Joko kyllästyit puulämmityksen ihanuuteen?
Olen nyt kuukauden lämmittänyt mökkiä kahdella tulipesällä (+sauna ja vesi), ja olen ihan tympääntynyt. Syitä:
-vaivalloista ja aikaavievää: klapien raijaus, karikkeiden siivous, tuhkien tyhjäys, tuhka-astian tyhjäys
-pitää muistaa lisätä puita pitkin päivää/iltaa, ettei tarvi aloittaa alusta, pitää muistaa säädellä peltejä ja venttiilejä
-osin kokemattomuuden piikkiin: uuni lämpiää liikaa ja joudun tuulettamaan liikalämmityksen ulos, voin mennä nukkumaan vasta, kun hiillos musta ja voin sulkea pellit
-ajoittainen savun haju, näkymättömät pienhiukkaset
Varmaan olisi muutakin, mutta en jaksa nyt pohtia. Huomautan myös, että olen itse yksin vastuussa kaikesta lämmitykseeen, puihin ja tulipesiin liittyvästä.
Olen tilannut ilpin, joka tullee lokakuussa. Luulenpa, että sen asennuksen jälkeen puunpoltosta tulee vain harvinainen harrastus. No, sauna lämpiää edelleen puilla.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan lämmityksestä jotain tietävä ei lämmitä yötä vasten uunia juuri ennen nukkumaanmenoa ja mikä harakanpesä se oikein on jos pitkin päivää pitää lisätä puita? Uuni lämmitetään tehokkaasti mieluiten jo aamulla (jotta kamari on illalla lämmin kun lämpö on ehtinyt levitä) ja sen jälkeen pelti kiinni kun hiillos alkaa olla siinä tilassa että näkyy jo paljon mustaa ja ei tietenkään enää sinistä liekkiä pitkään aikaan, ei tarvitse odottaa että hillos on täysin sammunut. Hiillosta voit kouhia välillä niin saat nopeammin pellin kiinni.
Tässä pätevät ohjeet. Kovilla pakkasilla voi lämmittää pikkaisen aamulla ja toinen kerta illalla, ei tarvitse korventaa tosi kuumaksi kerrasta.
Harjoitellut vasta reilun 25 vuotta lähes joka päivä saunan lämmitys ja viileimmillä keleillä huoneissa kahta uunia. Voihan sitä joskus pitemmän ajan kuluttua kyllästyäkkin, ei voi tietää.
Ei ongelmaa. Joka toinen päivä pari pesällistä puuta, hiilloksen sammuttua pelti kiinni. Takka lämpiää hyvin tuolla ja näillä säillä pitää lämmön pari päivää.
Tuhkat tyhjennetään ajoittain. Puiden haku pihalta on pieni happihyppely, kyllähän siellä tulee muutenkin piipahdettua jokunen kerta päivässä. Ei nyt mitenkään iso tai työläs homma.
Vierailija kirjoitti:
Arjen oppii rakentamaan lämmityksen ympärille.
En halua, en jaksa. Sehän on kuin olisi taas vauvaa ja taaperoa paapottava ja elämänsä niiden mukaan tahditettua. Ei, KÄÄK! Päästäkää minut pois!
Sulla on kyllä tekniikassa joku pielessä, tai sitten huono tulisija. Ei ole ihan normaalia että jatkuvasti on laitettava puita sinne pesään, eipä ihmekään jos menee sitten liian kuuman puolelle. Se vaatii vaan oikean rytmin opettelun. Ei pelkällä puulla lämmitys tietenkään kaikille sovi, kyllä se aikansa vie ja pitää tosiaan olla aikaa vahtia sitä tulta. Meilläkin lämmitetään vain osittain puulla ja se on erittäin kiva, ei mitään noita ap:n mainitsemia ongelmia haitaksi asti. Tai no, paristi on tullut savua sisään, mutta nekin on oma moka... Ja roskaa toki myös tulee jonkun verran, mutta meillä on leivinuuni keittiössä ja sen lattia pitää muutenkin lapsiperheessä lakaista/imuroida päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua, en jaksa. Sehän on kuin olisi taas vauvaa ja taaperoa paapottava ja elämänsä niiden mukaan tahditettua. Ei, KÄÄK! Päästäkää minut pois!
Tupla-hailit!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan lämmityksestä jotain tietävä ei lämmitä yötä vasten uunia juuri ennen nukkumaanmenoa ja mikä harakanpesä se oikein on jos pitkin päivää pitää lisätä puita? Uuni lämmitetään tehokkaasti mieluiten jo aamulla (jotta kamari on illalla lämmin kun lämpö on ehtinyt levitä) ja sen jälkeen pelti kiinni kun hiillos alkaa olla siinä tilassa että näkyy jo paljon mustaa ja ei tietenkään enää sinistä liekkiä pitkään aikaan, ei tarvitse odottaa että hillos on täysin sammunut. Hiillosta voit kouhia välillä niin saat nopeammin pellin kiinni.
Tässä pätevät ohjeet. Kovilla pakkasilla voi lämmittää pikkaisen aamulla ja toinen kerta illalla, ei tarvitse korventaa tosi kuumaksi kerrasta.
Ne olivat suoraan itäisen Suomen korvesta, talo yli 70 v. vanha, alusta minäkin aikoinaan kaiken opettelin jätettyäni kaupunkielämän taakseni lopullisesti, aamulämmitys oli miesystävän ohje 50 vuoden uunin-lämmityskokemuksella. Minulla on iso leivinuuni niin en ole kahta kertaa lämmittänyt kovillakaan pakkasilla kun lisäksi tuvassa on puuhella, jossa on tarvittaessa tulet parikin kertaa päivässä. Mitään muuta lämmitysjärjestelmää ei ole eikä tule.
Idän pikkumies voi uhota vaikka jäädyttävänsä koko Euroopan ensi talvena, mutta täällä se ei vaikuta yhtään mitään,tupa pysyy lämpimänä ja savu nousoo hormista ulos kuten aina ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka puhui lämmittämisestä ennen nukkumaan menoa?
Minä olen päivät muissa töissä, ja lämmitän kun tulen kotiin.
En rupea heräämään aamuyöstä ja lämmittämään aamulla!
Iltalämmitys kestää hyvinkin pari-kolme tuntia, ennen kuin puut palaneet mustalle hiillokselle. Häkämittari alkaa näyttää lukemia aina, jos suljen pellit kun punaista näkyy yhtään, jopa silloin, kun on juuri mennyt mustaksi.
Kun tulisijoja on kaikkiaan monta, täytyy puita lisäillä milloin mihinkin, eri rakennuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmityskausi ja siten myös uuniruokakausi on vasta alkamassa, ei todellskaan kyllästytä vielä. 1 kerta lämmitetty keittiön liesi ja aloiteltu pönttöuunin kanssa.
Uuniruokakausi on juuri parasta: pitkään hautunutta otrapuuroa, karjalanpaistia yms ihanaa pakkaspäivien ruokaa.
Yön yli leivinuunissa hautunut ohrapuuro on kyllä paras aamiainen, nam. Itse oman puutarhan marjoista ja omenoista tehtyä hilloa vähän päälle niin kyllä maistuu. Etätyöläisenä on helppo lämmittää kun aamulla ennen töitten aloitusta pistää puut uuniin ja sitten istuskelee siinä uunin edessä koneen kanssa nauttimassa lämmöstä. Muutaman kerran kohentelee tulta aamupäivän mittaan vaan ja tarvittaessa lisää puita.
Taidat olla melkoinen laiskamato.
Ensinnäkin, edes täällä pohjois-suomessa ei vielä ole lämmityskausi alkanut.
Toiseksi, aloituksesi on väsynyt provo. puilla lämmittäminen ei ole lainkaanvaivalooista, ja sen kyllä voi tehdä normaalien kotitöiden ohessa, silloinkin, kun tekee pitkää työpäivää ja käy harrastuksissa/kuskaa lapsia/mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Toiseksi, aloituksesi on väsynyt provo. puilla lämmittäminen ei ole lainkaanvaivalooista, ja sen kyllä voi tehdä normaalien kotitöiden ohessa, silloinkin, kun tekee pitkää työpäivää ja käy harrastuksissa/kuskaa lapsia/mitä tahansa.
Satiiri on vaikea laji.
Paljonko siellä pohjoisessa on aamulla tuvassa lämpöasteita, ilman lämmitystä?
T. väsynyt
Olen samaa mieltä kanssasi ap: aivan sieltä ja hirveä työmaa. Onneksi puut sentään kannetaan sisälle - aiemmin ei sitäkään.
Onko s yntiä haluta päästä helpommalla? Onko laiskuus s y ntiä ja mitä on laiskuus?
Lisäisin listaasi omalta kohdaltani kam alan jännittämisen, joka on pysyvä olotila lähes koko päivän tai no... koko lämmityskauden. On ollut ihanaa, kun ei sa ttuneesta syystä tarvinnut leikkiä puulämmityksen kanssa viime talvena.
-joku sana jää se nsuur iin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu niin.
Mutta työssäkäyvä ei voi rakentaa kokonaan lämmityksen ympärille.Aamulla kun lähtee töihin, ei ehdi lämmittää.
Kun tulee illalla töistä klo 17 maissa, alkaa vasta lämmitys.Siinä sivussa laittelee ruokaa, kolailee lunta, puuhailee monenlaista.
Maaseudulla on monilla puulla toimiva keskuskämmityskattila vanhoissa taloissa.
Lisäksi on puuliesi. Ja leivinuuni.
Ja puusauna.Ei ole vapaa-ajan ongelmia maaseudulla asuvilla.
Toiminta pitää virkeänä ja fysiikan kunnossa.Puut tulee omasta metsästä.
Niin, ei ole vapaa-aikaa, jolloin olisi mahdollisuus keskittyä esim. henkisiin harrastuksiin. Kaikki aika ja energia kuluu arjen pyörittämiseen, se on elämää 100% duunarina. Mitään keskittymistä ja joutilaisuutta edellyttävää luovaa työtä ei pysty tekemään. (En tarkoita lumen luontia. )
Jännä, että ne puut kumminkin -tuosta vain itsestään- tulevat. Vieläpä omasta metsästä!
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi ap: aivan sieltä ja hirveä työmaa. Onneksi puut sentään kannetaan sisälle - aiemmin ei sitäkään.
Onko s yntiä haluta päästä helpommalla? Onko laiskuus s y ntiä ja mitä on laiskuus?
Lisäisin listaasi omalta kohdaltani kam alan jännittämisen, joka on pysyvä olotila lähes koko päivän tai no... koko lämmityskauden. On ollut ihanaa, kun ei sa ttuneesta syystä tarvinnut leikkiä puulämmityksen kanssa viime talvena.
-joku sana jää se nsuur iin...
Olipa outo viesti, kaikkia se leipä elättää. Jos Suomeen ikinä tulee joku kriisitilanne niin sinä putoat pelistä pois ensimmäisten joukossa.
Joku ehkä muistaa Tapanimyrskyn noin 10 vuotta sitten kun sähköt oli poissa toista viikkoa tapaninpäivästä alkaen. Monikin joulunjatko meni pilalle ilman puuhellaa.... Ja vilukin saattoi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun myös Pohjois-Suomessa ja olen lämmittänyt jo monta viikkoa. Ei muuten tarkene.
Puilla tulee lämmitettyä vaikka on myös ilp ja kaukolämpö. Ei ole kyllästyttänyt.
Ei olla. Meidän pieni talo ei lämpiä muulla, kuin puulla(paitsi lattialämmitys vessassa, kylppärissä ja saunassa).
Keittiössä hellaleivinuuni ja makkarissa pönttöuuni.
Kohta neljä vuotta asuttu tässä.Minä ja ukko ja 2 kissaa.Tää on vähän niinku elämäntapa😁
Ei todellakaan kyllästytä. ihanaa kun talvella kotona on 24 astetta lämmintä.
Eikä myöskään tunnuksistaan tai... asiapapereistaan.