Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Patterit eivät käynnisty kerrostaloissa, kylmää

Vierailija
26.09.2022 |

Miten iäkkäät ja muut mahtavat pärjätä syksyisin ja keväisin. Ei ole kiva kun tulee aikuisetkin kipeäksi. Miten teidän talossa tai työpaikalla?

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynnisty? 

Vierailija
2/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patterin ei tarvitsekaan lämmetä, jos asunnossa on 21 astetta lämmintä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lämpenisikö patterit vielä, en ole testannut. Täällä ei ole kylmä, ikkunakin on vielä usein auki.

Vierailija
4/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä ainakin tarkenee hyvin. Patterit eivät ole vielä päällä ja silti sisälämpötila on about 21-22 astetta.

Vierailija
5/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi ostin sähköpatterin jota pidän yöllä ja illasta välillä päällä.

Vierailija
6/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallittu minimi lämpötila 18.

Vierailija
7/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaatteet päälle. Automaatio päättää aloitusajankohdan meidän talossa.

Vierailija
8/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termostaatti jumittaa, kun on käynyt pitkään helle-asenossa. Liikutelkaa termostraattia eestaas.

Vierailija
9/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei  pattereissa ole avainkäynnistys mekanismia, niin kai ne on sitten käynnistettävä ihan siitä vetonarusta, vaan saattaahan ne olla käyntiin polkaistavia tai ihan kammesta kiertämällä käynnistettäviä.

Vierailija
10/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mielestäni käsittämätöntä Suomen kerrostaloissa, että itse ei voi päättää edes asuntonsa lämpötilaa. Asun Englannissa ja kaikissa asunnoissa, joissa olen täällä asunut voi itse valita asteelleen kuinka paljon haluaa asuntonsa lämmöksi. 

Vierailija
11/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patterin ei tarvitsekaan lämmetä, jos asunnossa on 21 astetta lämmintä.

Meillä on 18 ja ei ole päällä. No lämmittelen sitten suihkussa, vaikka vedenkulutus ärsyttääkin. Mutta kiinteä vesimaksu.

Vierailija
12/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita vaatteet päälle. Automaatio päättää aloitusajankohdan meidän talossa.

Kaikkialla Suomessa käytiin jo 5 asteessa eli pitäisi toimia elle jumiskuukelissa. 

Vierailija
13/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mielestäni käsittämätöntä Suomen kerrostaloissa, että itse ei voi päättää edes asuntonsa lämpötilaa. Asun Englannissa ja kaikissa asunnoissa, joissa olen täällä asunut voi itse valita asteelleen kuinka paljon haluaa asuntonsa lämmöksi. 

Okei. Miksi siellä käytetään niin paljon niitä lämminvesipulloja ?

Vierailija
14/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on patterit päällä. Mutta koska talossa on muutenkin vielä aika lämmin, niin patterit ovat vain haaleita yläosasta aamulla. Eli terostaatit säätävät.

Vierailija
15/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osaa pukeutua lämpimästi? Villasukat jalkaan, niin hyvin pärjää 👍 Älä ole heikko vänisijä.

Vierailija
16/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tunkea sitten hiilipannuja ja kuumavesipulloja peiton alle?

Vierailija
17/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Miksi siellä käytetään niin paljon niitä lämminvesipulloja ?

Läheskään kaikissa asunnoissa ei ole lämmitystä eikä edes kaksinkertaisia ikkunoita. Jos systeemi workkii kaasulla sitä saa polttaa niinpaljon kuin poletteja riittää

Vierailija
18/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu ihan siitä, ettei täällä kerrostaloissa juurikaan ole asuntokohtaisia energiamittareita. Mä asun isossa rivitaloyhtiössä ja kun 30 vuotta sitten muutin tähän, ei meilläkään ollut. Sitten muutama asukas (vanhempia pariskuntia, joiden lapset juuri muuttaneet omilleen) alkoi valittaa, että eivät halua maksaa muiden asukkaiden (varsinkaan lapsiperheiden sekä sellaisten, joilla on koira)  lämmön- ja vedenkulutuksesta. Niin asuntoihin laitettiin asuntokohtaiset energiamittarit. Energiamaksua peritään yhtiövastikkeissa asunnon neliöiden mukaan ja kerran vuodessa huoltoyhtiö käy lukemassa energiamittarit. Lukeman perusteella saa joko palautusta tai joutuu maksamaan lisää. Ja ylläripylläri näillä valittajilla olikin suurin kulutus. 

Vierailija
19/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva jos asukas voi saada pienen lämmön patteriin, nyt ei tule mitään lämpöä yhtään. Ei tässä mitään patterin paahtamista täysillä haeta. Asunnot vaan jäähtyvät ja virukset iskevät, moni palelee, ahdistuu ja kylmä iskee päähän, kaulaan ja niskaan, joka paikkaan. Ei kai ihminen mikään eläin ole jonka pitää virua kylmässä? Jos samoilla villavaatteilla on peiton alla ja päivällä, ei hyvä. Iäkäs ei osaa edes suojautua kylmältä, jos on tarpeeksi vanha tai jonkin vamman omaava. Kipeäkään ei muista.

Vierailija
20/130 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tunkea sitten hiilipannuja ja kuumavesipulloja peiton alle?

Luultavasti ei auta, koska ihminen kääntyilee yön aikana, peitto valuu pois päältä osittain ja kylmä iskee yläkroppaan.