Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko huono asia, jos työhakemukseen ei laita suosittelijoita? Hakemuksessa kysytään tätä

Vierailija
25.09.2022 |

Auttakaa

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain päälle 30-vuotiaana suositteloiden laittaminen on typerää. Jollei aikuisena ihan itse kelpaa, niin pitäköön tunkkinsa! Minä keski-ikäisenä en tietenkään laita suosittelijoita!

Vierailija
22/33 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntarekryssä hakulomakkeissa ensimmäisen kerran suosittelijoiden tiedusteluun törmäsin. Tosin niissä lomakkeissa on kyselty henkilöllisyystodistustakin.

Kaikki työt olen saanut vaikkei suosittelijaa olis mainittu.

Minusta tuo on vähän vanhanaikainen kysymys. Mutta toki, suosittelija voi kertoa persoonaasi koskevan arvion.

Sitten tietysti jos annettu kuva koetaankin valheelliseksi... Harvoin toki niin käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan aina, että suosittelijat saa pyydettäessä, mikäli pääsen prosessissa jatkoon. Tämä siksi, että etikettiin kuuluu kysyä suosittelijalta lupa. Silloin kun hain sarjana töitä, olisi ollut varsin kiusallista olla kyselemässä koko ajan suosittelijoita. Minulla on kaksi tutkintoa ihan eri aloilta ja hain töitä aika laajalla skaalalla. Siksi halusin tapauskohtaisesti myös valita mahdolliset suosittelijat. Ja ne ovat olennaisia vain silloin, jos oikeasti pääsee prosessissa loppumetreille asti. Jos päädyn ö-mappiin, ei rekrytoijan myöskään tarvitse tietää, keitä suosittelijani ovat. 

Vierailija
24/33 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntarekryssä hakulomakkeissa ensimmäisen kerran suosittelijoiden tiedusteluun törmäsin. Tosin niissä lomakkeissa on kyselty henkilöllisyystodistustakin.

Kaikki työt olen saanut vaikkei suosittelijaa olis mainittu.

Minusta tuo on vähän vanhanaikainen kysymys. Mutta toki, suosittelija voi kertoa persoonaasi koskevan arvion.

Sitten tietysti jos annettu kuva koetaankin valheelliseksi... Harvoin toki niin käy.

Vierailija
25/33 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on typerä tapa. Suosittelija voi suositella nykyiseltä työpaikaltaan päästäkseen tyypistä eroon, suosittelija voikin olla joku sukulainen, joka haluaa työpaikan sille laiskalle kesätyöntekijälle omasta suvusta...mielestäni tuntemattoman suosittelijan mielipiteisiin perustaminen on hölmöyttä. Lisäksi työtehtävät voi olla täysin erilaisia, eikä hyvän työntekijä toisessa suoriudukaan tehtävistä uudessa paikassa enää samalla tavalla. En ole itse työnhakijana, joten tämä ei ole mitenkään omakohtaista. Mietin vain meidän erästä entistä päällikköä, joka ns. norsunluutornissaan oli ihan pihalla siitä, mitä kentällä tapahtuu. Jos tuon näkisin itse suosittelemassa meille jotain tekijää - minä luultavasti tekisin sen alkukarsinnan - niin suhtautusin hyvin varauksella. Hänelle kun hyvä tekijä ei ollut tekijä, vaan ahterinnuolijat olivat suosiossa. Työn tekivät muut. 

Vierailija
26/33 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva aloittaa puhtaalta pöydältä uudessa paikassa.

Vierailija
27/33 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et vastaa siihen mitä pyydetään, niin se paljastaa miten teet työtäsi. Rekrytoijalle saattaa riittää tieto että sinulla on valikoiva mieli

Vierailija
28/33 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako mahdollinen uusi työnantaja soittaa lupaa kysymättä kenelle vain entiselle työnantajalleni vai vaan nimeämälleni suosittelijalle.

Vierailija
29/33 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole suosittelijaa kun huomasin että suosittelijani on jo eläkkeellä joten otin hänet pois cv:stä. Minua hävettää kysellä suosittelijoita. Nykyistä esimiestä ei tietenkään voi pyytä, sitä edellinen on vaihtanut firmaa ja osa esimiehistä ei muista minua kun niin paljon alaisia. Sitten seuraavat esimiehet ovat niin kaukaisilta ajoilta että ei kehtaa pyytää. Eli ollaan sitte ilman ja saa kelvata.

Vierailija
30/33 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä laita kenenkään tietoja hakemukseen vaan merkitsen, että tiedot annetaan tarvittaessa. Jos pääsen etenemään haussa ja suosittelijoita kysytään, siinä vaiheessa kysyn suosittelijalta (esim. entiseltä esimieheltä) onko ok, jos hänelle soitetaan ja vasta sitten annan tiedot rekrytoijalle.

Vierailija
31/33 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päässyt vanhainkotiin kun en voinut kysyä sen aikaista pomoa suosittelijaksi ja kukaan muu ei kelvannut.

Toinen tapaus oli että selkäni takana oli kyselty sen aikaiselta pomolta minusta. Tämä oli noloa koska en ollut puhunut pomolle mitään työpaikan vaihdosta.

Että saa sitä ihmetellä miksei sote alalle saada työntekijöitä.

Vierailija
32/33 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako mahdollinen uusi työnantaja soittaa lupaa kysymättä kenelle vain entiselle työnantajalleni vai vaan nimeämälleni suosittelijalle.

Ei tietenkään saa kuten ei saa myöskään googlettaa tietoja hakijoista. Silti kumpaakin tapahtuu jatkuvasti.

Vierailija
33/33 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain päälle 30-vuotiaana suositteloiden laittaminen on typerää. Jollei aikuisena ihan itse kelpaa, niin pitäköön tunkkinsa! Minä keski-ikäisenä en tietenkään laita suosittelijoita!

Samaa mieltä. Työuraa takana reilutsti päälle 20v, kaksi korkeakoulututkintoa. Suosittelijoista en laita mitään hakemuksiin. Jos se estää jatkoon pääsyn niin todennköisesti kyseisen firman työilmapiirissä ja työskentelytavoissa on muutakin arveluttavaa. Eli ei jatkoon ja seuraava kiitos.  Työntekijäkin suorittaa karsintaa työnantajista. Jos jossain nettihakemuksessa ei pääse eteenpäin ilman että täyttää kohtaan jotain. Tällöin ole vain kirjoittanut tyyliin suosittelijat pyynnöstä. Kerran kysyttiin ja sanoin, ettei minulla ole antaa sillä hetkellä ketään sopivaa. Pääsin silti haastatteluun.

Kysymys on ajankohtainen minullekin kun olen parin vuoden työttömyyden ja jatko-opintojen jälkeen hakeutumassa takaisin töihin. Entisiä työkavereita tai pomoja en todellakaan kehtaa vaivata, eikä he tietenkään pysty sanomaan mitään tämän päivän työmoraalista tai millainen työkaveri olen. Joten what is the point. Opiskelukaverit on mua 30v nuorempia ilman työkokemusta. Ei todellakaan oikeita henkilöitä arvioimaan kenenkään soveltuvuutta mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä