Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukiolaisten liitto vastustaa jyrkästi ehdotusta luopua yo-kirjoituksista

Vierailija
29.09.2022 |

Lukiolaisten Liitto kertoo vastustavansa jyrkästi ylioppilaskirjoituksista luopumista.

Liiton mukaan ylioppilaskirjoitukset ovat reilu, tasapuolinen ja yhdenvertainen tapa mitata lukiosta valmistuvien osaamista.

Tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen (kesk.) esitti keskiviikkona, että ylioppilaskirjoituksista luovuttaisiin. Honkosen mukaan ylioppilaskirjoituksista luopuminen helpottaisi nuorten pahoinvointia ja parantaisi lukion yleissivistävyyttä.

Liiton mielestä nuorten mielenterveyskriisiin tulee puuttua muilla keinoilla kuin toimivasta järjestelmästä luopumalla. https://yle.fi/uutiset/3-12043017/64-3-111047

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapuolisia testejä voidaan järjestää ilman mitään yo-kirjoituksiakin. Ne voivat olla osa ihan normaaleja kursseja.

Vierailija
2/11 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasapuolisia testejä voidaan järjestää ilman mitään yo-kirjoituksiakin. Ne voivat olla osa ihan normaaleja kursseja.

Aika vaikeaa järjestää puolueetonta arvostelua valtakunnallisesti noin tiheetä tahtia.

Gaussin käyrä pakottaa suurimman osan keskikastiin ja ääripäihin pääsee harvat.

Jos yo-kirjoitukset poistettaisiin ja jäljelle jäisi vaan kurssiarvosanat, kokisi ne inflaation niin kuin peruskoulun arvosanat. 9 olisi keskiverto, 10 tavoite ja 8 huono. Jos taas lukion arvosanoilla ei olisi väliä, miksi kukaan opiskelisi lukiossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasapuolisia testejä voidaan järjestää ilman mitään yo-kirjoituksiakin. Ne voivat olla osa ihan normaaleja kursseja.

Aika vaikeaa järjestää puolueetonta arvostelua valtakunnallisesti noin tiheetä tahtia.

Gaussin käyrä pakottaa suurimman osan keskikastiin ja ääripäihin pääsee harvat.

Jos yo-kirjoitukset poistettaisiin ja jäljelle jäisi vaan kurssiarvosanat, kokisi ne inflaation niin kuin peruskoulun arvosanat. 9 olisi keskiverto, 10 tavoite ja 8 huono. Jos taas lukion arvosanoilla ei olisi väliä, miksi kukaan opiskelisi lukiossa.

 Monivalintatehtävillä pystytään kontrolloimaan tietty taso. Näin tehdään esim. USA:ssa.

Vierailija
4/11 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noilla YO-arvosanoilla mitään teekkään, jos menee AMK. Oikeisiin korkeakouluihin haettaessa YO-arvosanoilla on väliä.

Vierailija
5/11 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikikseen ja lääkikseen on aina ollut vaikea päästä.

Oikikseen ja lääkikseen on edelleen vaikea päästä.

Keskiverrolla todistuksella pääsee moneen paikkaan.

Mikään ei siis ole muuttunut, paitsi että joidenkin ei tarvitse lukea ollenkaan pääsykokeisiin. Tilanne on ikävä heille, joilla on hyvä todistus, mutta jolla ei kuitenkaan pääse haluamalleen alalle. Esim. E-rivi ei riitä lääkikseen, eikä sinne pelkkänä pääsykoeaikana päässeet kaikki ällänkään ylioppilaat heti ensiyrittämällä.

Todistusvalinta on myös liian monimutkainen, alanvaihtosuunnitelmat lukion jälkeen vaativat monesti todistuksen täydentämistä.

Jos on ihan tavallinen C/M oppilas, lukiossa on turha stressata. Pääsykokeilla pääse edelleen lähes kaikkialle.

Vierailija
6/11 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasapuolisia testejä voidaan järjestää ilman mitään yo-kirjoituksiakin. Ne voivat olla osa ihan normaaleja kursseja.

Aika vaikeaa järjestää puolueetonta arvostelua valtakunnallisesti noin tiheetä tahtia.

Gaussin käyrä pakottaa suurimman osan keskikastiin ja ääripäihin pääsee harvat.

Jos yo-kirjoitukset poistettaisiin ja jäljelle jäisi vaan kurssiarvosanat, kokisi ne inflaation niin kuin peruskoulun arvosanat. 9 olisi keskiverto, 10 tavoite ja 8 huono. Jos taas lukion arvosanoilla ei olisi väliä, miksi kukaan opiskelisi lukiossa.

 Monivalintatehtävillä pystytään kontrolloimaan tietty taso. Näin tehdään esim. USA:ssa.

Monivalinnassa on se haitta, että se muuttaa oleellisesti kysymyksen ja vastauksen tyyliä. Kompakysymykset ja toisiaan lähellä olevat vastaukset ei välttis kannusta parhaaseen loogiseen ajatteluun. Monivalinta taitaa sopia lähinnä tilanteisiin jossa pitää vaan opetella ulkoa kasa tietoa ilman kunnon sisäistämistä ja soveltamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän noilla YO-arvosanoilla mitään teekkään, jos menee AMK. Oikeisiin korkeakouluihin haettaessa YO-arvosanoilla on väliä.

Myös AMK:iin on todistusvalinta.

Huonollakin yo-todistuksella on aina päässyt yliopistoon pääsykoekiintiössä. Se ei ole muuttunut mihinkään. Vain yhteispistekiintiö (yo-arvosanat + pääsykoepisteet) on poistunut.

Vierailija
8/11 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassahan nuo on. Ei voida mennä pelkästään kurssiarvosanoilla kun opettajissa on eroja. Yhdessä koulussa voi kokeesta saada kasin, mutta toisessa koulusta samasta kokeesta saisi kympin. Kun on valtakunnallinen koe niin arvostelu on tasavertaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasapuolisia testejä voidaan järjestää ilman mitään yo-kirjoituksiakin. Ne voivat olla osa ihan normaaleja kursseja.

Meillä nimenomaan halutaan pois kaikki tuollainen, ettei koulutuksen ja opetuksen tason romahdusta näkisi mitenkään.

Järkevässä yhteiskunnassa olisi peruskoulussakin jokun valtakunnallinen testi, mutta meidän sosiaalidemokratiassa sitä ei voi olla. Siinä kun vertaillaan ihmisiä ja kouluja.

Sama ylioppilaskirjoituksissa, vertaillaan ihmisiä ja kouluja.

Pelkällä peruskoulun päättötodistuksella ja lukion todistuksella ei ole mitään vertailtavuutta, vaan on ihan sattumaa, mitä 5 ja 10 tarkoittavat. Toisesta saat 5, toisesta 8. Toisesta saat 8, toisestai 10. Arvostelu on täysin opettaja ja koulukohtaista. Tämän takiahan lukion todistuksella ei ole enää merkitystä haettaessa opiskelupaikkaa.

Oikeasti me tarvittaisiin ala-asteen loppuun testi, jossa perustaitoja mitataan, ja sen mukaan valitaan pääseekö yläasteelle, vai jääkö luokalleen. Perus lukutaito ja matematiikka on helpot ja yksiselitteiset testata.

1. Matti ja Maija ostavat molemmat kolme omenaa. Montako omenaa heillä on yhteensä?

Oikea vastaus: 6

2. 20+30=?

Oikea vastaus: 50

Väitän, että tällä hetkellä alle 80% yläasteelle siirtyvistä saa edes nuo kaksi oikein. Itse Kekkosena julistaisin Suomeen hätätilan tuon takia. Mutta meidän poliitikkoja asia ei haittaa. :/

Vierailija
10/11 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasapuolisia testejä voidaan järjestää ilman mitään yo-kirjoituksiakin. Ne voivat olla osa ihan normaaleja kursseja.

Meillä nimenomaan halutaan pois kaikki tuollainen, ettei koulutuksen ja opetuksen tason romahdusta näkisi mitenkään.

Järkevässä yhteiskunnassa olisi peruskoulussakin jokun valtakunnallinen testi, mutta meidän sosiaalidemokratiassa sitä ei voi olla. Siinä kun vertaillaan ihmisiä ja kouluja.

Sama ylioppilaskirjoituksissa, vertaillaan ihmisiä ja kouluja.

Pelkällä peruskoulun päättötodistuksella ja lukion todistuksella ei ole mitään vertailtavuutta, vaan on ihan sattumaa, mitä 5 ja 10 tarkoittavat. Toisesta saat 5, toisesta 8. Toisesta saat 8, toisestai 10. Arvostelu on täysin opettaja ja koulukohtaista. Tämän takiahan lukion todistuksella ei ole enää merkitystä haettaessa opiskelupaikkaa.

Oikeasti me tarvittaisiin ala-asteen loppuun testi, jossa perustaitoja mitataan, ja sen mukaan valitaan pääseekö yläasteelle, vai jääkö luokalleen. Perus lukutaito ja matematiikka on helpot ja yksiselitteiset testata.

1. Matti ja Maija ostavat molemmat kolme omenaa. Montako omenaa heillä on yhteensä?

Oikea vastaus: 6

2. 20+30=?

Oikea vastaus: 50

Väitän, että tällä hetkellä alle 80% yläasteelle siirtyvistä saa edes nuo kaksi oikein. Itse Kekkosena julistaisin Suomeen hätätilan tuon takia. Mutta meidän poliitikkoja asia ei haittaa. :/

Peruskoulun päättävistä 15% ei osaa lukea, eli ei pääse tuosta kysymyksestä 1 läpi.

Ala-asteen päättävistä 20% ei osaa laskea 10 tai sitä suuremmilla luvuilla, eli ei pääse kysymyksestä 2 läpi.

Aika kauheaa oikeasti, kun miettii omaa kouluhistoriaa. Ei voinut kuvitellakaan, että yläasteella ei tuollaisia osaisi kaikki. Siitä 1980-luvusta meidän peruskoulu on täysin romahtanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtakunnallisella yo-kokeella mitataan myös opetuksen tasoa, ei pelkästään oppilaiden kyvykkyyttä. Jos tietyssä lukiossa kaikkien arvosanat jää alle M:n jossakin aineessa, on se selvä merkki, että sen lukion ko. aineen opetusta on kehitettävä (ainakin jos ko. aineen kirjoituksiin osallistuu enemmän kuin 10 henkilöä ko. lukiosta). Muuten moiset opetuksen rimanalitukset eivät jäisi kiinni.

Suomen perusopetuksen taso on jo ajettu tilaan, jossa peruskoulusta pääsee ulos osaamatta edes perusasioita. Jos yo-kokeet lakkautetaan, ollaan tilanteessa, jossa tietyistä lukioistakin pääsee varmasti läpi näennäisesti hyvillä arvosanoilla osaamatta juuri mitään, jos vertailuporukkakin omassa lukiossa on heikkotasoisia. Se ei ole hyvä suunta, vaan eriarvostaisi porukkaa entisestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi