Yksi lähihoitaja aamuvuorossa vastuussa 23 muistisairaasta vanhuksesta
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009090467.html?utm_medium=prom…
Tamperelaisessa hoivakodissa. Ammattihenkilöstöä puuttui, ja kielitaito hoitajilla oli huono usealla hoitajalla. Aluehallintovirasto siirsi toiminnan kaupungin vastuulle. Hoivayrityksen toimitusjohtajan mukaan kuitenkin henkilöstömitoitus on ollut riittävää ja hoivan laatu hyvää.
Luojan kiitos omat vanhemmat ovat jo haudassa!
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mitoitusta vastaava lähihoitaja oli mutta olikohan lisäksi esimerkiksi hoitoavustajia tai laitoshuoltajia? Ihan mielenkiinnosta.
Totta kai liian vähän työntekijöitä, mutta mitä tuo käytännössä ollut?
Vaikka olisi hoiva-avustajia tai laitoshuoltajia, niin he eivät sääntöjen mukaan saa auttaa asiakkaita. Esim. jos asiakas kaatuu, niin hoiva-avustajan ainoa keino on kutsua hoitaja, hän ei saa itse nostaa.
Olin hoiva-avustajana eräässä yksikössä Vantaalla. Jouduin tekemään samoja töitä, mitä lähihoitajatkin. Annoin jopa lääkkeitäkin. Tottakai hoiva- avustajia käytetään hoitajina, huonommalla palkalla.
Sitten olet rikollinen jos olet antanut lääkkeitä ilman lääkelupia ja voisit saada siitä syytteen. Kyllä pitää olla työntekijälläkin tieto mitä saa tehdä mitä ei.
Kun / jos minä tulen joskus vanhana makaamaan suu auki vuodeosastolla,
Tai olen muistamattomana vanhuksena dementia osastolla.... Niin minua saa hoitaa vaikka 🤖 robotti .
Kunhan EI VENÄLÄINEN hoitaja.
Tai antakoon pari ylimääräistä insuliinia , jotta ei tartte kenenkään hoitaa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa että hoiva-avustaja ei saa auttaa vanhusta edes pukeutumisessa?
Miten pitkän koulutuksen pukeutumisessa auttaminen vaatii? Ja miksi siellä olisi työntekijä joka ei saa tehdä mitään vanhusten kanssa muuta kuin ulkoilla? Eikö sinne ulos mennessäkään saa pukeutua?
Saa. Meillä tekevät myös suihkutuksia. Saa myös nostaa ylös asiakkaan. Tietysti työnantajat voi myös tehdä omia päätöksiä asian suhteen ja päättää mitkä työtehtävät heille kuuluu ja ei. Mutta esim. lääkehoitoa he ei saa tehdä, eivät saa edes esim. ottaa lääkelaastaria irti.
Sinänsä tämä ei kuitenkaan ole relevanttia, koska vaikka tuon lähihoitajan apuna olisi ollut muutama hoiva-avustaja, olisi lähihoitaja kuitenkin YKSIN vastuullinen. 23 muistisairasta vanhusta tarkoittaa esim. järkyttävää määrää jo pelkkää lääkehoitoa.
Sit näiden hoitajien päälle melkeen syljetään, kun kehtaavat jäädä lakkoon ja "vaarantaa potilasturvallisuuden". Tosiasiassa ne lähihoitajat ja sairaanhoitajat tuntuu olevan ainoita, jotka enää p*skan vertaa välittää potilaistaan. Ei potilaiden asiat tunnu kiinnostavan päättäjiä, esimiehiä... lääkäritkin on kumman hiljaa. Lähinnä jotkut ylilääkärit ovat haastatteluissa kehdanneet esittää olevansa huolissaan potilasturvallisuudesta, kun hoitajat ovat menossa lakkoon. Heh heh, ettäs kehtaavat..
t. sh ja entinen lh
Ihana hymyilevä thaikkuhoitaja laittoi asiakkaalle musiikkia kun pappa yritti sepittää että rytmihäiriö, nitroja, hoitaja vaan että "rytmi sydämessä, bailabaila". Hytkytti papan lanteita käsillä. Et sillee, mä nostin kytkintä siinä kohtaa, vastuu menee kuitenkin kaikkien harteille.
Vierailija kirjoitti:
Kattokaa instasta @sairastodellisuus, siellä on tositapahtumia kentältä.
Näin hoitajanakin hirvittää lukea niitä ja yöllä ei meinannut tulla nukkumisesta mitään kun erehdyin niitä illalla lukemaan.
Höh, eihän tuolla ollut kuin jokin uutinen vaan, ei mitään tarinoita kentältä! Mitä horiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Tuo lähäri jakaa ne lääkkeet ja hoitaa asukkaat.
Jos joku saa kohtauksen, pitää toimia oikein.
Jos tulipalo syttyy, pitää toimia oikein.
Jos joku on väkivaltainen, pitää toimia oikein.
Ja te sanotte että se homma on helppoa eikä vastuuta ole mistään?
Ei, vaan te hoitajat väitätte, että muissa ammateissa ei ole vastuuta, ainaostaan teidän ammatissanne on vastuu. Te myöskin vaaditte jatkuvasti lääkärin palkkoja itsellenne. Sillä palkallako te jaksatte hoitaa yksin 23 vanhusta?
Kun palkka nousee, saadaan lisää työntekijöitä ja alalle hakeudutaan opiskelemaan. Mikä tässä on vinku-inssin vaikea ymmärtää?
Niinhän hoitajat yrittävät itselleen uskotella. Tosiasiassa hoitoalan suurin ongelma on työilmapiiri. Alalle hakeutuu opiskelijoita, mutta lähtevät nopeasti kun saavat harjoittelussa huonoa kohtelua. Sitä ei rahalla korjata. T. Alan tästä syystä jättänyt
Täytyy elää tässä päivässä. En pelkää vanhuutta, pitkäikäistä sukua ja hoitolaitokseen ei oo kukaan kuollut ts kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihana hymyilevä thaikkuhoitaja laittoi asiakkaalle musiikkia kun pappa yritti sepittää että rytmihäiriö, nitroja, hoitaja vaan että "rytmi sydämessä, bailabaila". Hytkytti papan lanteita käsillä. Et sillee, mä nostin kytkintä siinä kohtaa, vastuu menee kuitenkin kaikkien harteille.
juttelin ikäihmisen kanssa joka kehui thai hoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan te hoitajat väitätte, että muissa ammateissa ei ole vastuuta, ainaostaan teidän ammatissanne on vastuu. Te myöskin vaaditte jatkuvasti lääkärin palkkoja itsellenne. Sillä palkallako te jaksatte hoitaa yksin 23 vanhusta?
Kun palkka nousee, saadaan lisää työntekijöitä ja alalle hakeudutaan opiskelemaan. Mikä tässä on vinku-inssin vaikea ymmärtää?
Niinhän hoitajat yrittävät itselleen uskotella. Tosiasiassa hoitoalan suurin ongelma on työilmapiiri. Alalle hakeutuu opiskelijoita, mutta lähtevät nopeasti kun saavat harjoittelussa huonoa kohtelua. Sitä ei rahalla korjata. T. Alan tästä syystä jättänyt
Vinku-inssi on hyvä ja hakeutuu itse alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinku-inssi on hyvä ja hakeutuu itse alalle.
Vinkuhoitsut eivät halua kuulla totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo totta...järkyttävää!
" Ja vielä ihmetellään miksi ne hoitajat valittaa. MIKSIKÖHÄN? Tuohan on ihan sairasta."
Tämä on SUOMI.
Meininki tosi kuin Romaniassa jo.
" Ihana hymyilevä thaikkuhoitaja laittoi asiakkaalle musiikkia,
kun pappa yritti sepittää että rytmihäiriö, nitroja,
hoitaja vaan että "rytmi sydämessä, bailabaila".
Hytkytti papan lanteita käsillä.
Et sillee, mä nostin kytkintä siinä kohtaa,
vastuu menee kuitenkin kaikkien harteille."
Ei ristus.