Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VOi ITKU!! Määräaikainen sähkösopimus päättyi. :C Alkoi hirveä sähkönsäästöruljanssi, silti sähkölasku viisinkertaistui. Pörssisähköperheen elämää VOL. 1. Kohta se on muillakin edessä tämä paska.

Vierailija
24.09.2022 |

Saunomisesta piti luopua, suihkussa käydään nopeasti, tiskiä ja pyykkiä pestään yöllä (jos sähkö silloin vähemmän kallista) ja pidetään vaatteet likaisemmiksi. Sisälämpötila on 19 ja pidetään lämmintä päällä. Enemmän syödään ruoka kylmänä.

Sähkön hintaa seurataan ja välillä on pakko katkaista lämmitys ja ottaa lämminvesivaraaja pois päältä. Kylmä suihku on tullut tutuksi.

Siis todella ankeaa ja silti ensimmäinen nykyhintainen sähkölasku on viisinkertainen aiempaan nähden.

Joudutaan oikeasti laittamaan auto pois, myymään omaisuutta ja ehkä ottamaan lyhennysvapaata.

Tämä sama p..a on edessä muillakin. Voi pienituloisia!

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkaisena ennen mietti onko töissä käymisessä järkeä, nykyään miettii onko siihen edes varaa. Matkakustannukset ja se rahan menetys minkä olisi säästänyt kotona puilla lämmittämällä yms. tekee kyllä työnteosta mahdotonta.

Vierailija
42/51 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon työtön. Okt lyhennys 75e kk ei juoksevaa vettä ja vain ulkohuussi ja pihakaivo. Pihasauna peseytymiseen. Alle 2000kw menee sähköä vuodessa ja vielä 7.3c kw hintaan. Pärjään vaikka maksais 50 c kw. Onneksi en oo lähteny velan kanssa egoilemaan ja hankkimaan kaikkea mihin isompien korkojen aikana ei ole varaa. Moni on tehnyt näin ja korteissa jää musta Pekka käsiin. Huomenna kalaan ja perunat maasta niin saa kalakeittoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla nousee kymmenkertaiseksi. Ei kuitenkaan haittaa, koska hyvinä aikoina säästetään puskuria, jota voi nyt käyttää.

Älä nyt puhu paskaa, trolli!!

2v sitten solmin määräaikaisen 4snt/kwh ja nyt soppari umpeutuu ja uusi on voimassa toistaiseksi ja siinä on 40snt/kwh. Eikö tuo ole kymmenkertainen hinta vai laskinko väärin?

No miksi jätit uusimisen näin myöhäiseen? Kesällä sai vielä ihan hyvän hintaisia sopimuksia, itsellä 13,9 snt/kwh.

Melkein 14 senttiä! Miksi jätit sopimuksen uusimisen noin myöhään? Alkusyksystä viime vuonna sai vielä n. 6 sentin sopimuksia.

Vierailija
44/51 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asuu kaksi aikuista ja koira kerrostalokaksiossa. Ei ole sähkölaskun kasvaminen paljon tuskastuttanut.

Ihanko totta?

Jos tuolla jossain on väkivaltaa kokeneiden ketju niin menetkö sinne kertomaan, että sua ei kyllä ole koskaan pätkitty päin näköä?

Vierailija
45/51 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte teinit säästämään sähköä? Olen itse päivät töissä ja sillä aikaa täällä kokkaillaan ja pyykätään surutta. Ja paljonkohan nuo tehokkaat tietokoneetkin kuluttavat....

Sama ongelma täällä. Pleikkarit ja pelikoneet pyörii täysillä, kun olen töissä. Vaikka kuinka yritän sanoa, niin menee kuuroille korville.

Vierailija
46/51 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toistaiseksi ei ole säästetty. Sain keväällä 11 sentin 24kk sopparin taloussähköön ja talohan lämpiää kaukolämmöllä kuten vesikin. Kaukolämpö ei ole noussut vuosiin, nyt uhkailevat, että tammikuusta nousisi +15%. Aika kaukana näistä 500-1000% nousuista, joita sähkölle on tullut.

Vierailija
47/51 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taantumahan siitä tulee jos kotitalouksien kulutusmenot käytetään suurelta osin välttämättömyyshyödykkeeseen, sähköön. Tuo on pois muusta kulutuksesta, ja (sähkön) säästäminen ylipäänsä merkitsee taloudelle laskusuhdannetta; pyörät pyörivät yhä hitaammin.

Entä miten arvelette teollisuuslaitosten selviävän sähkölaskuistaan? Entä maatilojen, ruuantuottajien?

Mut hei 'vihreää siirtymää', 'tuulivoimaa', 'aurinkopaneeleja' jne. Miten helvetissä kylmässä ja pimeässä pohjolassa tuommoiset idiotismit, todelliset käärmeöljykauppiaiden huijaukset ovat edelleen joidenkin huulilla?!

Suomessa on pakkasta etelässäkin helposti 3 kk putkeen. Ei juuri näe auringonvaloa, tuulee jos tuulee (-> lisää sähkön tarjontaa muutamalla prosentilla). Täällä j*malauta kuolee ihmiset ja eläimet jos kohtuuhintaista energiaa ei ole saatavilla riittävästi.

Vierailija
48/51 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun (sinkku, asunto kerrostalo 60 m2) sähkölasku on ollut tähän asti 17€/kk, en ole säästänyt sähköä. Katsotaan miltä näyttää seuraava lasku, nyt olen säästänyt.

Pesen pyykit taloyhtiön koneella ja astianpesukone pyörii vain täytenä, kerran viikossa. Sammutan jatkojohdon aina kun en tarvi tietsikkaa tai laturia. TV on vielä valmiustilassa, senkin voisi laittaa pois.

Ruokaa laitan kyllä ihan normaalisti myös uunissa. Ehkä leipomiset jää.

Vierailija
49/51 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki puhuu kotitalouksien ongelmista, mutta itse odotan milloin firmat alkaa puhumaan lapun luukulle laittamisesta sähkön hinnan takia. Silloin Suomi on ongelmissa. Saksassa tästä on jo merkkejä.

En silti kannata Venäjän energiaan paluuta (poislukien jos maa vetäytyy Ukrainasta kokonaisuudessaan) missään tapauksessa.

Nyt vain pitäisi kansanedustuslaitoksen ymmärtää antaa vihreätä valoa uudelle energiantuotannolle kotimaassa kaikissa muodoissaan niin kauan kunnes poikkeustila on ohitettu.

Noh, samalla kun jotkut menee konkkaan, niin jotkut rikastuu. Esim. sähköyhtiöt, ja siitä tulee sitten verotuloja. Menihän tuo korona-aikakin kai ihan ok, vaikka lukemattomia yrityksiä meni nurin ja tämä sähkön hinta ei takuulla pysy korkealla kahta vuotta.

Hesarissa oli muutama päivä sitten hyvä ST1 pääomistaja Anttosen haastattelu. Hän jos kuka on ehkä parhaiten kartalla ainakin Suomen ja miksei hyvin myös Euroopankin yleisestä energia tilanteesta.

Hän ihan suoraan totesi, että mikäli emme palaa Venäläiseen energiaan (kaasu, öljy), niin korvaavien järjestelmien ja infran rakentaminen Euroopan tarpeisiin vie ainakin vuosikymmenen ajan!

Sähkönhinnan kaikkein korkein piikki luultavasti koetaan tulevana talvena tai viimeistään sitä seuraavan talvena, mutta jos emme siis palaa enää Venäläiseen energiaan, tulee pulavuosia riittämään pitkälle tulevaisuuteen ja näin myös sähkön hinta pysyttelemään korkealla.

Voi siis ajatella, että ainakaan ensi talvena uusia määräaikaisia sähkö soppareita tuskin Suomessa saa tehtyä alle 40-50snt/kwh. 2023/2024 eteenpäin ehkä onnistuu jo jälleen 20-30snt/kwh hintaan, kuka tietää.

Vierailija
50/51 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne  on vihervasureiden märkä uni. Sillä ei ole juuri mitään vaikutusta maailman energian kulutukseen, mutta euroopassa ihmiset maksavat 10-20 kertaa enemmän kuin aiemmin lämmöstä ja sähköstä. Onnittelut!

Vierailija
51/51 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte teinit säästämään sähköä? Olen itse päivät töissä ja sillä aikaa täällä kokkaillaan ja pyykätään surutta. Ja paljonkohan nuo tehokkaat tietokoneetkin kuluttavat....

Sama ongelma täällä. Pleikkarit ja pelikoneet pyörii täysillä, kun olen töissä. Vaikka kuinka yritän sanoa, niin menee kuuroille korville.

Tee sama kuin äitini teki, kun 90-luvun modeemiajalla surffasin nelinumeroisen puhelinlaskun: piuhat irti koneista ja piiloon.