Yksi lähihoitaja aamuvuorossa vastuussa 23 muistisairaasta vanhuksesta
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009090467.html?utm_medium=prom…
Tamperelaisessa hoivakodissa. Ammattihenkilöstöä puuttui, ja kielitaito hoitajilla oli huono usealla hoitajalla. Aluehallintovirasto siirsi toiminnan kaupungin vastuulle. Hoivayrityksen toimitusjohtajan mukaan kuitenkin henkilöstömitoitus on ollut riittävää ja hoivan laatu hyvää.
Luojan kiitos omat vanhemmat ovat jo haudassa!
Kommentit (74)
Suurin palkein rummutettiin filippiiniläishoitajia, missäs ne ovat. Vi lähtivätkö jo takaisin kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä ihmetellään miksi ne hoitajat valittaa. MIKSIKÖHÄN? Tuohan on ihan sairasta.
Parempi palkka ei noita ongelmia ratkaise, vaan järkevä henkilöstömitoitus ja johtaminen.
Ja millä sä taiot vuoroon lisää hoitajia, kun palkka on niin surkea, että kukaan ei siihen paikkaan hae?
Eikö tähän hulluun meininkiin saada IKINÄ muutosta?! Puhutaan ja puhutaan vaan vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Suurin palkein rummutettiin filippiiniläishoitajia, missäs ne ovat. Vi lähtivätkö jo takaisin kotiinsa.
Lähtevät, kun huomaavat Suomen työ- olosuhteet. Norjassa saa tehdä työt rauhassa, paremmalla palkalla.
Omat vanhempani hoidan loppuun saakka. Tiedän, että minua ja miestäni ei yhteiskunta aikanaan hoida. Toivottavasti eutanasia on sitten jo laillinen
Vierailija kirjoitti:
Hoiva avutajsn tehtäviin kuuluu pyykkihuolto ja keittiötyöt. Voivat myös syöttää asiakkaita jos nämä eivät itse kykene. Eivät saa pestä tai pukea asiakkaita. Ulkoiluttaa voivat.
Onpa vammaista. Mitä lisäkoulutusta muka tarvitaan pesemiseen tai pukemiseen?!
Vierailija kirjoitti:
Aivan tavallista. Kun joku alakerroksen samanlaisella osaltolla putoaa sängystä hänen pitää lähteä avuksi
Ja sit avun ajan nää 23 on yksin
mut ei saa hoitajat lakkoon mennä
Ei tuota ratkaista palkkoja nostamalla. Seuraus on silloin pikemminkin päinvastainen.
Löyty tosta myös artikkeli kuinka hälytetään ambulanssihelikopteri paikalle jos asukas saa kohtauksen. Kyseessä hoitokodissa asuvat vanhukset. Kuolevat useimmiten elvytykseen.
Jos nyt dementtiset vanhukset ovat hirveä rasite niin miksei avata keskustelua armokuolemasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä ihmetellään miksi ne hoitajat valittaa. MIKSIKÖHÄN? Tuohan on ihan sairasta.
Parempi palkka ei noita ongelmia ratkaise, vaan järkevä henkilöstömitoitus ja johtaminen.
Millä sinä saat hoitajia lisää, ellei paremmalla palkalla?
Paikat, mihin palkataan hoono soomi puhujia, on niitä, missä alkaa kato käymään suomalaisten hoitajien keskuudessa. Ei kenenkään pinna kestä sitä, että annat ohjeet ja toinen ei ymmärrä ja käyt itse tekemässä perässä.
Mutta silti ihmiset huutaa, että hienoa, kun saadaan hymyileviä thaikkuja läskihoitajien tilalle
Vielä 20v sitten sai avustaja (ilman mitään koulutusta) pestä vanhuksia ja pukea ja jopa antaa lääkkeet purkista. Nyt ei. Toki silloinkin oli muutamia potilaita joita hoiti vain hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoiva avutajsn tehtäviin kuuluu pyykkihuolto ja keittiötyöt. Voivat myös syöttää asiakkaita jos nämä eivät itse kykene. Eivät saa pestä tai pukea asiakkaita. Ulkoiluttaa voivat.
Minä olin ns. hoiva- avustajana. Tein samoja töitä kuin lähihoitajatkin. Annoin lääkkeet, pesin, puin ja yritin selviytyä aggressiivisten dementikkojen kanssa. Ainoa ero oli pienempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ihmettele miksi lähihoitajat valittaa, vaan ihmetellään sairaanhoitajien valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtevät, kun huomaavat Suomen työ- olosuhteet. Norjassa saa tehdä työt rauhassa, paremmalla palkalla.
Mutta eikö sitten pidä opiskella myös se norjankieli? Ei ihan simppeliä ensin opiskella suomea ja sitten norjaa.
Tiedän muutaman Filippiiniläisen sairaanhoitajan, jotka Suomeen tullessaan joutuivat lähihoitajan töihin Attendolle. Heidän sairaanhoitajan koulutustaan ei hyväksytty meillä. He kaikki muuttivat pois Suomesta. Norjaan, Sveitsiin, Englantiin. Kaikilla vakituinen työ ja paljon parempi palkka/ edut. Jos Suomi aikoo saada hoitajia alalle, asioiden on muututtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ns. hoiva- avustajana. Tein samoja töitä kuin lähihoitajatkin. Annoin lääkkeet, pesin, puin ja yritin selviytyä aggressiivisten dementikkojen kanssa. Ainoa ero oli pienempi palkka.
Täällä se on myös reippaasti pienempi kuin laikkarilla. Siksi hoivarit ovat maamuja.
Vierailija kirjoitti:
Kuten jutussakin todettiin: osalla henkilöstöä suuria vaikeuksia kielen ymmärtämisessä.
Kokoomus on ajanut julkisen puolen rappiotilaan ja vaatinut yksityistämistä, ulkomaista työvoimaa ja vastustaa henkilöstömitoituksia. Orpo tahtoo tuoda 80000 uutta työntekijää Suomeen paikkaamaan kokoomuksen aiheuttamaa työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Löyty tosta myös artikkeli kuinka hälytetään ambulanssihelikopteri paikalle jos asukas saa kohtauksen. Kyseessä hoitokodissa asuvat vanhukset. Kuolevat useimmiten elvytykseen.
Jos nyt dementtiset vanhukset ovat hirveä rasite niin miksei avata keskustelua armokuolemasta?
Sehän tehdään siksi, että julkinen puoli ottaa silloin hoidon vastuulleen. Yksi mummo vähemmän hoitokodissa, ainakin pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Missähän näin määrätään. Meillä hoiva-avustajat pesee ja pukee asukkaita ihan kuten me lähihoitajatkin. Ulkoilutetaan jos ehditään.
Palkataan hoiva- avustajia tekemään hoitajien työt, huonommalla palkalla. Yleensä kielitaidottomia, jotkut jopa ilman koulutusta.