VOi ITKU!! Määräaikainen sähkösopimus päättyi. :C Alkoi hirveä sähkönsäästöruljanssi, silti sähkölasku viisinkertaistui. Pörssisähköperheen elämää VOL. 1. Kohta se on muillakin edessä tämä paska.
Saunomisesta piti luopua, suihkussa käydään nopeasti, tiskiä ja pyykkiä pestään yöllä (jos sähkö silloin vähemmän kallista) ja pidetään vaatteet likaisemmiksi. Sisälämpötila on 19 ja pidetään lämmintä päällä. Enemmän syödään ruoka kylmänä.
Sähkön hintaa seurataan ja välillä on pakko katkaista lämmitys ja ottaa lämminvesivaraaja pois päältä. Kylmä suihku on tullut tutuksi.
Siis todella ankeaa ja silti ensimmäinen nykyhintainen sähkölasku on viisinkertainen aiempaan nähden.
Joudutaan oikeasti laittamaan auto pois, myymään omaisuutta ja ehkä ottamaan lyhennysvapaata.
Tämä sama p..a on edessä muillakin. Voi pienituloisia!
Kommentit (51)
Meillä asuu kaksi aikuista ja koira kerrostalokaksiossa. Ei ole sähkölaskun kasvaminen paljon tuskastuttanut.
Kuulostaa oudolta, mikä se teidän aiempi sähkölasku oikein on ollut, jos jo ihan viisinkertaistui?
Minulla nousee kymmenkertaiseksi. Ei kuitenkaan haittaa, koska hyvinä aikoina säästetään puskuria, jota voi nyt käyttää.
Niin mikä se teidän kulutus siis on?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta, mikä se teidän aiempi sähkölasku oikein on ollut, jos jo ihan viisinkertaistui?
Samaa mietin. Minä olen säästänyt tänä syksynä enemmän sähköä kuin koskaan asumismukavuudesta yhtään tinkimättä. Miten? Lämmittänytkin jo nyt tässä vaiheessa vuotta puilla ja kokonaan pattereiden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla nousee kymmenkertaiseksi. Ei kuitenkaan haittaa, koska hyvinä aikoina säästetään puskuria, jota voi nyt käyttää.
Älä nyt puhu paskaa, trolli!!
Vierailija kirjoitti:
Sama hinnan suhteen, viime talvena 5 senttiä, tulevana talvena 50. Mutta mua kyllä vituttaa maksaa säästöistä SÄHKÖLASKUJA.
Tästä great resetistä varoitettiin jo ajat sitten ja nauroitte vaan nyt se tulee, jos sitä ei pysäytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2v sitten solmin määräaikaisen 4snt/kwh ja nyt soppari umpeutuu ja uusi on voimassa toistaiseksi ja siinä on 40snt/kwh. Eikö tuo ole kymmenkertainen hinta vai laskinko väärin?
No käyttäkää nyt ihmeessä edes mikroa ruoan lämmittämiseen, niin ei tarvitse kylmää ruokaa syödä.
Miten saatte teinit säästämään sähköä? Olen itse päivät töissä ja sillä aikaa täällä kokkaillaan ja pyykätään surutta. Ja paljonkohan nuo tehokkaat tietokoneetkin kuluttavat....
Voi kauhee, että maksaa. Lämmittäkää puulla niin kuin kaikki järkevät.
Meillä menee 3000-4000kWh vuodessa kun kaikki lämpiää oman metsän puilla.
Pientä ruumiillista panustahan se vaatii, että puut saadaan metsästä pois tietenkin, mutta menee ihan kuntoilusta.
Muuttakaa vuokralle pienempää kerrostalo asuntoon jos ei ole varaa asua.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko täällä ihan oikeesti vielä joku, joka ei ole sähköhinnan nostoista ja niistä uutisoinneisa vieläkään tajunnut, et viisinkertaistuminen ja jopa sitä enemmän on enemmän sääntö ku poikkeus!
Pörssihinta muodostuu kalleimman hinnan mukaan ja sillä spekuloidaan markkinahintoja et kohto ja sijoittajat saa messevät voitot.
Tuotantokustannusten nousu ainoa laillinen peruste nostaa hintoja samassa suhteessa ja tiedoksi, tuotantokustaanus noin 1 sentti/kWh eli EI ole tuotantokustannukset nousseet!
Me maksetaan itsemme kipeiksi et muu Eurooppa saa halpaa sähköä. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2v sitten solmin määräaikaisen 4snt/kwh ja nyt soppari umpeutuu ja uusi on voimassa toistaiseksi ja siinä on 40snt/kwh. Eikö tuo ole kymmenkertainen hinta vai laskinko väärin?
Aivan oikein laskit! Onko nää palstalla toisia trolleiksi haukkuvat jotenkin vajaita kun puhutaan ymmärryksestä, laskutaidosta tai vastaavasta?
Vali vali taas, rahaa se vaan on.
" Minulla nousee kymmenkertaiseksi.
Ei kuitenkaan haittaa,
koska hyvinä aikoina säästetään puskuria, jota voi nyt käyttää."
"Hyvinä aikoina" säästetään rahaa tulevaa sähkölaskua varten.
Sinne duunareiden säästöt, pelkkään kotisähköön.
Kyllä sen mielestäni pitäisi haitata.
Kaikki puhuu kotitalouksien ongelmista, mutta itse odotan milloin firmat alkaa puhumaan lapun luukulle laittamisesta sähkön hinnan takia. Silloin Suomi on ongelmissa. Saksassa tästä on jo merkkejä.
En silti kannata Venäjän energiaan paluuta (poislukien jos maa vetäytyy Ukrainasta kokonaisuudessaan) missään tapauksessa.
Nyt vain pitäisi kansanedustuslaitoksen ymmärtää antaa vihreätä valoa uudelle energiantuotannolle kotimaassa kaikissa muodoissaan niin kauan kunnes poikkeustila on ohitettu.
Kyllä ja irtisanomislappuja jaetaan. Ei voi ostaa vaatteita eikä mitään muutakaan. Pelkkää ruokaa.