Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SOMPASAUNA: Loistavaa mainosta Suomelle

Vierailija
25.09.2022 |

Kalasatamassa sijaitseva Sompasauna. Oletteko käyneet?
Idea on mitä mainioin. Hyvää pr:ää suomalaisesta saunakulttuurista.
Vapaaehtoisuus, lievä kansalaistottelemattomuus, avoimuus ja tasa-arvo.
Viestii turvallisesta saunakultuurista Suomessa.
Sauna on auki 24 h ja vapaasti kenen tahansa käytettävissä.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinkähän tuolla pesuaineet valuu vai huuhdotaanko ne suoraan mereen?

Milläs huuhdot, ei siellä suihkuja ole. Peseytyminen tapahtuu meressä.

Olen muutaman kerran käynyt enkä kenelläkään nähnyt mitään pesuaineita. Mä luulen että siellä saunominen ei ole ensisijaisesti peseytymistä.

Pervoilu siellä on pääasiana. Alapää.

Näin luulee ihmiset jotka ei ole koskaan siellä käyneet, ja sit ehkä ihmiset jotka itse aina saunassa tirkistelee kaikkia.

En mä ole koskaan havainnut mitään pervoilua, saunominen siellä on pääasia.

Vierailija
42/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon naisia ja yllättävän moni saunoo alasti.

Ykä suosittelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon naisia ja yllättävän moni saunoo alasti.

Ykä suosittelee.

Tämä juuri. Loistavaa pr:ää suomalaisesta kulttuurista. Tuntemattomat alastomat ihmiset voivat mennä saunomaan keskenään turvallisesti. Tasa-arvoa ja avoimuutta. Helsingistä pitäisi tehdä oikein saunakaupunki. Julkisia saunoja kansalaisille jokaiseen kaupunginosaan.

Saunoa pitäisi voida myös mihin kellon aikaan tahansa. Yleiset saunat 24 h auki. Ja miehet ja naiset samaan saunaan ja yhteiset pukuhuoneet. Omia juomia pitäisi saada ottaa mukaan. 

On se nyt tyhmää, että ei saa juoda yhtä omaa saunakaljaa julkisessa saunassa. Alkoholilainsäädännölle pitäisi tehdä jotain.

Vierailija
44/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos tuonne joku menee pervoilemaan niin muut kyllä puuttuu aika hanakasti.

Vierailija
45/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on aina ne rumat ja lihavat naiset jotka saunoo alasti. 😐

Vierailija
46/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin ja se vielä, että haluan saunoa ilman että tarvitsee alkaa iskeä juttua kenenkään ventovieraan kanssa. Minulle sauna on parhaimmillaan paikka jossa voin hiljentyä ja unohtaa muun maailman. Olen kai epäsuomalainen kun ajattelen näin, mutta ei kiinnosta jutella lauteilla. Small talk jossain pihalla ok, mutta saunassa olisin mieluiten hiljaa. 

No eihän sinun ole pakko kenellekään puhua. Ole sitten hiljaa saunassa, kukaan ei estä hiljentymästä.

Jos sauna on sinulle paikka jossa muidenkin pitää hiljentyä, eivätkä saa jutella keskenään, niin yleinen ilmainen sauna on ehkä huono valinta.

Kyllä. Ja juuri siksi en tule Sompasaunaan. Kaikki voittavat. Kunhan sanoin oman mielipiteeni - syvästi anteeksi siitä että olin eri mieltä. 

Vierailija
47/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin ja se vielä, että haluan saunoa ilman että tarvitsee alkaa iskeä juttua kenenkään ventovieraan kanssa. Minulle sauna on parhaimmillaan paikka jossa voin hiljentyä ja unohtaa muun maailman. Olen kai epäsuomalainen kun ajattelen näin, mutta ei kiinnosta jutella lauteilla. Small talk jossain pihalla ok, mutta saunassa olisin mieluiten hiljaa. 

No eihän sinun ole pakko kenellekään puhua. Ole sitten hiljaa saunassa, kukaan ei estä hiljentymästä.

Jos sauna on sinulle paikka jossa muidenkin pitää hiljentyä, eivätkä saa jutella keskenään, niin yleinen ilmainen sauna on ehkä huono valinta.

Kyllä. Ja juuri siksi en tule Sompasaunaan. Kaikki voittavat. Kunhan sanoin oman mielipiteeni - syvästi anteeksi siitä että olin eri mieltä. 

Saahan sitä olla mieltä, mutta eri asia liittyykö ketjuun. Vähän sama kuin olisi ketju jostain tietystä ravintolasta, ja tulisi sinne kritisoimaan sillä perusteella että itse syö mieluiten kotona, kun saa olla rauhassa.

Vierailija
48/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyys on kasvava ongelma. Saunan lauteilla kokee hetkellisesti yhteenkuuluvuuden tunteen ventovieraidenkin kanssa. Saunassa ei ole oikeastaan väliä ihmisen koulutuksella tai työllä. 

Käyn yhteissaunassa ja minusta on juuri se hienoa, että siellä on erilaisia ihmisiä. Kuulee erilaisia näkemyksiä asioista.

Olen vakuuttunut, että julkiset saunat maksaisivat itsensä takaisin hyvinvointina.

Saunominen on melkein terapiaa, puhdistaa mielen ja kehon.

Saunominen on ikivanha suomalainen tapa, miksei ole enemmän kohtuuhintaisia yhteissaunoja? Ja mahdollisuutta pulahtaa luonnonveteen vilvoittelemaan? Helsingissä on todella paljon rantoja.

Sanotaan, että jollei viina, sauna ja terva auta - tauti on kuolemaksi.

Vierailija
49/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Vierailija
50/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Saunominen on mielenterveydenhoitoa, parasta sellaista. Matalan kynnyksen paikkoja, jossa on helppo jutella ihmisten kanssa niitä näitä. Vaikka nyt lämpötilasta ym. Ei kukaan edes odota mitään korkealentoista puhetta saunassa.

Alastomuus ja vähäpukeisuus tuntuvat luonnolliselta.

Vierailija
51/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vain kuvitella, mikä lupaviidakko on ollut niiden muutaman yksityisen yhteissaunan perustamisessa, joita Helsingissä on. Kaupungin rannoille ei saisi ilmeisesti rakentaa mitään. Ainakaan saunoja.

Vierailija
52/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut vaan siinä nykyisellä paikallaan olevassa. Kolme saunaa, portaat mereen. Hyvä meininki ollut joka kerta, en ole havainnut mitään ahdistelua enkä liian päihtyneitä saunojia. Melko paljon myös naisia ja aina tuntenut oloni turvalliseksi.

Suosittelen jos sekasauna ja vähän vaihtoehtoinen meininki kiinnostelee.

Vierailija
53/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin vain kuvitella, mikä lupaviidakko on ollut niiden muutaman yksityisen yhteissaunan perustamisessa, joita Helsingissä on. Kaupungin rannoille ei saisi ilmeisesti rakentaa mitään. Ainakaan saunoja.

Siksi tällaiselle kaupunkikulttuurille ja snadille kansalaistottelemattomuudelle on tilausta.

DIY-meininkiä ja nykyään vissiin ihan kaupungin luvalla. Mut jos olis ensin kysytty lupia ennenku aloitettu toiminta, mitään ei koskaan olisi tapahtunut.

Vierailija
54/65 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainosta Suomelle? Really?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005303632.html

"Seksuaalinen häirintä riivaa helsinkiläistä sekasaunaa – erektioita, itsetyydytystä ja epämääräistä koskettelua"

Vierailija
55/65 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somppuja?

Loistavaa pr:ää, koska kertoo Suomesta maana. Vain täällä on mahdollista, että miehet ja naiset saunovat turvallisesti alasti samassa saunassa. Pukuhuoneet ovat yhteisiä.

Vieläkö siellä on limaiset äijät ahdistelemassa nuoria naisia? Siitähän sompasauna on suurelle yleisölle tuttu. Hyvää PR:ää Suomelle?

Vierailija
56/65 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Seksuaalinen häirintä riivaa helsinkiläistä sekasaunaa – erektioita, itsetyydytystä ja epämääräistä koskettelua"

Siellä on ollut tuhansia kävijöitä. Jos yksi porukasta on hairahtanut, se ei ole paljon.

Miksi saunomiskulttuuria pitäisi rajoittaa häiriintyneiden ihmisten takia?

Vierailija
57/65 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on ollut tuhansia kävijöitä. Jos yksi porukasta on hairahtanut, se ei ole paljon.

Miksi pitää antaa pelolle valtaa ja rajoittaa enemmistön hienoiksi kokemia asioita, koska joukossa on yksi häiriintynyt?

Vierailija
58/65 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoohan se jotain aktiivien asenteista, jos miehen/miesten toiminta ollut jo pidempään tiedossa ja sitä on katsottu sormien läpi. Asiaan puututtiin vasta, kun asia nousi julkisuuteen. Naisena ei ainakaan kiinnosta moinen paikka, jossa hyvällä tsägällä joutuu toisten runkkumateriaaliksi ja lääpittäväksi. Enkä sen vuoksi mainostaisi paikkaa yhdellekään ulkomaalaiselle. En ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos heille käy siellä jotain ikävää.

Vierailija
59/65 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä kenenkään saunomiskulttuuria olla rajoittamassa, kyse on vaan siitä, onko paikka todella hyvä esimerkki "turvallisesta suomalaisesta saunakulttuurista", kun se ainakaan aikaisemmin ei ole sitä ollut.

Vierailija
60/65 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sompasauna on ruma hökkeli joka ei millään tavalla edusta suomalaista saunakulttuuria. Helsingin rannoille kaivataan kohtuuhintaisia siistejä kaiken kansan saunoja. Alakulttuuri-ihmiset saavat kaikin mokomin pitää sompasaunansa.