla "omavaraisesti" tekemättä siitä mitään numeroa. Suurin poikkeama taitaa olla lapsiluvussa, harvalla on enää isoa suurperhettä
Noin ylipäätään vähän ärsyttävät tällaiset kliseiset omavaraishaastattelut, kun haastateltavaksi näyttää valikoituvan joku elämäntapaomavarainen ja suuret ratkaisut.
Tämä tapaus nyt vain halusi instatilillensä lisää klikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan äiteellä riittää laatuaikaa jokaiselle lapselle... toivottavasti selviävät ilman puutostauteja
Erikoinen kommentti.
Miksi lapsille tulisi puutostauteja? Jotenkin ajattelisin, että heidän omakasvatettu ruokansa on aika paljon parempi vaihtoehto kuin monien perheiden nugetit ja lihikset.
Ja miksi äidillä ei riittäisi aikaa? Hänhän on kotona. Toki hänellä on paljon työtä, mutta silti. Ihmettelen aina näitä kommentteja, jos perheessä on enemmän kuin yksi lapsi, ajan riittävyydestä. Eivät kaikki ole jotain tehottomia ja aikaansaamattomia laiskoja tyyppejä, vaan selviävät kyllä omasta perhe-elämästään hienosti.
Itseni pistettiin jo lapsena töihin, kuusivuotiaana pilkoin ja kasasin puita, kitkin kasvimaita, siivosin, keräsin marjoja ym. Ja että vihasin sitä ja vielä tänä päivänäkin. Marjametsään en mene ja kasvit saa joku muu kasvattaa. Koti oli yksi pakkotyöleiri meidän lasten mielestä.
Vanhemmista varmaan kivaa tuo, lapsille ei välttämättä kasva sama mentaliteetti.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö kuinka paljon työtä vaatii vaikka pelkästään niiden ihanien omien marjojen ja omenoiden poimiminen? Tietysti kun on noin monta lasta voi käyttää lapsityövoimaa...
Muuten hieman kadehdittava elämäntapa mutta se ei salli pienintäkään selkäkipua tai sairaspäivää. Elikot täytyy hoitaa joka päivä ja kasvimaat joka viikko. Entäs jos tuleekin yllättäen terveysongelmia? Sitten jää sato korjaamatta tai talo lämmittämättä tai joku muu joutuu tekemään sen omien töidensä lisäksi.
Onko marjojen poimiminen nykyään lapsityövoiman käyttöä? Lapsi ei vahingoitu marjojen poimimisesta. Et sanoisi noin jos lapsia olisi 1 tai 2. Tekopyhää.
Omavaraisesti tuotetut kasvikset ym eivät ole suinkaan ilmaisia. Joskus on järkevämpää ja huomattavasti halvempaakin ostaa tuotteita kaupasta tai vaikka viljelijältä. Omavaraisviljelijältä puuttuu tuotannosta tehokkuus, jolla tuotteista saadaan edullisempia. Esim. itse kasvatetut potut ja tomaatit tulevat varmasti moninkertaisen hintaisiksi ostettuihin nähden. Tietenkin on ihanaa syödä itse kasvatettua, josta tietää, mitä se on, ja onhan toki tuoreitten kasvisten maku aivan toista luokkaa kuin kaupan hyllyssä näivettyneiden.Itse en mainosta omavaraisuutta, vaikka maaseudulla asunkin, ja lähes kaikki ruoka tulee joko omasta pihasta tai naapurien pellolta, liha on riistaa ja järvestä saa kalaa. Aivan sujuvasti ostan välillä kaupasta mummonlihapullia ja saarioisten äitien maksalaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko marjojen poimiminen nykyään lapsityövoiman käyttöä? Lapsi ei vahingoitu marjojen poimimisesta. Et sanoisi noin jos lapsia olisi 1 tai 2. Tekopyhää.
Mikäs siinä jos satunnaisesti lapsi tekee. Sitten kun siitä tulee pakko, niin ei se olekkaan enää niin kivaa.
Kukaan ei ole Suomessa omavarainen. Viljelijä ostaa koneita, öljyä, lannotteita, varaosia, traktoreita, työvoimaa ja myllyäkään ei viljelijällä ole enää omassa pihassa.
Tän perheen isä on metsämonitoimikoneyrittäjä. Fyrkkaa kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä menee muutama kymppi viikossa kauppaan ja kuitenkin maitoa menee 20 purkkia viikossa.
Miten tämä on mahdollista?Kaikki eivät ole laktoosi-intolerantikkoja. Meidän tavallisen kuolevaisten maito maksaa noin 70 snt/litra.
Ihan tavallinen kevyt maitoa maksaa täällä yli 1e.
Ilman sen kummenpaa vertailua. Paikallisessa S-marketissa rasvaton maitojuoma 0,69, kevyt versio 0,79 ja täysmaito 1,09 per litra.
Voisin elää noin, mutta en tuollaisen lapsilauman kanssa. Pelkät eläimet saisivat mun päivän työkiintiön täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Omavaraisesti tuotetut kasvikset ym eivät ole suinkaan ilmaisia. Joskus on järkevämpää ja huomattavasti halvempaakin ostaa tuotteita kaupasta tai vaikka viljelijältä. Omavaraisviljelijältä puuttuu tuotannosta tehokkuus, jolla tuotteista saadaan edullisempia. Esim. itse kasvatetut potut ja tomaatit tulevat varmasti moninkertaisen hintaisiksi ostettuihin nähden. Tietenkin on ihanaa syödä itse kasvatettua, josta tietää, mitä se on, ja onhan toki tuoreitten kasvisten maku aivan toista luokkaa kuin kaupan hyllyssä näivettyneiden.Itse en mainosta omavaraisuutta, vaikka maaseudulla asunkin, ja lähes kaikki ruoka tulee joko omasta pihasta tai naapurien pellolta, liha on riistaa ja järvestä saa kalaa. Aivan sujuvasti ostan välillä kaupasta mummonlihapullia ja saarioisten äitien maksalaatikkoa.
Olen saanut tänä vuonna n. 50 litraa tomaatteja. Siemeniä en ole ostanut vuosiin vaan otan omista tomaateista siemenet. Lannoitepussi maksoi muutaman euron, se riitti kolme vuotta, lisänä oman kompostorin multaa joka ei maksa mitään. Kompostori maksoi 30e 15v. sitten. Tomaattien esikasvatuksen multa maksoi 10e. Eipä tule paljoa hintaa tomaateille. Kasvihuoneen materiaalit eivät maksaneet mitään, tehtiin itse vanhoista ikunoista ja nurkista löytyneistä materiaaleista. Lisäksi omien tomaattien maku on jotain ihan muuta kuin kaupan tomaattien. Katso ensi kerralla kaupassa luomutomaattien hintaa ja vertaa siihen, varmasti kannattaa viljellä itse.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapaus nyt vain halusi instatilillensä lisää klikkauksia.
Onpa kauhea rikos, teille vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä menee muutama kymppi viikossa kauppaan ja kuitenkin maitoa menee 20 purkkia viikossa.
Miten tämä on mahdollista?Jutussa kylläkin sanottiin, että perheen äiti oli kesällä ennen hintojen nousua kokeillut pärjäisivätkö he noin 20€ kauppalaskulla viikossa. Ja jutun mukaan maitoa kului 2 litraa päivässä, eli 14 purkkia viikossa. Halvin maitolitra maksaa tänään 0,77€, eli tämän päivän hinnoilla tuo viikon maitoerä maksaisi 10,78€.
Jutussa kyllä todettiin, että viikossa menee 20 purkkia maitoa ja päivässä YLI 2 litraa.
Non2 litraa päivässä ton kokoisella perheellä ei ole mitää,ite juon joka päivä litran ruuan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut tänä vuonna n. 50 litraa tomaatteja. Siemeniä en ole ostanut vuosiin vaan otan omista tomaateista siemenet. Lannoitepussi maksoi muutaman euron, se riitti kolme vuotta, lisänä oman kompostorin multaa joka ei maksa mitään. Kompostori maksoi 30e 15v. sitten. Tomaattien esikasvatuksen multa maksoi 10e. Eipä tule paljoa hintaa tomaateille. Kasvihuoneen materiaalit eivät maksaneet mitään, tehtiin itse vanhoista ikunoista ja nurkista löytyneistä materiaaleista. Lisäksi omien tomaattien maku on jotain ihan muuta kuin kaupan tomaattien. Katso ensi kerralla kaupassa luomutomaattien hintaa ja vertaa siihen, varmasti kannattaa viljellä itse.
Ihan justiinsa näin. Olen kasvattanut granaattiomenapuunkin siemenistä. Juuri olen laittamassa tämänvuotisista tomaateista siemenet kuivumaan ensi kevättä odotellen. Kurpitsan siemenet ja monet muut siement myös tallessa jo. Valkosipulia aion syksyn aikana istuttaa kasvimaan reunalle.
Tätä ketjua lukiessa tuntuu, että monelta kommentoijalta on unohtunut kokonaan, ettei heidän ole mikään pakko muuttaa maalle omavaraistalouteen ja tehdä kymmentä mukulaa. Ihmeellistä vouhotusta turhasta. Eihän teidän ole mikään pakko tavoitella samaa unelmaa kuin joku toinen. Jos tämä perhe on onnellinen omassa elämässään, onko se teiltä pois? Eläkää itse omaa unelmaanne, älkääkä kuvitelko, että jos jostakin muusta kerrotaan, se olisi jokin pakkovaatimus, että teidän tulisi tehdä samoin. Totta kai tuommoiset lehtijutut ovat vain pintaraapaisuja, ja tarvitseeko niiden ollakaan muuta? Niiden tarkoitus on antaa ideoita; näinkin voi elää. Sitten joku lukija voi kauhistella ja toinen inspiroitua.
Olen samaa mieltä tiettyyn pisteeseen asti tuosta lasten hyvinvoinnista. Paljon vaikuttaa se, onko heillä mahdollisuutta tehdä muutakin kuin kotihommia omalla tilalla ja kuunnellaanko heidän toiveitaan. Jos on omaakin päätösvaltaa ja mahdollisuus omaankin aikaan, niin tuossa ei ole mitään vikaa. Tunnen ihmisiä, jotka ovat eläneet maatilalla ja kaivanneet kaupunkiin heti kun tilaisuus koittaa, mutta myös sellaisia, jotka ovat kasvaneet kaupungissa ainoana lapsena ja toivoneet koko elämänsä tällaista omaa maatilaa ja suurperhettä. Jokaisella on oikeus unelmaansa, ja kasvuympäristönähän tuo on lapsille paljon parempi kuin kaupunkiympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Tän perheen isä on metsämonitoimikoneyrittäjä. Fyrkkaa kyllä riittää.
Niinpä, sitä on kiva harrastella omavaraistaloutta, kun perheessä toinen tekee pitkää päivää ja tienaa. Kyllä minäkin voisin tällaiseen ryhtyä, jos tietäisin, että mies tienaa (siis perheessä on rahaa käytettävissä) eikä tarvitse oikeasti henkensä pitimiksi syötävää viljellä tai lihaeläimiä kasvattaa.
Suurin osa ihmisistähän käyttää joka päivä suurimman osan valveillaoloajastaan siihen, että saa lämpöä ja ruokaa. Se, että tämä tapahtuu tienaamalla rahaa sen sijaan että sama aika käytettäisiin suoraan näiden tarpeiden tyyydyttämiseen, ei muuta asiaa mitenkään. Tuollaisessa enemmän tai vähemmän omavaraistaloudessa iso osa töistä tehdään käytännössä kesä-syyskaudella, joten talvisin taas on paljon vapaampaa, toki jos on eläimiä niiden tarpeet pitää tyydyttää vuodenajasta riippumatta. Kuitenkin vapaa-aikaa lienee talviaikaan enemmän kuin peruskaupunkilaisella, jolla menee töihin matkoineen se 8-10 tuntia.