Te muut, jotka haluatte hoitaa lapsenne kotona mahdollisimman pitkään!
Te muut, jotka haluatte hoitaa lapsenne kotona mahdollisimman pitkään, miten teillä on ratkaistu tuo talouspuoli? Tarkoitan, käykö teillä vaan mies töissä? Vai käytkö sinä myös? Mitä teet työksesi? Ja millaisia tuntimääriä?
Itse en siis ollenkaan haluaisi laittaa lapsiani ennen eskaria päiväkotiin, mutta koulutukseni on taloushallinnon tradenomi ja vakituinen työpaikka on tilitoimistossa, joten työni on luonnollisesti päivätyötä. Mies on myös päivätyössä, joten jotain muuta olisi keksittävä.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mikä teitä kotiäitejä motivoi olemaan lasten kanssa kotona eskari- ikään saakka? Mitä lisäarvoa ajattelette sen lapsille tuovan? Onko kyse turvallisuuden tunteesta vai mistä?
Itselläni myös kaksi lasta, jotka ovat päiväkotiin menneet alle kolmivuotiaina, enkä ole kokenut sitä lainkaan huonona ratkaisuna eli eivät lapset siitä ole mielestäni kärsineet. Hoitajat ovat olleet kummankin kohdalla todella ihania ja ammattitaitoisia ja kummallakin on kaverinsa ja heidän kanssa touhua myös päiväkodin ulkopuolella. Me vanhemmatkin olemme lasten kautta saaneet uusia ystäviä.
Joku kirjoitti AP: ole, että voisi tehdä päivätyötään etänä. Se ei ole kylläkään mikään ratkaisu pienen lapsen kanssa, ei edes isomman. Itse teen etätyötä päivittäin, mutta pienempi todellakin on päiväkodissa päivät, koska muuten töiden teosta ei tule yhtään mitään. Korona- aikana ikävä kyllä etätyö ja sairauslomat kipeän lapsen kanssa sekoittuivat eli kun pienempi sairasti tein usein töitä siitä huolimatta.
Jossain vaiheessa tajusin, ettei siinä ole mitään järkeä, koska olisin pian itse sairaana uupumuksen vuoksi.
Vastaaja 40 tässä.
Minä en yksinkertaisesti nauti työnteosta. Se on pakollinen paha. Minun palkkani ei ole vaikuttanut elintasoomme mitenkään. Niin suuret on tuloeromme mieheni kanssa. Säästöön toki jää minun palkasti, joten se on oikeastaan ainoa syy, miksi töitä teen. Minun ei olisi pakko.
Kotonaolo on siis minulla jo vuosia takanapäin. Olihan se rentoa ja etenkin lapsen kasvaessa paljon mukavampaa kuin vauva-aikana (mitä inhosin). Kotityöt ja ruoanlaitot pitää hoitaa joka tapauksessa, ja kun se oli kotiäitivuosinani minun "työtäni", niin aika leppoisalta tuntui.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oma yritys, johon teen 2-20h/vko, mies töissä. Olen edelleen kotona, vanhin kolmannella luokalla, nuorin eskarissa. Jos suinkin talous mahdollistaa, suosittelen!
Kuulostaa unelmalta!
Tein käännöstöitä kun lapset oli pieniä. Ihan täydet työpäivät sain kasaan siinä lastenhoidon ohessa.
Menivät sitten viisivuotiaina kielikoulun eskariin.
Muihin töihin siirryin sinä syksynä kun kuopus meni kolmoselle.
Sain kasaan täydet tienestit siinä lastenhoidon ohessa. Nousin viideltä, tein töitä muutaman tunnin, päivällä pari tuntia ja illalla ja viikonloppuaamuina tarvittaessa lisää.