Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä on niin monen vaikea uskoa sitä, että joku näyttää ikäistään huomattavasti nuoremmalta?

Vierailija
29.09.2022 |

Miksi?

Kommentit (516)

Vierailija
461/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/201705292200169292

"Korkeakoulutetut saavat lapsia keskimäärin vanhempina kuin muut. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla korkeakoulutettujen ensisynnyttäjien keski-ikä on 34 vuotta."

Vierailija
462/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä on. Tein aikanaan sijaisopettajan töitä, ja minut on useamman kerran ajettu pois opettajanhuoneesta ensimmäisenä työpäivänä uudessa koulussa, kun minua on luultu lukion tai jopa yläkoulun oppilaaksi. Olin tuolloin 25-27-vuotias. Myös teiniäidiksi on haukuttu monta kertaa, vaikka olin 29 v. kun esikoiseni syntyi.

Isoäidiltäni kysyttiin usein vielä lähes 80-vuotiaana, että joko hän pian pääsee eläkkeelle, ja hämmästys oli melkoinen kun kysyjä kuuli isoäidin iän.

Toisilla vaan on paremmat ulkonäkögeenit. Ja sekös kateellisia harmittaa.

Tässä taidettiin nyt puhua vähän vanhemmista. Alle 30-vuotiaana aika monikin näyttää vielä nuorelta. Multa kysyttiin järjestään paperit joka paikassa siihen asti, enkä todellakaan päässyt sisälle minnekään ilman. Mut se loppui kuin seinään :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri kohta 33 mutta minun ikä arvioidaan n 25-vuotiaaksi ja kyllä tosiaan aikalailla sen ikäiseltä näytän (opiskelen tällä hetkellä ja useimmat ovat sen ikäisiä). En pidä tätä kuitenkaan mitenkään poikkeuksellisena, ehkä jos 5v päästä näytän edelleen tältä niin ehkä sitten.

Kyse on kohdallani rypyttömyydestä sekä pyöreistä ja vähän lapsekkaista kasvoista, ne nuorentaa todella paljon.

Vierailija
464/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Korkeakoulutetut saavat lapsia keskimäärin vanhempina kuin muut. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla korkeakoulutettujen ensisynnyttäjien keski-ikä on 34 vuotta."

Juuri näin olisin veikannut jos olisi omien piirien perusteella pitänyt arvata. Kaikki tietää sen 35 vuoden rajapyykin merkityksen, joten lasta aletaan vähän pakonkin sanelemana yrittää siinä 33 ikävuoden paikkeilla.

Vierailija
465/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikken ole ap, minua rassaa edes keskustella aiheesta. Meitä babyfaceja on olemassa ja thats it. Minäkin olen huomattavasti ikäistäni nuoremman näköinen enkä tarvitse siihen kenenkään vahvistuksia. Minulla on näkökyky ja peilejä. Onhan minua monesti myös luultu reippaasti nuoremmaksi kuin olen.

Te ette tiedä ventovieraiden ikää. On siis täysin naurettavaa edes sanoa, että "ei niitä ikäistään nuoremman näköisiä näy missään." Öööö... Niitä näkyy joka paikassa joka päivä, TE ETTE VAIN TIEDÄ SITÄ, i.d.i.o.o.t.it. 🥱

Babyface ei hämää suurinta osaa ihmisistä. Luultavimmin kyse on siitä, että "babyface" pukeutuu kuin lapsi tai teini ja vielä käyttäytyy samalla tavoin. Tällöin normi ihminen saattaa hetkellisesti erehtyä luulemaan 30 vuotiasta teiniksi, koska hän on niin odottamaton tapaus keskellä arkea.

Jaaha, tämmöinen oletus sitten. Pukeudun ja käyttäydyn kuin aikuinen, olen vain kasvoiltani sellanen lapsenpyöreä. Olen 35-vuotias ja tämä tulee suurelle osalle yllätyksenä, kun olettavat minun olevan 25. Varmasti tämä muuttuu, kun ikää ja ryppyjä alkaa tulla, mutta on silti aika älytöntä olettaa, että ns babyfacet pukeutuvat kuin teinit.

Vierailija
466/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri kohta 33 mutta minun ikä arvioidaan n 25-vuotiaaksi ja kyllä tosiaan aikalailla sen ikäiseltä näytän (opiskelen tällä hetkellä ja useimmat ovat sen ikäisiä). En pidä tätä kuitenkaan mitenkään poikkeuksellisena, ehkä jos 5v päästä näytän edelleen tältä niin ehkä sitten.

Kyse on kohdallani rypyttömyydestä sekä pyöreistä ja vähän lapsekkaista kasvoista, ne nuorentaa todella paljon.

Siinä 30-40 ikävuoden välillä tapahtuu paljon. Toki on olemassa joitain harvoja iättömiä ihmisiä, mutta itsestä tuntuu, että monelle on jäänyt päälle se, kun joskus on näyttänyt nuorelta eikä ole sitten tajunnut että asia ei enää nelikymppisenä ole samoin. Siinä sitten kiusaantuneena kuuntelee, että joo, niin varmaan näytät tosi nuorelta...

En siis epäile, ettetkö sinä siellä voisi näyttää, varmasti voitkin. Mut luulen et toi epäily tulee siitä, että sinun kaltaisessasi tilanteessa olleista ihmisistä selittää vielä 10 vuoden päästäkin näyttävänsä nuorelta, vaikka siinä 10 vuodessa ovat voineet vanheta yhtäkkiä 20 vuoden edestä.

Vierailija
467/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos linkistä. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko ei-akateemisten ensisynnyttäjien keski-ikä on eli paljonko tuossa on eroa. Siihen vaikuttaa varmasti se, että ammattikoulutuksen saaneet pariutuvat usein toisten ammattikoululaisten kanssa, jolloin molemmat ovat jo työssä (= elatuskykyisiä) nuorempina. Mekin halusimme lapsia vasta sitten, kun olimme molemmat suorittaneet tutkintomme ja olimme aloittaneet työelämässä eli itse olin tuolloin 26. 

Vierailija
468/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri opiskelijastatuksella on tuossa enemmän merkitystä kuin millään muulla. Olen alanvaihtaja, joka valmistui yliopistosta kolmekymppisenä, ja työkaveri luuli minua parikymppiseksi kun olin 34. Johtui taatusti ihan siitä, että olin vastavalmistunut, perheetön ja asuin yksin vuokralla Helsingin kantakaupungissa. Ihmiset on yllättävän yksinkertaisia tehdessään näitä arvioita.

Vierailija
469/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä on. Tein aikanaan sijaisopettajan töitä, ja minut on useamman kerran ajettu pois opettajanhuoneesta ensimmäisenä työpäivänä uudessa koulussa, kun minua on luultu lukion tai jopa yläkoulun oppilaaksi. Olin tuolloin 25-27-vuotias. Myös teiniäidiksi on haukuttu monta kertaa, vaikka olin 29 v. kun esikoiseni syntyi.

Isoäidiltäni kysyttiin usein vielä lähes 80-vuotiaana, että joko hän pian pääsee eläkkeelle, ja hämmästys oli melkoinen kun kysyjä kuuli isoäidin iän.

Tässä taidettiin nyt puhua vähän vanhemmista. Alle 30-vuotiaana aika monikin näyttää vielä nuorelta. Multa kysyttiin järjestään paperit joka paikassa siihen asti, enkä todellakaan päässyt sisälle minnekään ilman. Mut se loppui kuin seinään :D 

Näin 54v. ikäisen vanhuksen näkökulmasta on hassua, kun joku ajattelee, että alle 30v. näyttää nuorelta, kun hänhän on todella nuori. Tästä olikin jo edellä puhetta, että vanhemmat ihmiset näkevät kaikki itseään merkittävästi nuoremmat nuorisona, esimerkiksi alle kolmekymppinen on mulle oikeastaan lapsi, kun oma jälkikasvu on sen ikäistä. On siis jonkinlainen käsitys sen ikäisten sukupolven asioista, ongelmista ja historiasta.

Vaikka onhan tuon ikäinen jo oikeasti aikuinen - ikä vain tekee tehtävänsä. Siinä mielesssä nämä näyttämisetkin ovat aika subjektiivisia ja ikäkausisidonnaisia.

Vierailija
470/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin 54v. ikäisen vanhuksen näkökulmasta on hassua, kun joku ajattelee, että alle 30v. näyttää nuorelta, kun hänhän on todella nuori. Tästä olikin jo edellä puhetta, että vanhemmat ihmiset näkevät kaikki itseään merkittävästi nuoremmat nuorisona, esimerkiksi alle kolmekymppinen on mulle oikeastaan lapsi, kun oma jälkikasvu on sen ikäistä. On siis jonkinlainen käsitys sen ikäisten sukupolven asioista, ongelmista ja historiasta.

Vaikka onhan tuon ikäinen jo oikeasti aikuinen - ikä vain tekee tehtävänsä. Siinä mielesssä nämä näyttämisetkin ovat aika subjektiivisia ja ikäkausisidonnaisia.

Samaa mietin. Itse en varmaan erottaisi lukiolaista 25-vuotiaasta, vaikka näyttäisivät molemmat ihan ikäisiltään. Eihän tuossa ole kuin muutama nuoruusvuosi välissä. Harva sitä ennen 25. ikävuotta kovinkaan ryppyinen on.

Vierailija
471/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tää taas meni niin, että edes alaikäisenä (16-17) tai parikymppisenä papereita ei yleensä kysytty missään, mutta sitten niitä yhtäkkiä alettiin kysyä, kun olin n. 28. Ainoa, mikä tuossa muuttui, oli se että kolmen kympin lähestyessä lopetin meikkaamiseen lähes kokonaan. Mitä tästä nyt sitten pitäisi tulkita?

Vierailija
472/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei oikeasti näytä ikäänsä nuoremmalta. Ehkä muutaman vuoden voi näyttää, mutta ei yli 10 vuotta. 

Esim. Jennifer Lopez on ikäisekseen kaunis ja rypytön. Mutta hän ei näytä kolmekymppiseltä. Nuhjuinenkin kolmekymppinen näyttää nuoremmalta kuin hän. .

Hän onkin 53v. Mielestäni menisi kyllä 40-vuotiaasta, joskin toki julkkiksesta on vaikea sanoa mitkä kuvat ovat aitoja.

Vierailija
473/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei oikeasti näytä ikäänsä nuoremmalta. Ehkä muutaman vuoden voi näyttää, mutta ei yli 10 vuotta. 

Esim. Jennifer Lopez on ikäisekseen kaunis ja rypytön. Mutta hän ei näytä kolmekymppiseltä. Nuhjuinenkin kolmekymppinen näyttää nuoremmalta kuin hän. .

Hän onkin 53v. Mielestäni menisi kyllä 40-vuotiaasta, joskin toki julkkiksesta on vaikea sanoa mitkä kuvat ovat aitoja.

J Lo on aktiivisesti harrastanut tanssia vuosikymmenet. Hän on myös näyttäytynyt julkisuudessa äitinsä kanssa (ne geenit). Ja jos arvailla pitää, onhan myös hormonikorvaushoito keksitty. Joillakin vissiin vaan osuvat asiat kohdilleen.

Vierailija
474/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä 30-40 ikävuoden välillä tapahtuu paljon. Toki on olemassa joitain harvoja iättömiä ihmisiä, mutta itsestä tuntuu, että monelle on jäänyt päälle se, kun joskus on näyttänyt nuorelta eikä ole sitten tajunnut että asia ei enää nelikymppisenä ole samoin. Siinä sitten kiusaantuneena kuuntelee, että joo, niin varmaan näytät tosi nuorelta...

En siis epäile, ettetkö sinä siellä voisi näyttää, varmasti voitkin. Mut luulen et toi epäily tulee siitä, että sinun kaltaisessasi tilanteessa olleista ihmisistä selittää vielä 10 vuoden päästäkin näyttävänsä nuorelta, vaikka siinä 10 vuodessa ovat voineet vanheta yhtäkkiä 20 vuoden edestä.

Uskon että olet asian ytimessä! Monet ihmiset ikääntyvät pyrähdyksittäin. Esim vuosien 22-30 välillä ei tapahdu mitään, mutta yhtäkkiä 31v ikääntyy "pari vuotta" naamasta hujauksessa. Ja sama uusiksi vaikkapa 38v ja 44v. Henkilö joka on tottunut jonkin ikäisenä (esimerkkihenkilömme vaikkapa 30-vuotiaana) kuulemaan hämmästyneitä kommentteja nuoresta ulkonäöstään, voi kuvitella että sama pätee vielä vuotta myöhemminkin vaikka tulikin pari ryppyä, tai vielä 10v myöhemmin kun on synnyttänyt kolme lasta.

Moni meistä on aika jämähtänyt käsityksestään omasta itsestään. Ajatellaan ulkonäöstä niitä kommentteja jota sai 10v tai 20v sitten - kumpaankin suuntaan. Joku näkee peilissä 15v nuoremman vartalon ja naaman kuin todellisuudessa; toinen taas katsoo kamalaa hirviötä peilistä kun on koulukiusattuna tottunut kuulemaan niin rumia kommentteja itsestään vaikka olisikin kaunotar.

Tuo jämähdys näkyy monella myös hiustyylissä; pukeutumisessa; harrastuksissa ja joskus jopa kaveripiireissä. Itse yritän muistaa että jonkinlainen "kevätsiivous" on hyväksi aina silloin tällöin vähän kaikessa. Väkisin ei tarvitse muutosta aloittaa, mutta hieman pysähtyessä miettimään voikin huomata että edelleen pukeutuu 2005-vuoden CrazyAge-farkkuihin ja käyttää sitä samaa ripsaria jota ei ole myyty vuoden 2011 jälkeen. Toki yhtä typerää kuin jämähdys, on pakonomaisesti juosta muutosten perässä. Keskitie on paras. :-)

Vierailija
475/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tää taas meni niin, että edes alaikäisenä (16-17) tai parikymppisenä papereita ei yleensä kysytty missään, mutta sitten niitä yhtäkkiä alettiin kysyä, kun olin n. 28. Ainoa, mikä tuossa muuttui, oli se että kolmen kympin lähestyessä lopetin meikkaamiseen lähes kokonaan. Mitä tästä nyt sitten pitäisi tulkita?

Sama juttu mulla, mutta laki muuttui tuossa välissä. Viiteikäraja oli ennen 25 vuotta, vai olisiko ollut jopa 20, ja nykyään se on 30.

T.eri

Vierailija
476/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J Lo on aktiivisesti harrastanut tanssia vuosikymmenet. Hän on myös näyttäytynyt julkisuudessa äitinsä kanssa (ne geenit). Ja jos arvailla pitää, onhan myös hormonikorvaushoito keksitty. Joillakin vissiin vaan osuvat asiat kohdilleen.

Huomauttaisin, että hänestä ei kyllä löydy juurikaan muokkaamattomia, meikittömiä kuvia. Jonkun hänen itse ottamansa ihonhoitovideon löysin googlaamalla, mutta siinäkin oli aivan selvästi filtteri ja todella armollinen himmeä valaistus. Paparazzikuvissa taas hänellä on aina valtavat aurinkolasit, joiden takana olevasta naamasta ei voi sanoa mitään. On varmaan verrattain hyvin säilynyt, mutta kaikki mahdolliset vippaskonstit ja kikkailut on kyllä myös käytössä.

Vierailija
477/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettäkö sua on kaksvitosena luultu yläasteen oppilaaksi.....voin kertoa, ettei moinen ole mahdollista. Opetan yläastelaisia; heitä EI voi erehtyä arvioimaan edes parikymppiseksi, ei millään tavoin.

Vierailija
478/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulta kysytään henkkareita, voi olla niinkin, että kysyjä on likinäköinen ja/tai haluaa olla tarkka työssään.

Vähän yli meni tämän ketjun jutut. Jos joku 38-vuotias matkustelee lastenlipulla, niin sitten varmaan kaikki on mahdollista. Älkää vain muuttako senioritaloon, jossa täytyy olla tietynikäinen, että saa asua talossa. Teidät varmaan savustetaan ulos, koska kaikki luulevat, että olette väärentäneet henkilökorttinne. :D

Ei ole kyse pelkästään henkkareiden kyselemisestä kaupassa, vaan näitä arvioita tehdään ihan kaikkialla.

Ap

Kuvailetko, millaisissa tilanteissa?

Minä en ole 43-vuotisen elämäni aikana ollut noita virallisia henkkarintarkistuksia lukuunottamatta tilanteessa, jossa joku olisi pitänyt tarpeelliseksi arvioida ikääni. Jos on ollut tarpeen tietää, ovat kysyneet, esim. joku haastattelija ikäryhmää, tai jossain muussa tilanteessa syntymäaikaa.

En muista, että olisin itsekään ollut tilanteessa, missä minun olisi ollut tarpeen arvioida toisen ikä, kun olen kassatyöltä välttynyt.

Että miten paljon sitä pitää kalastella, että saa toisen vaivautuneena arvioimaan "no olet varmaan alle 30" ja sitten sinä saat olla, että "kihihhii, älä höpsi, olen yli 40"?

Siis kyllähän arjessa ihmiset arvioi toisten ikiä jatkuvasti. Hämmentyisit varmasti sinäkin jos max. 20v:nä pitämäsi nainen alkaisikin selittää siitä että pitää ostaa joku mekko lapsen 6lk kevätjuhlaan tai alkaisi muistella miten hän silloin aikanaan vuosia sitten yliopistossa teki sitä ja tätä.

Mutta kun eipä näitä kuvatunlaisia yllätyksiä taida ihan jatkuvalla syötöllä tapahtua niin sekin kertoo jo siitä, ettei se merkittävästi nuoremmalta näyttäminen niin kauhean yleistä ole. Jos olisi, eihän täällä enää kukaan osaisi muodostaa minkäänlaista käsitystä kenenkään iästä, jos ihan jatkuvasti menisi tuosta vaan kymmenellä vuodella pieleen.

Ei varmasti, mutta minulle noita on sattunut paljon ja kyseessä ei todellakaan ole mikään kehu. Yleensä ikäni kuullessaan vastapuolen reaktio on pyytää anteeksi. Minulle on mm:

-Naureskeltu että onkos auto vanhemmilta lainassa, sitten että no onkos se lahja niiltä, ja sitten vielä veikattu että sain varmaan kauheasti rahaa jostain kun ostin auton näin nuorena. Naureskelija meni punaiseksi kun kuuli että olen 26v.

-Uudessa työpaikassa työkaveri sanoi että tuskin muistat nämä yhdet lelut kun olet tuon ikäinen. Oltiin samanikäisiä. Työkaveri pyyteli anteeksi, oli luullut minua lukiolaiseksi.

Työkaverisi varmaan ihmetteli, miksi olit jättänyt lukion kesken.

Vierailija
479/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole mitenkään vaikea uskoa. Tunnen itse monta nelikymppistä jotka oikeasti menevät alle kolmikymppisistä. Mutta kumma juttu miten nämä omaa "nuorekkuuttaan" lehtienpalstoilla toitottavat ja ylpeilevät ovat poikkeuksetta täsmälleen oman ikänsä näköisiä tai jopa oikeasti ikäistään vanhemman näköisiä. Monesti se, ettäepätoivoisesti yritetään näyttää nuorelta ja käytetään nelikymppisinä noloja teinivatteetita saa vain näyttämään ikäistään vanhemmalta. Ennemin ihmetyttää miten nämä yksilöt ovat sen harhansa luoneet. Ilmeisesti muokatut kuvat riittävät saamaan nämä uskomaan että oikeastikin näyttävät samalta kuin muokattuna.

Jos oikeasti näyttää nuoremmalta, se voi olla aika kiusallinenkin asia. Tulee noloja tilanteita, esimerkiksi nuoret voivat kiusata "nuorta" jossa vaistoavat jotain poikkeavaa, vaikka hän näyttää tavalliselta nuorelta.

Yläastelaisista joku näyttää/on aivan lapsi, toinen taas käy nuoresta miehestä. Yläastelaiset ovat aivan sekalainen joukkio.

Vierailija
480/516 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen huomaa jos on elänyt terveellisesti eikä eikä pilannut ihoaan auringossa, saati tupakoimalla tai juomalla alkoholia. Minä olen 60 ja aina luulevat 50vuotiaaksi.. Juon vettä ja kosteutan ihoani sekä ulkoilen ja nukun hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi