Autismikirjon nuori ja koulunkäynnin vaikeus
16- vuotiaan nuoremme diagnoosista ei ole ollut mitään apua, eikä hyötyä.
Käytännössä: lääkitystä autismikirjon häiriöihin ei ole.
Apu mitä on saatavissa on säännölliset keskustelut nuorisopsykiatrian poliklinikalla psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa.
Nuori juttelee, sairaanhoitaja kuuntelee. Sitten yritetään keksiä tapoja jolla nuori tulisi hyvin toimeen neurotyypillisten kanssa. Käytännössä opiskellaan autismin maskeeraamista nättiin pakettiin. Kuitenkin nämä nuoret ovat lapsesta asti yrittäneet sopeutua neurotyypillisten joukkoon. Usein heikohkoin tuloksin.
Psykiatrinen sairaanhoitaja ei useinkaan itse neurotyypillisenä osaa ollenkaan asettua esim. aspergernuoren asemaan. Hän on hyväntahtoinen, mutta katsoo asioita oman laatikkonsa sisäpuolelta.
Oma nuoreni haluaisi lopettaa nämä käynnit, kun ei koe niistä mitään hyötyä saavansa. Voiko ne lopettaa, vai onko sekin taas joku lasu- asia?
Koulussa hän on lukiossa, joka on lähes pelkkää ryhmätyötä, parityötä, porukkapeliä ja ryhmäytymisleikkiä.
Ainoa oppiaine missä ei koko ajan ole pakotettu johonkin porukkatouhuun on matematiikka ja fysiikka. Ei auta diagnoosit, mitään kevennystä ei tipu. Ryhmänohjaaja ja opot sun muut tahot ovat sitä mieltä että nuoren on syytä siedättyä sosiaalistamalla.
Hän on peruskoulussa sosiaalistettu 9 vuotta. Sielläkin oli pari- ja ryhmätöitä jonkin verran, mutta ei noin kuin lukiossa nyt, eli ihan koko ajan. Onko nykyajan nuorisoasteen lukio tuollaista vai onko tuo joku poikkeus? Nuori on täysin loppu.
Mikä koulu olisi sellainen jossa hänen tilannettansa kuunneltaisiin edes jonkin verran, eikä jokin ammattikoulun linja vai joku muu? Vai onko kaikki pelkkää ryhmätyötä koko ajan? Löytääkö tällainen nuori paikkaansa mistään. Kun ainoa tavoite tuntuu olevan että hänet on siedättämällä väkisin muutettava normaaliksi. Älyllisesti hän toki normaali onkin, mutta muuten..
Kertokaa joku jos jotain OIKEAA apua saa jostain. Me emme ole saaneet.
Kommentit (61)
ja lisäys, en tarkoita etteikö ryhmätöitä ja muuta voi olla, mutta jotkut opettajat korostavat kuinka tärkeää on toimia ryhmässä ja OPPIA SOSIAALISEKSI.
Asperger henkilö oppii selviytymään jotenkin, mutta HÄN EI OPI NEUROTYYPILLISEKSI pakottamalla.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätöitä on myös yliopistot ja ammattikoulut täynnä, ei siitä minnekään pääse.
Työkyvyttömyyseläke mielenterveydellisten syiden takia.
Vierailija kirjoitti:
ja lisäys, en tarkoita etteikö ryhmätöitä ja muuta voi olla, mutta jotkut opettajat korostavat kuinka tärkeää on toimia ryhmässä ja OPPIA SOSIAALISEKSI.
Asperger henkilö oppii selviytymään jotenkin, mutta HÄN EI OPI NEUROTYYPILLISEKSI pakottamalla.Ap.
Myös työelämässä pitää olla sosiaalinen ja kyetä tekemään läheistä yhteistyötä monien ihmisten kanssa. Ei ole sellaisia töitä, joita puurretaan yksin.
Olisiko esim. iltalukiossa erilaisempaa
Kotiopetus on ihan varteenotettava vaihtoehto.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/25082b12-e4c0-44fa-b1d7-07b8faea0aef
Voi ne lopettaa koska ovat vahingollisia psyykelle. Monella autistilla ei ole lainkaan omaa persoonaa eikä kokemusta omista rajoistaan koska heitä on koko elämänsä pakotettu näyttelemään jotain muuta ihmistä kuin he on. Teeppä sama neurotyypilliselle lapselle niin sinua syytetään aivopesusta ja henkisestä väkivallasta. Autisteille se on arkea. Jatkuva näytteleminen myös kuormittaa ylimääräistä ja näkyy uupumuksen aiheuttamana masennuksena ja mielenterveysongelmina kuten masennus ja ahdistus sekä erillaisina somaattisina oireina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja lisäys, en tarkoita etteikö ryhmätöitä ja muuta voi olla, mutta jotkut opettajat korostavat kuinka tärkeää on toimia ryhmässä ja OPPIA SOSIAALISEKSI.
Asperger henkilö oppii selviytymään jotenkin, mutta HÄN EI OPI NEUROTYYPILLISEKSI pakottamalla.Ap.
Myös työelämässä pitää olla sosiaalinen ja kyetä tekemään läheistä yhteistyötä monien ihmisten kanssa. Ei ole sellaisia töitä, joita puurretaan yksin.
Ei pidä paikkaansa. Esim.koodaus ja koodarin ammatti sellainen mikä sopisi
Vierailija kirjoitti:
Myös työelämässä pitää olla sosiaalinen ja kyetä tekemään läheistä yhteistyötä monien ihmisten kanssa. Ei ole sellaisia töitä, joita puurretaan yksin.
Kyllä esimerkiksi autoalalla ja sähköalalla tai vaikkapa huoltomiehenä saa aikalailla rauhassa työskennellä, eikä vaadita erityisen sosiaalista käytöstä ja tiivistä yhteistyötä muutoin kuin ammatillisessa mielessä. Opinnoissakaan ei tehdä erityisemmin ryhmätöitä. Moni autismikirjon nuori sekä ADHD-nuori on menestynyt opinnoissaan vastaavilla loilla oikein hyvin ja päässyt työelämään ja on työssään oikein hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja lisäys, en tarkoita etteikö ryhmätöitä ja muuta voi olla, mutta jotkut opettajat korostavat kuinka tärkeää on toimia ryhmässä ja OPPIA SOSIAALISEKSI.
Asperger henkilö oppii selviytymään jotenkin, mutta HÄN EI OPI NEUROTYYPILLISEKSI pakottamalla.Ap.
Myös työelämässä pitää olla sosiaalinen ja kyetä tekemään läheistä yhteistyötä monien ihmisten kanssa. Ei ole sellaisia töitä, joita puurretaan yksin.
Ei pidä paikkaansa. Esim.koodaus ja koodarin ammatti sellainen mikä sopisi
Insinöörit, arkkitehdit ja monet toimistotyöläiset tkevät itsenäistä työtä. Toki päivän aikana muutaman sanan joutuu vaihtamaan jonkun kolleegan kanssa, mutta ei esim. laskuttajan työ jossain toimistossa mitään 4 hengen ryhmäleikkiä ole.
Arkkitehti piirtää omalla koneellaan, osana jotain projektia, mutta ei piirissä kolmen kaverin kanssa niin että yksi piirtää auto cadilla yhden viivan ja toinen toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätöitä on myös yliopistot ja ammattikoulut täynnä, ei siitä minnekään pääse.
Työkyvyttömyyseläke mielenterveydellisten syiden takia.
Autismi ja sen oireisto ja ilmeneminen, ei ole mielisairaus.
Se on aivoista johtyva neurologinen sairaus.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös työelämässä pitää olla sosiaalinen ja kyetä tekemään läheistä yhteistyötä monien ihmisten kanssa. Ei ole sellaisia töitä, joita puurretaan yksin.
Kyllä esimerkiksi autoalalla ja sähköalalla tai vaikkapa huoltomiehenä saa aikalailla rauhassa työskennellä, eikä vaadita erityisen sosiaalista käytöstä ja tiivistä yhteistyötä muutoin kuin ammatillisessa mielessä. Opinnoissakaan ei tehdä erityisemmin ryhmätöitä. Moni autismikirjon nuori sekä ADHD-nuori on menestynyt opinnoissaan vastaavilla loilla oikein hyvin ja päässyt työelämään ja on työssään oikein hyvä.
Autismin kirjon hoitopuoli on täynnä neurotyypillisiä naisia joille sosiaalisuus on sitä heille tyypillistä muiden asioiden tonkimista ja rajattomuutta. Jos autopuolelleSähkö/itc tunkee jonkun kälättäjän niin sen työsuhde ei pitkään jatku. Siellä pitää keskittyä töihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös työelämässä pitää olla sosiaalinen ja kyetä tekemään läheistä yhteistyötä monien ihmisten kanssa. Ei ole sellaisia töitä, joita puurretaan yksin.
Kyllä esimerkiksi autoalalla ja sähköalalla tai vaikkapa huoltomiehenä saa aikalailla rauhassa työskennellä, eikä vaadita erityisen sosiaalista käytöstä ja tiivistä yhteistyötä muutoin kuin ammatillisessa mielessä. Opinnoissakaan ei tehdä erityisemmin ryhmätöitä. Moni autismikirjon nuori sekä ADHD-nuori on menestynyt opinnoissaan vastaavilla loilla oikein hyvin ja päässyt työelämään ja on työssään oikein hyvä.
Mutta paljon on myös syrjäytyneitä nepsy-ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja lisäys, en tarkoita etteikö ryhmätöitä ja muuta voi olla, mutta jotkut opettajat korostavat kuinka tärkeää on toimia ryhmässä ja OPPIA SOSIAALISEKSI.
Asperger henkilö oppii selviytymään jotenkin, mutta HÄN EI OPI NEUROTYYPILLISEKSI pakottamalla.Ap.
Myös työelämässä pitää olla sosiaalinen ja kyetä tekemään läheistä yhteistyötä monien ihmisten kanssa. Ei ole sellaisia töitä, joita puurretaan yksin.
Ei pidä paikkaansa. Esim.koodaus ja koodarin ammatti sellainen mikä sopisi
Nykyään sekin on muuttunut enemmän sosiaalisemmaksi ja ryhmätyötä vaativammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös työelämässä pitää olla sosiaalinen ja kyetä tekemään läheistä yhteistyötä monien ihmisten kanssa. Ei ole sellaisia töitä, joita puurretaan yksin.
Kyllä esimerkiksi autoalalla ja sähköalalla tai vaikkapa huoltomiehenä saa aikalailla rauhassa työskennellä, eikä vaadita erityisen sosiaalista käytöstä ja tiivistä yhteistyötä muutoin kuin ammatillisessa mielessä. Opinnoissakaan ei tehdä erityisemmin ryhmätöitä. Moni autismikirjon nuori sekä ADHD-nuori on menestynyt opinnoissaan vastaavilla loilla oikein hyvin ja päässyt työelämään ja on työssään oikein hyvä.
Mutta paljon on myös syrjäytyneitä nepsy-ihmisiä.
Niin ne on näitä mitkä on nuijittu kotiinsa ja tehty selväksi että jos et osaa olla kuin neurotyypillinen niin pysy poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös työelämässä pitää olla sosiaalinen ja kyetä tekemään läheistä yhteistyötä monien ihmisten kanssa. Ei ole sellaisia töitä, joita puurretaan yksin.
Kyllä esimerkiksi autoalalla ja sähköalalla tai vaikkapa huoltomiehenä saa aikalailla rauhassa työskennellä, eikä vaadita erityisen sosiaalista käytöstä ja tiivistä yhteistyötä muutoin kuin ammatillisessa mielessä. Opinnoissakaan ei tehdä erityisemmin ryhmätöitä. Moni autismikirjon nuori sekä ADHD-nuori on menestynyt opinnoissaan vastaavilla loilla oikein hyvin ja päässyt työelämään ja on työssään oikein hyvä.
Autismin kirjon hoitopuoli on täynnä neurotyypillisiä naisia joille sosiaalisuus on sitä heille tyypillistä muiden asioiden tonkimista ja rajattomuutta. Jos autopuolelleSähkö/itc tunkee jonkun kälättäjän niin sen työsuhde ei pitkään jatku. Siellä pitää keskittyä töihinsä.
Miksi sitten monet minun tietämäni autonasentajat ym. ovat varsin sosiaalisia moottoriturpia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja lisäys, en tarkoita etteikö ryhmätöitä ja muuta voi olla, mutta jotkut opettajat korostavat kuinka tärkeää on toimia ryhmässä ja OPPIA SOSIAALISEKSI.
Asperger henkilö oppii selviytymään jotenkin, mutta HÄN EI OPI NEUROTYYPILLISEKSI pakottamalla.Ap.
Myös työelämässä pitää olla sosiaalinen ja kyetä tekemään läheistä yhteistyötä monien ihmisten kanssa. Ei ole sellaisia töitä, joita puurretaan yksin.
Ei pidä paikkaansa. Esim.koodaus ja koodarin ammatti sellainen mikä sopisi
Nykyään sekin on muuttunut enemmän sosiaalisemmaksi ja ryhmätyötä vaativammaksi.
Ja suurin osa on nepsyjä. Nepsyt on hyvin sosiaalisia omissa piireissään kun ankeuttajia ei ole läsnä.
Koita saada vaihdettua terapia muotoa, teillä on ilmeisesti aivan väärä esim. musiikkiterapia tai ratsastusterapia on todella hyviä koska niissä asioita käsitellään tekemisen kautta, asioista suoraan puhuminen on autismin piirteitä omaaville yleensä todella haastavaa.
Koulussa ois hyvä että pääsisin pienryhmään, ärsykkeitä tulee päivän aikana niin paljon että lapsi uupuu ja se näkyy käytöksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja lisäys, en tarkoita etteikö ryhmätöitä ja muuta voi olla, mutta jotkut opettajat korostavat kuinka tärkeää on toimia ryhmässä ja OPPIA SOSIAALISEKSI.
Asperger henkilö oppii selviytymään jotenkin, mutta HÄN EI OPI NEUROTYYPILLISEKSI pakottamalla.Ap.
Myös työelämässä pitää olla sosiaalinen ja kyetä tekemään läheistä yhteistyötä monien ihmisten kanssa. Ei ole sellaisia töitä, joita puurretaan yksin.
Ei pidä paikkaansa. Esim.koodaus ja koodarin ammatti sellainen mikä sopisi
Nykyään sekin on muuttunut enemmän sosiaalisemmaksi ja ryhmätyötä vaativammaksi.
Ja suurin osa on nepsyjä. Nepsyt on hyvin sosiaalisia omissa piireissään kun ankeuttajia ei ole läsnä.
Yksilöllistä. Tiedän myös aspergereja, jotka eivät ole ollenkaan sosiaalisia, eivät edes muiden assien seurassa.
Joku tuolla ehdotti jo iltalukiota. Tätä kannattaa harkita. Siellä ollaan valmiimpia joustamaan opiskelijan tilanteen mukaan, koska siellä on erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Suurin osa on aikuisia ja paino on siinä, että saadaan suoritukset, eikä sosiaalisessa toiminnassa ja vanhojen tansseissa ynnä muissa.
Ryhmätöitä on myös yliopistot ja ammattikoulut täynnä, ei siitä minnekään pääse.