IS: Tuhannet meduusat odottivat Inkaa mökkirannassa
Korvameduusat valtasivat perheen mökkirannan.
IS jutussa kuvia. Vaikka nuo ei käsittääkseni polta ihmistä, en kyllä itse olisi mennyt tuonne sekaan uimaan.
Oletteko muut spotanneet korvameduusoja? Joidenkin lähteiden mukaan niiden lisääntyminen kertoo meren rehevöitymisestä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meduusat on kivoja, niillä ei oo kiire mihinkään.
Tuli mieleen sama pupuista. Vaikea sanoa mitä niiden mielessä pyörii kun möllöttävät vain lenkki polun reunalla. Joskus olen pohtinut etteivät ole pelkästään papanoiden mussuttajia. Jotain niillä on mielessä... Ehkäpä euroviisut tai vallankumous....
Onkohan tää kirjoittaja sama pyylevä mies (flanellipaidassa, lasit ja parta ja piteli henkseleistä kiinni) jonka näin tähyilevän lenkkipoluilla varpaillaan, nenä pitkänä jonnekin ryteikköön. Kun ajoin ohitse ja vilkasin taakse näin metsäjäniksen mitä hän katseli.
Miksi niiden kanssa mentiin uimaan? Voivatko ne hajota ja tuntuu iholla limaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiennyt että Suomessakin on meduusoja :D mutta en kyllä menisi noiden sekaan uimaan, ällöttää uida jo jos rannassa on jotain limaisia kasveja, saati sitten limaisia eliöitä.
Kasvitkin ovat eliöitä.
Olet varmasti todella hauskaa seuraa juhlissa, kaikki tykkää pätemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niiden kanssa mentiin uimaan? Voivatko ne hajota ja tuntuu iholla limaiselta.
Tätä samaa itsekin mietin. Miksi piti hypätä sekaan? Toisekseen, netissä lukee myös, että jotkut herkät voi saada iho-oireita näistäkin meduusoista.
Vesihän on jo kauhean kylmää uimiseen! Vai onko se Runkholmenin saari jossain ydinvoimalan lähellä, missä lauhdevedet lämmittävät?
2 eri kertaa Ahvenanmaalla 15 vuotta kesää vietäneenä törmäsin koramedusojen massailmiöön. 40 vuotta sitten. Antonio Gramskin aikoihin jos edes muistatte venäläis-tankkerin onnettomuutta. Frebbenbyn Ma4rsundissa näkyi vähän jälkiä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/M/T_Antonio_Gramscin_%C3%B6ljyp%C3%A4%C3%…
Öljypäästö 1979
Neuvostoliitossa oli normaalia, että ympäristötuhoista ei välitetty eikä niistä tiedotettu. Näin tapahtui nytkin, eikä suurhälytystä annettu, Itämeren naapurimaita informoitu tai medialle asiasta kerrottu. Öljy sai kulkeutua lähes kuukauden ajan Itämerellä Latviasta kohti koillista Ruotsiin Tukholman saaristoon ja Suomeen Ahvenanmaalle. Vasta 16. maaliskuuta Neuvostoliitto kertoi asiasta Suomen ulkoministeriölle, joka ei kuitenkaan ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin.
Kolme kertaa olen kipua aiheutaviin medusoihin vahingossa törmännyt. Atlantti ja Välmeri. Puoli tuntia kovaa kipua vaikka olin kylmässä merivedessä. Juu olen sukeltaja ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vesihän on jo kauhean kylmää uimiseen! Vai onko se Runkholmenin saari jossain ydinvoimalan lähellä, missä lauhdevedet lämmittävät?
Vai että Runkholmenin saari. Sekö selittää ne tuhannet meduusojen kanssa uivat miehet?
Neanderthalensis kirjoitti:
2 eri kertaa Ahvenanmaalla 15 vuotta kesää vietäneenä törmäsin koramedusojen massailmiöön. 40 vuotta sitten. Antonio Gramskin aikoihin jos edes muistatte venäläis-tankkerin onnettomuutta. Frebbenbyn Ma4rsundissa näkyi vähän jälkiä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/M/T_Antonio_Gramscin_%C3%B6ljyp%C3%A4%C3%…
Öljypäästö 1979
Neuvostoliitossa oli normaalia, että ympäristötuhoista ei välitetty eikä niistä tiedotettu. Näin tapahtui nytkin, eikä suurhälytystä annettu, Itämeren naapurimaita informoitu tai medialle asiasta kerrottu. Öljy sai kulkeutua lähes kuukauden ajan Itämerellä Latviasta kohti koillista Ruotsiin Tukholman saaristoon ja Suomeen Ahvenanmaalle. Vasta 16. maaliskuuta Neuvostoliitto kertoi asiasta Suomen ulkoministeriölle, joka ei kuitenkaan ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin.
Kolme kertaa olen kipua aiheutaviin medusoihin vahingossa törmännyt. Atlantti ja Välmeri. Puoli tuntia kovaa kipua vaikka olin kylmässä merivedessä. Juu olen sukeltaja ollut.
Tuskin Venäjällä nykyäänkään näistä kovin välitetään. Ainakin toiminta Ukrainan ydinvoimaloiden ja saastuneiden alueiden suhteen on ollut aika leväperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiennyt että Suomessakin on meduusoja :D mutta en kyllä menisi noiden sekaan uimaan, ällöttää uida jo jos rannassa on jotain limaisia kasveja, saati sitten limaisia eliöitä.
Kasvitkin ovat eliöitä.
No kerroppa mitä medusat ovat? Varsinkin medusojen lisääntyminen. Minä en tiedä. Ne liikkuvat ja muuttavat syvyyttä muutamalla. Korvamedusa käy pinnassa, kääntyy samantien kulkemaan taas alaspäin. Tietoisuutta on!
Ihailtavan rento ja tyyni suhtautuminen. Kivaa välillä lukea tällaisia juttuja eikä aina niitä "järkyttävä yllätys rannassa pilasi perheen elämän". Itse en olisi kyllä tohtinut mennä uimaan meduusojen kanssa vaan olisin tyytynyt katsomaan rannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvitkin ovat eliöitä.
No kerroppa mitä medusat ovat? Varsinkin medusojen lisääntyminen. Minä en tiedä. Ne liikkuvat ja muuttavat syvyyttä muutamalla. Korvamedusa käy pinnassa, kääntyy samantien kulkemaan taas alaspäin. Tietoisuutta on!
Ne tulee rantoihin, lisääntyy muodostamalla jotain polyyppeja ja toukkia, jotka menee pohjaan talveksi. Aikuiset meduusat kuolee syksyllä, ei elä talven yli.
Vierailija kirjoitti:
Ihailtavan rento ja tyyni suhtautuminen. Kivaa välillä lukea tällaisia juttuja eikä aina niitä "järkyttävä yllätys rannassa pilasi perheen elämän". Itse en olisi kyllä tohtinut mennä uimaan meduusojen kanssa vaan olisin tyytynyt katsomaan rannalta.
Suurin ongelma medusaparvessa uimiseen oli se että ei näe metriä enempää eteenpäin. Ja ne lonkeromaiset lisääntymiselimet on.... h ärskiä. Tentacle sex.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvitkin ovat eliöitä.
Ne tulee rantoihin, lisääntyy muodostamalla jotain polyyppeja ja toukkia, jotka menee pohjaan talveksi. Aikuiset meduusat kuolee syksyllä, ei elä talven yli.
Se polyyppivaihe onkin mielenkiintonen juonenkäänne.
Vierailija kirjoitti:
Noita on kiva heitellä 😁
Ai uimareita?
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma medusaparvessa uimiseen oli se että ei näe metriä enempää eteenpäin. Ja ne lonkeromaiset lisääntymiselimet on.... h ärskiä. Tentacle sex.
Löytyykö suomesta montaa paikkaa mistä näkee veden alla metriä pidemmälle?
Söpöjä ovat. <3 Meduusat ovat kiehtoneet itseäni aina ja on mielenkiintoista nähdä niitä meilläkin päin.
Meduusat eivät ole tältä planeetalta. Ne tulevat Siriukselta. Tiedätte että ne loistavat pimeässä oudosti, ovat läpinäkyviä eivätkä ihmiset oikein tiedä edes mitä ne ovat. Luulitteko ufojen olevan kolmisormisia harmaita joilla isot silmät? Ei, ufot ovat meduusoja ja ihan tuolta toiselta planeetalta ja ulottuvuudesta ne ovat tänne tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö suomesta montaa paikkaa mistä näkee veden alla metriä pidemmälle?
Toisekseen haluaisin löytää tälläisen lammen. En itse ui järvissä, koska pelkään sampia.
Kirkasvetinen lampi olisi ihana uimapaikka kesällä.
Mielenkiintoista pohtia, olisivatko meduusat liittoutuneet piisamien kanssa laiturin hävityksessä, vai olisivatko ne kenties ottaneet Aaken puolen ja muodostuneet muuriksi suojelemaan laituria? Olisiko yksi aikamme tragedioista vältetty? Emme koskaan saa tietää.