Reservin ikäraja on nousemassa
Kyllä tässä ollaan selvästi mahdolliseen sotaan valmistautumassa.
"Puolustusministeriö on päättämässä muutoksesta lähiviikkoina.
Viiden vuoden korotuksesta on ollut puhe. Muutos perustuisi ensisijaisesti Puolustusvoimien tarpeeseen ja reserviläisen vapaaehtoisuuteen."
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/1cdce255-0184-4803-a664-0a8…
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suomessa annetaan määräys liikekannallepanosta, niin se on kuulkaas vaan lähdettävä sinne sotatantereelle huvitti tai ei. Ketään ei siinä vaiheessa enää kiinnosta kysellä haluatko vai et, vaan lähdet vapaaehtoisesti tai sinut viedään sinne. Näin se homma menee. Hirveästi uhottu ja mesottu jo monta kuukautta ja kun pääsis viimein tositoimiin niin jo löytyy tekosyitä. Muistelkaapa viime kertaa kun oli sama tilanne. Ei silloin peräännytty.
Sopii tulla hakemaan. Hakijoita on parempi olla enemmän kuin puoliryhmä...
Tämä. Muutenkin motivoituneet sotilaat on hyödyllisempiä eikä skapparien tarvitse pelätä saavansa luodin selkään.
Mä en jaksa enää:(( joka paikassa jo maalaillaan kauhukuvia sodan alkamisesta. Ja se tuntuu realistiselta nyt kun rajalta vaan lappaa porukkaa.
Iltapaska käy kysymässä "pelokkailta" nuorilta miehiltä mielipiteitä. Eivät halua kommentoida tai ovat hyvin, hyvin peloissaan. Tottakai pitävät lärvinsä kiinni, kuka nyt alkaisi tunnustamaan, että "joo, mä tulin tänne suorittamaan erikoisoperaatiota - heti kun käsky käy!".
Ukrainaan hyökätessä Maikkarilla asian ytimessä- ohjelmassa entisen Putinin sisäpiiriin kuuluneen mukaan Venäjä hyökkää Suomeen puolen vuoden päästä. Puoli vuotta alkanut kulumaan, nyt ilmeisesti alkaa täälläkin pian tapahtumaan. Nämä ajatukset ei vaan jätä rauhaan, etenkin kun venäläiset tehneet kaikkea kauheuksia ukrainalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa enää:(( joka paikassa jo maalaillaan kauhukuvia sodan alkamisesta. Ja se tuntuu realistiselta nyt kun rajalta vaan lappaa porukkaa.
Iltapaska käy kysymässä "pelokkailta" nuorilta miehiltä mielipiteitä. Eivät halua kommentoida tai ovat hyvin, hyvin peloissaan. Tottakai pitävät lärvinsä kiinni, kuka nyt alkaisi tunnustamaan, että "joo, mä tulin tänne suorittamaan erikoisoperaatiota - heti kun käsky käy!".Ukrainaan hyökätessä Maikkarilla asian ytimessä- ohjelmassa entisen Putinin sisäpiiriin kuuluneen mukaan Venäjä hyökkää Suomeen puolen vuoden päästä. Puoli vuotta alkanut kulumaan, nyt ilmeisesti alkaa täälläkin pian tapahtumaan. Nämä ajatukset ei vaan jätä rauhaan, etenkin kun venäläiset tehneet kaikkea kauheuksia ukrainalaisille.
Huolesi on turhaa. Siteeraan Päiviä: "Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on upea maa ja puolustamisen arvoinen. Reservin ikärajan nosto kertoo suomalaisten maanpuolustustahdon vahvasta kasvamisesta ja yhtenäisestä kansasta. Saamme olla ylpeitä jokaisesta reserviläisestä.
Millä tapaa tarkalleen täällä on mitään puolustettavaa?
Yhtälailla voi sanoa, että ikärajan nosto kertoo nuorempien huonosta kunnosta, niin paljon kelvotonta sakkia, että ei auta ku pistää vanhat papat tilalle.
Lue vähemmän Pravdaa niin se kyllä sinulle selviää.
No kerro nyt, luulisi että top10 lista tulisi ihan lonkalta kun tää kerta on niin upea maa.
Ei sitä suomalaisille tarvitse listata. Tietävät sen listaamattakin.
No mä en sitten kaiketi ole suomalainen, mutta utelias olen siltikin, pistä ny siis listaa jo esille, inspiraatioksi muiden maiden ihmisille jotka pohtii täysin samoja kysymyksiä?
Kun ei lukemisen kautta tunnu menevän sinulle perille, niin koitetaan sitten äänen ja kuvan kanssa.
Eli samaa jargonia kuin ennenkin, on kaikki niin hienosti ja mustikoitakin saa poimia vapaasti jne..
Mutta kun ei kaikilla ole täällä asiat hyvin, ja monet näistä kokee tulleensa yhteiskunnan kaltoinkohtelemaksi tavalla tai toisella, kai ymmärrät, ettei tuommoinen propagandahehkutus tehoa silloin?
Ei kukaan ole väittänytkään, että Suomi mikään täydellinen maa olisi. Puolustamisen arvoinen joka tapauksessa. Ja mitä tulee mustikoihin, niin pitkin eurooppaa ja maailmaa tulleet turistit ihmettelevät miten meillä on metsät täynnä syötäviä marjoja ja sieniä. Niitä poimimaan vaan pitää tuoda ukrainalaisia, kun kaltaisesi "marjanpoimija" ei siihen kykene.
En vaan henkilökohtaisesti koe maassa olevan tällä hetkellä mitään puolustamisen arvoista edelleenkään.
Poimin mä tänäkin vuonna yhden ämpärin, ja luumuja, ja omenoita, ja vattuja jne... omiin tarpeisiin tietenkin vaan, kun niistähän ei saa rahaa pyytää ettei vapauden johtotähden verokarhu suutu siitäkin.
Liikaa veroja ja kieltoja
Liikaa paskantärkeilyä ja samalla toisaalta tieteen tulosten sivuuttamista kun se ei sovi agendaan
Liikaa aivan sairaita arvoja ja juttuja opetetaan lapsille
Liikaa kaikenlaista nillitystä ja holhoamista
Naurahdin kun videossa joku sanoi että Suomi on vapaa maa... en ollutkaan kuullut tuota vanhaa valhetta enää moneen vuoteen.
Mitä siis puolustaisin täällä?
Repaleisia vaatteitani ja tätä ylihintaista vuokra läävääkö?
Ryöstöhinnoittelevia energiayhtiöitä jotka pistää yhä useamman laskemaan elintasoaan entisestään?
Ylihinnoittelevaa kauppiasta jolta en voi edes hakea ylihintaista kaljaakaan silloin kuin itse haluan?
Valtion siunauksella tapahtuvaa ihmiskauppaa?
Ei vaan tule tosiaan mitään mieleen, mikä suomessa olisi puolustamisen arvoista, ja meidän joukko kasvaa tasaisen varmasti mitä kauemmin fantsuttelut jatkuu, kysyen myöskin että "miksi ihmeessä tätä puljua puolustaisi, kun ei sekään ole minua koskaan puolustanut, päinvastoin..."
Haeppa itsellesi apua.
Intin kyllä kävin, mutta... kirjoitti:
Samantekevää minulle. En kuitenkaan jäisi tämän maan puolesta tänne itseäni tapattamaan tai vammautumaan.
Vamma se on asennevammakin.
Itse muuttaisin Ruotsiin ja katsoisin twitter-videosta miten joku suomalaisen irtoperse retkottaisi tiellä.
Niin kuin nytkin tehdään.
Sellaista on meidän sohvasotureiden sota.
Ironisinta omalta kannalta kaikessa tässä on se, että aloin suunnittelemaan aseita meille jo vuonna 2014 kun Putin hyndäsi krimille.
Vaan eipä nekään kelvannut vaikka olisin alunperin suostunut antamaan kaiken maalle ilmaiseksi, potentiaalisesti miljardien arvoiset ideat joiden kehittelyyn käytin vuosia energiaani ihan vaan omasta tahdostani täysin olemattomin resurssein.
Nyt on lapset panttivankeina jossain uitun laitoksessa nuorisorikollisten seassa, ja vaaditaan että en juo enää edes saunakaljaa, polta tupakkia, muuttaen johonkin neukkukuutioon ja tietysti yhteiskunnan ja hallinnon kritisoinnin lopettaen myöskin, muuten ei lapset kotiin pääse vaikka itse haluaisivatkin.
Nyt tuli sähkölaskukin taas, eihän se maksakaan kwh kuin yli 36 senttiä..
Niin ja asumistukikin puolittui, nyt jääkin sitten reilu satku kuukaudessa lapaan millä pitäisi ostaa ruuat, vaatteet, pesuaineet, koiranruuat yms.
Ei yksinkertaisesti ole mitään syytä miksi asettuisin tämän maan puolelle, joka on aina ollut ainoastaan minua ja kaikkia näkemyksiäni vastaan, maata joka ei koskaan suostu edes myöntämään olleensa missään väärässä ja minun olleen oikeassa.
Pitäkööt suomi finland tunkkinsa vaan, tekopyhät idiootit ja molopäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltapaska käy kysymässä "pelokkailta" nuorilta miehiltä mielipiteitä. Eivät halua kommentoida tai ovat hyvin, hyvin peloissaan. Tottakai pitävät lärvinsä kiinni, kuka nyt alkaisi tunnustamaan, että "joo, mä tulin tänne suorittamaan erikoisoperaatiota - heti kun käsky käy!".Ukrainaan hyökätessä Maikkarilla asian ytimessä- ohjelmassa entisen Putinin sisäpiiriin kuuluneen mukaan Venäjä hyökkää Suomeen puolen vuoden päästä. Puoli vuotta alkanut kulumaan, nyt ilmeisesti alkaa täälläkin pian tapahtumaan. Nämä ajatukset ei vaan jätä rauhaan, etenkin kun venäläiset tehneet kaikkea kauheuksia ukrainalaisille.
Huolesi on turhaa. Siteeraan Päiviä: "Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee"
Onko ihan oikeasti resurssia käydä ihan kaikki henkilöt läpi? Mistä tiedämme ettei taustoja yms tietoja ole väärennetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on upea maa ja puolustamisen arvoinen. Reservin ikärajan nosto kertoo suomalaisten maanpuolustustahdon vahvasta kasvamisesta ja yhtenäisestä kansasta. Saamme olla ylpeitä jokaisesta reserviläisestä.
Millä tapaa tarkalleen täällä on mitään puolustettavaa?
Yhtälailla voi sanoa, että ikärajan nosto kertoo nuorempien huonosta kunnosta, niin paljon kelvotonta sakkia, että ei auta ku pistää vanhat papat tilalle.
Lue vähemmän Pravdaa niin se kyllä sinulle selviää.
No kerro nyt, luulisi että top10 lista tulisi ihan lonkalta kun tää kerta on niin upea maa.
Ei sitä suomalaisille tarvitse listata. Tietävät sen listaamattakin.
No mä en sitten kaiketi ole suomalainen, mutta utelias olen siltikin, pistä ny siis listaa jo esille, inspiraatioksi muiden maiden ihmisille jotka pohtii täysin samoja kysymyksiä?
Kun ei lukemisen kautta tunnu menevän sinulle perille, niin koitetaan sitten äänen ja kuvan kanssa.
Eli samaa jargonia kuin ennenkin, on kaikki niin hienosti ja mustikoitakin saa poimia vapaasti jne..
Mutta kun ei kaikilla ole täällä asiat hyvin, ja monet näistä kokee tulleensa yhteiskunnan kaltoinkohtelemaksi tavalla tai toisella, kai ymmärrät, ettei tuommoinen propagandahehkutus tehoa silloin?
Ei kukaan ole väittänytkään, että Suomi mikään täydellinen maa olisi. Puolustamisen arvoinen joka tapauksessa. Ja mitä tulee mustikoihin, niin pitkin eurooppaa ja maailmaa tulleet turistit ihmettelevät miten meillä on metsät täynnä syötäviä marjoja ja sieniä. Niitä poimimaan vaan pitää tuoda ukrainalaisia, kun kaltaisesi "marjanpoimija" ei siihen kykene.
En vaan henkilökohtaisesti koe maassa olevan tällä hetkellä mitään puolustamisen arvoista edelleenkään.
Poimin mä tänäkin vuonna yhden ämpärin, ja luumuja, ja omenoita, ja vattuja jne... omiin tarpeisiin tietenkin vaan, kun niistähän ei saa rahaa pyytää ettei vapauden johtotähden verokarhu suutu siitäkin.
Liikaa veroja ja kieltoja
Liikaa paskantärkeilyä ja samalla toisaalta tieteen tulosten sivuuttamista kun se ei sovi agendaan
Liikaa aivan sairaita arvoja ja juttuja opetetaan lapsille
Liikaa kaikenlaista nillitystä ja holhoamista
Naurahdin kun videossa joku sanoi että Suomi on vapaa maa... en ollutkaan kuullut tuota vanhaa valhetta enää moneen vuoteen.
Mitä siis puolustaisin täällä?
Repaleisia vaatteitani ja tätä ylihintaista vuokra läävääkö?
Ryöstöhinnoittelevia energiayhtiöitä jotka pistää yhä useamman laskemaan elintasoaan entisestään?
Ylihinnoittelevaa kauppiasta jolta en voi edes hakea ylihintaista kaljaakaan silloin kuin itse haluan?
Valtion siunauksella tapahtuvaa ihmiskauppaa?
Ei vaan tule tosiaan mitään mieleen, mikä suomessa olisi puolustamisen arvoista, ja meidän joukko kasvaa tasaisen varmasti mitä kauemmin fantsuttelut jatkuu, kysyen myöskin että "miksi ihmeessä tätä puljua puolustaisi, kun ei sekään ole minua koskaan puolustanut, päinvastoin..."
Haeppa itsellesi apua.
Mitähän apua tässä nyt tällä kertaa pitäisi hakea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suomessa annetaan määräys liikekannallepanosta, niin se on kuulkaas vaan lähdettävä sinne sotatantereelle huvitti tai ei. Ketään ei siinä vaiheessa enää kiinnosta kysellä haluatko vai et, vaan lähdet vapaaehtoisesti tai sinut viedään sinne. Näin se homma menee. Hirveästi uhottu ja mesottu jo monta kuukautta ja kun pääsis viimein tositoimiin niin jo löytyy tekosyitä. Muistelkaapa viime kertaa kun oli sama tilanne. Ei silloin peräännytty.
Älä sössötä. Ei ne mitään tee jos ei vaan lähde.
No kokeileppa. Kentäoikeus kutsuu.. Luuletko tosiaan että nyt leikitään jotakin? Tätähän te natokiimaiset olette olleet vailla, joten tätä nyt saatte. Karjalan mänty kutsuu taas päänlyöjiä. Johan tuota on rauhassa jo saatukin elää pitkä tovi.
Kenttäoikeus antaa linnaa, ehkä, mutta olen sitten siellä 5 tähden hotellissa turvassa kun muut sotii.
Kuolemantuomio sota-aikana poistui laista jo 70-luvulla, jos siihen meinaat seuraavaksi vedota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan oikeasti resurssia käydä ihan kaikki henkilöt läpi? Mistä tiedämme ettei taustoja yms tietoja ole väärennetty?
korjauta sarkasmitutkasi, se on paskana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
korjauta sarkasmitutkasi, se on paskana
Hei nyt oikeesti. Toinen on selkeästi ahdistunut ja peloissaan tilanteesta, silloin voisi edes yrittää vastata asiallisesti. Oli se sitten pessimistista tai optimistista.
Ap, mehän emme näille tilanteille mahda mitään. Itse luotan tämän hetkiseen tietoon, että sotilaallista uhkaa ei ole, ja että siitä kyllä tiedotettaisiin jos olisi johonkin varautuminen. Meillä on kuitenkin muiden maiden turvatakuut jos tänne hyökättäisiin, mutta tästä aloituksesta poiketen luotan meidän varuskuntiin.
Yritä tehdä itsellesi mieluisia asioita jotta saisit muuta ajateltavaa. En tiedä kuinka paljon seuraat uutisia tai keskustelupalstoja, mutta niiden käyttöä kannattaa rajata, jos tuntuu että kaikki se (negatiivinen) tieto on liikaa ja herättää huolta. Tämä on meille jokaiselle omalla tavalla jännittävää aikaa. Asioilla on tapana tavalla tai toisella järjestyä.
Nuorna miesten kuolla kuuluu.
Tai 5v vanhempana.
🤣
Ei taida ulkomaan vahvistukset olla sopivia, kun pitää vanhoja miehiä kiusata
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009092173.html
Siellä yhtenä perusteluna vapaaehtoisuuden lisääntyminen. Kuten sanoin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jäitä hattuun.
Suomi on viime keväästä saakka ollut korkeassa valmiustilassa. Ahkerasti ovat tiivistäneet yhteistyötä muiden länsimaiden ja Naton kanssa. Harjoituksia ollut myös, ihan rutiininomaisia sellaisia. Viimeisen 80 vuoden aikana Suomi on valmistautunut sellaiseen hyökkäykseen, mitä tällä hetkellä tapahtuu Ukrainassa. Ja edelleen - Suomea ei tällä hetkellä uhkaa mikään sotilaallisesti.Ikärajan nosto johtuu todennäköisemmin kansan mielenkiinnosta puolustaa ja olla avuksi valtiolle, jos sota syttyisi. Kevään ja kesän aikana moni laittoi kyselyjä, miten voivat värväytyä reserviin tai olla muutoin vapaaehtoisina sotatilanteessa. Varmasti mielenkiinnon mukaisesti tämän päätös tehty.
Miksi Suomi on sitten ylipäätänsä korotetussa valmiudessa ja perse hiessä rynnimässä Natoon, jos mikään ei uhkaa?
Herätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on 49 v, kersantti, ja sanoi että kyllä suomi on sodan silloin jo hävinnyt jos viiskymppisiä ukkoja tarvitaan.. :)
Ei meitä miltei viisikymppisiä mihinkään jalkaväen keihäänkärkeen tarvita, mutta erilaisia vartiointihommia riittää sodan aikana huonommillekin miehille.
M46
Entä jos siellä vartiossa tilanne eskaloituu ja pitäisikin tehdä jotain? Rintamalinjathan on nykysodissa hyvinkin häilyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei pakolla sinne viedä.
Asevelvollisuuden suorittamisesta rauhan aikana terveydellisestä syystä vapautettu asevelvollinen voidaan yleisen liikekannallepanon aikana määrätä kutsuntaan tai aluetoimiston järjestämään tarkastukseen sekä määrätä palvelukseen, jos hänet todetaan palveluskelpoiseksi.
127 §
Maanpuolustusvelvollisuus
Jokainen Suomen kansalainen on velvollinen osallistumaan isänmaan puolustukseen tai avustamaan sitä sen mukaan kuin laissa säädetään.
Oikeudesta saada vakaumuksen perusteella vapautus osallistumisesta sotilaalliseen maanpuolustukseen säädetään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset keski-ikäiset miehet on niin hellyyttäviä. Kun halutaan vielä uskoa että on jotakin tekoa rintamalla. Tulee mieleen nuo venäläiset ukkelit joita kärrätään parasta aikaa kuolemankitaan. Sama se olisi suomalaisilla keski-ikäisillä ukon pullukoilla. Ei ne nuorien leijonien vauhdissa enää pärjää, sairaskohtaus iskee heti ja kolotukset vaivaa.
Tästä on kiittäminen suomalaista reserviläisjärjestelmää reserviläisyhdistyksineen, joiden tärkein tehtävä on ollut saunominen, selkään taputtelu ja prenikoiden jakelu toisilleen. On luotu kuva kivasta puuhastelusta, jossa "Kaikki pelaa" ja "kaikille on paikka". Käytännössähän nuoriso ei ole ennen tätä vuotta juuri ressu- ja mp-hommista ollut kiinnostunut suuressa määrin ja ne ovatkin olleet lähinnä huru-ukkojen leppoisaa ajanvietettä. On luotu mielikuva, joka ei ihan vastaa todellisuuden tarpeita.
Sopii tulla hakemaan. Hakijoita on parempi olla enemmän kuin puoliryhmä...