Mitä fiksua voi vastata ihmiselle, joka arvostelee kotiani?
Viikonloppuna on odotettavissa vieraita, joilla on oma "hauska" tapansa kommentoida näkemiään puutteita vitsien varjolla. Tai ihan vaan suoraan kysymällä.
Aitoja esimerkkejä:
- eikö teillä ole yöpöytiä? Mitä ihmettä? Lattiallako kaikki vesilasit ja muut on?
- aika pieni tämä huone, ei oikein mitään järkeä
- kyllä me ollaan naureskeltu että koska se "Tiina" ymmärtää ostaa kahvinkeittimen
Meinaa pää räjähtää kun tietää, mitä on tulossa. Ja kyllä, kyseessä on miehen sukulaiset. Jos olisi omia, en kutsuisi meille ollenkaan. Ja miehen mielestä otan asian vakavasti :(
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyykö ne siis yksin sinulta? Älä vastaa mitään vaan huuda miehesi paikalle ja sano, että Liisalla on sinulle kommentoitavaa meidän kodista. Sitten lähde pois ja anna Liisan ja miehesi keskustella aiheesta.
Tämä oli itse asiassa aivan loistava ehdotus! He todellakin kommentoivat vain minulle, ja vaikea se on sitten selittää jälkeenpäin mikä loukkasi erityisesti, kun ei suoraan sanota mitään.
Mutta näin aion tehdä! Pyydän miehen paikalle joka kerta. Ja hetken päästä kysyn kuuluvasti mitä hän vastasi.
Mutta entä sellainen tilanne, jossa olen iloinen uusista ulkohousuista, koska vihdoin löysin joustavaa kangasta olevat mukavat ja hyvän näköiset. Ja siihen anoppini kysyy mistä ostin, ja kun kerron, anoppi nauraa ja kysyy että olenko varma ettei tullut ostettua äitiyshousuja. Tavallaan hän ei sano mitään pahaa, mutta olen ylipainoinen ja... En tiedä mitä vastata tuollaisiin.
Ap
Mitä sitten, vaikka ne olisi äitiyshousut, jos ne on sopivat? Heitätkö mieleisesi housut pois, jos ne paljastuvat äitiyshousuiksi? Vastaat napakasti, että olkoot vaikka isyyshousut, minä tykkään näistä ja nämä ovat juuri hyvät.
Ovatpas kammottavia nuo miehesi sukulaiset. Musta kuulostaa siltä että he eivät vaan tykkää susta eivätkä täysin hyväksy liittoanne. Tuskin kodissanne oikeasti on mitään vikana, arvostelevat vaan kaikkea mitä sinä teet. Näitä tarinoita lukiessa tuntuu että on aikamoinen onnenpotku että miehelläni ei ole sukua johon pitäisi yhteyttä.
Ite lähtisin esittelemään heille ulko-ovea
Vierailija kirjoitti:
En vastaisi yhtään mitään.
Mulla kävi tämmöinen tilanne ja menin täysin sanattomaksi enkä siis sanonut mitään. Kyseessä vanha tuttavuus, jota ei koskaan voisi arvostella mistään, saisi hirveän raivarin. Enpä ole toista kertaa kivaan kotiini kutsunut.
"katsoppas liisa kuinka hieno ulko-ovi meillä on, paina samalla siitä kahvasta niin pääset äkkiä pihalle"
Kysyisin että näytäppäs kuvia teidän kotoa niin haukutaan seuraavaksi sinun kotisi.
Sanotaan näin että olet jo hävinnyt jos noi menee ihon alle.
Tuollaisten heittojen tarkoitus on saada sut häpeämään itseäsi, ei ehkä suoraan, mutta joillakin voi olla tuollainen tapa saattaa ihmiset häpeilemään.
Sillä tavalla saada yliote toiseen ja pidettyä valta-asema.
Paras lääke tähän on siis se, ettet provosoidu. Pidät pääsi ja kysele vaikka lisäkysymyksiä.
Miksi pitäisi olla yöpöytä? Miksi joka taloudessa pitäisi olla kahvinkeitin, varsinkin jos ei itse juo.
Kyseenalaista vaan kaikki mitä sanovat noin johan lopettavat kun eivät jaksa enää selitellä heittojaan.
Ja toinen näppäräkeino on esittää huonokuuloista: laitat ne kertomaan vitsinsä uudelleen niin johan ne latistuvat jo siinä.
"Jaa mitä sanoit?" "Että... äh.. Antaa olla.. "
Sanot vaan että mies päätänyt/valinnut niin ja kutsut miehen paikalle selittämään.
Jos miehesi haluaa, että hänen sukulaisensa käyvät teillä kylässä, ja sinä et, poistu paikalta ennen vieraiden saapumista. Silloin sinun ei tarvitse kuunnella heidän **ttuiluaan.
Minullakin on anoppi, joka yrittää suoltaa kaikki negatiiviset ajatukset meidän kodista ja perheestä minulle. Usein annan puhelimen miehelleni, kun anoppi heittäytyy ilkeäksi. Silloin, kun he ovat meillä tai me heillä, pyrin välttämään tilanteita, joissa olisin anopin kanssa kahden. Ja todellakaan en esittele sukulaisilleni tai puolisoni sukulaisille mitään uusia vaate- tai sisustushankintojani. Eteisen, keittiön ja olohuoneen toki näkevät. Jos pitää jostain syystä päästää työhuoneeseen, sanon jo ovea avatessani, että siellä on kamala kaaos, koska siellä on tuhat keskeneräistä projektia levällään.
Makuuhuone on yksityisaluetta. Sinne ei ole vierailla mitään asiaa.
Kysyisin suoraan minkä henkilön ongelma on kun haukkuu aina meidän kotia yms.
Äääh, kamalia ihmisiä. Jos mahdollista, niin minimoi kaikki kommunikaatio heidän kanssaan. Poistu toiseen huoneeseen, lähde lenkille, kuuntele äänikirjaa kuulokkeet korvallasi, mene katsomaan telkkaria. Ei ole sinun tehtäväsi passata omassa kodissasi huonosti käyttäytyviä miehen sukulaisia.
-me emme latki vettä pitkin yötä, joten yöpöydille ei ole tarvetta
-tämä huone on juuri sopiva meille työhuoneeksi, tulevalle vauvalle, vaatehuoneeksi tms.
-käytämme pressopannua vieraille tai murukahvia, koska itse emme kahvia juo, ihan turha hankkia keitintä tilaa viemään
Oliko muuta?
Erinomainen ehdotus, että ap:n mies saa vastata hänen puolestaan hölmöihin miehen sukulaisten kommentteihin.
Ei tässä välttämättä ole kyse siitä, etteikö miehen sukulaiset pitäisi ap:sta. Lähinnä kai vaan kuuluvat "omituisten otusten kerhoon".
Mun mielestä epäasiallisiin kysymyksiin ei vastata mitään. Ne vain osoittavat kysyjän olevan moukka, jolla ei ole käytöstapoja. Lähtemällä kuittailemaan takaisin vajoaa itse samalle tasolle ja antaa aseita toisen käsiin.
Ymmärrän sinua, ap. Kokemusta on samanlaisesta kommentoinnista. Ihan hyviä neuvoja edellä, mutta tosiasiassa jokin tuollainen äkkiä heitetty kommentti voi siinä hetkessä lamaannuttaa niin, ettei saa sanaa suustaan. Jälkeenpäin sitten miettii, mitä olisi pitänyt vastata.
Tuo neuvo miehen kutsumisesta paikalle kuuntelemaan asunnon kommentteja oli kyllä hyvä. Vaikeampi on tuo tilanne, kun puhutaan henkilöön käyvästi, vaikka vaatteista tai painosta. Sano, jos pystyt, että tiedätkö, että tuo kommenttisi tuntui minusta todella pahalta. Tämän voi sanoa vaikka hetkenkin päästä - kun on ehtinyt henkeä vetää ja pulssia tasata - tyyliin, "vielä tuosta, mitä äsken sanoit housuistani " tms.
Tsemppiä, ap. Jos kommentoija on narsisti, niin eihän se tuosta tietenkään onkeensa ota. Voi pyytää korkeintaan anteeksi tyyliin: "no voi anteeeeeksssss, JOS loukkasin". Mutta oletpahan ainakin saanut sanottua.
Kysyt suoraan miksi olet ilkeä. Monet nolostuu tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyykö ne siis yksin sinulta? Älä vastaa mitään vaan huuda miehesi paikalle ja sano, että Liisalla on sinulle kommentoitavaa meidän kodista. Sitten lähde pois ja anna Liisan ja miehesi keskustella aiheesta.
Tämä oli itse asiassa aivan loistava ehdotus! He todellakin kommentoivat vain minulle, ja vaikea se on sitten selittää jälkeenpäin mikä loukkasi erityisesti, kun ei suoraan sanota mitään.
Mutta näin aion tehdä! Pyydän miehen paikalle joka kerta. Ja hetken päästä kysyn kuuluvasti mitä hän vastasi.
Mutta entä sellainen tilanne, jossa olen iloinen uusista ulkohousuista, koska vihdoin löysin joustavaa kangasta olevat mukavat ja hyvän näköiset. Ja siihen anoppini kysyy mistä ostin, ja kun kerron, anoppi nauraa ja kysyy että olenko varma ettei tullut ostettua äitiyshousuja. Tavallaan hän ei sano mitään pahaa, mutta olen ylipainoinen ja... En tiedä mitä vastata tuollaisiin.
Ap
Veljeni kritisoi kerran minun vaatteitani. Aikani sitä kuuntelin, ja totesin: "Onneksi sinun ei tarvitse käyttää minun vaatteitani."
Vastaavasti kotia kritisoivalle vieraalle voisi sanoa: "Onneksi sinun ei tarvitse asua täällä."
Mulla meni välit kokonaan.. todella ivallista arvostelua oli.
Sano: en mää oo mikään, mutta et ole sääkään
Lyö sinäkin kaikki leikiksi. Kun he nauravat, niin vastaat aina jotain älyvapaata. Kun tiedät heidän olevan tuollaisia, niin kaikkiin vaan sellainen pilailuvastaus. Joo, ehkä ostit ne äitiysosastolta, koska olet harkinnut kaksosia ja mietit, että ostitko sitten kuitenkin liian pienet. Yöpöydästä sanot, ettet tarvitse, koska juotu suoraan ämpäristä, jonka täytät iltaisin. Se ämpäri on kätevä, kun sitten aamuyöstä kun se vesi on juotu siihen voi pissata ilman, että tarvitsee mennä vessaan asti.
Ja ei järkevä huone on tarkoitettu ei järkeville vieraille, jos tulevat joskus yökylään jne.
Kahvinkeittimestä sanot, että sinä olet taas odottanut, että joku ymmärtää ostaa sen sinulle, koska itse et halua tuhlata rahaa sellaisiin asioihin, joita et käytä.