miten usein teillä on hoidossa yli 8kk vauva??
Elikkäs siis.. olen alkanut miettimään, että voiko vauva olla tietämättä ketä hänen vanhempansa on, jos vauva on paljon hoidossa?
meillä on kohta 9kk ikänen poika, joka on hyvin " sosiaalinen" , viihtyy molemmissa mummiloissa loistavasti eikä vierasta ketään.. tuntuukin usein että pojalle ei olisi niin väliä onko hän kotona,kylässä, mummolassa.. missä vain... hän on ollut pienestä asti paljon yö kylässä mummoloissa, ollaan käyty viihteellä miehen kanssa pari kertaa kuussa ja sitten meidän molempien työn ja harrastusten takia poika on usein hoidossa. päivä kotiin menee vasta vuoden ikäsenä, et nyt on ollut vain isovanhempien hoidossa silloin kun meillä on menoja.. molempien isovanhemmat asuu lähellä ja poika saisi vaikka joka päivä olla heidän luonaan , siinä ei ole ongelmaa, vaan aloin vaan miettimään että vaikuttaako tämä jotenkin lapseen??
kuulostaa varmasti tyhmältä, mut kerroin nyt kuiteskin :)
Kommentit (4)
Mutta ihan päivähoidossa on ollut 8,5kk ikäisestä lähtien. Hoidossa on n. 4 päivää viikossa, 9 tuntia päivässä. Tosin, nyt kun syksyllä aloitettiin hoito, niin alkoi myös flunssat, ja ollaan jouduttu kotona parantelemaan niitä. Luulen, että hoitotäti on läheisempi vauvalle, kuin kumpikaan mummo, koska molemmat mummolat ovat toisessa kaupungissa. En ole myöskään huomannut mitään " vieraantumista" meistä vanhemmista. Kyllä me saadaan parhaat hymyt aina kun mennään hakemaan vauvaa hoidosta ja hoidon jälkeen vauva on ihan normaali kotona. Touhuaa ja leikkii.
Se, että eri sukupolvet asuvat omissa talouksissa, on ihmisen historiassa aika uusi ilmiö (pari-kolme sukupolvea vasta). Kautta historian on ollut isoja perheitä, joissa isovanhemmat ja vanhapiika tädit ovat hoitaneet lapsia, kun äidit ovat menneet navettaan. Mihin ihmisrotu niin äkkiä muuttuisi? Hienoa, että teillä on noin läheiset välit kumpiinkin isovanhempiin. Lapsen kannaltahan on vain rikkaus kun on kiinteitä suhteita. Enemmänhän haittaa olisi, jos hoitajat vaihtuisivat koko ajan. Eli kun lapsi ehtisi kiintymään johonkin ihmiseen, ei häntä sen jälkeen näkyisikään. Eiköhän teilläkin vauva kuitenkin eniten " asu" kotona. Ymmärrän, että vieraantumista vanhemmista tapahtuu tilanteissa, joissa vanhemmat ovat poissa pitkiä aikoja kerrallaan. Esim. esikoinen vierasti alle vuoden ikäisenä isäänsä, joka tuli parin viikon työmatkalta.
Meillä isovanhemmat asuvat kaukana (600-800 km päässä), joten heille lapsia ei oikein voi laittaa hoitoon. Pian 4v tyttö on ollut yöhoidossa kummitädillä 2 kertaa :) ja poika 7kk ei vielä kertaakaan. Mutta kunhan ikää tulee lisää.....
yhteensä 3 yötä hoidossa. Ekan kerran 3 kk ikisenä. Yhden yön kerrallaan. pari kertaa käytiin miehen kans yhdessä viihteellä ja viimesellä kerralla rentouduttiin kaksin mökillä ja nukuttiin univelat pois kun poika on meitä paljon valvottanut. Nyt menee ensi kertaa koko viikonlopuksi hoitoon parin viikon päästä kun mennään risteilylle.
Muutamia kertoja on mummu ollut lapsenvahdin hoidossa jokusen tunnin että päästiin isompien lasten kans kylpylään ja elokuviin.
Muutaman kerran ollaan miehen kanssa erikseen käyty viihteellä ja toinen sitten hoitaa vauvaa ja isompia lapsia. Tämä paras ratkaisu.
en osaa kyllä vastata voiko paljon hoidossa olo (ja mikä se paljon sitten on) vaikuttaa lapsen kiintymykseen vanhempiaan kohtaan. Kyllä kai loogisesti jos lapsi on tosi pieni ja viettää vaikka enemmän mummon kanssa aikaa kuin äidin niin kiintyy sitten ehkä enemmän siihen mummoon. En usko että vauva välttämättä tietää ketä vanhemmat on, paitsi tietenkin useimmiten ne ketkä viettävät eniten aikaa lapsen kanssa. Tarkoitan siis että vauva kiintyy ihmisiin jotka häntä hoitavat ja ovat läsnä.
Mutta otsikon kysymykseen. Meillä nyt 1v1kk ipana ja on ehkä kerran 1½kk yöhoidossa, ei siis ihan joka kuukausi. Mun mielestä on aika paljon jos joka toinen viikko on yökylässä että vanhemmat pääsee viihteelle, mutta jokainen tavallaan. Mulla riittää muutaman kerran vuodessa ja kohta nekin vähenee kun toinen syntyy. Päivisin minä olen kotona ja jos jotain menoa (esim. lääkäri) tulee niin sitten tulee joku hoitamaan. Ja kyllä muutenkin jos vaikka teatterissa käydään, mutta usein sitten niin että mummo tulee meille ja nukuttaa ipanan ja me tullaan sitten illalla kotiin.
Tipy+ipana 1v1kk