Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SOMPASAUNA: Loistavaa mainosta Suomelle

Vierailija
25.09.2022 |

Kalasatamassa sijaitseva Sompasauna. Oletteko käyneet?
Idea on mitä mainioin. Hyvää pr:ää suomalaisesta saunakulttuurista.
Vapaaehtoisuus, lievä kansalaistottelemattomuus, avoimuus ja tasa-arvo.
Viestii turvallisesta saunakultuurista Suomessa.
Sauna on auki 24 h ja vapaasti kenen tahansa käytettävissä.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tahdo saunoa alastomien miesten seurassa, mutta ehkä jossain vaiheessa täytyy kokeilla, jos inflaatio pakottaa tinkimään uimahallireissuista. Saunominen on vaan niin ihanaa, ettei ilman tee mieli olla.

Kyllä minulla ainakin on kokoajan pyyhe päällä kun ei meinaa veijari pysyä alhaalla kun naisia nousee lauteille. Myös vaahtoa kertyy suupieleen ja silmät pullistuu päässä. Terveisin kiltti ja mukava mies

Käy pulahtamassa kylmässä vedessä, sillä se asia hoituu.

Vierailija
22/65 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan rakennuslupaa ja jätevesiasiat kunnossa?

Ei takuulla ole. Sompasaunassa ei ole pesumahdollisuutta muuta kuin meressä. Ilmeisesti kaupungin vuokratontti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sompasaunan vierelle oli joku ennen juhannusta kuljettanut sen peräkärrysaunan ja porukkaa on siinäkin riittänyt.

Ihan laituri oli myös siihen tuotu

Vierailija
24/65 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sompasaunan vierelle oli joku ennen juhannusta kuljettanut sen peräkärrysaunan ja porukkaa on siinäkin riittänyt.

Ihan laituri oli myös siihen tuotu

Tämä kertoo ihmisten tarpeesta saunoa ja kaipuusta yhteisöllisyyteen.

Vierailija
25/65 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta matkailunedistömiskeskuksen pitäisi tarttua tuohon.

Ajatus, että maksuton sauna, joka on kansalaisten käytettävissä 24 h, turvalliseen ja tasa-arvoisesti.

Mitä mainiointa markkinointia Suomelle.

Muiden maiden ihmisille, sauna ei ole niin tärkeä eikä ykkösjuttu, kuun meille suomalaisille.

Ei ole, ei.

Mielummin käyttävät erikoissaunoja, turkkilaista saunaa, höyrysaunaa ynnä muita, kylpylöissä.

Suomi on aivan ainutlaatuinen maa, omalla saunakulttuurilla.

Kesä, järvi, vihreät koivut, luonnonrauha, tuollaista kannattaisi markkinoida.

Talvisaunaa avannolla ja lumessa pyörimisellä.

Se jo saattaisi tuntua eksoottiselta,

revontulet taivaalla, hyppyjä lumihankeen kuumasta saunasta, ja takaisin löylyihin.

Vierailija
26/65 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko Helsinki on loistavaa mainosta suomelle vain jos se työnnetään itämereen tienpohjaksi mannereurooppaan.

Minusta olisi todellakin loistavaa mainosta Helsingille, jos olisi yhteisiä maksuttomia saunoja enemmän meren rannalla. Rantaahaan Helsingissä piisaa, miksei ole rakennettu saunoja?

Kaikissa taloyhtiöissä ei ole omaa saunaa, jotta voisi edes kerran viikossa käydä saunomassa.

Kenelle niitä rantoja säästetään?

Vierailija
27/65 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tahdo saunoa alastomien miesten seurassa, mutta ehkä jossain vaiheessa täytyy kokeilla, jos inflaatio pakottaa tinkimään uimahallireissuista. Saunominen on vaan niin ihanaa, ettei ilman tee mieli olla.

Minua se ei haittaisi. Perinteisesti naiset ja miehet ovat olleet yhdessä alasti saunassa.

Mutta ei ulkomaalaiset.

Ei heillä ole sellaista saunakulttuuri taustaa, kuin meillä suomalaisella.

Meillä saunakulttuuri vedetään sieluun jo äidinmaidosta.

Vierailija
28/65 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua se ei haittaisi. Perinteisesti naiset ja miehet ovat olleet yhdessä alasti saunassa.

Mutta ei ulkomaalaiset.

Ei heillä ole sellaista saunakulttuuri taustaa, kuin meillä suomalaisella.

Meillä saunakulttuuri vedetään sieluun jo äidinmaidosta.

Olin pakistanilaisen miehen kanssa treffeillä, hän kertoi käyvänsä säännöllisesti Sompasaunassa kavereidensa kanssa. Ei ulkomaalaiset ole todellakaan niin rajoittuneita, kuin luulet.

Vierailija
29/65 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko Helsinki on loistavaa mainosta suomelle vain jos se työnnetään itämereen tienpohjaksi mannereurooppaan.

Minusta olisi todellakin loistavaa mainosta Helsingille, jos olisi yhteisiä maksuttomia saunoja enemmän meren rannalla. Rantaahaan Helsingissä piisaa, miksei ole rakennettu saunoja?

Kaikissa taloyhtiöissä ei ole omaa saunaa, jotta voisi edes kerran viikossa käydä saunomassa.

Juu, mutta kuka niitä saunoja ylläpitäisi? Siivoaisi.

Lämmittäisi? Ja valvoisi?

Kuka maksaa kulut? Sähköt / puut?

Vierailija
30/65 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, mutta kuka niitä saunoja ylläpitäisi? Siivoaisi.

Lämmittäisi? Ja valvoisi?

Kuka maksaa kulut? Sähköt / puut?

Kuka pitää yllä uimahalleja? Kuka maksaa jättimäiset kultuurituet?

Vaikka veikkausvaroilla.

Vierailija
31/65 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vuosia sitten olen käynyt tuolla. Onko se muka yhä pystyssä? Jo silloin puhuttiin, että se pitäisi purkaa pois. Nuhjuisen oloinen paikka ja ympärillä asfalttia, vanhoja laivoja ja raksaa. Mitä hienoa siinä on?

Vierailija
32/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkähän tuolla pesuaineet valuu vai huuhdotaanko ne suoraan mereen?

Vierailija
33/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vapaasti kenen tahansa käytettävissä.

Tässä menee pieleen. Samoin kuin Suomikin on kenen tahansa käytettävissä. Pitäisi olla valikoivampi keitä saunaan päästetään.

Vierailija
34/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs huuhdot, ei siellä suihkuja ole. Peseytyminen tapahtuu meressä.

Olen muutaman kerran käynyt enkä kenelläkään nähnyt mitään pesuaineita. Mä luulen että siellä saunominen ei ole ensisijaisesti peseytymistä.

Vierailija
35/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi saunoa kaikenmaailman pervojen, nistien ja tautisten rupuleiden kanssa, en, vaikka maksettais.

Onko siellä nykyisin vessoja?

Vierailija
36/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt muutaman kerran. Häirintää tai örvellystä en ole nähnyt ollenkaan, vaikka ihan varmasti sitä joskus jollekin sattuu. Ihmiset aina olleet tosi asiallisia ja alueella hyvä meininki. Yllättävän paljon naisia ja osa saunoo myös alasti, stereotyyppinen sekasaunahan on 95% setämiehiä mutta ei ollut lainkaan sellaista.

Itse tykkään. Ainoa paikka Helsingissä, mistä pääsee avannosta ilmaiseksi saunaan.

Vierailija
37/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs huuhdot, ei siellä suihkuja ole. Peseytyminen tapahtuu meressä.

Olen muutaman kerran käynyt enkä kenelläkään nähnyt mitään pesuaineita. Mä luulen että siellä saunominen ei ole ensisijaisesti peseytymistä.

Pervoilu siellä on pääasiana. Alapää.

Vierailija
38/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sompasauna ei ole Kalasatamassa vaan Verkkosaaressa.

Itse asiassa se on Hermanninrannassa nykyään.

Taitaa kyllä jäädä Verkkosaaren puolelle 🙄

Hermanninranta ei ole Verkkosaarta. Se on Hermannia ja Sörnaista, Vallilan peruspiiriä. Sauna on ymmärtääkseni Sörkan puolella. Että 🙄 vaan itsellesi.

Vierailija
39/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin ja se vielä, että haluan saunoa ilman että tarvitsee alkaa iskeä juttua kenenkään ventovieraan kanssa. Minulle sauna on parhaimmillaan paikka jossa voin hiljentyä ja unohtaa muun maailman. Olen kai epäsuomalainen kun ajattelen näin, mutta ei kiinnosta jutella lauteilla. Small talk jossain pihalla ok, mutta saunassa olisin mieluiten hiljaa. 

Ja siksi haluat yleiseen saunaan? Jaahas.

Vierailija
40/65 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin ja se vielä, että haluan saunoa ilman että tarvitsee alkaa iskeä juttua kenenkään ventovieraan kanssa. Minulle sauna on parhaimmillaan paikka jossa voin hiljentyä ja unohtaa muun maailman. Olen kai epäsuomalainen kun ajattelen näin, mutta ei kiinnosta jutella lauteilla. Small talk jossain pihalla ok, mutta saunassa olisin mieluiten hiljaa. 

No eihän sinun ole pakko kenellekään puhua. Ole sitten hiljaa saunassa, kukaan ei estä hiljentymästä.

Jos sauna on sinulle paikka jossa muidenkin pitää hiljentyä, eivätkä saa jutella keskenään, niin yleinen ilmainen sauna on ehkä huono valinta.