Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Istuttamisesta...?

13.08.2006 |

Meillä on 3 kk vanha poju ja sylissä ollessaan hän kovasti yrittää päästä istumaan.

Unohdin kysyä tätä neuvolantädiltä, mutta kun kysyin lastenlääkäriltä niin hän ei tiennyt(!!!) Eli milloin voisin antaa pojan istua?

Iluvatar-76 + Miro 3 kk

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sylissä voi hyvin tukien istuttaa. Meidän tyttö on kanssa pöngännyt itseään pystyyn aina, ei ole koskaan viihtynyt " vauva-asennossa" .

Tyttö tulee ensi viikolla ½ vuotta ja olemme nyt parin viikon aikana istuneet yhdessä lattialla. Minä hänen takanaan (vauva siis jalkojeni välissä), että voi nojata, ja hänen kurottaessaan jotain edestään, pidän häntä kainaloista napakasti kiinni. On jo pitkään istunut selkä suorassa sylissä ja lattialla, mutta yhtään ei voi kyllä päästää irti. Hetken istuu yksin mutta sitten lähtee jo keikkumaan johonkin suuntaan. Ei ole siis meillä ainakaan vielä lihakset niin voimakkaat että jaksaisi kannatella istuma-asennossa. Joten ei voi vielä istuttaa tämän enempää. Liian aikaisin ei tosiaan kannata istuttaa, voi tulla vääntymiä selkään kun toinen puoli selästä voi jumiutua. Näin kävi ystävättäreni lapselle, vika tosin korjaantui hoidolla.

Vierailija
2/8 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että silloin, kun lapsi pysyy itse istumassa ilman tukea lattialla.

Lapsen pyrkimystä nousta istuma-asentoon ei kuitenkaan tarvi mitenkään estää.

Ite pidän monesti silleen puoli-istuvassa asennossa (löhö-asennossa).

Lisa & V 3kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylissä annoinkin olla istuvassa asennossa, kun ei " vauva-asennossa" selälleen enää viihtynyt. Ihan kunnon istuvassa asennossa vauva alkoi olla sitten vähän vajaa 6kk iässä kun hänet sai tyynyllä tuettuna pysymään hyvin syöttötuolissa. 6kk siis on se " raja" milloin saa kunnolla istuttaa. Nyt ikää vähän vajaa 7kk, ja vauva vetää tyynyn selkänsä takaa pois ja pysyy aika hyvin syöttötuolissa ilmankin sitä (tosin heiluu kyllä paljon!) Vielä ei ilman tukea pysy lattialla istumassa.

Vierailija
4/8 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 3,5 kk poika joka ei ole koskaan tykännyt " vauva-asennosta" . aina pitäisi olla mahd. pystyssä ja vänkää nykyisin aina sylissä täysin istualteen.

ajattelin myöskin ettei sitä varmaan tarvitse estellä jos näin itse ähertää itsensä pystyyn sylissä, mutta esim. lattialle en yritäkään istuttaa.

silti jäin miettimään että onkohan tuo sylissäkään istuminen vielä järkevää vaikka siihen itse meneekin? niin paljon olen pelotteluita kuullut selkävioista tms.

Vierailija
5/8 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 8 kuukautinen tyttö ja mielelläni jo istuttaisin syöttötuolissa syöntien ajan, mutta neuvolassa sanottiin, että vasta sitten kun itse osaa istua tuetta. Tiedä sitten miten on asian laita, mutta tätä neuvoa olen totellut ja käyttänyt vielä sitteriä.

Vierailija
6/8 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä syöttötuolissahan sitä yleensä aletaan istumista harjoittelemaan. Tyynyä tai pyyherullaa kainaloon tai selän taa, niin pysyy paremmin. :) Ja ei alussa istuta kovin kauaa aikaa kerrallaan. Eihän se lapsi opi " ikinä" istumaan, jos täytyy odottaa niin kauan, että itse menee istulleen. Esikoinen meni meillä itse oikeasti istulleen vasta vuoden iässä, istui siihen saakka polvillaan.

Vierailija
7/8 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauva pyrkiin itse istumaan voi laittaa syöttötuoliin tuettuna jo

4 kk:n ikäisenä. Poika on kohta 7 kk:tta ja ollaan jo pitkään istuttu sylissä ja syöttötuolissa ( alkuu vain muutama minuutti ) vaikka lattialla ei istu vieläkään pitkiä aikoja tukematta. Rattaissa istua könöttää niin, että itse pitää aisasta kiinni, eli halua istumiseen riittää enemmän kuin taitoa. En tiedä miksi ohjeet on niin erilaisia, mutta tuntuu aika hurjalta, ettei 8 kk vanhaa vauvaa voisi istuttaa jos itse siihen pyrkii.

Vierailija
8/8 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei viihtynyt selällään ei mahallaan ja aloitin ns. istuttamisen noin pari viikkoa sitten et pidin pystyssä , olin itse selän takana tms. lyhyitä aikoja ja nyt istuu ihan hienosti jo ilman tukea. olen vain laittanut tyynyjä ympärille jos sattuu keikahtamaan ettei lyö päätään.

Meillä poika pyrki myös istumaan sitterissäkin oiken kunnolla (BB) silleen hassusti :) istualtaan ottaa leluja käteensä ja tukee käsillä välillä maahan. ehkä 3 kk on vielä kuitenkin liian nuori...