Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ruuan hinnan nousu vaikuttanut siihen mitä syöt?

Vierailija
25.09.2022 |

Oletko vaihtanut halvempiin ruokiin?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäinen syö niin vähän, ne on lähestulkoon ne samat ostokset aina.

Kahvipaketti kestää lähes kuukauden, maitopurkki kaksi viikkoa. Leivästä osan laitan aina pakastimeen, muuten ehtii homehtua. Puolen kilon kermajuusto riittää yli kuukaudeksi. Eineksiä en osta.

Ruokaa en ole koskaan tilannut kotiin (no joo pitsaa ehkä joskus vuosia sitten), kaiken valmistan itse.

Vierailija
42/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. En osta tuoretta kalaa. Lohi esim ihan sika hintaista.

Nyt hinta on taas lähenyt laskuun. Esim. meillä oli tänä viikonloppuna 9,50 kilo.

Ohi mutta bensakin oli tänään jo 1.949/ litra. Tullut alaspäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten kuin ehkä hiukan vähempi ostan täydellä hinnalla. Punalappuja ostan edelleen paljon niin kuin ennenkin, sen päiväiseen käyttöön ja/tai pakkaseen. Hauska harrastus, ihan kuin pokemoneja keräisi 👍

Vierailija
44/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimaiset omput olivat 4 euroa, puolalaiset euron. Ostin puolalaisia.

Itse ostan kotimaista aina kun voin. En halua tukea ulkomaista ruuantuotanto kotimaisen kustannuksella. 

Tämä olisi tietysti ihanne, mutta pienituloinen ei muuta voi.

Vierailija
45/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

I Finland köpte man dyrare matvaror än tidigare då de billiga och dåliga samt varor i mellanklassen har stigit mycket mera i pris än högklassiga varor.

Varför köpa någon "arkijuusto" eller annan Oltermanni då man får bra ost för snäppet mera. Något så simpelt som svartstämplad edam kostade en bit över 20 €/kg. Det finns betydligt bättre varor för en mindre peng. Samma gäller kött, fisk och pålägg.

Vierailija
46/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole, minulla onneksi varaa vaikka ruuan hinta 10 kertaistuisi.

Mullakin on varaa, mutta nyt on sellainen säästötalkoot henki pällä. Olen alkanut katsomaan hintoja vaikka varaa on. 

Mihin sinä niillä talkoilla säästät? Vai etkö ymmärrä, että vähemmän ostoja=vähemmän verovaroja?

En tiedä. Ensimmäistä kertaa elämässä olen alkanut seurata kilohintoja ja vertailen eri tuotteita. 

Jos mulla ois rahaa, niin en kyllä jaksais vertailla kilohintoja. Sen verran oon kyllästynyt siihen ja tarjousten kyttäämiseen ja niiden perässä juoksemiseen. Vie aikaa.  Jos ois rahaa, niin ostaisin sitä mitä tekee mieli, kaikki samasta kaupasta ja vapautuvan ajan käyttäisin harrastuksiin. 

sivusta

No ei kyllä vie paljon aikaa ja hyvin riittää aikaa myös harrastuksiin. No en minä tuntitolkulla niitä hintoja vertaile. 

Vierailija
47/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten kuin ehkä hiukan vähempi ostan täydellä hinnalla. Punalappuja ostan edelleen paljon niin kuin ennenkin, sen päiväiseen käyttöön ja/tai pakkaseen. Hauska harrastus, ihan kuin pokemoneja keräisi 👍

Päässälaskutaitokin kehittyy hintoja vertailemalla. 

Vierailija
48/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei juurikaan.

Talvella en viime vuonna ostanut niin usein 6 euron kurkkua vaan sitten muita kasviksia enemmän silloin. 4 euron kilohinnalla vielä ostanut.

Niin miksi ostaa pienen palan vettä kuudella eurolla.

Tuskin yksi tuorekurkku nyt sentään kuutta euroa maksaa?

Sen veden mukana saa ihan kivan suutuntuman, ja väriä ruokaan.

Ja lisäksi: noin 130 grammaa kurkkua pitää sisällään neljä grammaa hiilihydraattia, gramman proteiinia, gramman kuitua ja sitäkin enemmän ravinteita. Annos kattaakin yli 60 prosenttia päivän K-vitamiinitarpeesta sekä reilu kymmenen prosenttia prosenttia kalsiumin, magnesiumin, kaliumin sekä manganeesin päivittäisestä tarpeesta.

Vierailija
49/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hinta on taas lähenyt laskuun. Esim. meillä oli tänä viikonloppuna 9,50 kilo.

Oho. Ok hinta. Missäpäin?

Vaajakoskella

Tampereella oli tänä vkl Prismassa ja edellisenä vkl Cittarissa n. 9€/kg.

Vierailija
50/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimaiset omput olivat 4 euroa, puolalaiset euron. Ostin puolalaisia.

Itse ostan kotimaista aina kun voin. En halua tukea ulkomaista ruuantuotanto kotimaisen kustannuksella. 

Kaikilla ei ole varaa olla ylevämielisiä. Jos valittavana terveellisyys tai kotimaisuus, niin terveys voittaa minun arvomaailmassa.

Vierailija
51/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Syön nykyään kaukomailla edukkaasti ulkona katukeittiöissä. Suomessa ei rahat riitä

Vierailija
52/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei juurikaan.

Talvella en viime vuonna ostanut niin usein 6 euron kurkkua vaan sitten muita kasviksia enemmän silloin. 4 euron kilohinnalla vielä ostanut.

Niin miksi ostaa pienen palan vettä kuudella eurolla.

Tuskin yksi tuorekurkku nyt sentään kuutta euroa maksaa?

Sen veden mukana saa ihan kivan suutuntuman, ja väriä ruokaan.

Ja lisäksi: noin 130 grammaa kurkkua pitää sisällään neljä grammaa hiilihydraattia, gramman proteiinia, gramman kuitua ja sitäkin enemmän ravinteita. Annos kattaakin yli 60 prosenttia päivän K-vitamiinitarpeesta sekä reilu kymmenen prosenttia prosenttia kalsiumin, magnesiumin, kaliumin sekä manganeesin päivittäisestä tarpeesta.

Ostaisin mieluummin vaikka banaania. 

Vierailija
53/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naudan jauheliha on korvattu halvemmalla broilerin jauhelihalla. Hirveästi muita muutoksia ei ole tullut tehtyä, ainakaan vielä. Lihansyöntiä on vähennetty jo muutenkin, täysin kasvisruokavalioon siirtyminen vaatisi enemmän perehtymistä ja ei nyt riitä energia. Mutta pikkuhiljaa.

Vierailija
54/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön niin vähän ja halpaa, että vaikea vähentää. Lapsille ei enää tule niitä kalleimpia muroja ja myslejä. Enkä osta raejuustoa enää kovinkaan usein. Enkä niitä hienoja vastaleivottuja leipiä.

Vierailija
55/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatin pihalla itse tomaattia (sato n 6kg), kesäkurpitsaa (en punninnut, ainakin kuusi isoa tuli), keltaista kurpitsaa (satoa 9kg), perunoita, porkkanoita, salaattia, yrttejä ja paprikaa. Jonkin verran meni aloituskustannuksiin rahaa mutta uskoisin että aika hyvin tuo sato kattaa niitä. Ja ensi vuonna ei tarvitse hankkia kuin korkeintaan joitain siemeniä eli kaikki sato on ns kotiinpäin. Lisäksi viljely on mukavaa puuhastelua.

Vierailija
56/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Ok hinta. Missäpäin?

Vaajakoskella

Ok. Mä oon Hki ssä ja täällä taitaa olla edelleen ainakin tuota kalliimpi hinta. Täytyy katsoa hinta kun menen Prismaan.

Vierailija
57/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kurimuksessa olen jotenkin hurahtanut papuihin.

Olen niitä ostanut kotivaraani heti syötävissä pakkauksissa (säilyvät vuoteen 2024) ja myös kuivatuotteina.

Vierailija
58/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokaa tulee syötyä enemmä, kuten linssejä, papuja ja kikherneitä. 

Vierailija
59/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut. Valmistuin tänä keväänä ja palkka kolminkertaistui, joten ei ole paljoa hintojen nousu vaikuttanut.

Vierailija
60/64 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ostelu jäihin. Varaudun kovaan talveen. Ruoka valiosta jäi hifistely pois.