SOMPASAUNA: Loistavaa mainosta Suomelle
Kalasatamassa sijaitseva Sompasauna. Oletteko käyneet?
Idea on mitä mainioin. Hyvää pr:ää suomalaisesta saunakulttuurista.
Vapaaehtoisuus, lievä kansalaistottelemattomuus, avoimuus ja tasa-arvo.
Viestii turvallisesta saunakultuurista Suomessa.
Sauna on auki 24 h ja vapaasti kenen tahansa käytettävissä.
Kommentit (65)
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
En tahdo saunoa alastomien miesten seurassa, mutta ehkä jossain vaiheessa täytyy kokeilla, jos inflaatio pakottaa tinkimään uimahallireissuista. Saunominen on vaan niin ihanaa, ettei ilman tee mieli olla.
Minua se ei haittaisi. Perinteisesti naiset ja miehet ovat olleet yhdessä alasti saunassa.
Sompasaunan tunnelma on pilalla nykyään. Uima-asut on vallanneet saunan, niin miehillä kuin naisilla.
Slummimainen murju, töhryjä, ei suihkua tai vessaa. Tietyntyyppiset ihmiset pitävät sellaisesta. Enemmän miesten kuin naisten paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tahdo saunoa alastomien miesten seurassa, mutta ehkä jossain vaiheessa täytyy kokeilla, jos inflaatio pakottaa tinkimään uimahallireissuista. Saunominen on vaan niin ihanaa, ettei ilman tee mieli olla.
Minua se ei haittaisi. Perinteisesti naiset ja miehet ovat olleet yhdessä alasti saunassa.
Mutta ei ulkomaalaiset.
Ei heillä ole sellaista saunakulttuuri taustaa, kuin meillä suomalaisella.
Meillä saunakulttuuri vedetään sieluun jo äidinmaidosta.Olin pakistanilaisen miehen kanssa treffeillä, hän kertoi käyvänsä säännöllisesti Sompasaunassa kavereidensa kanssa. Ei ulkomaalaiset ole todellakaan niin rajoittuneita, kuin luulet.
Yökkistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Sompasaunan tunnelma on pilalla nykyään. Uima-asut on vallanneet saunan, niin miehillä kuin naisilla.
Harvakseltaan, mutta useita vuosia Sompiksella käyneenä, voin todeta tämän saman. Uima-asu kansa sukupuolesta tai sukupuolettomasta riippumatta on vallannut paikan. Sompiksen henki on harmillisesti nykyisin poissa. Todella harvat enää ilman uima-asua Sompiksella saunovat. Edes aktiiveja ei taida enää ilman uima-asua nähdä näyttämässä esimerkkiä. Alkuperäinen boheemikulttuuri on haudattu ja puritaaninen liikakansoitus on vallannut paikan. Oma mielipiteeni on, että ennen korona-aikaa aitoa henkeä ylläpitivät isolta osin ulkomaiset opiskelijat. Korona vei heidät ja huolimatta kauniista puheista, me suomalaiset emme todellakaan ole alastomuudelle avointa kansaa.
Tulevan uuden paikan myötä Sompis toivottavasti löytää alkuperäisen henkensä takaisin ihmisten boheemina kohtauspaikkana. Pahasti kyllä pelkään, että Sompikselta tämä henki on kadonnut iäksi. Täytyy vaan toivoa, että se heräisi uudelleen henkiin jossain toisessa ajassa toisessa paikassa.
Suomalaista saunakulttuuria edustaa se, että kaikilla on mahdollisuus saunoa. Kaupungeissa ei kaikilla ole omaa saunaa tai varsinkaan mahdollisuutta käydä sieltä uimassa. Sompasauna tuo tällaisen perisuomalaisen tavan kaiken kansan saataville keskellä Helsinkiä. Ja sitä ylläpitää vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin saunaseura.
Tämä, jos mikä, on mielestäni hienoa saunakulttuuria. 24/7, 365 siellä on sauna. Jos ei ole lämmin, lämmitä itse. Upeaa.