Mitä teillä aikuisissa perheissä syödään työ- ja koulupäivän jälkeen?
Kommentit (38)
Maanantaisin yleensä syödään viikonlopulta jääneita eli vähän vielä jääkaapin tyhjennystä. Tiistaina kauppaan ja sitten keittoruoka esimerkiksi ja tänään olikin lohikeittoa. Samaa myös huomenna. Torstaiksi suunniteltu kasvisruokaa ja perjantaina saatetaan monesti johonkin noutoruokaan päätyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikkoa, kiusauksia, keittoja, pitsaa.. ihan perusruokaa. Itse tehdään aina tai lämmitetään eilistä.
Tuulahdus 80-luvulta.
Niin tai tuulahdus koulu-ja työpaikkaruokaloista tai aika monen ruokapöydästä. Kyllä hyvät ruoat pitävät pintansa, eikä niissä ole mitään huonoa, ei sitä tarvitse aina olla jotain erikoisuuksia väsäämässä.
Mutta vastaus kysymykseen. Meitä on arkisin kotona enää me vanhemmat ja yksi lukiolainen. Syömme työpaikoilla ja koulussa lounaan. Illemmalla syömme yleensä jotain ruokaista salaattia, keittoa, juurikin kiusausta tai omatekoista pitsaa tms. Tällä hetkellä uunissa on janssoninkiusaus, josta riittää kahdeksi kerraksi. Sen kanssa syödään porkkanaraastetta ja toisena päivänä jotain salaattia.
Mitä milloinkin, kanaa, kasvista, lihaa, jauhelihaa jne ja pe tilataan ulkoa.
Tänään oli eilistä siskonmakkarakastiketta, huomenna miilunpolttajan pastaa, su sitruunalohta, ylihuomenna härkis tai kanatäytteisiä paprikoita.
Meillä on ruoka aina arkisin kello 17-18 riippuen iltamenoista.
Äsken oli tortilloja.
Eilen hmm paistettuja perunoita ja nakkeja päivällisellä ja lounaalla oli lauantaista lohisalaattia.
Aina syödään ihan kunnon ruoka. Joko tehdään itse tai sitten käydään jossakin syömässä, lähinnä perjantaisin. Puolivalmisteita tulee hyödynnettyä jonkin verran, samoin aina on voitto, jos onnistuu tekemään moneksi päiväksi riittävän ruuan. Tänään tehtiin pestoseitiä ja perunamuussia, riittää huomisellekin. Myöhemmin tällä viikolla itse tehtyjä kasvispihvejä ja riisiä, niin ikään kahdeksi päiväksi.
Illallinen juuri valmistumassa: Lohta creme fraiche-kastikkeella, peruna-porkkanamuusia ja salaattia, jossa tummia tomaatteja, kurkkua, viinirypäleitä ja rapsakkaa salaattia.
Huomenna savoijinkaalikääryleitä ja uunijuureksia. Keskiviikkona nakkikeitto, torstaina syödään ulkona ja perjantaina tortilloja lisukkeineen (kanaa ja paprikaa ja sipulia, tomaattia, juustoraastetta, guacamolea, jalapenoja ja salsaa).
Lähes joka ilta tehdään itse paitsi jos on ollut oikein pitkä ja raskas päivä.
Tänään tein illalliseksi lihasuikaleita, kaalia ja porkkanaa makeassa soijakastikkeessa, lisukkeena riisiä sekä salaattia.
Viikolla eineksiä tai itse viikonloppuna tehdyn rùuan lämmitys. Silloin tällöin jotain aasialaista jaksaa töiden jälkeen väsätä. Mutta kyllä lämmin ruoka on must.
En kokkaa. Enkä varsinkaan miehelle tai meille yhteisesti. Sillä sekunnilla kun viimeinenkin lapsi muutti kotoa pois, loppui mun ruokavelvollisuus. Ostan itselleni ruokaa, just sitä mitä haluan. Mies hoitaa miten hoitaa omat ruokansa. Usein en syö mitään, korkeintaan teetä ja leipää. Jos nälkä, valmisruokaa tiskistä tai wolttaan. Vain minulle.
Siis miten te aikuiset (ei enää lapsia kotona) viitsitte ja ennen kaikkea JAKSATTE kokata työpäivän jälkeen? Itse olen niin uupunut ja väsynyt, että työpäivön päätteeksi luen lehdet, juon kahvia ja silti kaadun väsyneenä sohvalle. En jaksa yhtään mitään töiden jälkeen. Tosin kun olen levännyt, niin teen iltatöitä noin seiskalta eteenpäin. Olen opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikkoa, kiusauksia, keittoja, pitsaa.. ihan perusruokaa. Itse tehdään aina tai lämmitetään eilistä.
Tuulahdus 80-luvulta.
Normi arkiruokaa. Sitten on tuppipotut kera ruskean jauheliha-, nakki- tai makkarakastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten te aikuiset (ei enää lapsia kotona) viitsitte ja ennen kaikkea JAKSATTE kokata työpäivän jälkeen? Itse olen niin uupunut ja väsynyt, että työpäivön päätteeksi luen lehdet, juon kahvia ja silti kaadun väsyneenä sohvalle. En jaksa yhtään mitään töiden jälkeen. Tosin kun olen levännyt, niin teen iltatöitä noin seiskalta eteenpäin. Olen opettaja.
No mun on vähän pakko vielä, kun kotona on lukiolainen eli ruokaa menee. Luultavasti sitten, kun nuorinkin on muuttanut pois kotoa, ei varmaan enää laiteta ainakaan samanlaisia ruokia. Tuntuu todennäköiseltä, että keitetään jokin keitto, mitä syödään useampana iltana peräkkäin. Tai sitten jokin salaatti. Mutta kyllä me jokatapauksessa jotain tullaan syömään, en tykkää mistään leivän puputtamisesta jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka on niin ala- arvoista höttöä nykyään, että sitä ei voi syödä. Iltapäivällä on jo niin nälkä, että ekana se on ruokaa laitettava, kun töistä kotiin tulee. Jaksoi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hyvä, terveellinen ruoka kahvin sijaan antaisi energiaa? Levätäkin toki pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka on niin ala- arvoista höttöä nykyään, että sitä ei voi syödä. Iltapäivällä on jo niin nälkä, että ekana se on ruokaa laitettava, kun töistä kotiin tulee. Jaksoi tai ei.
Meillä opet syö eväitään lounaalla, suurin osa.
Yksin asuva aikuinen. En ole koskaan oppinut tilaamaan ruokaa ja monet sanoo, että se on jäähtynyttä jo tullessaan ja tulee kalliiksi.
Teen itse aina ruokaa, en ole entisenä perheellisenä oppinut pientä määrää tekemään, joten syön sitten samaa monta päivää ja laitan pakastimeenkin, ettei ehdi pilaantua.
Joka sanoo ettei ehdi, tarkoittaa ettei viitsi. Esim. kotona on lähes aina aineksia munakkaaseen. Soppa siskonmakkara, kala, jauheliha jne) on valmista alle puolen tunnin.
Minulla on ongelma. Asun yksin, urheilevat nuoret miehet, poikani 3kpl, ovat muuttaneet omilleen. En osaa tehdä ruokaa kuin puoli joukkueelle ja syön samaa ruokaa päivätolkulla, esim eilen torstaina tehtyä, sitä jäi vielä, mutta ei sitä tänään enää voi syödä.
Klo 17 lopetan työt ja sen jälkeen lähden lenkille. Takaisin tullessa on jo sen verran nälkä, etten jaksaisi odottaa ruoanlaittoa.