Joutuuko karenssille, jos ei ole enää varaa käydä töissä?
Työpaikallani siirrytään pian yötöihin sähkön hintojen takia. Julkiset ei kulje sopivina kellonaikoina, omaa autoa ei ole ja jos ostaisin jonkun halvan romun, palkka on niin pieni että rahat ei riittäisi bensaan. Velkainen omistusasunto muuttotappiopaikkakunnalla tekee lähemmäs työpaikkaa muutamisesta mahdotonta. Ellei tapahdu ihmettä, ainoa vaihtoehto on irtisanoutuminen. Joudunko karenssille vai onko mitään toivoa siitä, että tilanteeni mahdottomuus ymmärretään?
Kommentit (32)
Mulla nettopalkka 2000e josta 480e menee polttoaineisiin + auton huollot päälle. Asuntolainani lyhennyskin on vähemmän kuin työmatkakuluni. En halua myydä asuntoani nyt, koska jäisin yhä velkaa siitä. Eihän tässä mitään järkeä ole.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ymmärretään.
Itse kysyin et kelpaako irtisanoutumisen syyksi se et työnantaja vaihtoi tessiä ja palkka putosi satasia. Ei kelvannut vaan kolmen kuukauden karenssi olisi tullut.
Ikävä tilanne, muttei silti lainkaan verrattavissa siihen, että töissä käymisestä tulee mahdotonta.
Hae toimeentulotukea työmatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Juu ja sitä varmaan myönnetään tuosta vaan
Ei tulla hyväksymään. Mulla ei hyväksytty irtisanoutumista koronaetulinjasta riskiryhmäläisenä ja ilman suojaimia (kevät -20). Lääkärin selvityksistä huolimatta.
Eikö työnantaja pystyisi järjestämään jotain kyytiä?
Tai olisiko mahdollista saada työsuhdeauto, josta maksat vain sen verotusarvon?
Karenssia ei tule, jos työttömyystuista jää ene,män käteen eli minun kohdalla pitää ottaa kaikki työ vastaan, joka nostaa tulot siihen 800 euron pintaan puhtaana mitä työttömänä saan. Tämä "pelastus" onkin nimellistä lähinnä, koska käytännössä teet ilmaista työtä, jos raja kolkuttelee. Se kai on tarkoituskin. Jostain pitää säästää kun vieraat ensin Suomessa.
Työvoima viranomainen ei halua ymmärtää, paine ministeriön suunnalta on niin voimakas että työllisyys pitää saada näyttämään hyvälle jota sdp voi ratsastaa sillä saavutuksella seuraaviin vaaleihin.
Kenenkään ei tarvitse ostaa autoa sen takia, että työnantaja muuttaa työaikoja. Ilmoita työnantajalle, että et pääse töihin koska sinulla ei ola autoa ja kysy maksaako työnantaja taksin? Jos ja kun ei maksa, saat kenkää. Ei tule karenssia.
Mikset voisi majoittua vaikka kimppakämpässä lähempänä työpaikkaasi? Luulisi jostain löytyvän jonkun, joka kaipaa pieniä lisätuloja ja on valmis jakamaan kämppänsä toisen kanssa. Monet ulkomaalaisetkin tekee niin, että yksiössä voi asua vaikka 6 aikuista samalla kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nettopalkka 2000e josta 480e menee polttoaineisiin + auton huollot päälle. Asuntolainani lyhennyskin on vähemmän kuin työmatkakuluni. En halua myydä asuntoani nyt, koska jäisin yhä velkaa siitä. Eihän tässä mitään järkeä ole.
Siis kuinka pitkä työmatka sulla on jos bensaan menee 480e??
Tuleehan nyt palkkaan yölisät. Mikä ala kuluttaa sähköä niin paljon, että yötyöhön siirtyminen tulee halvemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin 50-60 km suuntaansa, niin varmaan tuota luokkaa on bensakulut. Ihan normaali työmatka monella.
Tämä on aika monen todellisuutta. Meillä on sama juttu plus vielä kallis asuminen. Ei jää rahaa edes ruokaan tarpeeksi, saati mihinkään normaaliin elämiseen. Ei kukaan uskoisi miten vähällä joudutaan tulla toimeen kun kaikki raha menee työmatkakuluihin ja asumiseen.
Kuinka pitkä matka se on? Voisiko ajaa skootterilla tai sähköpyörällä?
Ymmärrän huolesi. Olin samanlaisessa tilanteessa ja jouduin ostamaan auton ja sinne meni säästöt. Maksan siitä, että saan käydä työssä. Eihän tässä ole mitään järkeä muuta kuin että eläke kertyy eikä tarvitse täytellä lappuja kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin 50-60 km suuntaansa, niin varmaan tuota luokkaa on bensakulut. Ihan normaali työmatka monella.
No on mullakin työmatkaa 60km päivä mutta ei kyllä mene kun joku 150e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja sitä varmaan myönnetään tuosta vaan
Eikä edes myönnetä, kun on omistusasunto. Toimeentulotukea ei saa, ennen kuin kaikki omaisuus on realisoitu ja käytetty
Tuskin ymmärretään.
Itse kysyin et kelpaako irtisanoutumisen syyksi se et työnantaja vaihtoi tessiä ja palkka putosi satasia. Ei kelvannut vaan kolmen kuukauden karenssi olisi tullut.