Tuli sitten -40% päätös perustoimeentulotukeeni! Miten tällä muka on tarkoitus pärjätä 300 eurolla, kun 500 eurollakaan se ei tuntunut onnistuvan, vaan piti lainata rahaa?!!
Ja vielä kahdeksi kuukaudeksi tuo -40% tuki.
En pysty mitenkään pärjäämään tuolla, on pakko jotenkin alkaa varastamaan ruokaa tai jotain muuta...Miten Suomea muka voi kukaan kutsua oikeusvaltioksi kun tällaista tapahtuu???
Onko joku valittanut esimerkiksi EU:n tuomioistuimeen tällaisesta?
Apua tarvitaan!!
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan, asut yksin kaksiossa tai sitä suuremmassa asunnossa tai talossa?
1. Mene töihin, ihan mihin tahansa. Jopa huono puhelinmyyjä saa tuota enemmän palkkaa. Siivoojille ja tiskareille on aina myös töitä.
2. Muuta kimppakämppään tai kommuuniin. Asumiskulut pienenee merkittävästi.
Muuta neuvoa ei tule.
Anna, kun arvaan. koulu ei maistunut opiskeluun keskittyneiden koululaisten kiusaamista lukuun ottamatta. Pääsit kyllä johonkin työhön, mutta pomo oli aina niin v-mäinen. Käski laittaa kännykät pois ja niin pois päin. Kaikki vaikeudet ovat ehdottomasti muiden syytä. Itse et ole tehnyt mitään väärää.
"1. minunko tässä pitäisi mennä töihin? Sinähän se olet niin kovasti vuosikymmenten uurastuksen tuloksena saavuttanut hyvän palkan, joten sinun kuuluu antaa minulle lisää rahaa
2. Ai minunko pitäisi muka miettiä tapoja säästää rahaa? Sinähän tässä kulutat suuresta palkastasi enemmän, säästä sinä ja anna mulle ne rahat, miten edes kehtaat ajatella muuta. Tee vähän ylitöitä, niin saat annettua enemmän, pöh että kehtaat vaatia minua tekemään töitä, kun itse saisit niin helposti niitä ylityötunteja."
Mitä :D
Oon tän ennenkin laittanut mut sama systeemi tänne kuin saksassa (Huom EUmaa) eli jos tiput työttömäksi niin puoli vuotta saat samankaltaista rahaa kuin työttömyystuki meillä ja sitten jos et oo onnistunut töitä löytämäänsä niin kaikki omaisuus pitää laittaa lihoiksi ennenkuin rahaa saa lisää.. tukee aktiivisuutta.
Ylemmyydentuntoiset ja empatiakyvyttömät taas kommentoimassa.
Se mikä sinulle vaikuttaa itsestäänselvältä ratkaisulta tai toimintatavalta jossain tilanteessa ("Mene töihin!")
ei välttämättä ole sitä jollekin muulle.
Vähennyksenjän saa tehdä vain tietyin ehdoin ja silloin ei saa, jos se vaikeuttaa tuen saajan selviytymistä kohtuuttomasti.
Jos koet että niin on, niin valitusta kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Oon tän ennenkin laittanut mut sama systeemi tänne kuin saksassa (Huom EUmaa) eli jos tiput työttömäksi niin puoli vuotta saat samankaltaista rahaa kuin työttömyystuki meillä ja sitten jos et oo onnistunut töitä löytämäänsä niin kaikki omaisuus pitää laittaa lihoiksi ennenkuin rahaa saa lisää.. tukee aktiivisuutta.
Itse ehkä hieman prossataisin, eli esim. 3 kk palkkaa vastaava summe ja siitä eteenpäin sitten 10 % alkuperäisestä summasta pois kuukausittain, kunnes ollaan työmarkkinatuen tasolla.
Mutta tärkeintä olisi saada vihdoin asumisen tukiin uudistus: Eli koko maan kattava maksimisumma sallittuihin asumisen kuluihin. Eli toisin sanoen toimeentulotuella ei koskaan pitäisi voida asua kasvukeskuksissa. Paitsi juuri jos vaikka 3 tt-kaverusta yhdessa vuokraa sen kaksion. Tämä maa ei vain kestä sitä, että porukka asustelee omissa yksiöissään maan kalleimmissa kaupungeissa toisten rahoilla.
Usein tt-asiakkaat itkevät sitten, että miten sielät perähikiältä sitten muka löytäisin töitä. Huoh, jos on pudonnut toimeentulotuen piiriin, sitä työnhakuaikaa on tasan tarkkaan ollut jo riittävästi paikan päällä. Ansiosidonnainen kestää melkein pari vuotta. Ja nykyään haastattelut oituvat etänä melko hyvin. Ja työhakemusten lähettäminen vielä paremmin. Täydellinen tekosyy.
Meidän on pakko saada kulut alas.
Vierailija kirjoitti:
Ylemmyydentuntoiset ja empatiakyvyttömät taas kommentoimassa.
Se mikä sinulle vaikuttaa itsestäänselvältä ratkaisulta tai toimintatavalta jossain tilanteessa ("Mene töihin!")
ei välttämättä ole sitä jollekin muulle.
Niin, se on kyllä huomattu, että töihin menemättä jättäminen on kyllä toimeentulotukieläteille se itsestäänselvä ratkaisu.
Se on aika vaikea enää olla kovin empaattinen, kun marginaaliveroprosentti on pakollisine maksuineen nyt 60 % ja ryyppyväki vaan vaatii lisää rahaa ja suorastaan pöyristyvät ajatuksesta, että heidän pitäisi itse alkaa elättämään itseään. Vielä pöyristyttävämpää, siis ihan uskomatonta röyhkeyttä on vielä se, että maan tärkeimpien hekilöiden, toimeentulotuen vakioasiakkaiden muka pitäisi alkaa miettimään asumisen moenojaan. On kyllä röyhkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vähennyksenjän saa tehdä vain tietyin ehdoin ja silloin ei saa, jos se vaikeuttaa tuen saajan selviytymistä kohtuuttomasti.
Jos koet että niin on, niin valitusta kehiin.
Kunpa tämän 60 % marginaaliveronkin osalta saisi tehdä valituksen todeten, että heikentää selviytymistä kohtuuttomasti, kun asuntolainan korot nousee kerralla melkein 3 %-yksikköä ja sähkölasku kasvaa pilviin.
Mutta ei. Valitusoikeus on vain niillä, jotka saavat rahaa tekemättä mitään. Makasajat pysyköön hiljaa, kun ovat vain ahneita ja empatiakyvyttömiä.
Tuo on aivan oikein.
Suomessa on aivan järjettömän korkeat tuet, nyt todella moni ei lähde töihin, kun saa minimipalkan verran kotona maatessa.
Ei sitä totua ihan helposti 40 pinnaa vähennetä. Sinun on tullut itse tehdä asian eteen jotain. Onko työnhaku voimassa? Tai jos et koe itseäsi työkykyiseksi, oletko hakenut todistuksen työkyvyttömyydestä eli ensisijainen etuus haettuna? Sinua on kyllä informoitu aikaisemmilla päätöksillä asiasta ja tieto lähtenyt myös sosiaalitoimeen.
Tässä päänsilittely yhteiskunnassa on kyllä kelaltakin viety kaikki keinot aktivoida ihmisiä ja tuo 20 tai 40 pinnan vähentäminen niitä ainoita harvoja ja senkin voi tehdä vain kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla on työvoimapula.
Ei ne siellä ala opettamaan täysin toisen alan ihmisille alan perusasioita ihan kädestä pitäen ja maksa täyttä palkkaa kädet ristissä seisomisesta.
Ei herranjestas. 🤣 🙄
Kyllä kokeille/tarjoilijoille ON olemassa koulutuksen ihan syistä.
Ei siellä kuka tahansa ummikko pärjää.
Oletko edes kokeillut hakea ravintola-alan töitä? Tuskin. Alalla on huutava työvoimapula, ja töihin pääsee kyllä. Toki se vaatii asennetta.
Kokiksi tuskin pääsee ilman koulutusta, mutta kyllä minun yliopistossa opiskelevalla tyttärelläni riittää töitä ravintola-alalla. Hygieniapassi toki vaaditaan, ja anniskelupassi, jos työssä pitää tarjoilla/myydä alkoholia. Ei ole rakettitiedettä nuo passit suorittaa, ja siitä sitten vain rekryfirmojen listoille. Tiskistä pitää yleensä aloittaa, mutta kun asenne on kohdillaan, pääsee alalla kyllä etenemään ilman koulutustakin. Ja myös oppisopimuskoulutus on mahdollinen, esim. julkiset ruokapalvelut kärsivät myös työvoimapulasta, ja ottavat mielellään oppisopimuskoulutukseen.
Mutta helpompihan se toki on istua sohvalla valittamassa, että töitä ei ole ja tukiakin leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla kyllä saa töitä jos haluaa. Eikä todellakaan tarvitse olla lääkäri tai vastaava. Riittää että osaa jotenkin puhua ja lukea.
Tämä pitää paikkaansa ja todella moni sivuuttaa juuri tämän faktan sujuvasti.
Usea toki väittää, ettei töitä saa, koska heillä ei todellisuudessa ole haluja tehdä töitä.
Kela ei vie keneltäkään tukia ilman syytä .Olet jättänyt selvittämättä mitä he ovat pyytäneet.Katso peiliin sieltä se syyllinen löytyy.Jos et tee omaa osaasi on turha valittaa.Samat säännöt kaikille.
Multa viedään joka kuukausi reilut 1300euroa halusin tai en. Ja jatkuvasti on pelko, että tullaan viemään lisää koska sinun kaltaisia vinkujia on päivä päivältä enemmän. Suoraan sanoen ei kiinnosta yhtään miten pärjäät. Ihan riittävästi tässä omassa elämässä. Joka päivä on tehtävä töitä ja noustava ylös. Hoidettava omat ja vähän muidenkin asiat. Maksan veroja mielellään siitä, että on koulut ja terevyskeskukset, kaduilla valot ja poliisilaitos... Mutta en todellakaan jaksaisi enää elättää muita lusmuilijoita. Näillä kun kun vielä tapana lisääntyä aikansa kuluksi ja asunnon varmistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vaikka tekisitte asialle jotain? Ihan oma moka jos alennetaan 40 %, siinä turha muita syytellä kun itse mokattu.
Siinä taas joku TÄYDELLINEN kermaperse joka on niiiiiiin TÄYDELLINEN ettei se tee virheitä ikinä eikä missään!! Hyppää jokeen!!
Miten jonkun toisen virheiden tekeminen liittyy siihen, että joku toinen on työttömyystuella?
Muistetaan nyt kuitenkin se asia, että jokainen lähtökohtaisesti on itse vastuussa omasta/lastensa elatuksesta.
Ei muut.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tärkeintä olisi saada vihdoin asumisen tukiin uudistus: Eli koko maan kattava maksimisumma sallittuihin asumisen kuluihin. Eli toisin sanoen toimeentulotuella ei koskaan pitäisi voida asua kasvukeskuksissa. Paitsi juuri jos vaikka 3 tt-kaverusta yhdessa vuokraa sen kaksion. Tämä maa ei vain kestä sitä, että porukka asustelee omissa yksiöissään maan kalleimmissa kaupungeissa toisten rahoilla.
Ennen tuollaista muutosta pitäisi huolehtia siitä, ettei kämppisten tulot vaikuta missään tilanteessa muiden samassa taloudessa asuvien tukiin. Nykyinen järjestelmähän kannustaa ihmisiä asumaan yksin, jotta välttyisi ikäviltä yllätyksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan oikein.
Suomessa on aivan järjettömän korkeat tuet, nyt todella moni ei lähde töihin, kun saa minimipalkan verran kotona maatessa.
Saan työmarkkinatukea 700e. Missä työssä on noin pieni palkka?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä noita Kela maksaa sähkön ja lääkkeet. Kun mä saan minimieläkettä eikä mun menoiksi kela hyväksy mitään muuta kuin vuokran. Lääkehankintoihin eikä sähkölaskuihin tipu apua. Välillä on oltava ilman lääkkeitä jos ei ole rahaa niitä ostaa. Ja on sellaisia mitä olisi pakko ottaa joka päivä, esim. verenpainelääke, mielialalääkkeet jne. Ja sähkölaskua ei hyväksytä menoksi ollenkaan.
Oletko siis hakenut perustoimeentulotukea Kelasta? Vai puhutko nyt pelkästään asumistuesta?
Jos perustt-tukihakemus on myönteinen, saa automaattisesti maksusitoumuksen apteekkiin sille ajalle, jolla päätös on voimassa. Sen pitäisi kyllä kattaa kaikki tavanomaiset lääkkeet ainakin. Myös sähkölasku huomioidaan perustt-tuessa menona tiettyyn rajaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan oikein.
Saan työmarkkinatukea 700e. Missä työssä on noin pieni palkka?
No kerro nyt ihmeessä muutkin tuet, joita saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos menisit töihin.
Itse olen työkyvytön muttei eläkettä jatkettu, syynä pitkälti se ettei erikoissairaanhoitoon pääse vaan yleislääkäri kirjoitti lausunnon. En aio evääni liikauttaa eikä kukaan minua töihin ottaisikaan, valitettavasti.
Millä elät?
Anna, kun arvaan. koulu ei maistunut opiskeluun keskittyneiden koululaisten kiusaamista lukuun ottamatta. Pääsit kyllä johonkin työhön, mutta pomo oli aina niin v-mäinen. Käski laittaa kännykät pois ja niin pois päin. Kaikki vaikeudet ovat ehdottomasti muiden syytä. Itse et ole tehnyt mitään väärää.
"1. minunko tässä pitäisi mennä töihin? Sinähän se olet niin kovasti vuosikymmenten uurastuksen tuloksena saavuttanut hyvän palkan, joten sinun kuuluu antaa minulle lisää rahaa
2. Ai minunko pitäisi muka miettiä tapoja säästää rahaa? Sinähän tässä kulutat suuresta palkastasi enemmän, säästä sinä ja anna mulle ne rahat, miten edes kehtaat ajatella muuta. Tee vähän ylitöitä, niin saat annettua enemmän, pöh että kehtaat vaatia minua tekemään töitä, kun itse saisit niin helposti niitä ylityötunteja."