Ketä artistia muistat vanhempasi kuunnelleen kun olit lapsi ?
Kenestä löytyy ekoja muistikuvia ?
Minkä ikäinen olet . Itselleni muistui tänään mieleen, kuinka äitini kuuntelin vinyylilevyltä Richard Claydermania. Sinällään hauska, että kuuntelen häntä mielläni yhä 35 vuotta myöhemmin
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ketju. Tässä vähän taustaa. Olen syntynyt 1970-luvulla luokkanousun tehneille vanhemmille. He syntyneet 40-luvun alussa todella köyhiin olosuhteisiin maaseudulla. Tyyliin ei vesivessaa, ei sähköjä, pienvieljelijävanhemmat tehneet kovat ponnistukset, että joku lapsista saatu oppikouluun asti kasvatettua. Vanhempani siis sukunsa ensimmäisiä ylioppilaita ja akateemisia, hyvissä valtion virkamiestyöpaikoissa läpi lapsuuteni.
Nousukasvanhemmillani oli (on edelleen) asenne, että mitään kevyttä musiikkia EI SAA kuunnella. PITÄÄ kuunnella vain korkeakulttuuria eli klassista musiikkia. Lapsuudenkodissa oli parin metrin kokoelmat ensin LP:llä, sittemmin CD:llä kaiken maailman klassisen musiikin klassikkoja, joista jotkut oli jopa ihan kivoja (esim. Vivaldi), mutta sitten oli myös ankeaa ja tekotaiteellista nykyklassista musiikkia, mukaanlukien inhokkini ankeat pianokonsertot. Niitä sitten kuunneltiin hienossa arkkitehdin suunnittelemassa merenrantatalossa, koska hienot ihmiset ilmeisesti tekevät niin.
Samalla kaikkea iskelmää, poppia, diskoa, rockia, yms. epäsuorasti ja suorastikin halveksutiin. Lapsena välillä joissain reissuissa esim. huoltoasemilla, kuulin radiosta iskelmää, suosikkini Mona Carita, Matti ja Teppo. Kake Randelin, Abba ja jotkut discobiisit muiltakin (en muista nimiä). Mutta sen muistan, miten ihanan iloisia ja hyvän tuulen biisejä ne olivat. Teini-iässä tilasin jostain Fazerin musiikkikerhosta sen ajan suosikkeja, mm. Kikkaa, Jason Donovania, Rick Ashleytä ja niitä kotona pilkattiin ihan avoimesti, että kuuntelen sellaista roskaa. Onneksi sain kuitenkin tilata.
Huomattavan suuri loikka kyllä vanhemmillasi. Itse olen myös 70-luvulla syntynyt ja vanhempani ovat 50-luvulla syntyneitä. Isä on kotoisin aika vaatimattomista oloista maalta mutta äiti sentään on asunut taajama-alueella pienehköllä kylällä. Kumpikaan ei silti ole käynyt edes lukiota ja olivat ihan tavallisissa duunaritöissä, isä yksityisissä yrityksissä ja äiti julkisella puolella. Nyt molemmat eläkkeellä.
Sen verran hyväpalkkaisiin töihin kuitenkin pääsivät, että pystyivät rakentamaan 80- ja 90-luvulla omakotitalon ja ostelemaan uusia autoja 80-luvulta alkaen. Itse en ole päässyt lähellekään tätä elintasoa, tosin minäkään en tullut käyneeksi lukiota, mutta meillä kyllä huomaa miten vaatimustaso on rajusti noussut, että saisi sellaista palkkaa, jolla voi rakennella omakotitaloja ja ostella uusia autoja.
Sama juttu minulla, itsekään en pääse vanhempien elintasoon. Asun mm. vuokralla ja määräaikainen työsuhde, jatko epävarmaa.
- lainaamasi
Äiti kuunteli mitä tahansa mikä sattui olemaan omissa piireissään suosittua ja tollaista Euroviisu matskua. Isän suosikki oli Frederik ja muu Finnhits osasto, mutta kuunteli muutakin, luulen että osti ehkä musiikkia heräte-ostoksina huoltamoilta.
Mikko Alatalo. Monica Aspelund.
Abba tietenkin. Beatles ja Elvis tottakai. Bavarotti.
Äitini kuunteli vain klassista musiikkia. Mieleen on jäänyt ainakin (tuolloin) nuorten tähtien Christoph Eschenbachin ja Alfred Brendelin pianolevytykset. Isäni kuunteli jatsahtavampaakin. Muistan mm. Delta Rhythm Boysin levyn, ilmeisesti isäni oli käynyt kuuntelemassa heitä Linnanmäellä 50-luvulla. Samoin muistan Modern Jazz Quartetin ja Victoria de los Ángelesin levyjä. Vanhempani ovat nyt iältään kahdeksankympin molemmin puolin.
Ensimmäisenä tulee mieleen Jori Malmsten. Itsekkin pääsin kerran herraa livenä kuulemaan.
Jumalaa ja ehkä maallisina hetkinä Bachia
-59 iskä diggas uriah heep, black sabbath, deep purple, lynyrd skynyrd, led zep, jimi hendrix, jj cale, neil young, bob dylan, sade adu, peter green, zz top, rhcp, tuomari nurmio, kolmas nainen, dave lindholm, eput, jne.
-62 äiti ei paljoo piittaa musiikista. Jos ny jotain taustamusaa.
Isä kuunteli Olavi Virtaa äiti ei erityisesti mitään tiettyä.
Hector,Tuomari Nurmio, 70-luvun kotimaiset iskelmät. Meillä kuunneltiin paljon musiikkia. Sain faijan jäämistöistä nyysittyä 3 Finnhits-vinyyliä niiltä ajoilta.
Mutsi kuunteli "salaa" Kirkaa, faija ei voinut sietää moista karvapäätä. Ei itse kuunnellut mitään musiikkia.
Kirkaa, Kake Randelinia, Meiju Suvasta, Tarja Ylitaloa, Frederikiä, Jamppa Tuomista, Virve Rostia, Frediä ja Tapani kansaa. Myös monia muitakin. Nämä vaan tuli ekana mieleeni.
Folkia, suomalaista proge, jazzia, poppia suomalaista ja ulkomaista, SOULIA ah ihanaa, klassista jne... vanhempani ovat musikaalisia ja kuuntelivat paljon musiikkia lapsuudenkotona, se on yksi heidän kauneimpia ja parhaimpia piirtetään. Sellaiset vanhemmat minä sain
Olen perinyt rakkauden musaan ja kuuntelen päivittäin paljon itsekin . soitan myös pianoa
Mullakin on lainaa enkä vielä ole vainaa kirjoitti:
-59 iskä diggas uriah heep, black sabbath, deep purple, lynyrd skynyrd, led zep, jimi hendrix, jj cale, neil young, bob dylan, sade adu, peter green, zz top, rhcp, tuomari nurmio, kolmas nainen, dave lindholm, eput, jne.
-62 äiti ei paljoo piittaa musiikista. Jos ny jotain taustamusaa.
Cool faija musan perusteella!
kusela - naurava kulkuri
tavaramarkkinat - kevät
Huomattavan suuri loikka kyllä vanhemmillasi. Itse olen myös 70-luvulla syntynyt ja vanhempani ovat 50-luvulla syntyneitä. Isä on kotoisin aika vaatimattomista oloista maalta mutta äiti sentään on asunut taajama-alueella pienehköllä kylällä. Kumpikaan ei silti ole käynyt edes lukiota ja olivat ihan tavallisissa duunaritöissä, isä yksityisissä yrityksissä ja äiti julkisella puolella. Nyt molemmat eläkkeellä.
Sen verran hyväpalkkaisiin töihin kuitenkin pääsivät, että pystyivät rakentamaan 80- ja 90-luvulla omakotitalon ja ostelemaan uusia autoja 80-luvulta alkaen. Itse en ole päässyt lähellekään tätä elintasoa, tosin minäkään en tullut käyneeksi lukiota, mutta meillä kyllä huomaa miten vaatimustaso on rajusti noussut, että saisi sellaista palkkaa, jolla voi rakennella omakotitaloja ja ostella uusia autoja.