Miksi et saa töitä, vaikka on työvoimapula?
Eläkeläisiäkin revitään jo töihin, mutta ei sinua, miksi?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi työvoimapula niin varmaankin otettaisiin oikeisiin palkkatöihin eikä vaan "kuntouttavaan työtoimintaan" tai palkattomaan harjoitteluun yms...
Työvoimapula on vaan muutamalla erikoisalalla, sekä matala-palkka aloilla, joissa tarjotaan nollasoppareita.
Sitten on tietysti vielä hoitoala, mutta siellä isoin ongelma tuntuu olevan hirveä ilmapiiri.
Olen työtön. Siksi. Työnantajat palkkaa työnvaihtajia, ei työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta ketjua ajattelit aiheesta tehdä?
Jos palkanmaksu ei kiinnosta, niin sitten on turha vinkua ettei työntekijöitä saa mistään. Kyllä niitä rahalla löytyy.
Eipä tunnu löytyvän esim. psykiatreja. Palkkaakin kyllä maksettaisiin.
Nyt valoja päälle, psykiatri on psykiatriaan erikoistunut lääkäri. Lääkäreitä koulutetaan Suomessa liian vähän. Vai meinaatko sinä, että psykiatriksi voi mennä ihan pystymetsästä kuka tahansa amiksen käynyt Pena?
Missäs niin on väitetty? Se vaan ettei kaikkiin työpaikkoihin vaan löydy tekijöitä millään rahalla, vaikka kovasti yritetään väittää että vika on aina työnantajassa jos ei tekijää löydy. Ei ole. Vika on siinä, että joillekin aloille koulutetaan liikaa/on liikaa halukkaita hakijoita ja joillain aloilla se työvoimapula on ihan todellisuutta.
Ei ole työvoimapulaa. Jatkuvasti esim. somessa ihmetellään, kun työnantajat eivät viitsi vastata hakemuksiin edes sitä valittettavasti valinta ei osunut sinuun - vastausta. Aina näihin tulee myös työnantajia valittamaan, että ei pysty, kun on aivan liikaa hakijoita.
Opiskele hoitajaksi niin ei tartte olla työttömänä. Parissa vuodessa saat tutkinnon ja jo opintojen aikaan pääsee töihin. Myös oppisopimuksella mahdollista.
Olen edellisessä työpaikassani törkeään rikokseen syyllistynyt ja hengenvaarallinen toisille. Kuitenkin työtön työnhakija.
Muistan joskus lukeneeni täältä aloituksen, jossa joku työtön kysyi millainen työhakemus pitää tehdä ettei saa työpaikkaa. Joku vastasi, että ihan sama, ei sinne haastatteluun kuitenkaan edes pääse. Nyt kun olen itse ollut työttömänä jonkun kuukauden ja lähettänyt joka hemmetin viikko neljästä kymmeneen pohdittua ja räätälöityä työhakemusta, voin todeta tuon neuvon olleen ihan oikea. Haluan todellakin töihin, olisin luotettava ja tunnollinen työntekijä, mutta en pääse edes haastatteluihin! Hakemuksiini ei vastata yhtään mitään. Ehkä yksi kymmenestä tuottaa vastauksen "valitettavasti et tullut valituksi" ja loput 9 vaan vaikenevat itsensä kuoliaaksi. En ymmärrä miten sinne töihin pääsee?!!!
En edes havittele mitään ihmeellisiä työpaikkoja, mulle riittäis semmoiset joissa tienaa edes jonkun 2300e/bruttona. Mut ei, ei pääse.
Työvoimapulan on aiheuttanut ja aiheuttavat työnantajat omilla utopistisilla vaatimuksillaan. Pitää olla 20vuotias 30 vuoden työkokemus ja palkkaa ei saa pyytää 1500€:a enempää.
Itsekin tässä 48 vuotiaana työttömänä 25vuoden kokemuksella mutta kun ei pääse edes haastatteluun. Tai jos sellainen ihme tapahtuu, niin jatkoon ei pääse ja kun kyselet syytä, keksitään tekosyitä.
Esim. 1: hain paikkaa x jossa vaadittiin minimissään 5 vuoden työkokemus asioista a, b ja c. Minulla 25 vuoden kokemus kaikista. Pääsin haastatteluun mutta en jatkoon. Syy: liian vähän (kyllä, luit oikein) kokemusta. Mitä he*****iä haette oikein?
Esim. 2: hain paikkaa y johon kokemusta ehkä liikaakin (vaatimus 1-5v) mutta olisi ollut uutta opeteltavaa myös josta minulla vain hieman kokemusta. En päässyt haastatteluun. Syy: tämä on entry-level työ joten sinulla on liikaa kokemusta niin ajattelimme ettei sinua kuitenkaan kiinnosta.
Eli työnantaja päätti mun puolesta ettei mua kiinnosta tuo paikka.
Omaa luokkaansa on sitten nämä firmat jotka harrastaa radiohiljaisuutta. Kertonee työnantajasta aika paljon jos ei vaivauduta edes vastaamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
HS: Sisäministeri Mikkonen haluaa nostaa t-paikanhakijoille maksettavaa vastaanottorahaa.
Tämän on oltava julma vitsi, eikö vain?
Työvoimapula johtuu vain ja ainoastaan työnantajista.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele hoitajaksi niin ei tartte olla työttömänä. Parissa vuodessa saat tutkinnon ja jo opintojen aikaan pääsee töihin. Myös oppisopimuksella mahdollista.
Olen työtön lähihoitaja Helsingistä. Olen ollut työttömänä vuodesta 2016.
Johtuu siitä että ihan kaikkiin yksinkertaisiinkin töihin tarvitaan nykyään monivuotinen koulutus. Ihan kuin ihmiset olisivat nykyään tyhmempiä kuin ennen, jolloin useaan työhön pääsi ns.oppisopimuksella ja ammattilaiseksi tultiin työtä tekemällä.
Työnantajat eivät palkkaa minua. Niinkin yksinkertainen syy.
Onhan noita syitä, kärkipäässä "55+". Yksi monta työnantajaa säväyttävä tekijä saattaa olla parinkymmenen vuoden tiivis työskentely ammattijärjestöjen piirissä.
Olen ujo ja hiljainen. Tällaiset perspaskaihmiset eivät kelpaa minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita syitä, kärkipäässä "55+". Yksi monta työnantajaa säväyttävä tekijä saattaa olla parinkymmenen vuoden tiivis työskentely ammattijärjestöjen piirissä.
Tuollaista kommaria ei meille palkata, saatana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista kommaria ei meille palkata, saatana!
Pakko teidänkin on niiden "kommarien" kanssa sovituista tesseistä pidettävä kiinni. Vai oletteko pimeä firma?
Asun suomalaisen mittapuun mukaan isossa kaupungissa. Täällä on pulaa kaupan alalla, hitsareista, kokeista ym ruokapalvelutyöntekijöista, sosiaali-ja hoito-alalla ja siivouksessa. Olen itse ruokapalvelussa, eläkeläisiä käy tekemässä ruuhkia ja sairaslomia.
Suurin osa työvoimapulasta kohdistuu hoiva-alaan.
Eikä kaikista ole hoitajaksi, epämukavat työajat ja huonopalkka.
Savossa palkataan lähihoitajia vuokrafirman kautta ja peruspalkka 3000€.
Ehkä raha voisi helpottaa työvoimapulaa.
Jostakin syystä työvoimapula ei koske yrityksiä, joilla hyvä yritysimago. Jos paikka auki, hakijoita on satoja esim. Kone Oy, Marimekko, Supercell jne. heillä koskaan ei ole työvoimapulaa, vaan halukkaita on enemmän, mitä pystytään työllistämään, vaikka satojen henkilöiden työvoima. Mistähän se johtuu?
Koska työnantajat ei palkkaa työttömiä. Koska "niissä on jotain vikaa"