Ylioppilaskokeessa väitettiin että autismi/ADHD on sairauksia
Kyseessä on neurobiologinen ominaisuus, joka ei siis puhkea kuten vaikkapa sairaus. Se missä iässä diagnosoidaan ei tarkoita etteikö kyseistä ominaisuutta olisi ollut jo ENNEN diagnoosia. Siis nimenomaan ihan varhaislapsuudessa havaitut oireet on osa diagnostisia kriteeristöä.
Kommentit (113)
Mistä tulee neuronormaalien tarve luokitella ja patologisoida ihmisiä erilaisiin lokeroihin? Ja toki he itse ovat aina niitä "terveitä" ja "täydellisiä", oikeanlaisia ihmisiä?
Jos tuohon vastaisi, että kyse ei ole mielenterveydestä eikä sairaudesta, ja kysymys on kiusaamista ja leimaamista, tulisi saada suoraan täydet pisteet:
tuskin autistisia kiinnostaa. tää on taas tätä valkosen hetero naisen vouhkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee neuronormaalien tarve luokitella ja patologisoida ihmisiä erilaisiin lokeroihin? Ja toki he itse ovat aina niitä "terveitä" ja "täydellisiä", oikeanlaisia ihmisiä?
Tulit oikealle palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mitä lehdistä lukee niin sairasta näiden autistien käytös kyllä voi olla. En ikinä jaksais jos oma lapsi ois moinen häirikkö, olkoonkin ettei itse voi sille mitään.
Älä siis väkisin synnytä ihmistä kärsimään. Autismi periytyy.
Jos mä siis olen autisti, niin enkö mä sitten ole ihan huippu tyyppi enkä kärsi mistään sairaudesta? Munhan just kannattais tehdä liuta lapsia ;) Enhän mä sanonut, että jättäisin autistilapsen hoitamatta. Se niiden kasvatus vaan näyttää hemmetin rankalta, on terapiaa ynnä muuta erityisluokkaa, pitää olla ärsykkeetöntä ja virikkeetöntä ja kaverien pitää aina vaan ymmärtää erityistä. Kai sitä nyt saa edes toivoa, että lapsi olisi NORMAALI?
Vierailija kirjoitti:
tuskin autistisia kiinnostaa. tää on taas tätä valkosen hetero naisen vouhkaamista.
Autisti ei voi olla valkoinen heteronainen? Ja mistä tiedät ettei palstalla ole mukamas ketään nepsyjä?
Vierailija kirjoitti:
Valittajat olivat väärässä. YO-lautakunnan kysymys oli ihan oikein aseteltu. Se on häiriö, vaikka autismiliittolaiset yrittävät sitä selittää pois.
Ei ollut. Siinä kysyttiin milloin se alkaa. Ei kyse ollut niinkään käytetystä sanasta vaan asiavirheestä ja sen lisäksi sanoivat mielipiteensä häiriö-sanan käytöstä. Autisminkirjo pikkuhiljaa siirtyy pois häiriönkin alta, toki se edelleen on häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mitä lehdistä lukee niin sairasta näiden autistien käytös kyllä voi olla. En ikinä jaksais jos oma lapsi ois moinen häirikkö, olkoonkin ettei itse voi sille mitään.
Jos mä siis olen autisti, niin enkö mä sitten ole ihan huippu tyyppi enkä kärsi mistään sairaudesta? Munhan just kannattais tehdä liuta lapsia ;) Enhän mä sanonut, että jättäisin autistilapsen hoitamatta. Se niiden kasvatus vaan näyttää hemmetin rankalta, on terapiaa ynnä muuta erityisluokkaa, pitää olla ärsykkeetöntä ja virikkeetöntä ja kaverien pitää aina vaan ymmärtää erityistä. Kai sitä nyt saa edes toivoa, että lapsi olisi NORMAALI?
Vaikka se sun lapsesi olisikin NORMAALI, niin ei sitä silti kiinnostaisi välttämättä yhtään saman jutut kuin sinua. Tai lapsi voi olla vaikka ujo, voi kamala!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka se sun lapsesi olisikin NORMAALI, niin ei sitä silti kiinnostaisi välttämättä yhtään saman jutut kuin sinua. Tai lapsi voi olla vaikka ujo, voi kamala!
Ujous on myös vauvapalstan mukaan mielenterveyden häiriö. Vain räväkkä kouluvatyyli on normaalia.
älä välitä autistisesta sekään ei välitä susta :D
Vierailija kirjoitti:
Olen Asperger, mutten koe olevani erityisen sairas ihminen sen vuoksi. Asiasta saa toki olla myös eri mieltä.
Kyllä sinä nyt olet väärässä, neuronormaalit pätijät katsos tietää aina paremmin meidän nepsyjen asiat.
Vierailija kirjoitti:
Autismi on luonnevika samalla tavalla kuin vaikka narsismi tai psykopatia. Empatiakyvyttömiä itsekeskeisiä kusipäitä kaikki.
Ootko itse narsisti vai psykopaatti vai molempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Asperger, mutten koe olevani erityisen sairas ihminen sen vuoksi. Asiasta saa toki olla myös eri mieltä.
Kyllä sinä nyt olet väärässä, neuronormaalit pätijät katsos tietää aina paremmin meidän nepsyjen asiat.
Juu, miten unohdinkaan. Olen lainaamasi kirjoittaja. Milloin ihmiset oppivat olemaan pelkäämättä tai paheksumatta erilaisia yksilöitä? Vaikka olen Asperger, en ole vaaraksi tai haitaksi kenellekään. Ylioppilaslautakunnalta hävettävää esittää autismi sairautena. Se on erilaisuutta, ei jotain mitä pitäisi automaattisesti parantaa ja poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko värisokeus mielenterveysongelma?
On.
Näksivät kyllä värit oikein ja kunnolla kun vaan yrittäisivät enemmän. Mutta kun ovat laiskoja ja eivät viitsi ja haluavat erityiskohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vammaiset persekipeinä tässä ketjussa 🤣
Onkos tullut litkittyä paljonkin hopeavettä viime aikoina?
te jotka tota nepsyä viljelette ootteko koskaan kysy autistiselta miltä se kuulostaa/tuntuu ku lokeroidaan tommosella söpöllä lempinimellä
Vierailija kirjoitti:
Ne periytyy.
Tyhmyys on lisääntymisen edellytys.
Vierailija kirjoitti:
te jotka tota nepsyä viljelette ootteko koskaan kysy autistiselta miltä se kuulostaa/tuntuu ku lokeroidaan tommosella söpöllä lempinimellä
Ei se ole lempinimi vaan lyhenne, jota itsekin käyttävät. He kutsuvat minua nentiksi.
https://twitter.com/autismiliitto/status/1573192985755402241?s=21