Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko kyllästyit puulämmityksen ihanuuteen?

Vierailija
28.09.2022 |

Olen nyt kuukauden lämmittänyt mökkiä kahdella tulipesällä (+sauna ja vesi), ja olen ihan tympääntynyt. Syitä:
-vaivalloista ja aikaavievää: klapien raijaus, karikkeiden siivous, tuhkien tyhjäys, tuhka-astian tyhjäys
-pitää muistaa lisätä puita pitkin päivää/iltaa, ettei tarvi aloittaa alusta, pitää muistaa säädellä peltejä ja venttiilejä
-osin kokemattomuuden piikkiin: uuni lämpiää liikaa ja joudun tuulettamaan liikalämmityksen ulos, voin mennä nukkumaan vasta, kun hiillos musta ja voin sulkea pellit
-ajoittainen savun haju, näkymättömät pienhiukkaset
Varmaan olisi muutakin, mutta en jaksa nyt pohtia. Huomautan myös, että olen itse yksin vastuussa kaikesta lämmitykseeen, puihin ja tulipesiin liittyvästä.
Olen tilannut ilpin, joka tullee lokakuussa. Luulenpa, että sen asennuksen jälkeen puunpoltosta tulee vain harvinainen harrastus. No, sauna lämpiää edelleen puilla.

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla joko eläkkeellä tai työtön jos meinaa talvella keretä lämmittelemään taloa joka päivä puilla pelkästään plus ruuan laitto.

Tai 100% etätöissä 👋🏻

Vierailija
82/84 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan lämmityksestä jotain tietävä ei lämmitä yötä vasten uunia juuri ennen nukkumaanmenoa ja mikä harakanpesä se oikein on jos pitkin päivää pitää lisätä puita? Uuni lämmitetään tehokkaasti mieluiten jo aamulla (jotta kamari on illalla lämmin kun lämpö on ehtinyt levitä) ja sen jälkeen pelti kiinni kun hiillos alkaa olla siinä tilassa että näkyy jo paljon mustaa ja ei tietenkään enää sinistä liekkiä pitkään aikaan, ei tarvitse odottaa että hillos on täysin sammunut. Hiillosta voit kouhia välillä niin saat nopeammin pellin kiinni.

Mustaksi se pitää ensin ehdottomasti päästää, hiilloksestakin tulee häkää ja käryä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla joko eläkkeellä tai työtön jos meinaa talvella keretä lämmittelemään taloa joka päivä puilla pelkästään plus ruuan laitto.

Tai töissä maatalousalalla niin, että on päivällä aikaa aamu- ja iltatöiden välissä.

Mulla yli 100 vuotta vanha sähkötön, vedetön, viemäritön talo, jossa lämmitys ja ruoka hoituu vain puilla.

Aamulla pikaiset tulet hellaan, että saa kahvit ja puurot tehtyä. Aamutöiden jälkeen varsinainen lämmitys. Iltatöiden jälkeen pellit kiinni.

Vielä en ole paljon lämmittänyt tälle syksylle..sen verran mitä ruoanlaittoon tarvitsee ja saa hormin kuivaksi ja vetämään.

Hommaatko aggregaatilla sähköä esim. tietsikan käyttöön, puhelimen lataukseen ym. mihin sähköä tarvitsetkaan?

Vierailija
84/84 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai töissä maatalousalalla niin, että on päivällä aikaa aamu- ja iltatöiden välissä.

Mulla yli 100 vuotta vanha sähkötön, vedetön, viemäritön talo, jossa lämmitys ja ruoka hoituu vain puilla.

Aamulla pikaiset tulet hellaan, että saa kahvit ja puurot tehtyä. Aamutöiden jälkeen varsinainen lämmitys. Iltatöiden jälkeen pellit kiinni.

Vielä en ole paljon lämmittänyt tälle syksylle..sen verran mitä ruoanlaittoon tarvitsee ja saa hormin kuivaksi ja vetämään.

Hommaatko aggregaatilla sähköä esim. tietsikan käyttöön, puhelimen lataukseen ym. mihin sähköä tarvitsetkaan?

En.

Mulla on eläinsuojassa sähköt. Siellä on jääkaappipakastin, pakastin, pyykkikone. Siellä lataan puhelimen ja tabletin, tietokonetta en tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi