Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onpa taas termi keksitty: riistavegaani

Vierailija
25.09.2022 |

Riistavegaani on tiemmä kasvissyöjä, joka syö myös lihaa.
https://yle.fi/uutiset/74-20000291
Minusta sellaiselle on jo nimitys.

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M32 kirjoitti:

Metsästystä harrastavat ovat yleensä aina jeesustelemassa että he syövät vastuullisesti riistaa jota itse metsästävät, eivät käy tehotuotettua kaupasta ja kaikkien pitäisi nähdä kun se eläin kuolee, tulee yhteys luontoon.

Ajattelevatkohan ikinä kuinka kävisi jos vaikka edes puolet Suomesta alkaisi metsästämään ruokansa, loppuisi se riista ainakin hyvin äkkiä kesken.

Vastaavasti aika nopeasti loppuisi soija, tofu ja kalapuikot, jos edes neljäsosa suomalaisista ryhtyisivät kasvissyöjiksi/vegaaneiksi.

Vierailija
82/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani tai kasvissyöjä ei syö minkäänlaista lihaa, oli se sitten itse metsästettyä riistaa tai kaupasta ostettua tehotuotettua lihaa. Näille voi keksiä omat nimikkeensä eikä koittaa keksiä pyörää uudestaan.

Voi kuule, aika monta kertaa olen nähnyt vegaanituttujen syövän lihaa.

Sitten he eivät ole varsinaisesti vegaaneja, vaan esim. fleksitaareja, jotka syövät enimmäkseen kasvispainotteisesti, mutta silloin tällöin lihaa. Toki joku saattaa määritellä itsensä vegaaniksi, vaikka syö välillä lihaa, mutta silti heidän ruokavalionsa on eri asia kuin miten vegaani-termi normaalisti käsitetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pääosin vegaani, joka syö myös kananmunia, maitotuotteita ja kalaa. Käytän itsestäni ilmaisua sekasyöjä. Tilaan kasvisruokaa, jos ei ole saatavilla kalaa.

Vierailija
84/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lihansyöjäkin on pehmennetty muotoon sekasyöjä.

Eihän kukaan syö pelkkää lihaa

Ihminen on sekasyöjä ja voi valita syökö lihaa vai jättääkö lihan syömättä. Lihan valitseva ihminen on lihansyöjä eli lihaani, lihan poisjättävä on kasvissyöjä eli vegetaristi tai vegaani.

Vegaanin pitää jättää kaikki eläinkunnan tuotteet syömättä ollaakseen vegaani. Joten kasvissyöjä ei ole sama asia kuin vegaani. Pelkkä lihan jättäminen ei vegaanille riitä,

No ei kasvissyöjäkään syö muuta kuin kasviksia. Ei hän käytä lihaa, kalaa, munaa tai maitotuotteita. Vegaanista hänet erottaa se, että hän käyttää villaa ja nahkaa.

Sekä vegetaristi että vegaani ovat kasvissyöjiä. Vegetaristi voi käyttää myös maitoa ja munia. Vegaani ei käytä. Lihaani käyttää lihaa, munia, maitoa.

Ihmisen elimistö on sekasyöjän eli se sopeutuu erilaisiin ruokavalioihin. Ihminen itse päättää ruokavalionsa eli syökö lihaa vai eikö. Lihaani on siis lihansyöjä, vegaani on kasvissyöjä. Myös vegaani on sekasyöjä keholtaan mutta on valinnut jättää lihan pois.

Vem bryr sig? Den som kallar mig "lihaani" förolämpar mig och står själv för följderna.

Du äter lihansk mat så du är lihaani. Skäms du för att äta kött?

Vierailija
85/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani saa käyttää fossiilisia eli eläinperäisiä polttoaineita, esimerkiksi kulkea diesel- tai kaasubussilla, mutta ei syödä puhdasta, terveellistä riistaa?

Lihaani saa syödä vegaanista ruisleipää mutta ei vegaanista kakkua?

Vierailija
86/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M32 kirjoitti:

Metsästystä harrastavat ovat yleensä aina jeesustelemassa että he syövät vastuullisesti riistaa jota itse metsästävät, eivät käy tehotuotettua kaupasta ja kaikkien pitäisi nähdä kun se eläin kuolee, tulee yhteys luontoon.

Ajattelevatkohan ikinä kuinka kävisi jos vaikka edes puolet Suomesta alkaisi metsästämään ruokansa, loppuisi se riista ainakin hyvin äkkiä kesken.

Vastaavasti aika nopeasti loppuisi soija, tofu ja kalapuikot, jos edes neljäsosa suomalaisista ryhtyisivät kasvissyöjiksi/vegaaneiksi.

Mitä ihmettä. Soija josta myös tofu tehdään on viljelykasvi jonka viljelyä voidaan lisätä sen mukaa mitä kysyntä vaihtelee. Luonnonvaraisena elävien eläinten populaatio ei koskaan kasva niin isoksi että sillä ruokkisi isoa laumaa ihmisiä.

Vierailija
87/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin ymmärrettävä termi. En itse söisi muuta lihaa kuin riistaa ja villilohta jos olisin rikas.

Vierailija
88/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse pääosin vegaani, joka syö myös kananmunia, maitotuotteita ja kalaa. Käytän itsestäni ilmaisua sekasyöjä. Tilaan kasvisruokaa, jos ei ole saatavilla kalaa.

Et ole vegaani, vaan syöt pääasiassa kasviperäistä ruokaa.

Vierailija
89/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun ei nyt kannata sanaa vegaani sotkeä tähän ollenkaan. Voit kutsua itseäsi lakto-ovo-pescovegetaristiksi. Itse kun en vielä ollut täysin vegaani, söin kyllä pääosin vegaanisti mutta välillä söin maitotuotteita kutsuin itseäni laktovegetaristiksi. Vasta kun jätin maidon pois aloin kutsua itseäni vegaaniksi.

Vierailija
90/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea termi on riistalihansyöjä.

En vaan, riistavegaani metsästää ravinnokseen ainoastaan kasviasyöviä elämiä ja jättää lihaasyövät eläimet kuten sudet ja ilvekset rauhaan.

Vierailija
91/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole vegaania nähnytkään. Vegaani ei käytä mitään eläinperäistä. Amerikkalaiset ovat luoneet kala-kasvissyöjä, maito-muna-laktovegetarismin, joka ei tarkoita vegaania, vaan vastaa kasvispainotteista syöjää, joka tarkentaa liitteellä mitä syö kasvisten lisäksi. Tämä lisuke ei sisällä koskaan punaista lihaa/nisäkkäitä.

Eli periaatteessa amerikkalaisen mallin mukaan voisit lutsua itseäsi liite-liite-kasvissyöjäksi.

Itse olen huomannut parhaimmaksi ja toimivimmaksi vain ilmoittaa kyselyihin (kurssit, koulutukset ym), että ei punaista lihaa, kala käy. Silloin keittiöt pääsevät helpoimmalla. Keittiöt kyllä nykyään valmistavat ruokaa myös aidoille vegaaneille, joka silloin todellakin on munaton, maidoton, hajuton ja mauton. Sen sijaan punalihattomalla saa herkullista lihatonta ruokaa.

Vierailija
92/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EIPÄ TODELLISUUTTA NÄYTTETÄ kirjoitti:

viher punikit varmaan syövät poron lihaa??? nunnukat lyövät puukon kaulaan poro vielä sätkii ja silmät muljahtelevat kun nahkaa aletaan repimään EN IKINÄ SYÄ PORON LIHAA

Poro on luonnonvarainen ja vähärasvainen eläin sopien siten hyvin vegaaniseen ruokavalioon. Mieluummin poroa kuin tehotuotantobroileria tai sikanautaa.

Vegaani ei käytä mitään eläinperäistä ruokana, sisustuksena tai vaatteena. Poro ei käy. Poro on eläin.

Vierailija
93/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vegaani, vaan syöt pääasiassa kasviperäistä ruokaa.

Hän sanookin nimittävänsä itseään sekasyöjäksi.

Vierailija
94/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vegaania nähnytkään. Vegaani ei käytä mitään eläinperäistä. Amerikkalaiset ovat luoneet kala-kasvissyöjä, maito-muna-laktovegetarismin, joka ei tarkoita vegaania, vaan vastaa kasvispainotteista syöjää, joka tarkentaa liitteellä mitä syö kasvisten lisäksi. Tämä lisuke ei sisällä koskaan punaista lihaa/nisäkkäitä.

Eli periaatteessa amerikkalaisen mallin mukaan voisit lutsua itseäsi liite-liite-kasvissyöjäksi.

Itse olen huomannut parhaimmaksi ja toimivimmaksi vain ilmoittaa kyselyihin (kurssit, koulutukset ym), että ei punaista lihaa, kala käy. Silloin keittiöt pääsevät helpoimmalla. Keittiöt kyllä nykyään valmistavat ruokaa myös aidoille vegaaneille, joka silloin todellakin on munaton, maidoton, hajuton ja mauton. Sen sijaan punalihattomalla saa herkullista lihatonta ruokaa.

Jos punainen liha ei käy, niin käykö kana? Kananliha ei ole punaista vaan vaaleaa.

Vierailija
95/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos punainen liha ei käy, niin käykö kana? Kananliha ei ole punaista vaan vaaleaa.

Tällaista on kutsuttu joskus pollo-vegetaristiksi kirjallisuudessa. Käytännössä en ole koskaan kuullut käytettävän.

Vierailija
96/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä lihaa, kalaa ja ilmeisesti esim. maitotuotteitakin syövällä on tarve kutsua itseään minkäänlaiseksi vegaaniksi? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Sehän nimenomaan sanoi että ei syö maitotuotteita ja kananmunia.

Riistavegaani on sinänsä hyvä kuvaava termi, mutta ilmastosyistä se on varsin elitistinen valinta. Maailman ruuan tarvetta yksinkertaisesti ei voi täyttää riistalla, eikä Suomenkaan mittakaavassa riistaa riitä kaikille eikä kaikilla ole varaa, aikaa tai mahdollisuutta ostaa kallista riistaa tai metsästää itse. Toki lihan syönnin vähentäminen sinänsä on hyvä tavoite.

Vierailija
97/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko vegaani syödä naisen kuukautisverestä tehtyjä verilettuja, istukan tai niellä miehen siemennestettä?

Entä jos vegaani yökkää ja sitten nielee oksennuksen takaisin niin sehän on eläinperäistä, koska tuli eläimestä ulos.

Aika idiootin tasolla sun ajatukset hyrrää

Vierailija
98/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

viher punikit varmaan syövät poron lihaa??? nunnukat lyövät puukon kaulaan poro vielä sätkii ja silmät muljahtelevat kun nahkaa aletaan repimään EN IKINÄ SYÄ PORON LIHAA

Poro on luonnonvarainen ja vähärasvainen eläin sopien siten hyvin vegaaniseen ruokavalioon. Mieluummin poroa kuin tehotuotantobroileria tai sikanautaa.

Vegaani ei käytä mitään eläinperäistä ruokana, sisustuksena tai vaatteena. Poro ei käy. Poro on eläin.

Haluatko mieluummin, että porot kuolevat sukupuuttoon, kuin että niitä hoidetaan ja syödään? Ilman porotaloutta Lappi olisi ajat sitten asfaltoitu tai muutettu tuulivoimapuistoksi. Nythän sinne ei edes voi rakentaa rautatietä etteivät porot häiriinny.

Vierailija
99/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko mieluummin, että porot kuolevat sukupuuttoon, kuin että niitä hoidetaan ja syödään? Ilman porotaloutta Lappi olisi ajat sitten asfaltoitu tai muutettu tuulivoimapuistoksi. Nythän sinne ei edes voi rakentaa rautatietä etteivät porot häiriinny.

:DD millä helvetin rahalla ja miks koko lappi asfaltoitas hahaha

Vierailija
100/151 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei käy kanakaan. Suomalaisten keittiöiden kanssa ei ole ollut käytännössä tarvetta mihinkään kanavänkäykseen. Heille on selvinnyt punaisesta lihasta, että liha ei käy, eivätkä ole tarttuneet väriasiaan. Amerikassa on totta tosiaan vielä oma luokka kanansyöjille. Kerroin nyt vain millä olen itse saanut sellaiset sapuskat mitä olen syönyt.