Miten närhet pois lintulaudalta?
Rohmuavat kaikki ruoat pienempien edestä. Talviruokintaa ollaan täällä pohjoisessa aloittemassa.
Kommentit (28)
Katiskaverkosta esto pikkulintujen syöttöpaikkaan ja johonkin sivummalle paikka, johon isommille linnuille on pääsy.
Aaapeeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurikokoisemmalla linnulla on myös suurempi ravinnontarve. Miksi ihmiset haluavat häätää muut kuin pikkulinnut ruokinnoiltaan?
Älä aloita ruokkimaan ollenkaan jos noin pihi olet.
Närhi kieltämättä kaunis lintu, mutta röyhkeä. Isokokoisena se hätistää hyypät ja tiaiset matkoihinsa. Se on varislintu ja ruokahalu ilmeisen pohjaton. Meillä on niitä päivittäin ruokintakaudella useita, jopa neljä kerrallaan.
Entä jos lintulaudan liepeelle ilmestyy asumaan iso harakka- tai lokkiparvi? Pitääkö niillekin samalla logiikalla tarjota täysi ylöspito?
Eivät närhet ole röyhkeitä, tuo on pelkkää ihmisen tulkintaa. Kaikki ne linnut siellä laudalla pyrkivät täysin samaan, saamaan niin paljon ravintoa kuin pystyvät. Me ihmiset kuitenkin annamme eläimille oikeuksia sen mukaan kuinka suloisia ne ovat, pienet tiaiset ovat sen takia "kilttejä" ja närhet "röyhkeitä".
Närhet keräävät talvivarastoja ja nyt niillä on kova loppukiri tässä hommassa. Sen takia ne myös vierailevat ahkeraan ruokinnoilla ja ovat normaalia näkyvämpiä. Talven edetessä talvivarastoja kärenneistä linnuista tulee kuitenkin harvinaisempia vieraita ruokinnoilla ja pääpaino on niissä lajeissa, joiden on pystyttävä valoisan aikana saamaan kaikki se ravinto millä selviävät talviyön yli.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen antanut närhienkin ja minkä hyvänsä nälkäisen syövän lintulaudaltani. Ymmärsin olevani rasisti jos estän tiettyä lajia syömästä. Eikä se sovi minun omalletunnolleni.
Ja tämä on ihan tosi. Näin ajattelen. Laita sitä ruokaa niin paljon ja erilaisin ratkaisuin, että riittää kaikille. Esimerkiksi isosta talipötköstä riittää monille ja kauan.
No niin, onneksi kuit ne kv-sopimukset sitten...
Näyttääköhän se niille pienemmille närhen munat?
Kuka on laura