Kokemuksia/Neuvoja, soseet ei maistu
Hei!
Tyttömme on 7 kk ja ollut täysimetyksessä kuuden kuukauden ikään saakka. Nyt kuukauden harjoiteltu soseita (niin kaupan kuin omatekoisia), puuroa ja vellejä kolme kertaa päivässä, mutta ei meinaa mikään upota. Joskus saattaa mennä kolmasosa purkillista marja/hedelmäsosetta, yleensä ei avaa edes suutaan. Opettelemme myös hörppyytysmukista juomista. Välillä olen yrittänyt tuttipulloakin, vaikka sen vaiheen voisi ehkä jo ohittaa. Korvikemaito maistuu suht hyvin. Tekniikka hänellä vaan hakusessa, joten määrät jäävät pieniksi. Neuvolassa ei ollut vielä huolissaan ravinnonsaannista, koska imetän edelleen. Olen aloittanut tällä viikolla vieroituksen yöimetyksestä, jotta maidonmäärä vähenisi ja hänellä olisi päivisin suurempi nälkä.
Olen lähdössä kahden kuukauden päästä töihin joten vieroituksessa ja soseiden syönnissä pitäisi edetä. Onko kellään jakaa kokeumuksia tai antaa hyviä neuvoja asiasta?
Kommentit (8)
Ja hätää ruuan suhteen hänellä ei tosiaan ole niin kauan kun saa rintamaitoa. Itse en uskonut että rintamaidolla voi pärjätä yli puolivuotiaskin, mutta kun tyttömme 10kk iässä kieltäytyi syömästä soseita oikeastaan kokonaan (aiemmin söi 2prk päivässä ja puurot aamulla ja illalla)niin pakkohan se oli uskoa. Paino nousi ja vauva voi hyvin.
Eipä siinä kai muu auta kuin kokeileminen ja kokeileminen. Yhdelle maistuu äidin omat pöperöt ja toinen huolii vain kaupan soseet/puurot jne. Me otettiin pian säännölliset ruoka-ajat, vaikka määrät oli pieniä niin tottui että aamulla tarjoillaan puuroa, päivällä ruokaa, välipalaksi hedelmää jne.
Itse koin helpommaksi ja mukavammaksi päiväimetyksen lopettamisen. Aamupala jäi meillä kyllä tosi pieneksi kun sai rintamaitoa, mutta kuten totesin se on tosi täyttävää ja ravitsevaa.
näin meillä :)
mutta uskoisin, että useimmilla vauvoilla on jossain vaiheessa ongelmia ruuan syömisen kanssa. Meilläkin alku takkusi kunnolla (aloitettiin maistelemaan 4kk iässä), sitten välillä oli hyvä kausi, että ruoka maistui, ja sitten kun luuli, että nyt menee jo hyvin, niin tuli taas kausi, jolloin mikään ei tahtonut mennä. Mutta siitäkin päästiin ohitse, ja nyt onnistuu taas hyvin. Minä kyllä uskon, että kyllä vauva jossain vaiheessa hoksaa, mistä on kyse, ja soseet alkaa maistua! Meillä kaikki lämmin ruoka tökki pitkään, ja joka ruokaan piti välillä sotkea hedelmäsosetta, ennen kuin uppos...
Myöskin vauva kaipaa aikaa ja kärsivällisyyttä totutella pelkästä rintamaidosta kiinteisiin ruokiin ja uusiin makuihin. Jossain olikin että vauva voi tarvita n.15 kertaa maisteluja että tottuu tiettyyn makuun.
Itse aloitin maistelut 3-4 kuisena, yksi ruoka-annos päivässä otettiin kuitenkin vasta 5 kuisena, söi ehkä sen 1/3-1/2 purkkia, muuten mentiin siis imetyksellä sinne puoleen vuoteen asti jolloin tuli toinen ruoka-annos (½purkkia) päivässä ja sen jälkeen ehkä 3 viikossa alkoi mennä jo purkki kerralla ja saatiin mukaan myös välipala ja aamu- ja iltapuurot.
Eli tuo opetteluvaihe varmasti saattaa kestää jonkun aikaa ja sitten kun vauvalle maut ja uusi koostumus tulevat tutuiksi niin ruoka alkaa maistumaan paremmin ja ruokamäärät on niin yksilöllisiä, liikkuminen vaikuttaa kanssa paljon.
Tuo yöimetyksestä vieroitus kannattais tuon ikäisellä ehkä aloittaa sillä että antaa lapselle yöksi esim. puuroa joka pitää nälän kauemmin. Maitohan ei kauaa nälkää pidä ja lapsi saattaa herätä nälkäänsä yöllä.
Meidän kuopus, nyt 8kk, oli samanmoinen; soseiden syöminen takkusi rajusti alussa. Aloitin kiinteät 5kk iässä. Kaksi kuukautta tarjosin kiinteitä kaksi kertaa päivässä, eikä tyttö osannut syödä...kunnes yhtäkkiä alkoi ensin mennä ½dl ja sitten joskus jopa 1dl kerralla. Harjoitteluvaihe kesti siis sen 2kk. Meilläkin siis tissivauva ;)
Parhaiten soseet uppoavat lounasaikaan, kun tyttö on nukkunut pienet päikkärit ja ollaan tultu ulkoa...eli kun ruokahalu on ehtinyt kasvaa. Lusikoista paras on muovinen kapeakärkinen lusikka, jonka saa ujutettua kielen päälle. Syöttäessäni annan tytölle pehmeän ensilusikan/muun lelun omaan käteen.
Kärsivällisyyttä, aivan varmasti lapsi oppii syömään lusikasta, vaikkei se aina tapahdu sormia napsauttamalla.
2-vuotiaana vasta on alkanut syömään kunnolla. Annokset olivat yhteen vuoteen asti puolta ja yhtä desiä. Mikään ei kelvannut, käänsi pään pois ja piti suun tiukasti kiinni. Pullosta velliä meni jonkin verran ja tissimaitoa. Olin epätoivoinen. Nyt nautin kun 4kk kuopus avaa suun isoksi ja pitää syömisestä.
Meitä on moneksi.
Pulmamme taisi ratketa melko helpolla tavalla. Isä otti eilenaamulla vauvan syötön ajaksi syliin ja johan alkoi puuro maistumaan!!? Söi eilen kaikki kolme ateriaa isän sylissä istuen. Uskomatonta. Toivottavasti maidontuoksuisen äidin syli kelpaa yhtä hyvin. Aamiainen ainakin maistui kohtuullisesti.
mä aloitin pojalle kiinteitä 5kk ikäisenä. Kuukauden ajan pojalla ei ollut hajuakaan, mitä ruualle pitäisi tehdä. Tarjosin puuroa, hedelmäsosetta ja kasviksia kolme kertaa päivässä. Vielä 6kk neuvolassa terkkari katsoi mua vähän hölmistyneenä, kun kerroin pojan syövän soseita päivässä yhteensä noin puoli desiä. Sitten poika yhtäkkiä oivalsi, mistä on kyse ja kiinteät rupesivat uppomaan. Eli poika nyt 7kk ja soseita menee noin 4-5 dl + banaani.
toivotaan, että teilläkin vauva oivaltaa pian, mistä on kyse.