Reservin ikäraja on nousemassa
Kyllä tässä ollaan selvästi mahdolliseen sotaan valmistautumassa.
"Puolustusministeriö on päättämässä muutoksesta lähiviikkoina.
Viiden vuoden korotuksesta on ollut puhe. Muutos perustuisi ensisijaisesti Puolustusvoimien tarpeeseen ja reserviläisen vapaaehtoisuuteen."
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/1cdce255-0184-4803-a664-0a8…
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole NATO-maa. Halusin nyt tästä muistuttaa kun joillakin tuntuu olevan kiima mennä asioiden edelle. Venäjällä siis vapaat kädet edelleen Suomen suhteen.
Suomella on Nato-maiden turvatakuut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko minutkin kutsua? Pääsisinkö mukaan vihdoin? En ole päässy kertaakaan kertaamaan...
Raketinheittimen latajaa/panostaja tms. olin.
Tykkimies 45v
Voidaan, mutta teitä on koulutettu niin paljon, että nuorempiakin riittää.
Kotirintamallakin on valtavasti hommia. Jos oma työsi ei ole välttämätöntä tai mahdollista, saat jotain korvaavaa hommaa.
Intissä -96 oikein korostettiin että olette tärkeitä kun näitä raketinheitinkomppanioita on koko maassa vain muutama. No eipä tosiaan kutsua ole tullut. Oisko ainakin aiemmin syy ollu se että raketit maksaa tuhansia eikä niitä haluta turhaan roiskia kun ei siihen ole varaa. Lisäksi heittimen suuntaus on sen verran helppoa että tarvinneeko kerrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on upea maa ja puolustamisen arvoinen. Reservin ikärajan nosto kertoo suomalaisten maanpuolustustahdon vahvasta kasvamisesta ja yhtenäisestä kansasta. Saamme olla ylpeitä jokaisesta reserviläisestä.
Millä tapaa tarkalleen täällä on mitään puolustettavaa?
Yhtälailla voi sanoa, että ikärajan nosto kertoo nuorempien huonosta kunnosta, niin paljon kelvotonta sakkia, että ei auta ku pistää vanhat papat tilalle.
Lue vähemmän Pravdaa niin se kyllä sinulle selviää.
No kerro nyt, luulisi että top10 lista tulisi ihan lonkalta kun tää kerta on niin upea maa.
Ei sitä suomalaisille tarvitse listata. Tietävät sen listaamattakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerä uudistus. Mitä järkeä on kärrätä vanhoja ukkoja sotaleikkeihin? Meininki on samanlaista kuin Venäjällä on nähty. Ylipainoisia ukkoja perkelettä puimassa kännispäissään.
Sama tuli itsellä mieleen, tunnen useamman +-50 vuotiaan eli keski-ikäisen miehen, kaikki syö lääkettä verenpaineeseen ja kakkostyypin diabetekseen, nämäkö sitten olisi reservissä kun saavat sydänkohtauksen jo 100 metrin juoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on 49 v, kersantti, ja sanoi että kyllä suomi on sodan silloin jo hävinnyt jos viiskymppisiä ukkoja tarvitaan.. :)
Ei meitä miltei viisikymppisiä mihinkään jalkaväen keihäänkärkeen tarvita, mutta erilaisia vartiointihommia riittää sodan aikana huonommillekin miehille.
M46
Mene sinä sinne seisomaan, itse en ainakaan ole lähdössä. Intti oli ja meni, nyt on aika rentoutua kotosalla.
M47
Jaahas, jaahas..näin se äitin pikkuinen kaunis sotapoika taas uhoilee...
M48
Mikäs mammampoika se naisten Vauva-palstalla kirjoittelee...
N57
Kyllä tää on kuule ihan kaikkien palsta.
N47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on upea maa ja puolustamisen arvoinen. Reservin ikärajan nosto kertoo suomalaisten maanpuolustustahdon vahvasta kasvamisesta ja yhtenäisestä kansasta. Saamme olla ylpeitä jokaisesta reserviläisestä.
Yhtälailla voi sanoa, että ikärajan nosto kertoo nuorempien huonosta kunnosta, niin paljon kelvotonta sakkia, että ei auta ku pistää vanhat papat tilalle.
No kerro nyt, luulisi että top10 lista tulisi ihan lonkalta kun tää kerta on niin upea maa.
No mä en sitten kaiketi ole suomalainen, mutta utelias olen siltikin, pistä ny siis listaa jo esille, inspiraatioksi muiden maiden ihmisille jotka pohtii täysin samoja kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerä uudistus. Mitä järkeä on kärrätä vanhoja ukkoja sotaleikkeihin? Meininki on samanlaista kuin Venäjällä on nähty. Ylipainoisia ukkoja perkelettä puimassa kännispäissään.
Sama tuli itsellä mieleen, tunnen useamman +-50 vuotiaan eli keski-ikäisen miehen, kaikki syö lääkettä verenpaineeseen ja kakkostyypin diabetekseen, nämäkö sitten olisi reservissä kun saavat sydänkohtauksen jo 100 metrin juoksussa.
Kakkostyypin duabetesta on jopa varusmiesikäisillä. Heillä ei ole pääsyä armeijaan. Ovat liian riskialtista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en sitten kaiketi ole suomalainen, mutta utelias olen siltikin, pistä ny siis listaa jo esille, inspiraatioksi muiden maiden ihmisille jotka pohtii täysin samoja kysymyksiä?
Kun ei lukemisen kautta tunnu menevän sinulle perille, niin koitetaan sitten äänen ja kuvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei lukemisen kautta tunnu menevän sinulle perille, niin koitetaan sitten äänen ja kuvan kanssa.
Eli samaa jargonia kuin ennenkin, on kaikki niin hienosti ja mustikoitakin saa poimia vapaasti jne..
Mutta kun ei kaikilla ole täällä asiat hyvin, ja monet näistä kokee tulleensa yhteiskunnan kaltoinkohtelemaksi tavalla tai toisella, kai ymmärrät, ettei tuommoinen propagandahehkutus tehoa silloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli samaa jargonia kuin ennenkin, on kaikki niin hienosti ja mustikoitakin saa poimia vapaasti jne..
Mutta kun ei kaikilla ole täällä asiat hyvin, ja monet näistä kokee tulleensa yhteiskunnan kaltoinkohtelemaksi tavalla tai toisella, kai ymmärrät, ettei tuommoinen propagandahehkutus tehoa silloin?
Ei kukaan ole väittänytkään, että Suomi mikään täydellinen maa olisi. Puolustamisen arvoinen joka tapauksessa. Ja mitä tulee mustikoihin, niin pitkin eurooppaa ja maailmaa tulleet turistit ihmettelevät miten meillä on metsät täynnä syötäviä marjoja ja sieniä. Niitä poimimaan vaan pitää tuoda ukrainalaisia, kun kaltaisesi "marjanpoimija" ei siihen kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko minutkin kutsua? Pääsisinkö mukaan vihdoin? En ole päässy kertaakaan kertaamaan...
Tykkimies 45v
Kotirintamallakin on valtavasti hommia. Jos oma työsi ei ole välttämätöntä tai mahdollista, saat jotain korvaavaa hommaa.
Intissä -96 oikein korostettiin että olette tärkeitä kun näitä raketinheitinkomppanioita on koko maassa vain muutama. No eipä tosiaan kutsua ole tullut. Oisko ainakin aiemmin syy ollu se että raketit maksaa tuhansia eikä niitä haluta turhaan roiskia kun ei siihen ole varaa. Lisäksi heittimen suuntaus on sen verran helppoa että tarvinneeko kerrata.
Nämä 90-luvun jälkipuoliskolla palvelleet on jääneet aika laajalti ilman kertausta koska rahat oli tiukassa ja suuntaus oli muutenkin sellainen, että "ei sotaa enää tule". Itse olen käynyt 1997 jalkaväessä ja käsittääkseni kukaan miehistöstä ei koskaan saanut kertauskutsua. Hukkaan meni sekin 8 kuukautta, jos näin jälkikäteen ajattelee. Nyt suurin osa onkin jo läskejä ukkoja, joten se juna meni jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkimies 45v
Nämä 90-luvun jälkipuoliskolla palvelleet on jääneet aika laajalti ilman kertausta koska rahat oli tiukassa ja suuntaus oli muutenkin sellainen, että "ei sotaa enää tule". Itse olen käynyt 1997 jalkaväessä ja käsittääkseni kukaan miehistöstä ei koskaan saanut kertauskutsua. Hukkaan meni sekin 8 kuukautta, jos näin jälkikäteen ajattelee. Nyt suurin osa onkin jo läskejä ukkoja, joten se juna meni jo.
Omasta komppaniasta siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä parta, ajettava pois.
Terveisin: ohjesääntö
Häiritsevää, että sota saattaa alkaa ennen kuin ollaan Natossa.
Nyt on sellainen valmistautumisen meininki, että ammattilaiset pitävät sotaa Suomessa todennäköisenä. Ei sitä tietenkään kansalle kerrota, ettei lamaannuta pelosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole väittänytkään, että Suomi mikään täydellinen maa olisi. Puolustamisen arvoinen joka tapauksessa. Ja mitä tulee mustikoihin, niin pitkin eurooppaa ja maailmaa tulleet turistit ihmettelevät miten meillä on metsät täynnä syötäviä marjoja ja sieniä. Niitä poimimaan vaan pitää tuoda ukrainalaisia, kun kaltaisesi "marjanpoimija" ei siihen kykene.
En vaan henkilökohtaisesti koe maassa olevan tällä hetkellä mitään puolustamisen arvoista edelleenkään.
Poimin mä tänäkin vuonna yhden ämpärin, ja luumuja, ja omenoita, ja vattuja jne... omiin tarpeisiin tietenkin vaan, kun niistähän ei saa rahaa pyytää ettei vapauden johtotähden verokarhu suutu siitäkin.
Liikaa veroja ja kieltoja
Liikaa paskantärkeilyä ja samalla toisaalta tieteen tulosten sivuuttamista kun se ei sovi agendaan
Liikaa aivan sairaita arvoja ja juttuja opetetaan lapsille
Liikaa kaikenlaista nillitystä ja holhoamista
Naurahdin kun videossa joku sanoi että Suomi on vapaa maa... en ollutkaan kuullut tuota vanhaa valhetta enää moneen vuoteen.
Mitä siis puolustaisin täällä?
Repaleisia vaatteitani ja tätä ylihintaista vuokra läävääkö?
Ryöstöhinnoittelevia energiayhtiöitä jotka pistää yhä useamman laskemaan elintasoaan entisestään?
Ylihinnoittelevaa kauppiasta jolta en voi edes hakea ylihintaista kaljaakaan silloin kuin itse haluan?
Valtion siunauksella tapahtuvaa ihmiskauppaa?
Ei vaan tule tosiaan mitään mieleen, mikä suomessa olisi puolustamisen arvoista, ja meidän joukko kasvaa tasaisen varmasti mitä kauemmin fantsuttelut jatkuu, kysyen myöskin että "miksi ihmeessä tätä puljua puolustaisi, kun ei sekään ole minua koskaan puolustanut, päinvastoin..."
Te, jotka koette olevanne vähäosaisia ja että ei ole mitään puolustettavaa: ettekö ymmärrä, että itänaapurin vallan alla ette saisi mitään sosiaalitukia.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka koette olevanne vähäosaisia ja että ei ole mitään puolustettavaa: ettekö ymmärrä, että itänaapurin vallan alla ette saisi mitään sosiaalitukia.
Muista en tiedä, mutta en mä edes haluaisi mitään tämmöstä tukisysteemiä mikä täällä on, mielummin vähän veroja ja sääntelyä.
Tämmönen tukijärjestelmä on ajatuksena ihan kaunis, mutta käytännön tasolla se ei kovinkaan kummoisesti toimi koska se on liian altis korruptiolle ja epäpyhälle toiminnalle tyyliin: jos arvostelet meitä julkisesti, teemme elämästäsi kurjempaa kuin se jo on.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta paskaakaan. Helvetiin täältä asap.
Nyt prse ylös sieltä penkistä ja maata puolustamaan, kohta kutsu käy. Kova uho ollut päällä jo kuukausi kaupalla, joten eikö se ole mahtava kun päästään tositoimiin. Jes!! Suomi Finland rulez!
Muuten Kiinassakin naiset ovat asevelvollisia, vaikka maassa luulisi miehiä riittävän. On asukasluvultaankin 10 kertaa isompi kuin Venäjä.